April 29 2024 16:20:29
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Hjälp och tips om singel konvertering
Colnia
Tjena!

Det hela började med

att bilen laddade

dåligt och jag fick aldrig bukt på det hela, så jag tänkte att nu i vinter så ska jag ge mig fan på att lösa de. Sagt och gjort, for i väg till garaget fast besluten

på att lösa

problemet. Problemet hittade jag, men det var inte tryck/vacumsystemet som jag trodde de var. Utan turbosarna som klappat ihop och sagt upp sig.

Man måste ju se det posetiva i allt har jag lärt mig

och efter en kvälls deppande kom jag på att detta var ett utmärkt tillfälle att upgradera sig lite. Så jag

bestämde mig för att ta steget över till singlarnas värld Pfft Men nu är det ju så att jag

inte är så väldans erfaren av turbos och kringhörande krimskrams, då

detta är min första turbo bil, eller ja, detta är min första bil överhuvudtaget. Nu tänker ni säkert "varför har han en sån

bil om han inte har en aning

om bilar" riktigt så illa är det inte. Bilar och motorer är mitt största intresse och jag må vara lite oerfaraen men vem va inte de i början? Så nu vänder jag mig



till er, sveriges wankel vetare, ihopp om lite hjälp och tips.

Bilen i fråga är en -93 automat med följande mods:
Downpipe
Catback
En

eftermarknads box från knightsports

Det

är väl dom mest relevanta sakerna. Målet med det här är egentligen bara att turbon ska ersätta orginal

snurrorna, jag är inte ute efter mer effekt utan bara något som håller och går bra. Nu till

mina frågor..

Först och främst, Vilken turbo tycker ni

passar bäst till något sånt här? Som sagt, jag är oerfaren och har inte så stor koll på vilka olika de finns och vilka som passar var..



Måste jag köpa

power fc? Eller funkar det att ha kvar boxen jag har nu?

Något annat speciellt jag måste ta hänsyn till? Jag hade tänkt passa på och samtidigt uppgradera ic i

form av

ett hemma gjort v mount tjosan.. Måste jag upgradera något annat?

Oerhört tacksam för svar!
God jul och Gott nytt år på er alla!
Mvh

Malle
 
ABIEX
Enklast för dig är kanske att du rycker ut din orginal turbosar o

skickar iväg dem på renovering

kanske även en lite upgradering så de orkar lite mer än orginal.
så kan du åka vidare med din knightsport box( om du inte

byter spridare) och resterande som du har på bilen...en större IC skulle

inte skada blir bara bättre. ja hade byt till bättre pump när man ändå är igång den

orginala har gjort många timmarredan så den litar man inte på i samma veva bränsle filter är nåt o tänka på åxo.

Smile

Sen kan man verkligen glida runt i

en skön wankel glidare Pfft

Största problemet skulle kanske vara lådan eftersom den e automat och de är kända för att inte hålla för stora Hk

siffror....

men man kan alltid köpa jänke skrot som funkar bättre när effekt intresset ökar. fördelen med automat är att bilen är bekväm och respons snabb den växlar själv helt

enkelt men nackdelar

finns det åxo Sad
Ja vet att det går att åka uppåt 450hk i motorn med en automat låda men sen så pajar den.



/ Gabi
 
www.g-r.se
Colnia
Tack för ditt svar! Jo, det är ju ett alternativ, att renovera/upgradera

orginal. Men då blir jag fortfarande fast med

tryck/vacumsystemet som jag har en kännsla av inte är helt friskt.. Så jag tänkte slå två flugor i samma smäll

med att skaffa en singel. Går det inte att fortsätta köra med samma soppa system och

ecu om jag tar bort orginalsnurrorna? Det är klart att det optimala skulle

ju vara att skaffa nytt soppasystem och en power fc. Men min ekonomi håller inte för det just nu, så jag undrar om det går

att lösa ändå och upgradera resten

allt eftersom? Jag är ju som sagt inte ute mer effekt egentligen utan bara något likvärdigt.

God jul!
Mvh Malle
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.21 sekunder - 63 Förfrågningar 18,931,988 unika besök