April 30 2024 03:00:16
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Bounter's projekt! (FC)
Bounter
Nu har man äntligen tagit isär motorn.

För att få bort 54mm muttern som håller svänghjulet svesta jag

ihop en hylsa med skaft av lite järnskrot som låg runt knuten, fick också

bygga en monster avdragare för att dra av svänghjulet för det satt hårt som attan.




När väl det var borta så var det simpelt att ta isär resten av motorn.
Orkade inte kolla skicket

jättenoga på grejorna, skall göra det en annan dag,

men av det jag såg så kunde jag iaf konstatera att det är en ganska så stor repa i det främre rotorhuset i mitten på avgassidan, tvivlar på att

det huset går

att återanvända.

Resten av grejorna så ok ut men skall ju som sagt mäta dem nogrannare senare.

Har ni några tips på hur man lättast rengör alla grejor,

lägga dem i ett

bensin/diesel bad?

bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0154.JPG

[img]




http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0161.JPG[/img]



bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0162.JPG
 
Johan_K
Kul att se de går framåt Grin
Jo det ser ju kanon ut tycker att rotorhuset på

bilden ser lite sletet ut Frown
Vad är planerna orginalrenovering eller ?

Borde funka

att tvätta på vanligt sätt med en mjuk borste ? Avfettning och

vatten se bara till att torka delarna så att det inte står vatten i en gavle så den rostar bort Shock
Den kanske får plats i

diskmaskinen Pfft

// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Bounter
Planen jag har

nu är bara att montera ihop den igen med nya tätningar

överallt, behåller orginal portarna och kör med orginalturbon för orkar inte ha några problem med besiktningen.
Den skall förstår målas och

göras fin, ta

bort lite saker igen för att få ett luftigare motorutrymme mm.

Rotorhuset som är på den där bilden är det bakre huset och är det huset som jag tycker ser bra

ut, är nog inga

problem att använda igen, jag skall ändå inte ha så våldsamt mycket hästar i denna motor ändå.
Det främre huset är som sagt det huset som

har en stor repa, troligen har något sugits in i motorn

och gjort skadan (tar mer bilder senare), så är undrar nu då om någon har ett bra S5 rotorhus

liggandes?

Övriga delar ser jag inga fel på, dem är repfria och fina, lagren kan jag inte heller

känna eller se något fel på och går nog återanvända.




Ang rengöring så har jag också sett att endel folk använder vanliga diskmaskinen för det med goda resultat så man kanske skall pröva det

om det nu inte

kan ta skada på nåt sätt, för man använder väl vanligt diskmedel?
 
Bounter
Här

är skadan som är på det främre

huset, är väl inget att använda?

[img]http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0170.JPG

[/img]

[img]

http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0176.JPG[/img] is not a valid Image.



bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0183.JPG

Sedan på

mittersta gaveln så upptäckte jag att det är några små

märken, tror dem är ganska så obetydliga men frågar ändå om det är nåt man skall vara orolig för?

[img]




http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0193.JPG[/img]

Annars så ser det ut så här i garaget just nu.

[img]




http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0201.JPG[/img]
 
Bounter
Då har man beställt en stororder från AtkinsRotary, 100% nya tätningar överallt, två nya rotorhus och några

verktyg.
Bara hoppas

prylarna dyker upp om nån vecka då Smile
 
Bounter
Nu har det kommit lite prylar, dock kommer väl paketet stå i lägenheten ett bra

tag

innan jag har mer pengar för att porta, förstärka, hyvla gavlarna, 3mm apex mm.
Har suttit och funderat under tiden jag väntat på paketet och det är ju

alltid bäst att göra renoveringen

ordentlig på engång när man ändå håller på.
Jag kommer ju vara tvungen att skaffa större turbo osv för att kunna hänga på

brorsan och då är det ju bra att motorn redan klarar sådan effekt.



Ni kan ju gärna komma med tips om vem man skall lämna bort grejorna till för att få

dem förstärkta, portade osv, man har ju hört lite olika åsikter under åren man varit på forumet.
Jag

kommer dock montera ihop motorn själv.



bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0581.JPG
Redigerat av Bounter den 25-10-2009 09:27
 
Johan_K
Tjena !

Hade jag varit

som dej hade jag pratat med de som utför dessa jobb (Jörgen, Lasse, Giete

Arvika vilka fler vet jag ej)
Det snackas MYCKET här om dessa personer! Ring och

prata med dem så känner du nog vem du tycker passar dig och dinna egna tankar och åsikter"!
Hade jag

varit dig hade jag nog funderat en gång till på du

verkligen ska montera samman motorn själv. En standard snurra är ju sin sak...
Det är jävligt skönt att ha fulllll suport på grejorna ! ! !


Vad är

målet ? 400 500 600 ??? Du klarar ju dig till 400 med en bra portning ;-)

Jag gjorde den enkelt jag åkte till en här på forumet och la min motor på bordet.

Förklarade vad motorn

ska vara till och effekt mål...Sedan fick jag en lista med delar jag skulle köpa nytt och vad som skulle göras med motorn... Fick även en

massa bra tips om kringutrustning...
Visst blir det

liten pengar av det :-) Men jag tror det är värt det!

Lycka till Johan !
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Bounter
Jag

skall iaf sätta ihop

den själv, det är jag säker på.
Funderar dock fram och tillbaka på om jag skall porta och förstärka eller om jag skall montera ihop den

i orginalskick.

Kommer ju kosta många tusenlappar

till att få jobbet på motorn gjort, kommer nog bli så att den kommer stå nästa sommar också då.




Jag vill ju såklart ut och köra nästa sommar också så man är ju samtidigt sugen på att sätta

ihop motor i orginalskick och köra med orginalturbon osv, det

räcker ju det också för att sladda och ha kul.
Då kommer det ju inte bli någon högeffektsmotor.

Kan ju också vara bra att

först sätta ihop en

orginalmotor och få den att gå innan man ger sig in på något värre projekt.

Jag måste iaf plana gavlarna då den bakre har lite mer slitmärken än normalt, planar



allihopa på en gång.
Hur pass bra är rotorerna och vevpartiet balanserat som orginal?
Hur nödvändigt är det att polera veven?
Kan inte se att det

är något större fel på min men tycker

många gör det ändå.
Var kan man köpa en vaselinburk för att använda till ihopsättningen av motorn?
 
AndersE
Vaselin?? Jaja ska man ha det till motorn så finns det ju i nästan alla

affärer. Kolla på hyllorna med handkrämer

tex.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
Galaxi
Om du ska montera ihop motorn själv, varför gör du inte portningen själv oxå???
Förstärka är väl kanske

inte nödvändigt om du ska

köra med original turbon
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bounter
Visst har jag

haft tankar att porta själv, känner ju Björn här på forumet som jag kan låna portningsmall av, och verktyg att göra det med

har jag också, dock skulle man ju

vilja provporta på någon oanvändbar gavel först för säkerhetsskull.
Känns ju också lite riskabelt att sätta slipen i mina splirrans ny rotorhus också.

Om




jag skiter i att förstärka och bara kör med orginalturbon så gör väl ändå inte en portning så stor skillnad?

Vaselin använder man för att få tätningarna

på rotorerna och gavlar att sitta

kvar då man vrider och vänder på dem.
 
Mr Wankeltrim


Bounter skrev:

Vaselin använder man för att få

tätningarna på rotorerna och gavlar att sitta kvar då man vrider och vänder på dem.

Kollar du bland dina grejor så har du ju fått

med en tub

packningslim till packningarna.
Till rotorerna andvänder du olja och vanligt fett.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Galaxi
Bounter skrev:



Visst har jag haft tankar att porta själv, känner ju Björn här på forumet som jag kan låna portningsmall av, och verktyg att göra det

med har jag också, dock

skulle man ju vilja provporta på någon oanvändbar gavel först för säkerhetsskull.
Känns ju också lite riskabelt att sätta slipen i mina splirrans ny rotorhus

också.



Om jag skiter i att förstärka och bara kör med orginalturbon så gör väl ändå inte en portning så stor skillnad?


Ja det är så

sant, skulle nog tänka lite som dig där med nya

hus och göra portning själv...

Vad jag hört så gör portning visst skillnad med original turbo.
Säger

sig själv lite. Större portar och luft/bränsle kan fortare komma in i motorn.



Förlusterna måste bli mindre, turbon jobba lättare osv.
Och nåt du måste få

är en piggare bil innan turbon slår in oxå, som på en N/A sjua.
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
wankelmats
Vaselin - Konsistensfett - Entrepenadfett - Petroleum jelly - mm mm mm....
I det här

fallet spelar det ingen roll vad man väljer,

det finns kletig smörja med massor av olika namn, det gäller bara att undvika fett som hårdnar eller har metalltillsatser såsom molybden. (I

anliggningsytor

mot aluminium där fettet ligger kvar länge riskerar man att få onödig korrosion av sådana tillsatser.)
Var man använder respektive av olja, fett, eller

silicontätning rekommender

jag att noggrannt följa mazdas manual.

En putsning av gjutkanter och gjutskägg är väl det minsta du bör göra för att inte

bromsa flödet.


Förresten Bounter: Inte är det väl du som

har Sveriges enda FC3S 1987:a ?
Det ser ut som att den är vänsterstyrd, så du har väl en

FC13 eller FC33 ?
Redigerat av wankelmats den 28-10-2009 19:46
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Bounter
wankelmats: Kan ju vara så att jag gjort ett misstag där nu när du säger det Smile
 
Bounter
Tuben jag fick med är ju blå Hylomar, skall man

använda

den bara på packningarna eller kan man lägga ut ett lager över hela rotorhusets sida som jag också sett folk göra?
Vad rekommenderas?
Kan ju också fråga vad är

det för skillnad på

Hylomar och tex Loctites svarta tätningsmedel?
 
Mr Wankeltrim
wankelmats skrev:
Vaselin - Konsistensfett - Entrepenadfett -

Petroleum jelly - mm mm mm....
I det här fallet spelar det ingen roll

vad man väljer, det finns kletig smörja med massor av olika namn, det gäller bara att undvika fett som hårdnar eller har

metalltillsatser såsom molybden.



En putsning av gjutkanter och gjutskägg är väl det minsta du bör göra för att inte bromsa flödet.


Förresten Bounter: Inte är det väl du som har




Sveriges enda FC3S 1987:a ?
Det ser ut som att den är vänsterstyrd, så du har väl en FC13 eller FC33 ?

Förtydligar lite !!
Till packningarna skall

man inte andvända oljebaserade

smörjmedel för då sväller gummit och packningarna blir för stora. Här andvänder du Hylomar tuben som du fick med och nere vid

fötterna på rotorhusen andvänder du packningssilikon.
Till

tätningarna i rotorerna så räcker det oftast att olja in dessa men om dom går lätt så sätt lite

klistrigt fett så hålls tätningarna på plats.
Jag brukar sätta en klick fett (molybden Wink ) i

hörntätningshålen så blir fjädern och tätningen liggandes i

rätt position.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Bounter
Har övat lite portning på min mellangavel som

jag köpte som är skrot.
Finishen är väl

inte 100%.
Skadorna på kanten på insidan var där från början, inget jag gjort.
Mallarna kommer från Pineapple

Racing.

Skulle dessa amatör portade portar vara godkända om jag fixar till

finishen bättre? Smile



bertakeblennow.scorpionshops.com/images/bounterIMGP0917.JPG

bertakeblennow.scorpionshops.com/images/bounterIMGP0918.JPG






bertakeblennow.scorpionshops.com/images/bounterIMGP0938.JPG



bertakeblennow.scorpionshops.com/images/bounterIMGP0939.JPG
 
Bounter
Inga kommentaren alls?
Trodde portning skulle vara mer

intressant än

så eller har ingen här på forumet vågat gjort det själv?
 
Mr Wankeltrim
Personligen så skulle jag inte

andvända den mallen. Är en så kallat extended port vilket antingen ger tätningen lite stöd

eller inget alls. Om den har för lite stöd så slits tätningen snabbt

ute i änden och sen läcker den kompression och skulle tätningen sakna stöd så kommer den gå sönder.



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.74 sekunder - 185 Förfrågningar 18,932,583 unika besök