Bounter's projekt! (FC)
|
Bounter |
Publicerat 05-07-2009 13:21
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Nu har man äntligen tagit isär motorn.
För att få bort 54mm muttern som håller svänghjulet svesta jag
ihop en hylsa med skaft av lite järnskrot som låg runt knuten, fick också
bygga en monster avdragare för att dra av svänghjulet för det satt hårt som attan.
När väl det var borta så var det simpelt att ta isär resten av motorn.
Orkade inte kolla skicket
jättenoga på grejorna, skall göra det en annan dag,
men av det jag såg så kunde jag iaf konstatera att det är en ganska så stor repa i det främre rotorhuset i mitten på avgassidan, tvivlar på att
det huset går
att återanvända.
Resten av grejorna så ok ut men skall ju som sagt mäta dem nogrannare senare.
Har ni några tips på hur man lättast rengör alla grejor,
lägga dem i ett
bensin/diesel bad?
[img]
http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0161.JPG[/img]
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 06-07-2009 13:21
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Kul att se de går framåt
Jo det ser ju kanon ut tycker att rotorhuset på
bilden ser lite sletet ut
Vad är planerna orginalrenovering eller ?
Borde funka
att tvätta på vanligt sätt med en mjuk borste ? Avfettning och
vatten se bara till att torka delarna så att det inte står vatten i en gavle så den rostar bort
Den kanske får plats i
diskmaskinen
// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 06-07-2009 20:04
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Planen jag har
nu är bara att montera ihop den igen med nya tätningar
överallt, behåller orginal portarna och kör med orginalturbon för orkar inte ha några problem med besiktningen.
Den skall förstår målas och
göras fin, ta
bort lite saker igen för att få ett luftigare motorutrymme mm.
Rotorhuset som är på den där bilden är det bakre huset och är det huset som jag tycker ser bra
ut, är nog inga
problem att använda igen, jag skall ändå inte ha så våldsamt mycket hästar i denna motor ändå.
Det främre huset är som sagt det huset som
har en stor repa, troligen har något sugits in i motorn
och gjort skadan (tar mer bilder senare), så är undrar nu då om någon har ett bra S5 rotorhus
liggandes?
Övriga delar ser jag inga fel på, dem är repfria och fina, lagren kan jag inte heller
känna eller se något fel på och går nog återanvända.
Ang rengöring så har jag också sett att endel folk använder vanliga diskmaskinen för det med goda resultat så man kanske skall pröva det
om det nu inte
kan ta skada på nåt sätt, för man använder väl vanligt diskmedel? |
|
|
|
Bounter |
Publicerat 21-07-2009 21:09
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Här
är skadan som är på det främre
huset, är väl inget att använda?
[img]http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0170.JPG
[/img]
[img]
http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0176.JPG[/img] is not a valid Image.
Sedan på
mittersta gaveln så upptäckte jag att det är några små
märken, tror dem är ganska så obetydliga men frågar ändå om det är nåt man skall vara orolig för?
[img]
http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0193.JPG[/img]
Annars så ser det ut så här i garaget just nu.
[img]
http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMGP0201.JPG[/img] |
|
|
|
Bounter |
Publicerat 06-09-2009 09:44
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Då har man beställt en stororder från AtkinsRotary, 100% nya tätningar överallt, två nya rotorhus och några
verktyg.
Bara hoppas
prylarna dyker upp om nån vecka då |
|
|
|
Bounter |
Publicerat 25-10-2009 09:21
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Nu har det kommit lite prylar, dock kommer väl paketet stå i lägenheten ett bra
tag
innan jag har mer pengar för att porta, förstärka, hyvla gavlarna, 3mm apex mm.
Har suttit och funderat under tiden jag väntat på paketet och det är ju
alltid bäst att göra renoveringen
ordentlig på engång när man ändå håller på.
Jag kommer ju vara tvungen att skaffa större turbo osv för att kunna hänga på
brorsan och då är det ju bra att motorn redan klarar sådan effekt.
Ni kan ju gärna komma med tips om vem man skall lämna bort grejorna till för att få
dem förstärkta, portade osv, man har ju hört lite olika åsikter under åren man varit på forumet.
Jag
kommer dock montera ihop motorn själv.
Redigerat av Bounter den 25-10-2009 09:27
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 25-10-2009 12:31
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Tjena !
Hade jag varit
som dej hade jag pratat med de som utför dessa jobb (Jörgen, Lasse, Giete
Arvika vilka fler vet jag ej)
Det snackas MYCKET här om dessa personer! Ring och
prata med dem så känner du nog vem du tycker passar dig och dinna egna tankar och åsikter"!
Hade jag
varit dig hade jag nog funderat en gång till på du
verkligen ska montera samman motorn själv. En standard snurra är ju sin sak...
Det är jävligt skönt att ha fulllll suport på grejorna ! ! !
Vad är
målet ? 400 500 600 ??? Du klarar ju dig till 400 med en bra portning ;-)
Jag gjorde den enkelt jag åkte till en här på forumet och la min motor på bordet.
Förklarade vad motorn
ska vara till och effekt mål...Sedan fick jag en lista med delar jag skulle köpa nytt och vad som skulle göras med motorn... Fick även en
massa bra tips om kringutrustning...
Visst blir det
liten pengar av det :-) Men jag tror det är värt det!
Lycka till Johan !
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 27-10-2009 22:16
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Jag
skall iaf sätta ihop
den själv, det är jag säker på.
Funderar dock fram och tillbaka på om jag skall porta och förstärka eller om jag skall montera ihop den
i orginalskick.
Kommer ju kosta många tusenlappar
till att få jobbet på motorn gjort, kommer nog bli så att den kommer stå nästa sommar också då.
Jag vill ju såklart ut och köra nästa sommar också så man är ju samtidigt sugen på att sätta
ihop motor i orginalskick och köra med orginalturbon osv, det
räcker ju det också för att sladda och ha kul.
Då kommer det ju inte bli någon högeffektsmotor.
Kan ju också vara bra att
först sätta ihop en
orginalmotor och få den att gå innan man ger sig in på något värre projekt.
Jag måste iaf plana gavlarna då den bakre har lite mer slitmärken än normalt, planar
då
allihopa på en gång.
Hur pass bra är rotorerna och vevpartiet balanserat som orginal?
Hur nödvändigt är det att polera veven?
Kan inte se att det
är något större fel på min men tycker
många gör det ändå.
Var kan man köpa en vaselinburk för att använda till ihopsättningen av motorn? |
|
|
|
AndersE |
Publicerat 27-10-2009 23:19
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Vaselin?? Jaja ska man ha det till motorn så finns det ju i nästan alla
affärer. Kolla på hyllorna med handkrämer
tex.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 28-10-2009 00:22
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Om du ska montera ihop motorn själv, varför gör du inte portningen själv oxå???
Förstärka är väl kanske
inte nödvändigt om du ska
köra med original turbon
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 28-10-2009 06:28
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Visst har jag
haft tankar att porta själv, känner ju Björn här på forumet som jag kan låna portningsmall av, och verktyg att göra det med
har jag också, dock skulle man ju
vilja provporta på någon oanvändbar gavel först för säkerhetsskull.
Känns ju också lite riskabelt att sätta slipen i mina splirrans ny rotorhus också.
Om
jag skiter i att förstärka och bara kör med orginalturbon så gör väl ändå inte en portning så stor skillnad?
Vaselin använder man för att få tätningarna
på rotorerna och gavlar att sitta
kvar då man vrider och vänder på dem. |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 28-10-2009 09:31
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Bounter skrev:
Vaselin använder man för att få
tätningarna på rotorerna och gavlar att sitta kvar då man vrider och vänder på dem.
Kollar du bland dina grejor så har du ju fått
med en tub
packningslim till packningarna.
Till rotorerna andvänder du olja och vanligt fett.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 28-10-2009 12:04
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bounter skrev:
Visst har jag haft tankar att porta själv, känner ju Björn här på forumet som jag kan låna portningsmall av, och verktyg att göra det
med har jag också, dock
skulle man ju vilja provporta på någon oanvändbar gavel först för säkerhetsskull.
Känns ju också lite riskabelt att sätta slipen i mina splirrans ny rotorhus
också.
Om jag skiter i att förstärka och bara kör med orginalturbon så gör väl ändå inte en portning så stor skillnad?
Ja det är så
sant, skulle nog tänka lite som dig där med nya
hus och göra portning själv...
Vad jag hört så gör portning visst skillnad med original turbo.
Säger
sig själv lite. Större portar och luft/bränsle kan fortare komma in i motorn.
Förlusterna måste bli mindre, turbon jobba lättare osv.
Och nåt du måste få
är en piggare bil innan turbon slår in oxå, som på en N/A sjua.
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 28-10-2009 12:26
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Vaselin - Konsistensfett - Entrepenadfett - Petroleum jelly - mm mm mm....
I det här
fallet spelar det ingen roll vad man väljer,
det finns kletig smörja med massor av olika namn, det gäller bara att undvika fett som hårdnar eller har metalltillsatser såsom molybden. (I
anliggningsytor
mot aluminium där fettet ligger kvar länge riskerar man att få onödig korrosion av sådana tillsatser.)
Var man använder respektive av olja, fett, eller
silicontätning rekommender
jag att noggrannt följa mazdas manual.
En putsning av gjutkanter och gjutskägg är väl det minsta du bör göra för att inte
bromsa flödet.
Förresten Bounter: Inte är det väl du som
har Sveriges enda FC3S 1987:a ?
Det ser ut som att den är vänsterstyrd, så du har väl en
FC13 eller FC33 ?
Redigerat av wankelmats den 28-10-2009 19:46
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 28-10-2009 16:34
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
wankelmats: Kan ju vara så att jag gjort ett misstag där nu när du säger det |
|
|
|
Bounter |
Publicerat 28-10-2009 16:47
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Tuben jag fick med är ju blå Hylomar, skall man
använda
den bara på packningarna eller kan man lägga ut ett lager över hela rotorhusets sida som jag också sett folk göra?
Vad rekommenderas?
Kan ju också fråga vad är
det för skillnad på
Hylomar och tex Loctites svarta tätningsmedel? |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 28-10-2009 17:04
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
wankelmats skrev:
Vaselin - Konsistensfett - Entrepenadfett -
Petroleum jelly - mm mm mm....
I det här fallet spelar det ingen roll
vad man väljer, det finns kletig smörja med massor av olika namn, det gäller bara att undvika fett som hårdnar eller har
metalltillsatser såsom molybden.
En putsning av gjutkanter och gjutskägg är väl det minsta du bör göra för att inte bromsa flödet.
Förresten Bounter: Inte är det väl du som har
Sveriges enda FC3S 1987:a ?
Det ser ut som att den är vänsterstyrd, så du har väl en FC13 eller FC33 ?
Förtydligar lite !!
Till packningarna skall
man inte andvända oljebaserade
smörjmedel för då sväller gummit och packningarna blir för stora. Här andvänder du Hylomar tuben som du fick med och nere vid
fötterna på rotorhusen andvänder du packningssilikon.
Till
tätningarna i rotorerna så räcker det oftast att olja in dessa men om dom går lätt så sätt lite
klistrigt fett så hålls tätningarna på plats.
Jag brukar sätta en klick fett (molybden ) i
hörntätningshålen så blir fjädern och tätningen liggandes i
rätt position.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 23-01-2010 22:36
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Har övat lite portning på min mellangavel som
jag köpte som är skrot.
Finishen är väl
inte 100%.
Skadorna på kanten på insidan var där från början, inget jag gjort.
Mallarna kommer från Pineapple
Racing.
Skulle dessa amatör portade portar vara godkända om jag fixar till
finishen bättre?
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 26-01-2010 21:53
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Inga kommentaren alls?
Trodde portning skulle vara mer
intressant än
så eller har ingen här på forumet vågat gjort det själv? |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 26-01-2010 23:30
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Personligen så skulle jag inte
andvända den mallen. Är en så kallat extended port vilket antingen ger tätningen lite stöd
eller inget alls. Om den har för lite stöd så slits tätningen snabbt
ute i änden och sen läcker den kompression och skulle tätningen sakna stöd så kommer den gå sönder.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|