Bounter's projekt! (FC)
|
Vin Vendel |
Publicerat 27-01-2010 06:29
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Bounter skrev:
Inga kommentaren alls?
Trodde portning skulle vara mer
intressant än så eller har
ingen här på forumet vågat gjort det själv?
Jo det är väl intressant ganska svårt bara med alla olika utformningar, begränsningar och vad dom gör med
karaktären på motorn.
Förmodligen vågar dom flesta här inne inte ge sig på de och lämnar istället bort de till yrkesfolket men alla kan lära såklart men
jag hade inte velat göra trail and error
på min bil har jag inte råd med.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 27-01-2010 06:50
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Om jag fattar det rätt...
De två översta bilderna är innan du portar och dom två sista är när du
har portat?
Samt vad är det
för portning dessa ska vara enligt dom som gjort dom?
Redigerat av Galaxi den 27-01-2010 06:52
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 27-01-2010 06:51
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Personligen så skulle jag inte andvända den mallen. Är en så kallat extended port vilket antingen ger tätningen lite
stöd eller inget alls. Om den har för lite stöd så slits tätningen
snabbt ute i änden och sen läcker den kompression och skulle tätningen sakna stöd så kommer
den gå sönder.
Vilka mallar skulle du rekommendera?
Skall kolla lite mer i helgen
exakt hur mycket stöd hörntätningen har men har för att
den hade mer än 50% förra gången jag kollade, då är ju det på mittengaveln. |
|
|
|
Bounter |
Publicerat 27-01-2010 06:55
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Galaxi skrev:
Om jag fattar det rätt...
De två översta bilderna är innan du
portar och dom två sista är när du har portat?
Stämmer, har bara övat portning på meittengaveln än så länge men ville visade hur skillnaden på både
primär och sekundär porten.
Enligt Pineapple är det medium streetport. |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 27-01-2010 07:02
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Som man ser på bilderna ser det ut som riktigt fin finish... Inte som på min motorn som kändes som
en tre årig hade gjort det
Dom säger medium och Jörgen extended Undra hur många olika versioner det finns på samma "namn"
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 27-01-2010 10:06
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Bounter skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Personligen så
skulle jag inte andvända den mallen. Är en så
kallat extended port vilket antingen ger tätningen lite stöd eller inget alls. Om den har för lite stöd så slits tätningen snabbt ute i änden och sen
läcker
den kompression och skulle tätningen sakna stöd så kommer den gå sönder.
Vilka mallar skulle du rekommendera?
Skall kolla lite mer i helgen exakt
hur mycket stöd
hörntätningen har men har för att den hade mer än 50% förra gången jag kollade, då är ju det på mittengaveln. Vet inte vilka mallar som
är bra. Det är inte hörntätningen som det är kritiskt
för utan sidotätningen.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 27-01-2010 10:12
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
Som man ser på bilderna ser det ut som riktigt fin finish... Inte som på min
motorn som kändes som en
tre årig hade gjort det
Dom säger medium och Jörgen extended Undra hur många olika versioner det finns på samma "namn"
En blind hade
gjort
jobbet bättre
Extended=utbredd mao breddad port.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 01-02-2010 18:09
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Har kollat lite nogrannare nu och det stämmer
att sidotätningen saknar stöd helt och hållet i kanten till hörntätningen när den passerar över porten.
Det sliter
förstås på tätningen och i värsta fall
knäcker av den.
Hur kommer det då sig att folk har designat och använder sig utav dessa extended portar?
Antar att det är pågrund av att porten
öppnar tidigare om man portar den bredare.
Funderar nu bara på att städa och polera upp orginal portarna istället om det inte är någon här på forumet som har
några bättre mallar som man kan
få låna eller köpa?
Kan förstå att dem kända motortrimmarna helst inte vill dela med sig men måste väl finnas någon fler?
Är tacksam för det hjälpen jag fått och förhoppningsvis
fortsätter att få iaf. |
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 01-02-2010 19:11
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Är det dyrt att bara lämna iväg för att få en bra beprövad port av
valfri motortrimmare då? du har ju allt
isärplockat borde ju bli ganska reducerat pris om dom bara ska gå lös med fräsen lite.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 01-02-2010 19:23
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Tror
priserna ligger mellan 3500kr och uppåt för själva port jobbet....
Är dessa mallar dyra? Finns inga att köpa från
mazdatrix eller racingbeat som verkar vara stora och kunna sitt jobb?
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 01-02-2010 19:42
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Vin
Vendel
skrev:
Är det dyrt att bara lämna iväg för att få en bra beprövad port av valfri motortrimmare då? du har ju allt isärplockat borde ju bli ganska
reducerat pris om dom bara ska gå lös med
fräsen lite.
Hoppas du menar roterande fil
Ska du porta så tycker jag det kan vara värt att
någon som kan gör det...
Svårt att se hur många rotorer, gavlar och
tätningar för 3-4 papp när den börja spota ut hörntätningarna genom insuget
Ang portiderna så känns det som det är höjden inte breden som är öppning och stängningstiden.. Rotorn öppnar
och stänger ju porten! Bredden ger ju bara en
större portarea ?
Mvh Johan
Redigerat av Johan_K den 01-02-2010 19:44
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 01-02-2010 21:55
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Saken är att det känns mycket roligare samt att man lär sig mer
av att göra
jobbet själv än att bara lämna bort allt.
Allt jag kan göra själv vill jag också göra själv, sen finns det ju grejor som är lite svårare att
göra i sitt egna garage som att tex plana, härda och
förstärka gavlar och rotorhus vilket det behövs maskiner för, det är ju saker man är tvungen at lämna bort
för att få det gjort.
Att porta är ju inte så jätte avancerat, gäller bara att vara
stadig på handen så man inte råkar skada kanten till oljetätningen,
ytan på gaveln eller att man tar bort för mycket material, sen är det bara att försöka få porten så jämn och fin som möjligt så
det blir bra flöde in till
kammaren, och att portarna är identiska med varandra.
Har man bara rätt verktyg så är det ganska lätt, men det är klart att det samtidigt är lite nervöst ifall man
skulle göra nåt misstag.
Att mina portar kanske inte blir lika bra som när någon expert skulle göra det bryr jag mig inte så mycket om, denna motor
skall ändå inte vara nåt monsterbygge och
det lär säker inte bli sämre än standard.
Sedan att sätta ihop själva motorn när man vet att alla komponenter är i
gott skick skall inte heller vara några större problem, det enda man behöver
lägga lite extra tid på är att slipa sidotätningarna i rätt längd om man inte
återanvänder dem gamla.
Det är inte rocket scinence och jag kan väl inte påstå att jag är den som har tummen mitt i
näven.
Klart att det behövs lite
extra mellan fingrarna ifall man skall bygga en 500+hk motor när det gäller att använda dem bästa delarna, bästa portarna och ställa in toleranser osv, men
det
är ju därför vi har detta forumt, för att kunna dela ideér och kunskap mellan varandra.
Ang portningsmallar igen så finns det ju att köpa hos Mazdatrix och
Racing Beat men eftersom alla
säger att det är streetportar men inte visar några bilder på själva mallen så vet man ju inte vad det är för nåt, precis som
denna Pineapple mall, den är en streetport, men inte av den design som
verkar vara så bra.
Jag får väl ta konakt med firmorna och be dem skicka bättre info
och bilder.
Har ju ingen kunskap att designa min egen port (inte än iaf), vill ju använda en mall nu
första gången iaf så man får en utprövad design och
balans mellan insug och avgas.
Porten öppnar iaf från sidan, så gör man den bredare får man tidigare öppning och portar man uppåt så
stänger den senare,
portar man däremot neråt så tror jag porten bara blir större, påverkar inte öppningstiderna. |
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 01-02-2010 22:11
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Tycker du gör
helt rätt som vill lära dig så kör på om du får tag på rätt grejer.
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 03-02-2010 06:33
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Går det inte att
använda
rotorn som "mall". Alltså att man lägger på färg eller liknade på rotorns tätningar och drar runt ett varv för att se hur mycket man kan
porta utan att sidotäntningar och dylikt tappar
stöd... Bara en tänke, men jag har inte delat något motor heller...
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 03-02-2010 18:51
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Levinsson
skrev:
Går det inte att använda rotorn som "mall". Alltså att man lägger på färg eller liknade på rotorns tätningar och drar runt ett varv för att se
hur mycket man kan
porta utan att sidotäntningar och dylikt tappar stöd... Bara en tänke, men jag har inte delat något motor heller...
Jo, är
många som gör så som, designar sina egna portar.
Jag
tycker bara att det vore enklare att bara använda en mall som också är provad med en avgasmall så man
vet att det kommer lira någelunda bra. |
|
|
|
Bounter |
Publicerat 01-06-2010 23:56
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Har nu startat min motor som jag både portat och
satt ihop själv.
Den går väldigt fint än så länge, dock är den lite trög att starta så man
måste gasa lite för att den skall snurra igång.
Hoppas det är
nåt som kommer slita till sig ju mer man kör med den.
Den är inte helt problem fri efter 2år stillastående, när man vrider av
nyckeln så slocknar alla
lampor med motorn fortsätter att gå som ingenting har hänt.
Första gångerna jag vred av nyckeln så stängdes motorn av efter ca 1sek fördröjning, men nu måste jag ta
bort
batteripolen för att den skall stanna.
Kan tänka mig att nåt relä har rostat ihop men vilket?
Har redan testat knackat på "huvud" relät
som sitter previd Trailing spolarna men
hjälper inte.
Finns det nåt fler relä för insprutningssystemet?
Sedan undrar jag, borde inte motorn fortsätta
att gå även om jag tar bort ena polen från batteriet om generatorn fungerar
som den skall?
Det har den ju gjort på min 323:a tex.
Generatorn verkar ju
funka iaf då spänningen stiger till 14v när man varvar motorn.
Är det nåt som känner av om man kopplar bort
batteriet som stänger av motorn, isf hur
fungerar det systemet?
Mvh Jonas
Ps. Kommer lägga upp lite bilder och filmer då jag gjort det sista och kan ta ut den från garaget. |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 02-06-2010 00:25
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Om du lossar batteripolen när generatorn laddar mycket, så är risken stor att
du eldar upp det
mesta av elektroniken som finns i bilen
Så är det så du gjort så finns det hur mycket som helst att felsöka
Det är därför man
aldrig bör starta en motor utan att batteripolerna är
fastdragna.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 02-06-2010 06:19
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Felet uppstod innan jag lossade någon batteripol
så felet skall inte ha
uppståt pga det. |
|
|
|
Lennart |
Publicerat 02-06-2010 07:32
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Prova att smörja nyckelhålet, låset kan ju
kärva efter 2 års
stillestånd. Det enkla först, det svåra sen.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 23-06-2010 22:45
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Har
idag varit iväg och besiktat, allt
ok förutom att bromsarna tar väldigt dåligt runtom, går att trycka pedalen i botten men bromsarna låser inte fast, verkar som mycket bromskraft försvinner bort
någonstans så skall testa byta ut dem gamla gummislangarna mot stålomspunna.
Det tråkiga är att bakaxeln låter lika illa som innan så antar att den är för
sliten för att få tyst på.
Försökte ställa om den i vintras med indukatorklocka och kuggfärg så gott jag kunde, går ju inte ställa på nåt annat sätt, vrider
man den ett eller två steg in eller ut så blir det antingen för
lite glapp så den går trögt att vrida runt eller så blir det för mycket.
Så antar att dreven
i min diff är för slitna och måste skaffa ett nytt pinjong och krondrev?
[IMG]
http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/IMGP0494.JPG[/IMG]
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|