April 30 2024 05:52:50
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Bounter's projekt! (FC)
Vin Vendel
Bounter skrev:
Inga kommentaren alls?
Trodde portning skulle vara mer

intressant än så eller har

ingen här på forumet vågat gjort det själv?


Jo det är väl intressant ganska svårt bara med alla olika utformningar, begränsningar och vad dom gör med



karaktären på motorn.
Förmodligen vågar dom flesta här inne inte ge sig på de och lämnar istället bort de till yrkesfolket men alla kan lära såklart men

jag hade inte velat göra trail and error

på min bil har jag inte råd med.
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Galaxi
Om jag fattar det rätt...
De två översta bilderna är innan du portar och dom två sista är när du

har portat?

Samt vad är det

för portning dessa ska vara enligt dom som gjort dom?
Redigerat av Galaxi den 27-01-2010 06:52
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bounter
Mr Wankeltrim skrev:


Personligen så skulle jag inte andvända den mallen. Är en så kallat extended port vilket antingen ger tätningen lite

stöd eller inget alls. Om den har för lite stöd så slits tätningen

snabbt ute i änden och sen läcker den kompression och skulle tätningen sakna stöd så kommer

den gå sönder.


Vilka mallar skulle du rekommendera?
Skall kolla lite mer i helgen

exakt hur mycket stöd hörntätningen har men har för att

den hade mer än 50% förra gången jag kollade, då är ju det på mittengaveln.
 
Bounter
Galaxi skrev:
Om jag fattar det rätt...
De två översta bilderna är innan du




portar och dom två sista är när du har portat?


Stämmer, har bara övat portning på meittengaveln än så länge men ville visade hur skillnaden på både

primär och sekundär porten.



Enligt Pineapple är det medium streetport.
 
Galaxi
Som man ser på bilderna ser det ut som riktigt fin finish... Inte som på min motorn som kändes som

en tre årig hade gjort det Smile



Dom säger medium och Jörgen extended Smile Undra hur många olika versioner det finns på samma "namn"
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Mr Wankeltrim
Bounter skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Personligen så

skulle jag inte andvända den mallen. Är en så

kallat extended port vilket antingen ger tätningen lite stöd eller inget alls. Om den har för lite stöd så slits tätningen snabbt ute i änden och sen

läcker

den kompression och skulle tätningen sakna stöd så kommer den gå sönder.


Vilka mallar skulle du rekommendera?
Skall kolla lite mer i helgen exakt

hur mycket stöd

hörntätningen har men har för att den hade mer än 50% förra gången jag kollade, då är ju det på mittengaveln.
Vet inte vilka mallar som

är bra. Det är inte hörntätningen som det är kritiskt

för utan sidotätningen.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Mr Wankeltrim
Galaxi skrev:
Som man ser på bilderna ser det ut som riktigt fin finish... Inte som på min

motorn som kändes som en

tre årig hade gjort det Smile

Dom säger medium och Jörgen extended Smile Undra hur många olika versioner det finns på samma "namn"

En blind hade

gjort

jobbet bättre Wink

Extended=utbredd mao breddad port.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Bounter
Har kollat lite nogrannare nu och det stämmer

att sidotätningen saknar stöd helt och hållet i kanten till hörntätningen när den passerar över porten.
Det sliter

förstås på tätningen och i värsta fall

knäcker av den.

Hur kommer det då sig att folk har designat och använder sig utav dessa extended portar?
Antar att det är pågrund av att porten




öppnar tidigare om man portar den bredare.

Funderar nu bara på att städa och polera upp orginal portarna istället om det inte är någon här på forumet som har

några bättre mallar som man kan

få låna eller köpa?
Kan förstå att dem kända motortrimmarna helst inte vill dela med sig men måste väl finnas någon fler?




Är tacksam för det hjälpen jag fått och förhoppningsvis

fortsätter att få iaf.
 
Vin Vendel
Är det dyrt att bara lämna iväg för att få en bra beprövad port av

valfri motortrimmare då? du har ju allt

isärplockat borde ju bli ganska reducerat pris om dom bara ska gå lös med fräsen lite.
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Galaxi
Tror

priserna ligger mellan 3500kr och uppåt för själva port jobbet....

Är dessa mallar dyra? Finns inga att köpa från

mazdatrix eller racingbeat som verkar vara stora och kunna sitt jobb?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Johan_K
Vin

Vendel

skrev:

Är det dyrt att bara lämna iväg för att få en bra beprövad port av valfri motortrimmare då? du har ju allt isärplockat borde ju bli ganska

reducerat pris om dom bara ska gå lös med

fräsen lite.


Hoppas du menar roterande fil Cool

Ska du porta så tycker jag det kan vara värt att

någon som kan gör det...
Svårt att se hur många rotorer, gavlar och

tätningar för 3-4 papp när den börja spota ut hörntätningarna genom insuget Frown




Ang portiderna så känns det som det är höjden inte breden som är öppning och stängningstiden.. Rotorn öppnar

och stänger ju porten! Bredden ger ju bara en

större portarea ?

Mvh Johan
Redigerat av Johan_K den 01-02-2010 19:44
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Bounter
Saken är att det känns mycket roligare samt att man lär sig mer

av att göra

jobbet själv än att bara lämna bort allt.
Allt jag kan göra själv vill jag också göra själv, sen finns det ju grejor som är lite svårare att

göra i sitt egna garage som att tex plana, härda och

förstärka gavlar och rotorhus vilket det behövs maskiner för, det är ju saker man är tvungen at lämna bort

för att få det gjort.

Att porta är ju inte så jätte avancerat, gäller bara att vara

stadig på handen så man inte råkar skada kanten till oljetätningen,

ytan på gaveln eller att man tar bort för mycket material, sen är det bara att försöka få porten så jämn och fin som möjligt så

det blir bra flöde in till

kammaren, och att portarna är identiska med varandra.
Har man bara rätt verktyg så är det ganska lätt, men det är klart att det samtidigt är lite nervöst ifall man



skulle göra nåt misstag.

Att mina portar kanske inte blir lika bra som när någon expert skulle göra det bryr jag mig inte så mycket om, denna motor

skall ändå inte vara nåt monsterbygge och

det lär säker inte bli sämre än standard.
Sedan att sätta ihop själva motorn när man vet att alla komponenter är i

gott skick skall inte heller vara några större problem, det enda man behöver

lägga lite extra tid på är att slipa sidotätningarna i rätt längd om man inte

återanvänder dem gamla.
Det är inte rocket scinence och jag kan väl inte påstå att jag är den som har tummen mitt i

näven.

Klart att det behövs lite

extra mellan fingrarna ifall man skall bygga en 500+hk motor när det gäller att använda dem bästa delarna, bästa portarna och ställa in toleranser osv, men

det

är ju därför vi har detta forumt, för att kunna dela ideér och kunskap mellan varandra.

Ang portningsmallar igen så finns det ju att köpa hos Mazdatrix och

Racing Beat men eftersom alla

säger att det är streetportar men inte visar några bilder på själva mallen så vet man ju inte vad det är för nåt, precis som

denna Pineapple mall, den är en streetport, men inte av den design som

verkar vara så bra.
Jag får väl ta konakt med firmorna och be dem skicka bättre info

och bilder.
Har ju ingen kunskap att designa min egen port (inte än iaf), vill ju använda en mall nu

första gången iaf så man får en utprövad design och

balans mellan insug och avgas.

Porten öppnar iaf från sidan, så gör man den bredare får man tidigare öppning och portar man uppåt så

stänger den senare,

portar man däremot neråt så tror jag porten bara blir större, påverkar inte öppningstiderna.
 
Vin Vendel
Tycker du gör

helt rätt som vill lära dig så kör på om du får tag på rätt grejer.
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Levinsson
Går det inte att

använda

rotorn som "mall". Alltså att man lägger på färg eller liknade på rotorns tätningar och drar runt ett varv för att se hur mycket man kan

porta utan att sidotäntningar och dylikt tappar

stöd... Bara en tänke, men jag har inte delat något motor heller...
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
Bounter


Levinsson

skrev:

Går det inte att använda rotorn som "mall". Alltså att man lägger på färg eller liknade på rotorns tätningar och drar runt ett varv för att se

hur mycket man kan

porta utan att sidotäntningar och dylikt tappar stöd... Bara en tänke, men jag har inte delat något motor heller...


Jo, är

många som gör så som, designar sina egna portar.
Jag

tycker bara att det vore enklare att bara använda en mall som också är provad med en avgasmall så man

vet att det kommer lira någelunda bra.
 
Bounter
Har nu startat min motor som jag både portat och

satt ihop själv.
Den går väldigt fint än så länge, dock är den lite trög att starta så man

måste gasa lite för att den skall snurra igång.
Hoppas det är

nåt som kommer slita till sig ju mer man kör med den.

Den är inte helt problem fri efter 2år stillastående, när man vrider av

nyckeln så slocknar alla

lampor med motorn fortsätter att gå som ingenting har hänt.
Första gångerna jag vred av nyckeln så stängdes motorn av efter ca 1sek fördröjning, men nu måste jag ta

bort

batteripolen för att den skall stanna.
Kan tänka mig att nåt relä har rostat ihop men vilket?
Har redan testat knackat på "huvud" relät

som sitter previd Trailing spolarna men

hjälper inte.
Finns det nåt fler relä för insprutningssystemet?

Sedan undrar jag, borde inte motorn fortsätta

att gå även om jag tar bort ena polen från batteriet om generatorn fungerar

som den skall?
Det har den ju gjort på min 323:a tex.
Generatorn verkar ju

funka iaf då spänningen stiger till 14v när man varvar motorn.
Är det nåt som känner av om man kopplar bort

batteriet som stänger av motorn, isf hur

fungerar det systemet?

Mvh Jonas

Ps. Kommer lägga upp lite bilder och filmer då jag gjort det sista och kan ta ut den från garaget.
 
wankelmats
Om du lossar batteripolen när generatorn laddar mycket, så är risken stor att

du eldar upp det

mesta av elektroniken som finns i bilen Sad
Så är det så du gjort så finns det hur mycket som helst att felsöka Shock
Det är därför man

aldrig bör starta en motor utan att batteripolerna är

fastdragna.
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Bounter
Felet uppstod innan jag lossade någon batteripol

så felet skall inte ha

uppståt pga det.
 
Lennart
Prova att smörja nyckelhålet, låset kan ju

kärva efter 2 års

stillestånd. Det enkla först, det svåra sen.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Bounter
Har

idag varit iväg och besiktat, allt

ok förutom att bromsarna tar väldigt dåligt runtom, går att trycka pedalen i botten men bromsarna låser inte fast, verkar som mycket bromskraft försvinner bort




någonstans så skall testa byta ut dem gamla gummislangarna mot stålomspunna.

Det tråkiga är att bakaxeln låter lika illa som innan så antar att den är för

sliten för att få tyst på.



Försökte ställa om den i vintras med indukatorklocka och kuggfärg så gott jag kunde, går ju inte ställa på nåt annat sätt, vrider

man den ett eller två steg in eller ut så blir det antingen för

lite glapp så den går trögt att vrida runt eller så blir det för mycket.
Så antar att dreven

i min diff är för slitna och måste skaffa ett nytt pinjong och krondrev?

[IMG]

http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/IMGP0494.JPG[/IMG]
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.40 sekunder - 200 Förfrågningar 18,933,300 unika besök