April 27 2024 13:40:21
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
EDC's FD3S - lätt förfinad
EDC
Körde en Forde

Prove

V6 som "banbil" 2004 och bättrade på den ett tag(eller verkstaden gjorde det då jag har tummen mitt i handen). Skaffade mig en RX-7a som gatbil

2007 då det var en av mina drömbilar. Insåg

att det inte kommer hålla med Proben som banbil då oavsett hur mycket pengar jag skulle kasta på den så kommer den

aldrig att nå RX-7'ans orginalprestanda. Så jag tänkte om och började förfina

7an i stället som var 100% orginal då. Som från fabriken kan man säga ...

till o med instegslisterna hade plasten kvar på dem Smile Som tur var passade 18" fälgarna från proben på 7'an som av

magi. Dessutom så insåg jag att det

inte gick hålla på att skicka bilen till verkstaden för minsta lilla utan att göra allt själv är det som gäller för en bil som 7an. Det finns ändå ingen verkstad



inom 20 mils radie från mitt garage som jag kan/vågar lämna min 7a till. Provade att gå in till närmaste Mazda som ligger 7 mil från garaget för att höra om de

kunde ta fram olja till lådan/diffen

och de satt 2 pers framför datorn i ca 10 minuter o de hade ändå inte fått fram någon info om 7an what so everShock . Men som

tur är finns Wankelregistret o verkstadsmanualen.

Målet är satt

efter refensbilen Porsche GT3. Målet är att odla fram en bil som inte presterar sämre

varvtider än en GT3a, förutsatt att att föraren är likvärdig självklart Smile Dessutom så vill jag ha 7an så

hållbar som det bara går och sist men inte minst

endast använda kvalitetsdelar och göra det till så låg kostnad som möjligt(doh). Tidsramen innan det är genomfört låter jag vara osagt dock. Toppa

upp

chaffisen pågår hela tiden via gokart, o bankörning i den utsträckning som det är möjligt, men även tv-spel med ratt då Smile För att lyckas med liten budget så går jag

efter filosofin att modda

så lite som det bara går.

Iden för att nå målet är att så länge som jag kan hålla likvärdiga eller snabbare kurvhastigheter

OCH accelerera likvärdigt eller snabbare så har jag nått målet

(annars kräver chaffisen mer jobCool, sedan att modifiera en bit i taget för att se hur det

påverkar bilens prestanda och beteende. Fokus nu kommer att vara chassit då jag har fullt upp med att

hantera bilen som den är nu och inte behöver mer effekt

än. Självklart är en balanserad bil det som gäller, har sett lite väl mycket Hot Version från Japan Pfft

Det som är gjort än så länge är

effektmässigt är

PFC, catback, insug, SMIC, har en DP på hyllan som ska på här strax. Nästa effektsteg kommer bli portning av turbo, spridare, soppapump, mappning ev sortkattalysator o

remhjulskitt

+ obligatoriskt med kraftigare koppling. Men det är inte realistiskt då det gäller att hålla temperaturer nere och att IC'n blir

"överhettad" eller heatsoakar för hårt redan idag på

banan. Så antingen byter jag till FMIC eller öppnar upp med en öppnare huv. (eller båda) Enklast

är nog att börja med en öppen huv. Huven bör sänka tempen under huven över hela registret o baka

innehållet lite mindre helt enkelt. Såg att de som inte hade

huv fick ett flöde igenom sin IC som låg på ca 3-5 km/h när bilen körde 100 blås. Med ventiler i huven gick det upp till ca 12-18 km/h

vilket är bra skillnad,

dessutom så blev tempen under huven avsevärt bättre.(gäller IC på oem position) Bortsett från en huv så är effekt faktiskt det som ligger sist på listan för

tillfället.

Delar som inte är upp till spec i övrigt är för många, tex chaffis, bromsar, däck, chassi.

Säkerhetsmoddar bör även fortsätta göras

löpande. Y-pipe och AST står väl högst på listan just nu.

Ev hosejobb därefter om jag får tag på ett garage.

Chassit kommer jag bättra på under

sommaren. Främre och bakre fjäderbensstag sitter på plats, det som ska dit nu är främre undre

förstärkningsstag så inte krängarfästena ryker, även krängare har

jag just fått hem från Racing Beat. Ihålig främre som är tokgrov o bakre ställbar. Ca 100% hårdare än OEM. Dämpare o fjädrar ska

även få sig en översyn med ca

100% ökad styvhet mot OEM. Det är inte gjort för att vara en hardcore banbil utan en gat/banbil så det ska inte vara tokhårda grejor. Hjulvinklar kommer att justeras



efter chassit sitter på plats och när jag vinner på lotto o har råd med R-däck. Därefter så några väl valda hårdare bussningar som diffbussningar och några i

bakvagnen.

Bromsarna har fått

sig en lätt översyn men vassare belägg fram, stålomspunnet och riktig vätska. Bättre belägg bak och ev mer kylning kanske

kan förlänga livet på orginalbromsarna. Lätta bilen mer eller fetare

bromsar sedan, RZ bromsarna eller något annat vettigt kitt skulle säkert lösa problemen

men jag börjar bli varse att bromsar inte är gratis och att det här kommer försena både det ena och det

andra. Har en ide om att 2-delade skivor skullle lösa

en del av problematiken genom att inte öveföra värme i samma grad till hjullager/däck. Även om nu OK'en och klossarna får lida lite extra.

Nackdelen är att

de jag hittar är för dyra, då blir det billigare att skaffa tex K-sport/D2 osv uppgraderingen ändå.

Lättning av bilen låter som en bra ide men det gäller väl

att hålla koll

på viktfördelningen fram/bak och över alla hjulen med så att inte bilen börjar prestera sämre. . Lättviktsbatteri a lá biltema tog av ca 10 Kg.

Catbacksystemet kapade väl 11-12 Kg. Bort med

reservhjulet och verktygen gjorde väl även det några Kg. Nästa steg i att lätta bilen borde vara stolarna/huv men

det är dyra kg. Är lite dum och vill ha kvar OEM-look med ju. Så stolar kommer även

de en bit ner på listan då de inte behövs för än chassit och R-däcken

sitter på plats och även kylningen är bättre.

Kylningen sker med hjälp av 2st oem oljekylare och en 52 mm vattenkylare,

vattenblandningen är ca 20%

kylarvätska och resten vatten då rent vatten leder bort avsevärt mer värme, Mazda rekar ju som beknat ner till 10% kylarvätska i varmare klimat av en anledning även om



koktempen sänks. Huv överväger jag pga kylfördelarna. Tips för att få ner tempen under huven rent generellt uppskattar jag verkligen. Eller annat som jag

missat att tänka på.

Olja körs det

på vanlig hederlig GTX3 än, byts med intervaller på ca 300 mil. Sätter även ett metallspänne på oljefiltret för att

minska chansen för att oljetrycket ska svaja pga expansion av filtret. Lite

nördigt men så gott som gratis så what the hellSmile Rekas för Honda som går på banan

så vitt jag vet. I lådan är det bytt till hondas växellådsolja som rekas här på forumet. Blev klart mjukare

växlingar än den gamla smörja som låg i, hade

problem att växla till 2an, 3an tidigare när den var kall nu går det nästan som smör. Diffen hällde jag i det jag snubblade över först med rätt

viskositet.




Aero-delar vore trevligt men jag är inte i närheten av den nivån än. Drömma går iofs alltid. Fetare front med splitters och undertray bak samt toppa av med en

ställbar vinge,

gärna 99+ vingen som är beprövad och har bevisad downforce skulle sitta som ett smäck och inte heller se dåligt ut. Grin
Redigerat av EDC den 24-10-2009 17:39
 
EDC
Bilden är tagen på wankelmeet-kramfors 2008 av Stefan här på forumet.
Redigerat av EDC den 07-06-2009 14:26
 
EDC
Fått dit fetare utblås här på vårsidan, lät aningen mer än orginal Smile. -var tog bilden vägen ah inga åäö i filnamnen ...
Redigerat av EDC den 08-06-2009 08:14
 
EDC
Lite delar på väg hem från USA.

Plug till avgasröret för att kunna köra lagligt på allmän väg Smile


Stålomspunnen kopplingsslang
Lysadaptrar för 99'ans blinkers för

att slippa klippa något.
Även diffbussningar som köps via forumet.



Packningar för avgassystemet + mutter o pinbultar.

Kostar att bara låta wankeln stå Smile

Toksugen o spånka

dit krängarna med .... hyffsat grova

med. Typ 40 mm främre eller något sånt, går på ögonmåttet. Bara främre på bild.

Fått dit bakre krängaren. Det behövdes bara en 12 och 14 mm hylsa och en




14mm blocknyckel så gick det fint. Dessutom ta bort vänster bakre hjul för att lyfta ut krängaren. Måste säga att Racing Beat har trevliga grejor de skickade med

bussningar och fett. Främre gick

dit nu på söndag förmiddag hissade upp fronten och satt dit främre + förstärkningsstaget.

Måste säga att den inte

kränger lika mycket men det känns att det bara är orginal fjädrar/dämpare

på sedan -95 Smile Nästa steg är väl att byta dem till något annat. Nackdelen är att det

börjar bli svårt att sitta still .... i förarstolen då.
EDC bifogade följande bild:bild:
stag.jpg

Redigerat av EDC den 09-08-2009 16:21
 
EDC
PÅ väg hem till bilen -99 spec OK + slitzade skivor och Mintex extreme klossar

följde med paketet återstår att se om de går bra att

köra med. Vore nog bra ide att fixa -99 spec bak genom att fixa ok-hållare som flyttar ut oem-ok'en

och skivor. Gäller bara att hitta grejor till bra pris så Smile Ev får jag kolla över vilka

klossar jag kör med så det blir samma runt om men det är som tur är

ett tag kvar till season 2010.
 
EDC
Fick hem skivor + ok o klossar , men OK´en verkar vara ett aggressivare problem då de inte är helt friska

gällande bromsledningar osv.



Däremot så vore kompletterand AST + Y-pipe (o downpipe) underlättnade.

Får se till våren om det lyckas bli 314

eller 294 mm bromsar Smile
Redigerat av EDC den 09-01-2010 15:27
 
Johan_K
Är inte 99- bromsar bolt on

på fd:n ?
Måste ni bytta nav då eller

???

Är ju kul med 32mm skivor fram Grin

// Johan
Redigerat av Johan_K den 09-01-2010 14:57
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
EDC
Självklart bolt on, behövs iofs nya bromssköldar men det återstår att se om de ska på

eller inte då jag saknar dem. Lite väl rostig bara .... får se om

de kommer fungera.
 
Johan_K
EDC skrev:
Självklart bolt on, behövs iofs nya bromssköldar men det återstår att se om de ska på eller inte

då jag saknar dem. Lite

väl rostig bara .... får se om de kommer fungera.


Vad är det som är rostigt ???
Att flytta OEM oket tror jag blir svårt då det passar lite för bra

för att

bara göra en adapter... DVS öronen kommer att överlappa varandra..

Men är det oken som är problemet har jag två FD -02 bakok som jag inte ska

ha ! Som nya gått 1500 mil typ... Jag tror nog

att Jonas har bromssköldar från samma bil kvar !
Johan_K bifogade följande bild:bild:
bakok.jpg

Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
EDC
Attans

... missade de

tokfina oken.

Men men ... fick hem några beställningar från olika ställen

Blev en Nardi mocka ratt, spacers bak, främre reflexer, 8 KG fjädrar fram 6

KG bak,

Diffbussning, multirib-remmar, slangar för läckage, stolsfästen för skalstolar, hatthylla, 4 st stag under bilen .... väntar på mer stuff. Lite tid o

klämma fast prylarna så går det nog bra sedan.



Önskar mig en huv av tomten men jag tror inte han levererar sommar Angry
 
EDC
Dags att få lite garagetid att

spånka dit en hel trave stuffers se ovan . Ska fota om det går i alla fall. Har till att börja med dessutom Recarostolarna o BBS-fälgar som kan

åka in. Lite

småfix till bromsarna, bromssköldar fram för stora kittet, pinnar, pfc hållarem, insugstemp-sensorn, mc-batterihållare. Dags o tejpa ihop bilen inför sommaren innan

den är över Smile

Bilder kommer när jag kan ta mig dit.
 
racertomten88
EDC skrev:
Attans ... missade de tokfina oken.

Men men ... fick hem några

beställningar från olika ställen

Blev en Nardi

mocka ratt, spacers bak, främre reflexer, 8 KG fjädrar fram 6 KG bak, Diffbussning, multirib-remmar,

slangar för läckage, stolsfästen för skalstolar, hatthylla, 4 st stag under bilen .... väntar på

mer stuff. Lite tid o klämma fast prylarna så går det nog bra

sedan.

Önskar mig en huv av tomten men jag tror inte han levererar sommar Angry


allt detta lät dyrt Pfft

btw

så har jag ingen huv Pfft
 
EDC
Vadå ingen huv?

Är svårt o

köra utan Smile

I alla fall så var det extremt billiga prylar då mycket var beg o typ 80% rabatt.

Läckaget hoppas jag är tätat nu. Det

var faktiskt flera. Det ena var väl av naturliga

skäl o det andra ordnade jag själv från insuget Smile

Petade i ny tempgivare för insugsluften med.



Bäst o skaka fram lite foton verkar det som i alla fall. Ska se om jag kan ladda över

dem strax .
 
Blackseven
Låter som ett trevligt projekt!
Upp med lite bilderSmile
Alexander Bellander
Helsingborg



FD3S -93, Singel, 400HK

_Wankelfrälst_
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.28 sekunder - 130 Förfrågningar 18,919,384 unika besök