EDC's FD3S - lätt förfinad
|
EDC |
Publicerat 09-05-2009 10:19
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Körde en Forde
Prove
V6 som "banbil" 2004 och bättrade på den ett tag(eller verkstaden gjorde det då jag har tummen mitt i handen). Skaffade mig en RX-7a som gatbil
2007 då det var en av mina drömbilar. Insåg
att det inte kommer hålla med Proben som banbil då oavsett hur mycket pengar jag skulle kasta på den så kommer den
aldrig att nå RX-7'ans orginalprestanda. Så jag tänkte om och började förfina
7an i stället som var 100% orginal då. Som från fabriken kan man säga ...
till o med instegslisterna hade plasten kvar på dem Som tur var passade 18" fälgarna från proben på 7'an som av
magi. Dessutom så insåg jag att det
inte gick hålla på att skicka bilen till verkstaden för minsta lilla utan att göra allt själv är det som gäller för en bil som 7an. Det finns ändå ingen verkstad
inom 20 mils radie från mitt garage som jag kan/vågar lämna min 7a till. Provade att gå in till närmaste Mazda som ligger 7 mil från garaget för att höra om de
kunde ta fram olja till lådan/diffen
och de satt 2 pers framför datorn i ca 10 minuter o de hade ändå inte fått fram någon info om 7an what so ever . Men som
tur är finns Wankelregistret o verkstadsmanualen.
Målet är satt
efter refensbilen Porsche GT3. Målet är att odla fram en bil som inte presterar sämre
varvtider än en GT3a, förutsatt att att föraren är likvärdig självklart Dessutom så vill jag ha 7an så
hållbar som det bara går och sist men inte minst
endast använda kvalitetsdelar och göra det till så låg kostnad som möjligt(doh). Tidsramen innan det är genomfört låter jag vara osagt dock. Toppa
upp
chaffisen pågår hela tiden via gokart, o bankörning i den utsträckning som det är möjligt, men även tv-spel med ratt då För att lyckas med liten budget så går jag
efter filosofin att modda
så lite som det bara går.
Iden för att nå målet är att så länge som jag kan hålla likvärdiga eller snabbare kurvhastigheter
OCH accelerera likvärdigt eller snabbare så har jag nått målet
(annars kräver chaffisen mer job, sedan att modifiera en bit i taget för att se hur det
påverkar bilens prestanda och beteende. Fokus nu kommer att vara chassit då jag har fullt upp med att
hantera bilen som den är nu och inte behöver mer effekt
än. Självklart är en balanserad bil det som gäller, har sett lite väl mycket Hot Version från Japan
Det som är gjort än så länge är
effektmässigt är
PFC, catback, insug, SMIC, har en DP på hyllan som ska på här strax. Nästa effektsteg kommer bli portning av turbo, spridare, soppapump, mappning ev sortkattalysator o
remhjulskitt
+ obligatoriskt med kraftigare koppling. Men det är inte realistiskt då det gäller att hålla temperaturer nere och att IC'n blir
"överhettad" eller heatsoakar för hårt redan idag på
banan. Så antingen byter jag till FMIC eller öppnar upp med en öppnare huv. (eller båda) Enklast
är nog att börja med en öppen huv. Huven bör sänka tempen under huven över hela registret o baka
innehållet lite mindre helt enkelt. Såg att de som inte hade
huv fick ett flöde igenom sin IC som låg på ca 3-5 km/h när bilen körde 100 blås. Med ventiler i huven gick det upp till ca 12-18 km/h
vilket är bra skillnad,
dessutom så blev tempen under huven avsevärt bättre.(gäller IC på oem position) Bortsett från en huv så är effekt faktiskt det som ligger sist på listan för
tillfället.
Delar som inte är upp till spec i övrigt är för många, tex chaffis, bromsar, däck, chassi.
Säkerhetsmoddar bör även fortsätta göras
löpande. Y-pipe och AST står väl högst på listan just nu.
Ev hosejobb därefter om jag får tag på ett garage.
Chassit kommer jag bättra på under
sommaren. Främre och bakre fjäderbensstag sitter på plats, det som ska dit nu är främre undre
förstärkningsstag så inte krängarfästena ryker, även krängare har
jag just fått hem från Racing Beat. Ihålig främre som är tokgrov o bakre ställbar. Ca 100% hårdare än OEM. Dämpare o fjädrar ska
även få sig en översyn med ca
100% ökad styvhet mot OEM. Det är inte gjort för att vara en hardcore banbil utan en gat/banbil så det ska inte vara tokhårda grejor. Hjulvinklar kommer att justeras
efter chassit sitter på plats och när jag vinner på lotto o har råd med R-däck. Därefter så några väl valda hårdare bussningar som diffbussningar och några i
bakvagnen.
Bromsarna har fått
sig en lätt översyn men vassare belägg fram, stålomspunnet och riktig vätska. Bättre belägg bak och ev mer kylning kanske
kan förlänga livet på orginalbromsarna. Lätta bilen mer eller fetare
bromsar sedan, RZ bromsarna eller något annat vettigt kitt skulle säkert lösa problemen
men jag börjar bli varse att bromsar inte är gratis och att det här kommer försena både det ena och det
andra. Har en ide om att 2-delade skivor skullle lösa
en del av problematiken genom att inte öveföra värme i samma grad till hjullager/däck. Även om nu OK'en och klossarna får lida lite extra.
Nackdelen är att
de jag hittar är för dyra, då blir det billigare att skaffa tex K-sport/D2 osv uppgraderingen ändå.
Lättning av bilen låter som en bra ide men det gäller väl
att hålla koll
på viktfördelningen fram/bak och över alla hjulen med så att inte bilen börjar prestera sämre. . Lättviktsbatteri a lá biltema tog av ca 10 Kg.
Catbacksystemet kapade väl 11-12 Kg. Bort med
reservhjulet och verktygen gjorde väl även det några Kg. Nästa steg i att lätta bilen borde vara stolarna/huv men
det är dyra kg. Är lite dum och vill ha kvar OEM-look med ju. Så stolar kommer även
de en bit ner på listan då de inte behövs för än chassit och R-däcken
sitter på plats och även kylningen är bättre.
Kylningen sker med hjälp av 2st oem oljekylare och en 52 mm vattenkylare,
vattenblandningen är ca 20%
kylarvätska och resten vatten då rent vatten leder bort avsevärt mer värme, Mazda rekar ju som beknat ner till 10% kylarvätska i varmare klimat av en anledning även om
koktempen sänks. Huv överväger jag pga kylfördelarna. Tips för att få ner tempen under huven rent generellt uppskattar jag verkligen. Eller annat som jag
missat att tänka på.
Olja körs det
på vanlig hederlig GTX3 än, byts med intervaller på ca 300 mil. Sätter även ett metallspänne på oljefiltret för att
minska chansen för att oljetrycket ska svaja pga expansion av filtret. Lite
nördigt men så gott som gratis så what the hell Rekas för Honda som går på banan
så vitt jag vet. I lådan är det bytt till hondas växellådsolja som rekas här på forumet. Blev klart mjukare
växlingar än den gamla smörja som låg i, hade
problem att växla till 2an, 3an tidigare när den var kall nu går det nästan som smör. Diffen hällde jag i det jag snubblade över först med rätt
viskositet.
Aero-delar vore trevligt men jag är inte i närheten av den nivån än. Drömma går iofs alltid. Fetare front med splitters och undertray bak samt toppa av med en
ställbar vinge,
gärna 99+ vingen som är beprövad och har bevisad downforce skulle sitta som ett smäck och inte heller se dåligt ut.
Redigerat av EDC den 24-10-2009 17:39
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 09-05-2009 11:02
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Bilden är tagen på wankelmeet-kramfors 2008 av Stefan här på forumet.
Redigerat av EDC den 07-06-2009 14:26
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 08-06-2009 08:09
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Fått dit fetare utblås här på vårsidan, lät aningen mer än orginal . -var tog bilden vägen ah inga åäö i filnamnen ...
Redigerat av EDC den 08-06-2009 08:14
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 01-07-2009 21:03
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Lite delar på väg hem från USA.
Plug till avgasröret för att kunna köra lagligt på allmän väg
Stålomspunnen kopplingsslang
Lysadaptrar för 99'ans blinkers för
att slippa klippa något.
Även diffbussningar som köps via forumet.
Packningar för avgassystemet + mutter o pinbultar.
Kostar att bara låta wankeln stå
Toksugen o spånka
dit krängarna med .... hyffsat grova
med. Typ 40 mm främre eller något sånt, går på ögonmåttet. Bara främre på bild.
Fått dit bakre krängaren. Det behövdes bara en 12 och 14 mm hylsa och en
14mm blocknyckel så gick det fint. Dessutom ta bort vänster bakre hjul för att lyfta ut krängaren. Måste säga att Racing Beat har trevliga grejor de skickade med
bussningar och fett. Främre gick
dit nu på söndag förmiddag hissade upp fronten och satt dit främre + förstärkningsstaget.
Måste säga att den inte
kränger lika mycket men det känns att det bara är orginal fjädrar/dämpare
på sedan -95 Nästa steg är väl att byta dem till något annat. Nackdelen är att det
börjar bli svårt att sitta still .... i förarstolen då.
EDC bifogade följande bild:bild:
Redigerat av EDC den 09-08-2009 16:21
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 15-11-2009 14:30
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
PÅ väg hem till bilen -99 spec OK + slitzade skivor och Mintex extreme klossar
följde med paketet återstår att se om de går bra att
köra med. Vore nog bra ide att fixa -99 spec bak genom att fixa ok-hållare som flyttar ut oem-ok'en
och skivor. Gäller bara att hitta grejor till bra pris så Ev får jag kolla över vilka
klossar jag kör med så det blir samma runt om men det är som tur är
ett tag kvar till season 2010. |
|
|
|
EDC |
Publicerat 08-01-2010 21:22
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Fick hem skivor + ok o klossar , men OK´en verkar vara ett aggressivare problem då de inte är helt friska
gällande bromsledningar osv.
Däremot så vore kompletterand AST + Y-pipe (o downpipe) underlättnade.
Får se till våren om det lyckas bli 314
eller 294 mm bromsar
Redigerat av EDC den 09-01-2010 15:27
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 09-01-2010 14:56
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Är inte 99- bromsar bolt on
på fd:n ?
Måste ni bytta nav då eller
???
Är ju kul med 32mm skivor fram
// Johan
Redigerat av Johan_K den 09-01-2010 14:57
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 09-01-2010 15:31
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Självklart bolt on, behövs iofs nya bromssköldar men det återstår att se om de ska på
eller inte då jag saknar dem. Lite väl rostig bara .... får se om
de kommer fungera. |
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 11-01-2010 20:40
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
EDC skrev:
Självklart bolt on, behövs iofs nya bromssköldar men det återstår att se om de ska på eller inte
då jag saknar dem. Lite
väl rostig bara .... får se om de kommer fungera.
Vad är det som är rostigt ???
Att flytta OEM oket tror jag blir svårt då det passar lite för bra
för att
bara göra en adapter... DVS öronen kommer att överlappa varandra..
Men är det oken som är problemet har jag två FD -02 bakok som jag inte ska
ha ! Som nya gått 1500 mil typ... Jag tror nog
att Jonas har bromssköldar från samma bil kvar !
Johan_K bifogade följande bild:bild:
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 19-04-2010 19:17
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Attans
... missade de
tokfina oken.
Men men ... fick hem några beställningar från olika ställen
Blev en Nardi mocka ratt, spacers bak, främre reflexer, 8 KG fjädrar fram 6
KG bak,
Diffbussning, multirib-remmar, slangar för läckage, stolsfästen för skalstolar, hatthylla, 4 st stag under bilen .... väntar på mer stuff. Lite tid o
klämma fast prylarna så går det nog bra sedan.
Önskar mig en huv av tomten men jag tror inte han levererar sommar |
|
|
|
EDC |
Publicerat 10-05-2011 21:53
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Dags att få lite garagetid att
spånka dit en hel trave stuffers se ovan . Ska fota om det går i alla fall. Har till att börja med dessutom Recarostolarna o BBS-fälgar som kan
åka in. Lite
småfix till bromsarna, bromssköldar fram för stora kittet, pinnar, pfc hållarem, insugstemp-sensorn, mc-batterihållare. Dags o tejpa ihop bilen inför sommaren innan
den är över
Bilder kommer när jag kan ta mig dit. |
|
|
|
racertomten88 |
Publicerat 11-05-2011 09:38
|
Användare
Inlägg: 492
Registrerad: 26.09.09
|
EDC skrev:
Attans ... missade de tokfina oken.
Men men ... fick hem några
beställningar från olika ställen
Blev en Nardi
mocka ratt, spacers bak, främre reflexer, 8 KG fjädrar fram 6 KG bak, Diffbussning, multirib-remmar,
slangar för läckage, stolsfästen för skalstolar, hatthylla, 4 st stag under bilen .... väntar på
mer stuff. Lite tid o klämma fast prylarna så går det nog bra
sedan.
Önskar mig en huv av tomten men jag tror inte han levererar sommar
allt detta lät dyrt
btw
så har jag ingen huv |
|
|
|
EDC |
Publicerat 09-06-2011 23:47
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Vadå ingen huv?
Är svårt o
köra utan
I alla fall så var det extremt billiga prylar då mycket var beg o typ 80% rabatt.
Läckaget hoppas jag är tätat nu. Det
var faktiskt flera. Det ena var väl av naturliga
skäl o det andra ordnade jag själv från insuget
Petade i ny tempgivare för insugsluften med.
Bäst o skaka fram lite foton verkar det som i alla fall. Ska se om jag kan ladda över
dem strax . |
|
|
|
Blackseven |
Publicerat 10-06-2011 07:18
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 17.03.09
|
Låter som ett trevligt projekt!
Upp med lite bilder
Alexander Bellander
Helsingborg
FD3S -93, Singel, 400HK
_Wankelfrälst_
|
|
|