April 28 2024 10:47:19
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Förgasarproblem vid kraftig kuvtagning
Bo_H
Konbanepremiären idag fick en mycket dålig start....


Bil: FB, 12a med originalförgasare...




I partiet med stora sidoförflyttningar

börjar bilen hosta och till slut stannar den.
Vid felsökning visar det sig att flotthusen i förgasaren var

helt fyllda (nivån är annars rätt mitt i, kollat i fredags och efteråt).
Jag lossade

skruvarna till huvudmunstyckena och tömde flottörhusen, efter detta

startade bilen (om än lite motvilligt).. Den går fint ända tills långa kurvor med höga G-krafter då hostar den igen....




Kollade ett trailingstift innan

jag angrep förgasaren (det var torrt och fint).

Några tips?

Jag tänkte börja med bränsletrycket, men det verkar ligga på rätt nivå eftersom allt




lirar så länge sidokrafterna inte blir för stora. Är detta rent av ett känt Nikkiproblem.
 
Hackman
Det var inget som jag någonsin drabbades av med



den bilen i alla fall...
Konstigt!
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
Annars går den som en dröm, speciellt efter att

jag gjorde nya

packningar till förgasaren och bytte accpumpsmembranet som börjat läcka lite (men detta felet fanns även innan jag rev förgasaren så jag tror inte jag sabbat något

(pillade inte på

flottörninvån).

Jag trodde det var filterfel först, felet upptäcktes första gången förra året vid slalomkörning, lite lätta

misständningar. Så jag bytte filtret vid tanken, nu i fredags

bytte jag filtret på filterkingen också, så visar det sig att flottörninvån är hög... blir

tryckmätning i morgon med lite tur är det lite högt och då kan det finnas en rimilig förklaring.




När jag kört på turup och sviestad har kanke en antydan

till misständning förkommit i någon enstaka kurva men det blir inte samma korta snabba ändringar på bana...
 
Hackman
Hur mycket bensin hade du i tanken? Fast du borde ju ha hört på ljudet från pumpen om den sög luft...



Kan någon kabel glappa under påverkan av

centripetalaccelerationen så att tändningen slår ifrån?
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
Flotörhusen var fulla jag fick tappa manuellt, så det kommer för mycket

soppa in i förgasaren. Ska kolla retur och

tryck i morgon. >KOnstigt dock att stiften var torra..

Hade runt20-30 l idag men har även testat tidigare med full tank... så det är inte fel på




matningen. Har även testat att röra kablare och annat i tändsystemet på tomgång utan störningra eller stötar Smile
 
Galaxi


Bo_H skrev:

Flotörhusen var fulla jag fick tappa manuellt, så det kommer för

mycket soppa in i förgasaren. Ska kolla retur och tryck i morgon. >KOnstigt dock att stiften var torra..



Hade runt20-30 l idag men har även testat

tidigare med full tank... så det är inte fel på matningen. Har även testat att röra kablare och annat i tändsystemet på tomgång utan störningra eller

stötar

Smile


Som det låter sprutar han in mer soppa i flotörhuset än han använder...
Nu kör jag weber men ditt fel får man väl när nålventilen är sliten och

släpper på för mer

bränsle än det borde, mer än munstyckerna kan pumpa ut till förgasaren?
Och om det blir överfull blir det inte knas med tillförselen ut

till munstyckerna? Vacuum/tryck och sånt?
Kan

munstyckerna vara smutiga? Stoppar flöde? Dock borde bilen kanske gå kasst hela tiden då. Men man gasar kanske

på ett annat sätt på banor/konbanor?

Bara spånar lite här...
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bo_H
Ösregn sätter stopp för tryckmätningen....

hade isär förgasaren förra

helgen och den är föredömligt ren invändigt. Flottörnivån är normal stillastående på tomgång. Tror att g-

krafterna rycker tag i flottörerna och fyller

förgasaren. Kanske kan sätta på en g-kraftskänslig strömbrytare som bryter pumpen Smile
 
Bo_H
Dubbepost
Redigerat av Bo_H den 11-05-2009 17:34
 
Bo_H
Hittade en lucka i regnet,
Bränsltrycket kollat, var ok men

nu nedjusterat till undre gränsen...
Kollade även

returen misstänkt högt motstånd, men det verkar som det beror på takens avlufning då jag lcyakdes få bränsle bakvägen ur returen tills jag lyfte

på tanklocket

och det pösbort. Borde inte resultera i överfyllda förgasare dock....

Ingen förbättring vid provkörning.
 
Galaxi
Hatar förgasar

problem, har lidigt av det oxå. Inte samma som du har...

Är det verkligen ingen förgasar expert här inne som har svaret???
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Hackman
Är det i långa svängar (lång

utdragen acceleration i sidled) eller sker det vid tvära

svängar (hög acceleration sidled).
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
Mitt standardtest består av att

hållahastighetsbegränsningen i en mellanstor rondell.... då får jag lite host i slutet.

Men storslaomdelen på

konbanan med 3-4 snabba stora

skursändringar var rena döden så jag tror det är G-krafterna som ställer till problemen.

Ingen som har tips på ett bra "snygg" eftermarknadssprut som



håller förgasarprestanda... Vill inte änga återstoden av sommaren åt mappning. Behöver bara vara lagom bra...
 
Hackman
Bo_H skrev:Ingen som har tips på

ett bra "snygg" eftermarknadssprut som håller förgasarprestanda... Vill inte änga återstoden

av sommaren åt mappning. Behöver bara vara lagom bra...
Det är väl mest kostnaden

som sätter gränserna. Bara att inhandla inhandla ett spjällhus

brukar kännas tungt!
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
FB
Är det i första hand i utgången

av hårda vänstersvängar

som du upplever problemet??

Det är ju ett känt problem i samband med, framförallt hårda vänstersvängar vid konbanekörning. Är

på intet sätt nån förgasarguru men läste allt jag kom över för

några år sedan för att bättre förstå hur förgasarn funkar och vet att just den här

frågeställningen dök upp i några av texterna. Holley-förgasare lider av ett liknande symptom men inte riktigt av

samma anledning. Wink

Det lär finnas

flera skäl till att man upplever ditt problem och en hel del olika teorier och lösningar florerar. Av dessa tycker jag personligen att

"Sterling" på

rx7club har beskrivit problemet bäst. Så länge bränsletillförseln och trycket är okej är den mest sannolika anledningen till problemet Nikki-förgasarens konstruktion.



Kurvtagning med höga G-krafter ger ett händelseförlopp inuti förgasaren som helt enkelt gör att den fylls med mer bensin än den kan hantera, precis som du

beskriver.

Har just nu ingen aning

om samma problem är vanligt om man kör med Weber istället? Förutsättningarna blir ju lite annorlunda på flera sätt

jämfört med Nikkin!?!
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Hackman
Ja problemet är

ju att veta om problemen är ett typfel eller om det är något som drabbat den aktuella bilen på grund av ålder,

bristande underhåll osv. Svårt att jämföra med

andra bilar just pga det.
Weber IDA kan få vissa liknande problem sägs det. Dock är det en så beprövad konstruktion att det borde finnas fixar på

det. DCO

(E) varianterna är mindre känsliga. I grunden hänger det ju på hur flottörerna är upphängda och utgående från det tycker jag att det är lite konstigt att

originalförgasaren ska drabbas av

det. Jämför hur flottören hänger i en IDA! Du kan ju prova att ändra flottörnivån lite och se om det hjälper.

Jag är

lite förvånad ändå att det sker. När jag hade bilen körde jag ju mycket

bana med den och testade även inställningar för sidogrepp genom att köra i cirklar

(skidpad) med den ett antal gånger. Den tvekade aldrig på detta sätt! Dock kastade jag den inte höger/vänster osv

allt för mycket eftersom jag inte körde

slalom. Är det därför?

Den ultimata lösningen är givetvis ett insprutningsystem med catchtank. Samtidigt ska man ta sig genom bilprovningens nålsöga




där man egentligen inte får byta förgasare alls (även om de i många fall verkar släppa igenom vad som helst). Ska man ha en modern programmerbar lösning så blir det

ett antal tusenlappar att lägga

upp även om man använder billigast tänkbara styrsystem. Pumpar, fuelrails, spridare, spjällhus, insugningsadapter osv är ju

tyvärr inte gratis... Till det sen jobbet med att mappa,
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
Då jag lade

märket till

dessa symptom förra året testades även en del på rundkörning på asfaltsplan och även där uppdträder symptomen. Åt båda hållen.- Är väl

flottörventilerna som blivit gamla. Får väl ta och rengöra

den hela extraförgasaren som du var vänlig att släppa med Göran.

Den trasiga är i molekyler

efter att ha används som mall för packningstillverkning, fick även släppa till accpumpsmembran då

det gamla börjat läcka lite (mycket småsprickor).
Redigerat av Bo_H den 14-05-2009 16:17
 
Bo_H
Tillbringade gårkvällen med sprutsurfning.

Under

10' går

det knappt att lösa om man ska ha något annat en hembyggt från skrotdelar...

Billigast verkar mega-/microsquirt kunna bli. Problemet är att

hitta ett spjällhus som kan funka (de flesta

verkar kräva weberinsug. kanske går att bygga något med spjällhusen från förgasaren men det tror jag skapar ännu

fler problem.
 
Bo_H
Men

den passserade i alla fall

besiktningen idag U.A. får väl undvika att köra konbana.
 
FB
Bo_H skrev:
Men den

passserade i alla fall besiktningen idag U.A. får väl undvika att köra konbana.


Grattis! Smile




Då jag lade märket till dessa symptom förra året testades även en del

på rundkörning på asfaltsplan och även där uppdträder symptomen. Åt båda hållen.-

Är väl flottörventilerna som blivit gamla. Får väl ta och rengöra den hela extraförgasaren som du var vänlig att

släppa med Göran.



Ett sätt

att komma kring problemet är att justera sitt körsätt och helt enkelt vänta med att ge nytt gaspådrag innan bilen stabiliserat sig och flottören hamnat

i rätt

läge med rätt nivå bränsle, men kör man på tid och i synnerhet på en tight konbana lär det ju knappast vara nån fördel för tidsresultatet!? Wink Grin

Det är inte

ventilen som kärvar då?

Är tydligen inte helt ovanligt...
Redigerat av FB den 14-05-2009 17:46
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Mr Wankeltrim
Är du säker på att bränslet försvinner ?



Det kanske är så att den flödar över lite.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.22 sekunder - 188 Förfrågningar 18,924,167 unika besök