Förgasarproblem vid kraftig kuvtagning
|
Bo_H |
Publicerat 10-05-2009 15:23
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Konbanepremiären idag fick en mycket dålig start....
Bil: FB, 12a med originalförgasare...
I partiet med stora sidoförflyttningar
börjar bilen hosta och till slut stannar den.
Vid felsökning visar det sig att flotthusen i förgasaren var
helt fyllda (nivån är annars rätt mitt i, kollat i fredags och efteråt).
Jag lossade
skruvarna till huvudmunstyckena och tömde flottörhusen, efter detta
startade bilen (om än lite motvilligt).. Den går fint ända tills långa kurvor med höga G-krafter då hostar den igen....
Kollade ett trailingstift innan
jag angrep förgasaren (det var torrt och fint).
Några tips?
Jag tänkte börja med bränsletrycket, men det verkar ligga på rätt nivå eftersom allt
lirar så länge sidokrafterna inte blir för stora. Är detta rent av ett känt Nikkiproblem. |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 10-05-2009 19:51
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Det var inget som jag någonsin drabbades av med
den bilen i alla fall...
Konstigt!
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 10-05-2009 20:49
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Annars går den som en dröm, speciellt efter att
jag gjorde nya
packningar till förgasaren och bytte accpumpsmembranet som börjat läcka lite (men detta felet fanns även innan jag rev förgasaren så jag tror inte jag sabbat något
(pillade inte på
flottörninvån).
Jag trodde det var filterfel först, felet upptäcktes första gången förra året vid slalomkörning, lite lätta
misständningar. Så jag bytte filtret vid tanken, nu i fredags
bytte jag filtret på filterkingen också, så visar det sig att flottörninvån är hög... blir
tryckmätning i morgon med lite tur är det lite högt och då kan det finnas en rimilig förklaring.
När jag kört på turup och sviestad har kanke en antydan
till misständning förkommit i någon enstaka kurva men det blir inte samma korta snabba ändringar på bana... |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 10-05-2009 21:17
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Hur mycket bensin hade du i tanken? Fast du borde ju ha hört på ljudet från pumpen om den sög luft...
Kan någon kabel glappa under påverkan av
centripetalaccelerationen så att tändningen slår ifrån?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 10-05-2009 21:47
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Flotörhusen var fulla jag fick tappa manuellt, så det kommer för mycket
soppa in i förgasaren. Ska kolla retur och
tryck i morgon. >KOnstigt dock att stiften var torra..
Hade runt20-30 l idag men har även testat tidigare med full tank... så det är inte fel på
matningen. Har även testat att röra kablare och annat i tändsystemet på tomgång utan störningra eller stötar |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 11-05-2009 00:36
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H skrev:
Flotörhusen var fulla jag fick tappa manuellt, så det kommer för
mycket soppa in i förgasaren. Ska kolla retur och tryck i morgon. >KOnstigt dock att stiften var torra..
Hade runt20-30 l idag men har även testat
tidigare med full tank... så det är inte fel på matningen. Har även testat att röra kablare och annat i tändsystemet på tomgång utan störningra eller
stötar
Som det låter sprutar han in mer soppa i flotörhuset än han använder...
Nu kör jag weber men ditt fel får man väl när nålventilen är sliten och
släpper på för mer
bränsle än det borde, mer än munstyckerna kan pumpa ut till förgasaren?
Och om det blir överfull blir det inte knas med tillförselen ut
till munstyckerna? Vacuum/tryck och sånt?
Kan
munstyckerna vara smutiga? Stoppar flöde? Dock borde bilen kanske gå kasst hela tiden då. Men man gasar kanske
på ett annat sätt på banor/konbanor?
Bara spånar lite här...
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 11-05-2009 17:27
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Ösregn sätter stopp för tryckmätningen....
hade isär förgasaren förra
helgen och den är föredömligt ren invändigt. Flottörnivån är normal stillastående på tomgång. Tror att g-
krafterna rycker tag i flottörerna och fyller
förgasaren. Kanske kan sätta på en g-kraftskänslig strömbrytare som bryter pumpen |
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 11-05-2009 17:33
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Dubbepost
Redigerat av Bo_H den 11-05-2009 17:34
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 11-05-2009 20:01
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Hittade en lucka i regnet,
Bränsltrycket kollat, var ok men
nu nedjusterat till undre gränsen...
Kollade även
returen misstänkt högt motstånd, men det verkar som det beror på takens avlufning då jag lcyakdes få bränsle bakvägen ur returen tills jag lyfte
på tanklocket
och det pösbort. Borde inte resultera i överfyllda förgasare dock....
Ingen förbättring vid provkörning. |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 11-05-2009 23:54
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Hatar förgasar
problem, har lidigt av det oxå. Inte samma som du har...
Är det verkligen ingen förgasar expert här inne som har svaret???
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 12-05-2009 06:59
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Är det i långa svängar (lång
utdragen acceleration i sidled) eller sker det vid tvära
svängar (hög acceleration sidled).
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 12-05-2009 10:32
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Mitt standardtest består av att
hållahastighetsbegränsningen i en mellanstor rondell.... då får jag lite host i slutet.
Men storslaomdelen på
konbanan med 3-4 snabba stora
skursändringar var rena döden så jag tror det är G-krafterna som ställer till problemen.
Ingen som har tips på ett bra "snygg" eftermarknadssprut som
håller förgasarprestanda... Vill inte änga återstoden av sommaren åt mappning. Behöver bara vara lagom bra...
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 12-05-2009 14:35
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Bo_H skrev:Ingen som har tips på
ett bra "snygg" eftermarknadssprut som håller förgasarprestanda... Vill inte änga återstoden
av sommaren åt mappning. Behöver bara vara lagom bra...
Det är väl mest kostnaden
som sätter gränserna. Bara att inhandla inhandla ett spjällhus
brukar kännas tungt!
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
FB |
Publicerat 13-05-2009 22:21
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Är det i första hand i utgången
av hårda vänstersvängar
som du upplever problemet??
Det är ju ett känt problem i samband med, framförallt hårda vänstersvängar vid konbanekörning. Är
på intet sätt nån förgasarguru men läste allt jag kom över för
några år sedan för att bättre förstå hur förgasarn funkar och vet att just den här
frågeställningen dök upp i några av texterna. Holley-förgasare lider av ett liknande symptom men inte riktigt av
samma anledning.
Det lär finnas
flera skäl till att man upplever ditt problem och en hel del olika teorier och lösningar florerar. Av dessa tycker jag personligen att
"Sterling" på
rx7club har beskrivit problemet bäst. Så länge bränsletillförseln och trycket är okej är den mest sannolika anledningen till problemet Nikki-förgasarens konstruktion.
Kurvtagning med höga G-krafter ger ett händelseförlopp inuti förgasaren som helt enkelt gör att den fylls med mer bensin än den kan hantera, precis som du
beskriver.
Har just nu ingen aning
om samma problem är vanligt om man kör med Weber istället? Förutsättningarna blir ju lite annorlunda på flera sätt
jämfört med Nikkin!?!
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 14-05-2009 07:10
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Ja problemet är
ju att veta om problemen är ett typfel eller om det är något som drabbat den aktuella bilen på grund av ålder,
bristande underhåll osv. Svårt att jämföra med
andra bilar just pga det.
Weber IDA kan få vissa liknande problem sägs det. Dock är det en så beprövad konstruktion att det borde finnas fixar på
det. DCO
(E) varianterna är mindre känsliga. I grunden hänger det ju på hur flottörerna är upphängda och utgående från det tycker jag att det är lite konstigt att
originalförgasaren ska drabbas av
det. Jämför hur flottören hänger i en IDA! Du kan ju prova att ändra flottörnivån lite och se om det hjälper.
Jag är
lite förvånad ändå att det sker. När jag hade bilen körde jag ju mycket
bana med den och testade även inställningar för sidogrepp genom att köra i cirklar
(skidpad) med den ett antal gånger. Den tvekade aldrig på detta sätt! Dock kastade jag den inte höger/vänster osv
allt för mycket eftersom jag inte körde
slalom. Är det därför?
Den ultimata lösningen är givetvis ett insprutningsystem med catchtank. Samtidigt ska man ta sig genom bilprovningens nålsöga
där man egentligen inte får byta förgasare alls (även om de i många fall verkar släppa igenom vad som helst). Ska man ha en modern programmerbar lösning så blir det
ett antal tusenlappar att lägga
upp även om man använder billigast tänkbara styrsystem. Pumpar, fuelrails, spridare, spjällhus, insugningsadapter osv är ju
tyvärr inte gratis... Till det sen jobbet med att mappa,
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 14-05-2009 15:13
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Då jag lade
märket till
dessa symptom förra året testades även en del på rundkörning på asfaltsplan och även där uppdträder symptomen. Åt båda hållen.- Är väl
flottörventilerna som blivit gamla. Får väl ta och rengöra
den hela extraförgasaren som du var vänlig att släppa med Göran.
Den trasiga är i molekyler
efter att ha används som mall för packningstillverkning, fick även släppa till accpumpsmembran då
det gamla börjat läcka lite (mycket småsprickor).
Redigerat av Bo_H den 14-05-2009 16:17
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 14-05-2009 16:15
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Tillbringade gårkvällen med sprutsurfning.
Under
10' går
det knappt att lösa om man ska ha något annat en hembyggt från skrotdelar...
Billigast verkar mega-/microsquirt kunna bli. Problemet är att
hitta ett spjällhus som kan funka (de flesta
verkar kräva weberinsug. kanske går att bygga något med spjällhusen från förgasaren men det tror jag skapar ännu
fler problem. |
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 14-05-2009 16:17
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Men
den passserade i alla fall
besiktningen idag U.A. får väl undvika att köra konbana. |
|
|
|
FB |
Publicerat 14-05-2009 17:45
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H skrev:
Men den
passserade i alla fall besiktningen idag U.A. får väl undvika att köra konbana.
Grattis!
Då jag lade märket till dessa symptom förra året testades även en del
på rundkörning på asfaltsplan och även där uppdträder symptomen. Åt båda hållen.-
Är väl flottörventilerna som blivit gamla. Får väl ta och rengöra den hela extraförgasaren som du var vänlig att
släppa med Göran.
Ett sätt
att komma kring problemet är att justera sitt körsätt och helt enkelt vänta med att ge nytt gaspådrag innan bilen stabiliserat sig och flottören hamnat
i rätt
läge med rätt nivå bränsle, men kör man på tid och i synnerhet på en tight konbana lär det ju knappast vara nån fördel för tidsresultatet!?
Det är inte
ventilen som kärvar då?
Är tydligen inte helt ovanligt...
Redigerat av FB den 14-05-2009 17:46
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 14-05-2009 19:21
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Är du säker på att bränslet försvinner ?
Det kanske är så att den flödar över lite.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|