Marcus RX-7 -95
|
Wolf |
Publicerat 14-06-2012 16:29
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Grejt! bara o kötta på =)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 19-06-2012 21:35
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
På väg till besiktningen förra veckan gick motorn dåligt vid laddtryck. Började
felsöka i helgen och bytte tillbaka
till de gamla stiften. Gången var fortfarande lika dålig.
Jag fortsatte felsökningen och mätte upp spolarna, vilka var ok. Rev insuget och monterade nya
tändkablar. Då såg jag att en vakuumslang var skadad.
Idag var jag tillbaka i garaget och skulle byta den trasiga vakuumslangen, och såg då att en annan slang
hade svällt och lossnat helt från
nippeln på motorblocket (inringad med rött på bilden). Dessutom hittade jag en trasig slang till solenoiden för charge
control. Dags att byta alla vakuumslangar med andra ord.
Så glöm inte
att se över era vakuumslangar typ var 2-3:e år så ni slipper vara med om detta.
Marcus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Marcus den 20-06-2012 12:18
|
|
|
|
lego |
Publicerat 19-06-2012 23:00
|
Användare
Inlägg: 784
Registrerad: 16.10.07
|
Insåg precis varför jag la ut en halv förmögenhet i
vinter Tack för påminnelsen!
Har du kört någon
trackday än i år?
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?
car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd
Superior Imports
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 20-06-2012 09:19
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
LS1 löser de flesta problem
Nej, har inte kört någon bana med den
ännu. Väntat på ett däck
från England som Posten slarvade bort. Sen besiktning, och nu detta vakuumhaveri.
|
|
|
|
lego |
Publicerat 20-06-2012 09:35
|
Användare
Inlägg: 784
Registrerad: 16.10.07
|
LS-Vad?
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?
car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd
Superior Imports
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 20-06-2012 15:30
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Subaru Legacy CNG -12
Där ser man på
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 20-06-2012 22:34
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Jepp
0.49kubik per mil och väldigt miljövänlig. Dessutom får den dra
1800kg. Dags att lägga ner lättningsplanerna för sjuan med andra ord. Därav
planerna för en LS1:a eller någon annan tung gjutjärns-stonkare.
Redigerat av Marcus den 20-06-2012 22:35
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 21-06-2012 23:35
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Svär nu inte Marcus. inte
förstöra fin 7a med kakmonstrets häxmotorer.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 22-06-2012 09:31
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Marcus skrev:
Jepp
0.49kubik per mil och väldigt miljövänlig. Dessutom får den dra 1800kg. Dags att lägga ner
lättningsplanerna för
sjuan med andra ord. Därav planerna för en LS1:a eller någon annan tung gjutjärns-stonkare.
Hur kan denna betraktas som
millöbil om den behöver 0,49kubik/mil = 490 liter/mil. Sen
har vi nedskräpningen av tillverkningen av motorn med alla dess robotar som behövs för att tillverka
och sätta ihop motorn. Ojojoj, det blev mycket det!!!!
Om man adderar all
miljösmuts som din gjutjärnsstånkare producerar fram till färdig motor
så kan jag med min 1.3 liters wankel få den tillverkad, ihopsatt och köra säkert 50000 mil utan att ha skitat ner lika
mycket.
Vad säger du nu då,
va!!!!!!!!!!! Nåe, upp med skiten 500 meter i en helikopter släpp skiten, filma och sälj filmen till tuben och få igen pengarna du gav för LS1;an. Det är
det
millövänligaste du kan göra. MMMMiiiilllllööööö.
Redigerat av Lennart den 22-06-2012 09:32
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 22-06-2012 09:45
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
När
man ser vaccumeländet på bilden längre upp förstår jag
verkligen LS1 tankarna.
Huuva, vad tänkte Mazda med när de gjorde RX-7?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 22-06-2012 12:55
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Hehe, ni kan vara lugna, någon LS1 kommer det självklart inte
bli. 20B någon gång i framtiden när Lottovinsten har kammats hem.
Imorgon fortsätter bytet av alla de 130 vakuumslangarna och sen är det bara att ut och gasa (wankel).
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 22-06-2012 14:09
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Marcus skrev:
Imorgon fortsätter bytet av alla de 130 vakuumslangarna och sen är det bara att ut och gasa
(wankel).
Jag tyckte du sa att du
skulle lätta bilen. släng alla 130 slangarna som bara producerar vakum ( ingenting ).
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 22-06-2012 14:16
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Lennart skrev:
Marcus skrev:
Imorgon
fortsätter bytet av alla de 130 vakuumslangarna och sen är det bara att ut och gasa (wankel).
Jag tyckte du sa att du skulle lätta bilen. släng alla
130 slangarna som bara producerar vakum ( ingenting ).
Slangarna väger men bara när motorn är avstängd, vakum väger inget så hela bilen gynnas
av vakum och väger mindre
Så ju
mer han gasar och producerar vakum, desto lättare blir bilen
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 22-06-2012 14:34
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
ÄÄÄÄÄ, tänkte inte på det. Grattis Marcus till din överj-----t
fina lösning.
Jag ska ta din id`e til min banbil. Undrar hur mycket lättare den blir med 276 st vakumslangar.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 22-06-2012 16:35
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Combat skrev:
Lennart skrev:
Marcus skrev:
Imorgon fortsätter bytet av alla de 130 vakuumslangarna
och sen är det bara att ut och gasa (wankel).
Jag tyckte du sa att du skulle lätta bilen. släng alla 130 slangarna som bara producerar vakum
( ingenting ).
Slangarna väger men bara när motorn är avstängd, vakum
väger inget så hela bilen gynnas av vakum och väger mindre
Så ju
mer han gasar och producerar vakum, desto lättare blir bilen
Jaha, är det så det funkar
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 25-06-2012 09:29
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Nu har jag bytt nästan alla vakuumslangar, och
bilen går något bättre. Har dock problem med ojämnt laddtryck på låga varv med första turbon. Felsökning fortsätter...
Marcus bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 25-06-2012 12:29
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Vadå, fins de vakumslangar på en wankel?!?!? VAAH!?
tror jag har 3 på min singelkonverterade
fd Och den ska du veta laddar
fint på låga varv |
|
|
|
Marcus |
Publicerat 25-06-2012 12:30
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Singelturbo är för katter!
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 25-06-2012 13:51
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
mjaAAUUU
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 25-06-2012 19:43
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Då får du allt köra med hx65 X2!Dock lär jag varnar dig för lite turbolagg bara! men dom kickar in vid 139451635924rpm! då blir de åka av!
|
|
|