Rx8 Tomgång
|
fastlane |
Publicerat 21-07-2009 22:42
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Nice nu blev jag anvundsjuk, vill också ha ett BHR kitt.
Lennart, ok jag börjar visst få grepp på det här
eg. är det mer intressant om AFR eller Lambdan (beroende på vilket sätt man vill mäta på) skenar precis när man tappar i registret. ger ju
en bra fingervisning
vad som händer.
Lambda 0.92 motsvarar 13,5 AFR ungefär.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
labane |
Publicerat 29-07-2009 17:06
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
Halloj har fått
hem prylarna ida men dessvärre är den lika dan på tomgången Tomgånsmotor? eller vad ska man leta nånstans?
MVH Johan |
|
|
|
fastlane |
Publicerat 29-07-2009 18:10
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Har du fixat motorfästena än?
om inte börja där.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Markus |
Publicerat 29-07-2009 18:20
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Jag
har lite vibrationer vid tomgång,
kan tänka mig att det är motorfästena. Ska in med bilen på en del recalls efter semestern och ska ta upp det då. Men det borde ju inte orsaka
varvatalsförändringar, eller? Tror att mitt tomgångsvarv är stabilt, bara att det är lite vibrationer som kommer i cykler om några sekunder vid tomgångskörning. |
|
|
|
labane |
Publicerat 29-07-2009 19:49
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
ja motorfästena är bytta o spolar, kablar och stift är bytta.. den
pendlar ca 200 varv på tomgång ännu värre när AC
slår till.
MVH Johan
Redigerat av labane den 29-07-2009 19:51
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 29-07-2009 21:58
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Kan någon förklara för mig varför
tomgången skulle
pendla ca 200 varv om ett motorfäste är trasigt??????
Jag undrar om inte jordningen på din bil ( motor - kaross ) är taskig = glapp. Prova med att komplettera
jordningen
som test. Grov kabel mellan motor och kaross.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 30-07-2009 09:45
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Lennart motorfästena har inget
med varvet på tomgång att göra men OP skrev att han hade vibrationer i sin
första post.
Sen undrar jag varför man lägger ner så mkt tid på att den
vandrar 200 varv på tomgång, är det något mer problem eller endast detta? är den bra i registret förövrigt? isf spelar
det väl ingen roll?
Vill du ändå
fixa det se min tidigare post.
Har du ingen tuner i närheten som du kan låna en AFR/Lambda mätare av?
Jorden är nog inte dumt att kolla upp,
var
generatorn bytt?
Att den blir lite skum med AC är inget konstigt bara att leva med så är det på ALLA bilar.
Redigerat av fastlane den 30-07-2009 09:48
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 30-07-2009 09:52
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Nu spånar jag rätt friskt och tänker högt men hur blir det med tomgången om motor, koppling,
svänghjul och motvikt är i obalans? kan det skapa dessa små variationer i varvet på tomgång?
Det
kan ibland skilja en del i vikt på rotorer m.m. på
renesis.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
labane |
Publicerat 30-07-2009 11:25
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
Halloj förklarar mig en gång till.. När jag
köpte bilen gick den som
den skulle.
Men efter första veckan börja den dumma sig på tomgång den gick nästan ner och stanna. Då lämmna jag in den på
mazda verkstaden dom konstatera att en spole va död.
Bytte
spolen gick lite bättere men fortfarande när den vart riktigt varm gick den nästan ner och
stanna.
Fick tipset om den här sidan. (Mkt bra sida) Fick lite tips men inget hjälpte beställde hem
nya spolar, stift och kablar vart mycket bättere men
den pendlar som sagt 200 varv utan AC igång sen när man slår till AC:n så går den nästan ner och stannar AC från slagen kan jag leva med att det
diffar 200
varv.
Men ska man va tvungen att stänga av AC på tomgång?
Hämta den nu från verkstan igen. Men samma fel dom sa att den va känslig att köra på 95 oktan
och att man skulle
prova med 98 oktan stämmer det?
Inte så mycket för Mazda verkstan längre...
MVH Johan |
|
|
|
fastlane |
Publicerat 30-07-2009 13:33
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Nej den ska absolut inte nästan dö med AC igång.
Javisst
bränslet är inte helt oviktigt, så den är endast körd på 95? tanka i V-power 99 oktan och nollställ minnena. ta bort batteriet i 30min, sen trampa 20 gånger på bromsen
med tändningen i
läget innan start.
Kör 20-30 mil sen och se vad den säger sen.
Att köra igenom några Motul Engine Cleaner är nog inte heller en
dum idé. lär vara sotig innuti som bara den om den gått
på 95 oktan och mazdas original mapp.
Mazda rekommenderar att köra RX-8an på högre oktantal.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 30-07-2009 13:34
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Men om det blir så mkt värre
när man sätter igång ACn
så låter det ju som den inte riktigt orkar med belastningen på tomgång. batteri + generatorn var bytt sa du va?
Kolla över jordningen som Lennart skrev är nog
också
en mkt bra idé.
Kollat över remmen till ACn gissar jag att verkstan har gjort?
Redigerat av fastlane den 30-07-2009 13:38
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
labane |
Publicerat 31-07-2009 11:10
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
VAd jag vet så har den bara gått på mazdas orginal mapp.
Dom har bara kört på 95 oktan vad jag vet.
Men vad
ska jag ha i den då?
Den stannar inte om jag tankar 98 eller V-Power?
Vad kör du på i din?
|
|
|
|
labane |
Publicerat 31-07-2009 11:11
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
Nej generator + batteri är ej bytta.
Verkstan har mätt upp batteri. Dom sa att de va (OK)
Remmen har verkstan kollat
men kan kolla den ändå.
Ska
kolla jordningen under dagen.
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 31-07-2009 11:20
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Absolut inte,
RX-8an kommer tacka dig om du tankar V-Power.
Oktantal (i vanlig handelsbesin) är endast ett tal för när ett bränsle börjar spika. Alltså är det svårare att få
vpower att
spika än 95.
Sen har den även addiktiv för att hålla rent inne i motorn, injektorer m.m.
Du får alltså en renare och mer optimal
förbränning, plus är ökad effekt och mindre
bränsletörst.
Jag kör endast på V-Power, min är mappad för V-Power. Går ju att köra 98 också men ska man
snåla på bränslet ska man inte köra sportbil.
Det finns en recall på batteri
+generator är den utförd på din bil (alltså tidigare innan du skaffade
bilen)? annars säger du till din verkstad att göra det kostandsfritt givetvis. säg till dem att ladda i september 08 mappen
också.
Första batteriet och
generatorn var för klent för RX-8an.
Redigerat av fastlane den 31-07-2009 11:24
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 31-07-2009 11:59
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
[url]http://www.rx8club.com/search.php?
searchid=5079704[/url]
Semester och tråkigt väder så jag sökte lite åt dig, finns mkt intressant att läsa där.
Blir det någon skillnad om du trycker ner kopplingen?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
labane |
Publicerat 31-07-2009 12:49
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
Okej
vart mappar man om den för att köra v-power?
Ja det blir
bättere när man
trycker ner kopplingen prova det nu.
Hittar inget om batteri och generator Ringde och kolla med verkstan finns inget på det säger dom?
Dom kunde inte se om det va gjort på min bil
heller?
Så trött på verkstan så det inte är sant.........
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 31-07-2009 13:21
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Du måste inte mappa om jag skrev det bara för att skryta
Tanka V-Power och kör bara.
Så det blev bra när du tryckte ner kopplingen?!
Det finns nått som kallas neutral switch på engelska, är det fel på denna kan du precis den
symtomen
du beskriver. Den ska sitta nere vid kopplingen nånstans. behöver inte vara fel där utan kan vara kablaget upp till PCMen också.
Kolla över switchen och mät upp
kablaget till
datorn.
Jag tror du ska börja där, stor chans att detta är felet.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
labane |
Publicerat 31-07-2009 13:26
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
okej
men hur får jag fram recallerna på batteri,
generator det vill man ju ändå ha bytt om inte verkstan har
det.???
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 31-07-2009 13:28
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
[url]http://www.rx8club.com/showthread.php?
t=173776&highlight=rough+idle[/url]
^^Stämmer perfekt på din beskrivning.
Det finns visst en recall på batteri och generator, det är typ den
äldsta recallen som finns. de får
kamma sig och ringa mazda HQ då.
EDIT: såg inte din förra post, vet inte hur du ska hitta det. be dem ringa Mazda
Sverige.
Redigerat av fastlane den 31-07-2009 13:29
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
labane |
Publicerat 31-07-2009 13:36
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
Okej jag åker in till verkstan
så får dom
fan ta att plocka fram dom recallerna.
Den switchen sitter den ner vin kopplings pedalen?
Typ som en bromsljuskontakt? |
|
|