May 02 2024 18:10:52
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Rx8 Tomgång
fastlane
Jag håller på och letar efter workshop manualen så ska jag se var och hur den

ser ut. är på semester så jag har den inte med mig (kasst av mig Wink )

Jag gissar nu bara men de kanske

inte får upp recallen pga av att den är utförd?

jag tror bara icke utförda recalls poppar upp i deras dator så skäll inte för mycket. dock ska de ju kunna söka på ditt VIN nummer och se vad som har

gjorts

tidigare.

Hold on snart får du mer info om switchen.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
fastlane
Jag

gissade på att den

satt där men verkar enl. bild sitta på växellådan.

[img]http://www.myrotarycar.com/portal/forum/uploads/RX8TX/Manuals/CD05-xx-




03le/esicont/en/srvc/html/images/CHU0511W110.png[/img] is not a valid Image.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
labane
Tackar för all hjälp hittils det va

kortis i switchen beställt en ny.



Hoppas det är det felet..

Ut och åka lite så jag kan tanka v-power oxå=)

Märker man mkt skillnad på det och vanlig 95?

Hade gött så



länge
 
fastlane
Se där, kan jag skicka en

faktura till Mazda för supporten? Wink Wink

ang. bränsle vet ej har bara kört på 98 en gång för drygt 2 år sen.

Har för mig lasse w. bänkade

en

original RX-8 först på 95 och sen på v-power och fick 13hp skillnad.

Nått borde man märka men tänk på att RX-8ans ECU är väldigt adaptiv och bäst är att

nollställa och sen lära om ECUn

ett gäng körcyklar typ 20-30mil. Så korrigerar den upp för det bättre bränslet.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
labane
Okej

Ska nollställa den efter

tankningen..

Ang räkningen

inga problem för migSmile

Men nu vet man att verkstan är ju inte alls bra på rx8an...

Hade gött
 
fastlane
Nej tyvärr är det min erfarenhet också.

Dags för Mazda Sverige och skicka några utvalda

mekar hos verkstäderna på fortutbildning till japan?




Det mesta kan man lösa själv med hjälp av SWR, rx8club och workshop manualen. garage + verktyg hjälper ju till också. Smile
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
jossi41
Fastlane skrev:
Nej den ska absolut inte nästan dö med AC

igång.

Javisst bränslet är inte helt oviktigt, så den är

endast körd på 95? tanka i V-power 99 oktan och nollställ minnena. ta bort batteriet i 30min,

sen trampa 20 gånger på bromsen med tändningen i läget innan start.

Kör 20-30 mil sen och se

vad den säger sen.

Att köra igenom några Motul

Engine Cleaner är nog inte heller en dum idé. lär vara sotig innuti som bara den om den gått på 95 oktan och mazdas original mapp.

Mazda

rekommenderar

att köra RX-8an på högre oktantal.


Varför trampa 20 gånger på bromsen innan start?
 
fastlane
Hey guys,

Alright I seem to

frequently be running into people

suggesting you clear the KAM and/or NVRAM by holding the odometer/trip reset button and when it says test bla bla bla.

First of all, the only way to clear a




code is with an OBD scanner or disconnecting the battery, CEL codes are NOT stored in KAM or NVRAM they are stored in basic memory in the module which they are

set (PCM, TCM, ABS HU/CM, etc..). No

power to the module with the code = no more code.

Here is how you clear your memory, also some reasons to clear

each memory:

NVRAM (Non Volatile Random Access Memory)
NVRAM is a

rather unique feature. The system memorizes the profile of the eccentric shaft

plate on the e-shaft pulley. It basically knows how the e-shaft spins, on an individual basis, 2 cars NVRAM will

generally never be absolutely identical,

they're pretty close to unique.

As you'd imagine with such a specialized system you wouldn't want this information relearned and

forgotten

very easily, relearning the profile isn't a short process (drive cycle, dont worry you dont do anything special to relearn it). So this info is kept in a special

area of the PCM it

CANNOT be cleared in any way EXCEPT the proper procedure, you could disconnect the battery and do a jig for a year and it won't erase.



When/Why should you erase the NVRAM?



Realistically there are only a few times, generally the only times it's really needed is when replacing a

motor since you'll be installing a new e-shaft position plate. Sometimes

you'll also repair a misfire, yet the misfire code will return even with you

not noticing anything, in those cases clearing the NVRAM will sometimes help. Also during PCM replacement it's

good to clear it.

How do you reset

NVRAM?
Here it is straight from mazda:

NOTE:2004-2008 and 2009 and later model year procedures are different.

2004-2008 Method

1.

Turn

ignition switch to "ON" position, but do not start engine.
2. Pump the brake pedal at least 20 times within 8 seconds after the ignition switch is turned

ON.

NOTE:



Manual transmission equipped vehicles produced after VIN 40132647 and automatic transmission equipped vehicles produced after VIN 40132607

or vehicles with PCM updated to "L"

calibration or later can confirm the clearing procedure was performed. If procedure was successful, the oil

pressure gauge needle will move to right of center slightly (nearer H).
Vehicles

produced prior to these VIN's or vehicles without "L"

calibration do not have an indicator to confirm the clearing procedure was performed.


3. Drive vehicle and confirm

misfire related DTCs are not

stored.

NOTE:
If the malfunction cannot be corrected even though the procedure was successful, the eccentric shaft position plate may be damaged. Inspect the



eccentric shaft position plate. Refer to MS3 online instructions or Workshop Manual section 01-40 ECCENTRIC SHAFT POSITION PLATE INSPECTION and repair as

necessary.

2009-2010 Method




1. Record customer radio station presets (FM1/2, AM, SAT).
2. Disconnect negative battery cable for a minimum of 1

minute.
With negative battery cable disconnected, depress and release

brake pedal one time.
3. Reconnect negative battery cable.
4. If equipped with

DSC, perform the STEERING ANGLE SENSOR INITIALIZATION PROCEDURE located in MS3 online instructions or Workshop

Manual section 04-15.
5. Input customer radio

station presets.
6. Initialize power windows. Refer to MS3 online instructions or Workshop Manual section 09-12 POWER WINDOW INITIALIZATION

PROCEDURE.




KAM (Keep Alive Memory)
Keep alive memory is not named because it keeps the car alive, rather it's named after the way it works. When you remove the

battery terminals

from the battery you'd assume all power in the car is lost right, hell your clock resets so the PCM must too, right? WRONG. KAM is saved

by "Keep Alive" power, reserve battery power

if you will.

KAM generally doesn't store very important stuff, other then the airbag

operating on KA power they dont store anything in the KAM tho they just use the same reserve power.

The main thing KAM stores are things like fuel trims etc.

It's useful to reset KAM when you have lean/rich codes where the fuel trims have been able to reach 25%. It takes a while even after

repair for the fuel

trims to go back to proper levels, if you clear the KAM it will reset them to 0%.

How do you reset KAM?
Two easy ways, disconnect the battery and leave it

like that

for at least 10 minutes, sometimes longer. To expedite the process disconnect the battery and hold down the brake pedal, itll drain the KA power

quicker. This will allow all codes to clear and KAM

to clear.

After some research, at this time, it seems pulling the Room Fuse on the interior fusebox

will also clear only the KAM. Not 100% sure yet, but pretty close.




-----------------

So what is this instrument cluster/odometer test thing

people have been throwing around? The answer's right in front of their face, as it says it is a

"TEST" and since it's in the Instrument

cluster it would be.........the Instrument Cluster Input/Output Check Mode.

What is the IC Input/Output Check Mode? It's a quick and

easy way to

test all the electric meters/sensors/lights etc in the IC.

Here's a link to a larger description:
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=155947




YOU CANT CLEAR ANY

PCM MEMORY WITH THE ODO/TRIP RESET BUTTON. If you want i can explain how to test each on of those things... im still searching for where

in the FSM it says the odometer can reset NVRAM, because im

sure mazda would like to repair it.

Klippt och klistrat från RX8Club.com
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
fastlane
Hur var BHR Kittet föresten? Nöjd med det? hur upplevde

du bilen?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
neXib
Fastlane skrev:
Tändstift köper du i sverige av någon av säljarna här på SWR, vi kör ju med kallare




stift så därför blir det lättare.


Kjører du med andre tennplugger enn de gjør i USA?
2004 RX-8 Winning Blue
 
fastlane
Jepp kör med RX-8 stift

kallare på Leading och RX-7 stift på Trailing
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
neXib
Er det noen tekniske og teoretiske grunner til at du gjør det? Har ikke merket noe negativt på min hverken

sommer eller vinter med USA

plugger.
2004 RX-8 Winning Blue
 
fastlane
Ja, vi

kör hårdare generellt här, varmare stift blir

snabbare svarta.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
wankelmats
Fastlane skrev:
Jepp kör med RX-8 stift kallare på Leading och RX-7 stift på Trailing

Har du kollat så att dina T-hål i




rotorhusen verkligen är gängade tillräckligt djupt så att Rx7-stift inte bottnar i gängan innan packningen komprimerats helt ?
Jag har inte hittat något

konsekvent med årsmodell eller

motornummer, utan en del exemplar är helt enkelt gängade grundare så att de kräver de kortare orginalstiften.

För övrigt

är det av princip en vansinnig ändring av Mazda på Renesismotorn, de

kortare stiften har bara nackdelar, allra helst eftersom det för övrigt finns plats för

Rx7-stift.
Redigerat av wankelmats den 04-08-2009 22:26
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
fastlane
Helt ärligt har jag

inte forskat i det

men Lasse W. sa att det ska funka när jag frågade nån extra gång.

Han kör med dem med så jag tror han har kollat upp det.

Vad kan hända om det inte

stämmer?

läckage?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
wankelmats
Fastlane skrev:
Han kör med dem med så jag

tror han har kollat upp det.

Vad kan hända om det inte stämmer?

läckage?

Man bör nog kolla upp det på varje enskild motor för säkerhets skull.
Jag har kollat ett antal rotorhus

med olika motornummer, och i ett

av husen som kommer från en 05a så bottnar gängan strax innan packningen tryckts ihop ordentligt.
I alla husen fanns det för övrigt gott om plats för ett Rx7-



stift.

Visst kan det bli lite läckage ifall gängan bottnar, men det som kan ge problem är att den termiska resistansen mellan stift och hus ökar så att

stiftet inte kyls som det ska,

beroende på att det inte blir ordentlig kontakt i alla gängvarven.
Skulle det vara på det viset så finns i värsta fall risken

att det kan orsaka ett snabbt motorras.

Enklaste sättet för

att kolla detta med motorn sittande i bilen är nog att man tar de Rx7-stift man vill använda

och ersätter tillfälligt packningen med en ny kopparbricka eller liknande som är tunnare än vad den

normala packningen är ihoptryckt, drar dit stiften på

vanligt vis och lossar dem sedan direkt igen, då ser man både om kopparbrickan har kommit ordentligt i kläm eller ej, och att stiftens yttersta

gängvarv är

helt opåverkade.
Om inte så bör man nog hålla sig till orginalstiftens längd.
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
fastlane
Ajdå det lät ju inte bra.

Dock

har jag kört ett tag på dem så felet borde ha visat sig redan.

Pust... ännu en gång

inser jag att jag inte ska förlita mig på vad andra säger utan att kolla upp allt själv. Sad
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
neXib
Jeg hadde personlig ikke tatt sjangsen på å kjøre RX-7 tennpluggene nei. Til og med performance folk i USA

anbefaler jo stock plugger.
2004 RX-8 Winning Blue
 
fastlane
Har motorn hållt för en bankörning plus ~250mil så håller det nog. byter inte förrens det är dags igen nästa

gång.

Smäller det

så smäller det. Smile
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
labane
Ang.

BHR kittet.

Upplevde jag att det vart betydlig skillnad på att den reagerar bättere på gasen. Mkt nöjd faktiskt.



Ang. Bränslet.

Nu är det

bara V-Power som gäller. Även om det är 1 Mil extra för att tanka=)

Ang. Switchen

Det va den som krångla bilen gåt mkt bättere Mazda hade

ingen

anning om den switchen vad den hade för funktion MM.

Ångrar inte att jag köpte Råttan. Man började ju undra i början vad det var för skit man köpt..
Nu Är

jag en stolt Rx8 Ägare.



MVH Johan
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.56 sekunder - 214 Förfrågningar 18,973,376 unika besök