Rx8 Tomgång
|
fastlane |
Publicerat 31-07-2009 13:41
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Jag håller på och letar efter workshop manualen så ska jag se var och hur den
ser ut. är på semester så jag har den inte med mig (kasst av mig )
Jag gissar nu bara men de kanske
inte får upp recallen pga av att den är utförd?
jag tror bara icke utförda recalls poppar upp i deras dator så skäll inte för mycket. dock ska de ju kunna söka på ditt VIN nummer och se vad som har
gjorts
tidigare.
Hold on snart får du mer info om switchen.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 31-07-2009 13:47
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Jag
gissade på att den
satt där men verkar enl. bild sitta på växellådan.
[img]http://www.myrotarycar.com/portal/forum/uploads/RX8TX/Manuals/CD05-xx-
03le/esicont/en/srvc/html/images/CHU0511W110.png[/img] is not a valid Image.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
labane |
Publicerat 31-07-2009 17:06
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
Tackar för all hjälp hittils det va
kortis i switchen beställt en ny.
Hoppas det är det felet..
Ut och åka lite så jag kan tanka v-power oxå=)
Märker man mkt skillnad på det och vanlig 95?
Hade gött så
länge
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 31-07-2009 17:47
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Se där, kan jag skicka en
faktura till Mazda för supporten?
ang. bränsle vet ej har bara kört på 98 en gång för drygt 2 år sen.
Har för mig lasse w. bänkade
en
original RX-8 först på 95 och sen på v-power och fick 13hp skillnad.
Nått borde man märka men tänk på att RX-8ans ECU är väldigt adaptiv och bäst är att
nollställa och sen lära om ECUn
ett gäng körcyklar typ 20-30mil. Så korrigerar den upp för det bättre bränslet.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
labane |
Publicerat 31-07-2009 18:36
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
Okej
Ska nollställa den efter
tankningen..
Ang räkningen
inga problem för mig
Men nu vet man att verkstan är ju inte alls bra på rx8an...
Hade gött
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 31-07-2009 19:12
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Nej tyvärr är det min erfarenhet också.
Dags för Mazda Sverige och skicka några utvalda
mekar hos verkstäderna på fortutbildning till japan?
Det mesta kan man lösa själv med hjälp av SWR, rx8club och workshop manualen. garage + verktyg hjälper ju till också.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
jossi41 |
Publicerat 31-07-2009 19:13
|
Användare
Inlägg: 218
Registrerad: 12.03.09
|
Fastlane skrev:
Nej den ska absolut inte nästan dö med AC
igång.
Javisst bränslet är inte helt oviktigt, så den är
endast körd på 95? tanka i V-power 99 oktan och nollställ minnena. ta bort batteriet i 30min,
sen trampa 20 gånger på bromsen med tändningen i läget innan start.
Kör 20-30 mil sen och se
vad den säger sen.
Att köra igenom några Motul
Engine Cleaner är nog inte heller en dum idé. lär vara sotig innuti som bara den om den gått på 95 oktan och mazdas original mapp.
Mazda
rekommenderar
att köra RX-8an på högre oktantal.
Varför trampa 20 gånger på bromsen innan start? |
|
|
|
fastlane |
Publicerat 31-07-2009 19:18
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Hey guys,
Alright I seem to
frequently be running into people
suggesting you clear the KAM and/or NVRAM by holding the odometer/trip reset button and when it says test bla bla bla.
First of all, the only way to clear a
code is with an OBD scanner or disconnecting the battery, CEL codes are NOT stored in KAM or NVRAM they are stored in basic memory in the module which they are
set (PCM, TCM, ABS HU/CM, etc..). No
power to the module with the code = no more code.
Here is how you clear your memory, also some reasons to clear
each memory:
NVRAM (Non Volatile Random Access Memory)
NVRAM is a
rather unique feature. The system memorizes the profile of the eccentric shaft
plate on the e-shaft pulley. It basically knows how the e-shaft spins, on an individual basis, 2 cars NVRAM will
generally never be absolutely identical,
they're pretty close to unique.
As you'd imagine with such a specialized system you wouldn't want this information relearned and
forgotten
very easily, relearning the profile isn't a short process (drive cycle, dont worry you dont do anything special to relearn it). So this info is kept in a special
area of the PCM it
CANNOT be cleared in any way EXCEPT the proper procedure, you could disconnect the battery and do a jig for a year and it won't erase.
When/Why should you erase the NVRAM?
Realistically there are only a few times, generally the only times it's really needed is when replacing a
motor since you'll be installing a new e-shaft position plate. Sometimes
you'll also repair a misfire, yet the misfire code will return even with you
not noticing anything, in those cases clearing the NVRAM will sometimes help. Also during PCM replacement it's
good to clear it.
How do you reset
NVRAM?
Here it is straight from mazda:
NOTE:2004-2008 and 2009 and later model year procedures are different.
2004-2008 Method
1.
Turn
ignition switch to "ON" position, but do not start engine.
2. Pump the brake pedal at least 20 times within 8 seconds after the ignition switch is turned
ON.
NOTE:
Manual transmission equipped vehicles produced after VIN 40132647 and automatic transmission equipped vehicles produced after VIN 40132607
or vehicles with PCM updated to "L"
calibration or later can confirm the clearing procedure was performed. If procedure was successful, the oil
pressure gauge needle will move to right of center slightly (nearer H).
Vehicles
produced prior to these VIN's or vehicles without "L"
calibration do not have an indicator to confirm the clearing procedure was performed.
3. Drive vehicle and confirm
misfire related DTCs are not
stored.
NOTE:
If the malfunction cannot be corrected even though the procedure was successful, the eccentric shaft position plate may be damaged. Inspect the
eccentric shaft position plate. Refer to MS3 online instructions or Workshop Manual section 01-40 ECCENTRIC SHAFT POSITION PLATE INSPECTION and repair as
necessary.
2009-2010 Method
1. Record customer radio station presets (FM1/2, AM, SAT).
2. Disconnect negative battery cable for a minimum of 1
minute.
With negative battery cable disconnected, depress and release
brake pedal one time.
3. Reconnect negative battery cable.
4. If equipped with
DSC, perform the STEERING ANGLE SENSOR INITIALIZATION PROCEDURE located in MS3 online instructions or Workshop
Manual section 04-15.
5. Input customer radio
station presets.
6. Initialize power windows. Refer to MS3 online instructions or Workshop Manual section 09-12 POWER WINDOW INITIALIZATION
PROCEDURE.
KAM (Keep Alive Memory)
Keep alive memory is not named because it keeps the car alive, rather it's named after the way it works. When you remove the
battery terminals
from the battery you'd assume all power in the car is lost right, hell your clock resets so the PCM must too, right? WRONG. KAM is saved
by "Keep Alive" power, reserve battery power
if you will.
KAM generally doesn't store very important stuff, other then the airbag
operating on KA power they dont store anything in the KAM tho they just use the same reserve power.
The main thing KAM stores are things like fuel trims etc.
It's useful to reset KAM when you have lean/rich codes where the fuel trims have been able to reach 25%. It takes a while even after
repair for the fuel
trims to go back to proper levels, if you clear the KAM it will reset them to 0%.
How do you reset KAM?
Two easy ways, disconnect the battery and leave it
like that
for at least 10 minutes, sometimes longer. To expedite the process disconnect the battery and hold down the brake pedal, itll drain the KA power
quicker. This will allow all codes to clear and KAM
to clear.
After some research, at this time, it seems pulling the Room Fuse on the interior fusebox
will also clear only the KAM. Not 100% sure yet, but pretty close.
-----------------
So what is this instrument cluster/odometer test thing
people have been throwing around? The answer's right in front of their face, as it says it is a
"TEST" and since it's in the Instrument
cluster it would be.........the Instrument Cluster Input/Output Check Mode.
What is the IC Input/Output Check Mode? It's a quick and
easy way to
test all the electric meters/sensors/lights etc in the IC.
Here's a link to a larger description:
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=155947
YOU CANT CLEAR ANY
PCM MEMORY WITH THE ODO/TRIP RESET BUTTON. If you want i can explain how to test each on of those things... im still searching for where
in the FSM it says the odometer can reset NVRAM, because im
sure mazda would like to repair it.
Klippt och klistrat från RX8Club.com
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 02-08-2009 19:05
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Hur var BHR Kittet föresten? Nöjd med det? hur upplevde
du bilen?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
neXib |
Publicerat 04-08-2009 15:51
|
Användare
Inlägg: 59
Registrerad: 07.02.09
|
Fastlane skrev:
Tändstift köper du i sverige av någon av säljarna här på SWR, vi kör ju med kallare
stift så därför blir det lättare.
Kjører du med andre tennplugger enn de gjør i USA?
2004 RX-8 Winning Blue
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 04-08-2009 17:53
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Jepp kör med RX-8 stift
kallare på Leading och RX-7 stift på Trailing
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
neXib |
Publicerat 04-08-2009 19:26
|
Användare
Inlägg: 59
Registrerad: 07.02.09
|
Er det noen tekniske og teoretiske grunner til at du gjør det? Har ikke merket noe negativt på min hverken
sommer eller vinter med USA
plugger.
2004 RX-8 Winning Blue
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 04-08-2009 20:28
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Ja, vi
kör hårdare generellt här, varmare stift blir
snabbare svarta.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 04-08-2009 22:25
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Fastlane skrev:
Jepp kör med RX-8 stift kallare på Leading och RX-7 stift på Trailing
Har du kollat så att dina T-hål i
rotorhusen verkligen är gängade tillräckligt djupt så att Rx7-stift inte bottnar i gängan innan packningen komprimerats helt ?
Jag har inte hittat något
konsekvent med årsmodell eller
motornummer, utan en del exemplar är helt enkelt gängade grundare så att de kräver de kortare orginalstiften.
För övrigt
är det av princip en vansinnig ändring av Mazda på Renesismotorn, de
kortare stiften har bara nackdelar, allra helst eftersom det för övrigt finns plats för
Rx7-stift.
Redigerat av wankelmats den 04-08-2009 22:26
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 04-08-2009 22:58
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Helt ärligt har jag
inte forskat i det
men Lasse W. sa att det ska funka när jag frågade nån extra gång.
Han kör med dem med så jag tror han har kollat upp det.
Vad kan hända om det inte
stämmer?
läckage?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 04-08-2009 23:30
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Fastlane skrev:
Han kör med dem med så jag
tror han har kollat upp det.
Vad kan hända om det inte stämmer?
läckage?
Man bör nog kolla upp det på varje enskild motor för säkerhets skull.
Jag har kollat ett antal rotorhus
med olika motornummer, och i ett
av husen som kommer från en 05a så bottnar gängan strax innan packningen tryckts ihop ordentligt.
I alla husen fanns det för övrigt gott om plats för ett Rx7-
stift.
Visst kan det bli lite läckage ifall gängan bottnar, men det som kan ge problem är att den termiska resistansen mellan stift och hus ökar så att
stiftet inte kyls som det ska,
beroende på att det inte blir ordentlig kontakt i alla gängvarven.
Skulle det vara på det viset så finns i värsta fall risken
att det kan orsaka ett snabbt motorras.
Enklaste sättet för
att kolla detta med motorn sittande i bilen är nog att man tar de Rx7-stift man vill använda
och ersätter tillfälligt packningen med en ny kopparbricka eller liknande som är tunnare än vad den
normala packningen är ihoptryckt, drar dit stiften på
vanligt vis och lossar dem sedan direkt igen, då ser man både om kopparbrickan har kommit ordentligt i kläm eller ej, och att stiftens yttersta
gängvarv är
helt opåverkade.
Om inte så bör man nog hålla sig till orginalstiftens längd.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 05-08-2009 00:03
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Ajdå det lät ju inte bra.
Dock
har jag kört ett tag på dem så felet borde ha visat sig redan.
Pust... ännu en gång
inser jag att jag inte ska förlita mig på vad andra säger utan att kolla upp allt själv.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
neXib |
Publicerat 05-08-2009 00:11
|
Användare
Inlägg: 59
Registrerad: 07.02.09
|
Jeg hadde personlig ikke tatt sjangsen på å kjøre RX-7 tennpluggene nei. Til og med performance folk i USA
anbefaler jo stock plugger.
2004 RX-8 Winning Blue
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 05-08-2009 00:18
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Har motorn hållt för en bankörning plus ~250mil så håller det nog. byter inte förrens det är dags igen nästa
gång.
Smäller det
så smäller det.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
labane |
Publicerat 12-08-2009 13:14
|
Användare
Inlägg: 123
Registrerad: 07.07.09
|
Ang.
BHR kittet.
Upplevde jag att det vart betydlig skillnad på att den reagerar bättere på gasen. Mkt nöjd faktiskt.
Ang. Bränslet.
Nu är det
bara V-Power som gäller. Även om det är 1 Mil extra för att tanka=)
Ang. Switchen
Det va den som krångla bilen gåt mkt bättere Mazda hade
ingen
anning om den switchen vad den hade för funktion MM.
Ångrar inte att jag köpte Råttan. Man började ju undra i början vad det var för skit man köpt..
Nu Är
jag en stolt Rx8 Ägare.
MVH Johan |
|
|