Mazda Rx7 Projekt
|
tobbe |
Publicerat 18-03-2008 00:41
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
Nu är det bara det finaste
lagret spackel
och lite slipning kvar sen är halva missödet med fronten klart...
Har även polerat nätet till hks filtrena och insugs rören..... Blev fint med lite blanka
saker.....
Redigerat av tobbe den 21-03-2008 21:42
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 21-03-2008 21:38
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
Nu har jag kapat bort alla fästen på frontspoiler samt plastat dit nya och fått till en jämn och fin linje mot huv och
skärmar.
Fick bygga "upp" frontspoilern mot
hven ca 2cm och förlänga spoilern bakåt mot skärmarna ca 0-1cm men i grunden så är allt bra nu.
Bara lite mys jobb kvar med fronten.
Sidokjolarna passade ganska bra
Evo-r
frontlyktor är även beställda...
Kommer bilder imorgon på
allt som skett..
Mvh |
|
|
|
tobbe |
Publicerat 21-03-2008 23:22
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
front
tobbe bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 21-03-2008 23:23
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
sidokjolar
tobbe bifogade följande bild:bild:
Redigerat av tobbe den 21-03-2008 23:26
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 21-03-2008 23:27
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
dålig bild men så här ser det ut... |
|
|
|
tobbe |
Publicerat 25-03-2008 23:15
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
Idag kom evo-r lyktorna, samt lite smått till
saaben men det är en annan historia i en annan klubb....
Försöker för övrigt bli av med lite
grejor som tar plats i garaget så gör en insats och handla
lite
Sen väntar jag på en massa grejor som aldrig dyker upp fort nog, samma sak gäller mina papper har väntat i drygt 4 veckor på
min
ursprungskontroll...
Bilder kommer...
Redigerat av tobbe den 26-03-2008 04:41
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 26-03-2008 04:48
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
Jag har en fråga, Hur många säkra hk kan jag plocka med denna
sommarens spec?
850cc spridare på primären och sekundären
3 tums helsats avgas
500 hk kapacitets ic
uppgraderad
kylare
apexi power fc
hks
luftfilter sats
255lph soppapump med grövre matning.
org twinturbo
Vad bottnar först spridarna på sekundären eller turbosarna?
Redigerat av tobbe den 26-03-2008 04:51
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 26-03-2008 20:22
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
bilder
tobbe bifogade följande bild:bild:
Redigerat av tobbe den 26-03-2008 20:24
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 26-03-2008 20:25
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
bild |
|
|
|
tobbe |
Publicerat 26-03-2008 20:26
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
evo-r
lyktorna
tobbe bifogade följande bild:bild:
Redigerat av tobbe den 26-03-2008 20:28
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 27-03-2008 06:24
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
chapter_one85
skrev:
Jag har en fråga, Hur många säkra hk kan jag plocka med denna sommarens spec?
850cc
spridare på primären och sekundären
3 tums helsats avgas
500 hk kapacitets ic
uppgraderad kylare
apexi power fc
hks luftfilter sats
255lph
soppapump med grövre matning.
org twinturbo
Vad bottnar först spridarna på sekundären eller turbosarna?
Enligt Rx7.com kalkylator så
ska ju spridarna räcka till lite över 400 vid 80% duty cycle. Så de bör alltså va turbosarna som bottnar först. 320hk på hjulen borde du väl få ut tror du behöver
en portning av motorn för att komma längre.
Det är inte dumt att skaffa en tändförstärkare i ett tidigt skede motorn går renare och bättre. HKS twin power
är relativt dyr titta på den bättre
och billigare Jacobs FC1000 tillsammans med andra spolar på leading.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 27-03-2008 09:20
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Om du
vill ha en motor som håller hela säsongen så lägg dig runt 300hk.
De vanligaste som brukar hända är
att man får ett Apex haveri och de finns tre orsaker
till detta.
Den vanligaste är att man lägger en för hög tändkurva så man får spikningar sen är det inte ovanligt att man kör en för fet
bränsle blandning
och då riskerar man få tändmissar som knäcker tätningarna och den sista anledningen är att materialet som tätningarna är tillverkade av ändrar sin struktur med tiden
pga värmen
och då blir dom skörare och kan gå sönder.
Mao du kan köra en safe mapp men ändå skjuta motorn pga att materialet har försvagats.
Men visst
går de plocka ut mer men vill du va säker på att de
skall hålla hela sommarna så är de bättre o åka med mindre effekt.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 27-03-2008 09:25
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 27-03-2008 11:43
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
ok, tackar för svaren.
Motorn är nyrenoverad med packningar osv, vet dock
inte ifall apex tätningarna är bytta.
Men det får bli ca 330rwhp tror jag... Motorn ska ju ur ill hösten ändå
Vad bör man köra med för btr?
Ställbar eller progressive?
mvh |
|
|
|
tobbe |
Publicerat 29-03-2008 23:35
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
Bilder med vingen avmonterad och i väntan på bakspoiler.....
Mazdaspeed vingen är lagd på is...
Redigerat av tobbe den 29-03-2008 23:40
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 29-03-2008 23:36
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
Bilder med vingen avmonterad och i väntan på bakspoiler.....
tobbe bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 29-03-2008 23:37
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
samma |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 30-03-2008 08:58
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
chapter_one85 skrev:
ok, tackar för svaren.
Motorn är nyrenoverad med packningar osv, vet dock inte ifall apex
tätningarna är bytta.
Men det får bli ca 330rwhp tror jag... Motorn ska ju ur ill hösten ändå
Vad bör man köra med för btr? Ställbar eller progressive?
mvh
Många byter bara apextätningar och sätter i nya 2mm:ers tätningar i slitna spår och då är man långt ifrån säker.
Finns bara en säker lösning och det är ny
frästa 3mm apex spår såvida man inte
åker med PTS, NRS, IANETTI eller SCR tätningar vilket du troligtvis inte har så ta de lugnt.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 30-03-2008 09:09
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
det är
väl så, men vi får ta det lite lugnt.
Bilen har ju inte gått långt heller...5700mil...
Detta är gjort med motorn,
Fresh engine rebuild just done
500 miles. Included complete rebulid, new side seals, water seals, racing
double sprung tip seals, main bearings, reconditioned oil pump, water pump. The block
was completely stripped, acid cleaned and re-machined and painted.
Redigerat av tobbe den 30-03-2008 16:29
|
|
|
|
paros |
Publicerat 01-04-2008 13:43
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Min
RX-7 kommer nyligen från england och ska enligt säljaren ge runt 340hk. Den harär uppdaterad enligt följande:
- HKS Front Mounted Intercooler
- HKS
Hard
pipe kit
- Apexi Filters
- Full HKS exhaust system (from the turbo back, CAT included with the car)
- Light weight engine pullies
- Black Knight ECU
running 1.0 bar of boost
-
GReddy Dual Pillar Pod
- GReddy 2 bar boost gauge
- GReddy Oil temp gauge
- GReddy turbo timer
- Tein Coilovers all
round
Den går på 1 bar, som jag förstår det är det däromkring
man försöker landa?
Mr Wankeltrim: Vad tror du om detta med tanke på ditt inlägg om
att nöjja sig med 300hk? Bör jag sänka laddtrycket?
Är det någonting jag kan göra själv eller måste den
lämnas in på mappning?
Bilen har gått 5500
mil.
Det är en -96 RS (hur många HK det är original, på VIN-plåten står det Engine RE02?)
Redigerat av paros den 01-04-2008 14:39
|
|
|
|
tobbe |
Publicerat 05-04-2008 22:46
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
Nu är bilen bokad på regg och invägd på 1240 kilogram.....
Bilen är
numera nästan org men jag ska regga den med
hks luftfiltren och dumpen, det är redan godkänt över telefon.........
Mvh |
|
|