Avstämda avgassystem
|
Arvika |
Publicerat 03-09-2009 22:18
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Undrar om metoderna för en 2-taktare skulle fungera på en wankel? Jag tror faktiskt det...
Intressant läsning, men avgasbiten börjar en
bit ner. Leta efter THE BASIC PROCESS
http://www.datafa...tered.html
Vill gärna höra vad ni tror??
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 03-09-2009 22:41
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Detta tror jag också på!
(Detta har jag ett svagt minne
att vi har talat om när vi var på besök i Stockholm... Kanske det blev lite för många öl denna gång) Framförallt på sugmotorer.
Kollar man på en för exempel
en moped eller cross så blir det ju en ganska stor skillnad om man har en väl avräknad expansionsdel för pulserna som bildas i avgassystemet när motorn
arbetar, det blir en stor skillnad gentemot
ett rakt rör.
I en wankelmotor bildas det väl också pulser på både insug och avgassidan som de flesta är
mån om att eliminera.(Rätta mig om jag är ute och cyklar)
Frågan är: Finns
det någon som har möjligtheten att kunna göra en kalkyl på detta till en
wankelmotor? Att räkna ut hur pulserna ser ut i teorin och göra en mall för att sedan fixa den praktiska biten.
Redigerat av neiphlim den 03-09-2009 22:44
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-09-2009 22:51
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Bara o räkna bygga och testa
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 04-09-2009 12:39
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Bara o räkna bygga och testa
Jörgen, du har ju järnkoll
på vad som händer i staterna.
Har
ingen testat dett tidigare?
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 04-09-2009 12:57
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Jag har läst en del om det, det fungerar självklart, bland
annat
banracingversionen av Norton F1 hade väl ett tunat avgassystem, men annars vill man oftast ha ett bredare register istället för smala toppar på vissa
varv.
Redigerat av wankelmats den 04-09-2009 12:59
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 04-09-2009 15:20
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Arvika skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Bara o räkna bygga och testa
Jörgen, du har ju järnkoll på vad
som händer i staterna.
Har ingen testat dett tidigare?
Fan, här har SAAB byggt 2- taktare i c:a 20 år, så erf. borde finnas i
landet, tycker
jag.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
malare |
Publicerat 04-09-2009 17:10
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Jag kan inte tycka att det är någon direkt skillnad på
motorerna i mellan. På 2-taktaren kan väl
fördelen vara att man "drar" in färsk blandning, vilket inte är lika lätt på wankeln då insugsporten inte
är i direkt kontakt med avgasporten. Kanske kan göra en viss nytta på en
"overlapp" motor, men kan nog inte komma upp i samma effektivitet som 2-
taktaren?
Men lyckas man med resonanskammaren så kommer iaf. rotorhuset tömmas på avgaser effektivare än
utan kammarn ...funderar bara på om man får
samma effekvinst på wankel när man inte kan dra in blandningen på samma sätt? I vilket fall lär man tjäna effekt iaf.
Och stilpoäng!
Svårigheten
är väl som han skrev att hitta rätt gashastighet/tempratur på avgaserna. Han hade ju ett riktvärde att gå efter, men är det någon skilldnad på avgastemp. i en wankel
mot 2-taktaren?
Beror kanske på omständigheterna...
Om inte annat kanske man på en 2-3 rotor kan åka med olika specade kammrare per rotor för att sprida
effektregistret.
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 05-09-2009 09:23
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ja håller inte med dig om att man drar in den färska blandningen, den pressas in av vevhustrycket och pipan genererar
en bakpuls för att inte den färska blandningen ska smita ut innan avgasporten stängs!
Finns fina pipberäkningsprogram som räknar ut hur pipan ska utformas...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
malare |
Publicerat 05-09-2009 11:03
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Plutten skrev:
Ja håller inte med dig om
att man drar
in den färska blandningen, den pressas in av vevhustrycket och pipan genererar en bakpuls för att inte den färska blandningen ska smita ut innan avgasporten stängs!
Finns fina
pipberäkningsprogram som räknar ut hur pipan ska utformas...
Det var helt sant!
Har lite dålig koll på 2-taktaren märker jag,
men har fått det förklarat för mig nu.
Men
däremot så förstår jag bättre vad som står i texten Arvika länka till... och jag vidhåller att det dras ut
färsk blandning. Det är dubbla funktioner i resonanskammaren, första tratten skapar ett
vakuum som suger ut avgaserna och hjälper till att dra ut lite färsk
blandning i avgassystemet. Den färska blandningen knuffas sen tillbaka in i cylindern precis innan kolven stänger, detta med
hjälp av en backpuls som skapas av
den bakre tratten i kammaren. Så då blir den lite tvångsmatad... om man ska tro det som står i länken iaf.
Men den backpulsen är frågan om man vill ha i en
wankel?
Det lär bara vara avgaser som trycks tillbaka i rotorhuset isf. i och med att wankeln inte har någon möjlighet att suga in någon färsk blandning i
avgassystemet?
I så fall så ska man
bara ha en tratt i början för att få ut avgaserna och sen försöka minimera en backpuls.
Får läsa mer så kanske
man kommer fram till något.
Redigerat av malare den 05-09-2009 11:04
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|