April 29 2024 08:19:07
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Avstämda avgassystem
Arvika
Undrar om metoderna för en 2-taktare skulle fungera på en wankel? Jag tror faktiskt det...
Intressant läsning, men avgasbiten börjar en

bit ner. Leta efter THE BASIC PROCESS

http://www.datafa...tered.html

Vill gärna höra vad ni tror??
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
neiphlim
Detta tror jag också på!

(Detta har jag ett svagt minne

att vi har talat om när vi var på besök i Stockholm... Kanske det blev lite för många öl denna gång) Framförallt på sugmotorer.

Kollar man på en för exempel



en moped eller cross så blir det ju en ganska stor skillnad om man har en väl avräknad expansionsdel för pulserna som bildas i avgassystemet när motorn

arbetar, det blir en stor skillnad gentemot

ett rakt rör.

I en wankelmotor bildas det väl också pulser på både insug och avgassidan som de flesta är

mån om att eliminera.(Rätta mig om jag är ute och cyklar)

Frågan är: Finns

det någon som har möjligtheten att kunna göra en kalkyl på detta till en

wankelmotor? Att räkna ut hur pulserna ser ut i teorin och göra en mall för att sedan fixa den praktiska biten.
Redigerat av neiphlim den 03-09-2009 22:44
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
 
Mr Wankeltrim
Bara o räkna bygga och testa Wink


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Arvika
Mr Wankeltrim skrev:
Bara o räkna bygga och testa Wink


Jörgen, du har ju järnkoll

på vad som händer i staterna.
Har

ingen testat dett tidigare?
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
wankelmats
Jag har läst en del om det, det fungerar självklart, bland

annat

banracingversionen av Norton F1 hade väl ett tunat avgassystem, men annars vill man oftast ha ett bredare register istället för smala toppar på vissa

varv.
Redigerat av wankelmats den 04-09-2009 12:59
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Lennart
Arvika skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Bara o räkna bygga och testa Wink



Jörgen, du har ju järnkoll på vad

som händer i staterna.
Har ingen testat dett tidigare?


Fan, här har SAAB byggt 2- taktare i c:a 20 år, så erf. borde finnas i

landet, tycker

jag.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
malare
Jag kan inte tycka att det är någon direkt skillnad på

motorerna i mellan. På 2-taktaren kan väl

fördelen vara att man "drar" in färsk blandning, vilket inte är lika lätt på wankeln då insugsporten inte

är i direkt kontakt med avgasporten. Kanske kan göra en viss nytta på en

"overlapp" motor, men kan nog inte komma upp i samma effektivitet som 2-

taktaren?

Men lyckas man med resonanskammaren så kommer iaf. rotorhuset tömmas på avgaser effektivare än

utan kammarn ...funderar bara på om man får

samma effekvinst på wankel när man inte kan dra in blandningen på samma sätt? I vilket fall lär man tjäna effekt iaf.
Och stilpoäng! Pfft




Svårigheten

är väl som han skrev att hitta rätt gashastighet/tempratur på avgaserna. Han hade ju ett riktvärde att gå efter, men är det någon skilldnad på avgastemp. i en wankel

mot 2-taktaren?

Beror kanske på omständigheterna...

Om inte annat kanske man på en 2-3 rotor kan åka med olika specade kammrare per rotor för att sprida

effektregistret.
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
Chefen
Ja håller inte med dig om att man drar in den färska blandningen, den pressas in av vevhustrycket och pipan genererar



en bakpuls för att inte den färska blandningen ska smita ut innan avgasporten stängs!
Finns fina pipberäkningsprogram som räknar ut hur pipan ska utformas...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
malare
Plutten skrev:
Ja håller inte med dig om

att man drar

in den färska blandningen, den pressas in av vevhustrycket och pipan genererar en bakpuls för att inte den färska blandningen ska smita ut innan avgasporten stängs!



Finns fina

pipberäkningsprogram som räknar ut hur pipan ska utformas...


Det var helt sant!
Har lite dålig koll på 2-taktaren märker jag,

men har fått det förklarat för mig nu.

Men

däremot så förstår jag bättre vad som står i texten Arvika länka till... och jag vidhåller att det dras ut

färsk blandning. Det är dubbla funktioner i resonanskammaren, första tratten skapar ett

vakuum som suger ut avgaserna och hjälper till att dra ut lite färsk

blandning i avgassystemet. Den färska blandningen knuffas sen tillbaka in i cylindern precis innan kolven stänger, detta med

hjälp av en backpuls som skapas av

den bakre tratten i kammaren. Så då blir den lite tvångsmatad... om man ska tro det som står i länken iaf.

Men den backpulsen är frågan om man vill ha i en




wankel?
Det lär bara vara avgaser som trycks tillbaka i rotorhuset isf. i och med att wankeln inte har någon möjlighet att suga in någon färsk blandning i

avgassystemet?
I så fall så ska man

bara ha en tratt i början för att få ut avgaserna och sen försöka minimera en backpuls.

Får läsa mer så kanske

man kommer fram till något.
Redigerat av malare den 05-09-2009 11:04
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.36 sekunder - 129 Förfrågningar 18,931,062 unika besök