May 07 2024 10:46:49
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
johans rx7 fc 86
JohanFahlstrom
tanken var

drift/race projekt




mazda rx7 fc 1986
bilen köptes i maj 09

framtidsplaner
coilovers, är det någon som har ett par biliga till 86an så hör av er.
racing beat

grenrör.


halvbur.
flokning av instrument panel
lite bantning av bilen
mm

lite enkla trim tips till (sugmotorn)Wink vore roligt
Redigerat av JohanFahlstrom den 06-09-2009 22:42
 
www.jrpfmx.com
Levinsson
Ok
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
JohanFahlstrom
får inte upp några bilder,
står o giltig filhamn Angry
 
www.jrpfmx.com
Levinsson
Det kan vara så att

filen innehåller "å ä ö" eller andra "otillåtna" tecken. Den kanske är för

stor?

Max. filstorlek: 468.75Kb / Tillåtna filtyper: .gif .GIF .jpg .JPG .jpeg .JPEG .png

.PNG .pdf .PDF


Lägg filen på skrivbordet och

döp den till exempelvis "FC1" "FC2" osv... Funkar det inte så kan du maila mig:
levinsson_gsb@hotmail.com så kan jag

hjälpa dig.




Du får gärna göra en "bättre" presentation av ditt projekt. När köpte du bilen? Hur ser tidsplanen ut? Osv...

/Levinsson
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
JohanFahlstrom
bildr från när jag köpte den
JohanFahlstrom bifogade följande bild:bild:
fc2.jpg

Redigerat av JohanFahlstrom den 06-09-2009 22:44
 
www.jrpfmx.com
JohanFahlstrom
behövde bara lite kälek Smile
JohanFahlstrom bifogade följande bild:bild:
21706_1242741591.jpg

Redigerat av JohanFahlstrom den 06-09-2009 22:53
 
www.jrpfmx.com
Goran
JohanFahlstrom skrev:
behövde bara lite kälek Smile




Grattis till köpet.
Ännu en -86

sugis.Wink

Lycka till med bilen.
Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
wankelmats
Grattis till en fin bil!
Men ifall tanken är ett drift/race projekt vill jag ifrågasätta om du inte borde utgå från en

japanbyggd FC,

istället för en med det usa-byggda snik-chassiet ?
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
JohanFahlstrom
tack
jassa jag viste inte att det var skilnad på dom.
jag får la staga upp den lite mer då Smile




kunde du skicka lite

bilder o pris på coilovers adaptrarna?
Smile
Redigerat av JohanFahlstrom den 09-09-2009 21:28
 
www.jrpfmx.com
Bo_H


wankelmats skrev:

Grattis till en fin bil!
Men ifall tanken är ett drift/race

projekt vill jag ifrågasätta om du inte borde utgå från en japanbyggd FC, istället för en med det usa-byggda

snik-chassiet ?


Finns det något

lätt sätt att se skillnaden?
 
JohanFahlstrom
japanbyggd är högerstyrd, eller dom kanske byggde bilar för

bruk i länder med ratten på rätt sidaGrin
 
www.jrpfmx.com
Chefen
ja tror att de

skiljer mellan vilka som har 4 och 5 hjulbultar, dom med 4 bult va väl avsedda för usa
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
wankelmats
Plutten skrev:
ja tror att

de skiljer mellan vilka som har 4 och 5 hjulbultar, dom med 4 bult va

väl avsedda för usa

FC med 4 hjulbultar är tillverkade i USA (och bara sålda på andra sidan Atlanten)
FC med 5

hjulbultar är tillverkade i Japan

(och sålda i hela världen)
Redigerat av wankelmats den 10-09-2009 09:00
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Goran
wankelmats skrev:
Plutten skrev:
ja tror att de skiljer



mellan vilka som har 4 och 5 hjulbultar, dom med 4 bult va väl avsedda för usa

FC med 4 hjulbultar är tillverkade i USA (och bara sålda på andra sidan

Atlanten)
FC med 5 hjulbultar är

tillverkade i Japan (och sålda i hela världen)


Var kommer snikchassie't in i den här bilden?
Kan

någon förklara vad som är "snik" i USA modellerna?

mvh



Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
wankelmats
Största

skillnaden är att de usa-byggda har mycket klenare bromsar, mjukare hjulupphängningar och jag har även hört att

plåttjockleken är lite klenare i hela

bottenplattan, men den uppgiften kan vara en skröna.
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Hackman
Att de skulle

vara klenare i plåten

måste vara en skröna. Amerikanska krockprov från förr i tiden var mycket elakare än de Europeiska. Skulle det vara någon skillnad så är

det i så fall de Europeiska som är tunnare. Fast jag har

mycket svårt att tro att det är så.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
wankelmats
Det jag i första hand hört

bekräftat är att de usa-

byggda cabbarna flexar betydligt mer i dörrspringorna än de japanbyggda, trots att de amerikanska bilarna har mjukare fjädring.
Om

det skiljer i chassieförstärkningarna eller om det verkligen är

skillnad i materialet vet jag inte alls, men nästan allt i karossen förutom de synliga

skillnaderna, har samma delar hos cabbarna och coupen i de amerikanska reservdelskatalogerna.



Hackman skrev:
Att de skulle vara klenare

i plåten måste vara en skröna. Amerikanska krockprov från förr i tiden var mycket elakare än de Europeiska. Skulle det vara någon skillnad så är

det i så fall

de Europeiska som är tunnare. Fast jag har mycket svårt att tro att det är så.

Det är väl inte helt säkert att krockresultaten blir sämre med ett chassie

som är mjukare

eller mindre vridstyvt ?
Eftersom alla de usa-byggda bilarna saknar turbo, så finns möjligheten att de sparade in någonting i vikt och

vridstyvhet som inte behövs när de både hade motorer med

lägre vridmoment och mjukare hjulupphängningar...

I bilregistret har flera usa-byggda S4 N/A

coupe tjänstevikten 1280 kg, flertalet svensksålda och de flesta övriga 1330 kg (eller mer),

skillnaden är väl lite för mycket för att bara bero på

bromsarna!?

USA-fjädrarna är kanske lite lättare, stötdämparnas vikt vet jag inte alls, stötfångarbalkar och infästningar är betydligt

kraftigare och

lite tyngre pga deras krockprov.
De usa-byggda S4 saknar diffbroms, jag vet inte hur det är med motsvarande svensksålda.
Jag tror att alla europasålda hade

styrservo, men de

usa-byggda fanns också utan servo.
Lite vikt kan komma från a/c, bakrutetorkare och elhissar också, men jag vet inte hur de var

utrustade.
Redigerat av wankelmats den 10-09-2009 20:38
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
wankelmats
JohanFahlstrom skrev:
kunde du

skicka lite bilder o pris på coilovers adaptrarna?
Smile
Du har mejl
 
Goran
Apropå tjänstevikten i europeiska bilarna så kan jag bara

bekräfta att det i mina handlingar står 1340 kg, men när jag vägt den på en Bilprovningsanläggning så

visade den 1290 kg med mig i (90 kg förare) och full

tank, dvs då blir det med tjänsteviktsstandardförare på 70 kg: 1270 kg. Min bil köpt i Danmark och jag saknar styrservo, AC, elstolar, skinn och

luftpump mm.

Kan allt det verkligen väga närmare 70 kg?
Min bil är en FC N/A med sexiga original aluminiumok med kylflänsar på.Wink

mvh
Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Hackman
Mats

har givetvis helt rätt i att en bil inte presterar bättre i krock bara för att den är styv i karossen. Det är mycket mer komplicerat än så. Man vill utsätta de åkande

för så låg

acceleration som möjligt. Samtidigt vill man hålla deformationen i bilen nere för att öka överlevnadsutrymmet. Att bara göra karossen maximalt styv

fungerar inte alls.
Dock kan jag säga att de

europeiska lagkraven vid denna tid var rena barnleken jämfört med t ex USAs FMVSS208 och 214. Även Japankraven

var mildare. Ingen skulle komma på idén att förstärka en bil extra för den europeiska

eller japanska marknaden utan i så fall tvärt om. Detta var före tiden

med så kallade offsetkrockar.
Jag råkar trots allt jobba med krocksäkerhet sen många år så jag tror mig ha ganska bra koll

Smile

Kan de ha svetsat fler

punktsvetsar i de japanska (och europeiska?) bilarna? Det skulle kunna göra dem lite mer vridstyva vilket i så fall märks på cabbarna. Jänkarna bryr sig som bekant




inte så mycket om ifall det skakar och skramlar lite men japaner och europeer är mera noga med sånt.


Tror att vikterna är orsakade av olika

utrustningsnivå. Sen satt nödvändigtvis inte

ens utrustningen i alla bilarna men de fick ändå den vikten i pappren. Det kan uppstå ganska konstiga skillnader

mellan olika marknader.
Får ibland problem med detta på jobbet när provbilarna

har en annan spec än den som egentligen önskades för provet. Det kan ibland

skilja uppåt 150 kg mellan en fullspecad bil med automatlåda och en lågspecad manuell av enklaste variant. Att vikta upp

går givetvis bar, det är jobbigare att

lätta dem...
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.76 sekunder - 196 Förfrågningar 18,989,562 unika besök