johans rx7 fc 86
|
JohanFahlstrom |
Publicerat 04-09-2009 21:02
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 28.05.09
|
tanken var
drift/race projekt
mazda rx7 fc 1986
bilen köptes i maj 09
framtidsplaner
coilovers, är det någon som har ett par biliga till 86an så hör av er.
racing beat
grenrör.
halvbur.
flokning av instrument panel
lite bantning av bilen
mm
lite enkla trim tips till (sugmotorn) vore roligt
Redigerat av JohanFahlstrom den 06-09-2009 22:42
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 04-09-2009 21:12
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Ok
|
|
|
|
JohanFahlstrom |
Publicerat 04-09-2009 21:20
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 28.05.09
|
får inte upp några bilder,
står o giltig filhamn |
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 04-09-2009 21:49
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Det kan vara så att
filen innehåller "å ä ö" eller andra "otillåtna" tecken. Den kanske är för
stor?
Max. filstorlek: 468.75Kb / Tillåtna filtyper: .gif .GIF .jpg .JPG .jpeg .JPEG .png
.PNG .pdf .PDF
Lägg filen på skrivbordet och
döp den till exempelvis "FC1" "FC2" osv... Funkar det inte så kan du maila mig:
levinsson_gsb@hotmail.com så kan jag
hjälpa dig.
Du får gärna göra en "bättre" presentation av ditt projekt. När köpte du bilen? Hur ser tidsplanen ut? Osv...
/Levinsson
|
|
|
|
JohanFahlstrom |
Publicerat 06-09-2009 22:43
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 28.05.09
|
bildr från när jag köpte den
Redigerat av JohanFahlstrom den 06-09-2009 22:44
|
|
|
|
JohanFahlstrom |
Publicerat 06-09-2009 22:52
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 28.05.09
|
behövde bara lite kälek
Redigerat av JohanFahlstrom den 06-09-2009 22:53
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 09-09-2009 10:41
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
JohanFahlstrom skrev:
behövde bara lite kälek
Grattis till köpet.
Ännu en -86
sugis.
Lycka till med bilen.
Goran
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 09-09-2009 12:23
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Grattis till en fin bil!
Men ifall tanken är ett drift/race projekt vill jag ifrågasätta om du inte borde utgå från en
japanbyggd FC,
istället för en med det usa-byggda snik-chassiet ?
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
JohanFahlstrom |
Publicerat 09-09-2009 13:34
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 28.05.09
|
tack
jassa jag viste inte att det var skilnad på dom.
jag får la staga upp den lite mer då
kunde du skicka lite
bilder o pris på coilovers adaptrarna?
Redigerat av JohanFahlstrom den 09-09-2009 21:28
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 09-09-2009 16:58
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
wankelmats skrev:
Grattis till en fin bil!
Men ifall tanken är ett drift/race
projekt vill jag ifrågasätta om du inte borde utgå från en japanbyggd FC, istället för en med det usa-byggda
snik-chassiet ?
Finns det något
lätt sätt att se skillnaden? |
|
|
|
JohanFahlstrom |
Publicerat 09-09-2009 21:37
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 28.05.09
|
japanbyggd är högerstyrd, eller dom kanske byggde bilar för
bruk i länder med ratten på rätt sida |
|
|
|
Chefen |
Publicerat 10-09-2009 07:18
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
ja tror att de
skiljer mellan vilka som har 4 och 5 hjulbultar, dom med 4 bult va väl avsedda för usa
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 10-09-2009 08:59
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
ja tror att
de skiljer mellan vilka som har 4 och 5 hjulbultar, dom med 4 bult va
väl avsedda för usa
FC med 4 hjulbultar är tillverkade i USA (och bara sålda på andra sidan Atlanten)
FC med 5
hjulbultar är tillverkade i Japan
(och sålda i hela världen)
Redigerat av wankelmats den 10-09-2009 09:00
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 10-09-2009 10:44
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
wankelmats skrev:
Plutten skrev:
ja tror att de skiljer
mellan vilka som har 4 och 5 hjulbultar, dom med 4 bult va väl avsedda för usa
FC med 4 hjulbultar är tillverkade i USA (och bara sålda på andra sidan
Atlanten)
FC med 5 hjulbultar är
tillverkade i Japan (och sålda i hela världen)
Var kommer snikchassie't in i den här bilden?
Kan
någon förklara vad som är "snik" i USA modellerna?
mvh
Goran
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 10-09-2009 13:57
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Största
skillnaden är att de usa-byggda har mycket klenare bromsar, mjukare hjulupphängningar och jag har även hört att
plåttjockleken är lite klenare i hela
bottenplattan, men den uppgiften kan vara en skröna.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 10-09-2009 14:08
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Att de skulle
vara klenare i plåten
måste vara en skröna. Amerikanska krockprov från förr i tiden var mycket elakare än de Europeiska. Skulle det vara någon skillnad så är
det i så fall de Europeiska som är tunnare. Fast jag har
mycket svårt att tro att det är så.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 10-09-2009 15:42
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Det jag i första hand hört
bekräftat är att de usa-
byggda cabbarna flexar betydligt mer i dörrspringorna än de japanbyggda, trots att de amerikanska bilarna har mjukare fjädring.
Om
det skiljer i chassieförstärkningarna eller om det verkligen är
skillnad i materialet vet jag inte alls, men nästan allt i karossen förutom de synliga
skillnaderna, har samma delar hos cabbarna och coupen i de amerikanska reservdelskatalogerna.
Hackman skrev:
Att de skulle vara klenare
i plåten måste vara en skröna. Amerikanska krockprov från förr i tiden var mycket elakare än de Europeiska. Skulle det vara någon skillnad så är
det i så fall
de Europeiska som är tunnare. Fast jag har mycket svårt att tro att det är så.
Det är väl inte helt säkert att krockresultaten blir sämre med ett chassie
som är mjukare
eller mindre vridstyvt ?
Eftersom alla de usa-byggda bilarna saknar turbo, så finns möjligheten att de sparade in någonting i vikt och
vridstyvhet som inte behövs när de både hade motorer med
lägre vridmoment och mjukare hjulupphängningar...
I bilregistret har flera usa-byggda S4 N/A
coupe tjänstevikten 1280 kg, flertalet svensksålda och de flesta övriga 1330 kg (eller mer),
skillnaden är väl lite för mycket för att bara bero på
bromsarna!?
USA-fjädrarna är kanske lite lättare, stötdämparnas vikt vet jag inte alls, stötfångarbalkar och infästningar är betydligt
kraftigare och
lite tyngre pga deras krockprov.
De usa-byggda S4 saknar diffbroms, jag vet inte hur det är med motsvarande svensksålda.
Jag tror att alla europasålda hade
styrservo, men de
usa-byggda fanns också utan servo.
Lite vikt kan komma från a/c, bakrutetorkare och elhissar också, men jag vet inte hur de var
utrustade.
Redigerat av wankelmats den 10-09-2009 20:38
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 10-09-2009 17:23
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
JohanFahlstrom skrev:
kunde du
skicka lite bilder o pris på coilovers adaptrarna?
Du har mejl |
|
|
|
Goran |
Publicerat 10-09-2009 20:19
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Apropå tjänstevikten i europeiska bilarna så kan jag bara
bekräfta att det i mina handlingar står 1340 kg, men när jag vägt den på en Bilprovningsanläggning så
visade den 1290 kg med mig i (90 kg förare) och full
tank, dvs då blir det med tjänsteviktsstandardförare på 70 kg: 1270 kg. Min bil köpt i Danmark och jag saknar styrservo, AC, elstolar, skinn och
luftpump mm.
Kan allt det verkligen väga närmare 70 kg?
Min bil är en FC N/A med sexiga original aluminiumok med kylflänsar på.
mvh
Goran
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 10-09-2009 20:46
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Mats
har givetvis helt rätt i att en bil inte presterar bättre i krock bara för att den är styv i karossen. Det är mycket mer komplicerat än så. Man vill utsätta de åkande
för så låg
acceleration som möjligt. Samtidigt vill man hålla deformationen i bilen nere för att öka överlevnadsutrymmet. Att bara göra karossen maximalt styv
fungerar inte alls.
Dock kan jag säga att de
europeiska lagkraven vid denna tid var rena barnleken jämfört med t ex USAs FMVSS208 och 214. Även Japankraven
var mildare. Ingen skulle komma på idén att förstärka en bil extra för den europeiska
eller japanska marknaden utan i så fall tvärt om. Detta var före tiden
med så kallade offsetkrockar.
Jag råkar trots allt jobba med krocksäkerhet sen många år så jag tror mig ha ganska bra koll
Kan de ha svetsat fler
punktsvetsar i de japanska (och europeiska?) bilarna? Det skulle kunna göra dem lite mer vridstyva vilket i så fall märks på cabbarna. Jänkarna bryr sig som bekant
inte så mycket om ifall det skakar och skramlar lite men japaner och europeer är mera noga med sånt.
Tror att vikterna är orsakade av olika
utrustningsnivå. Sen satt nödvändigtvis inte
ens utrustningen i alla bilarna men de fick ändå den vikten i pappren. Det kan uppstå ganska konstiga skillnader
mellan olika marknader.
Får ibland problem med detta på jobbet när provbilarna
har en annan spec än den som egentligen önskades för provet. Det kan ibland
skilja uppåt 150 kg mellan en fullspecad bil med automatlåda och en lågspecad manuell av enklaste variant. Att vikta upp
går givetvis bar, det är jobbigare att
lätta dem...
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|