Nu när även denna sommar är över och med max 100 mil körda sedan i maj och
avställning i mitten på juli och ännu ett års otur samt en halv höst garageletande så slutade det
med blivande renovering av motorn. Grunden till de hela
verkar vara att det gått en vattentätning eller att en vatten kanal spruckit så att de läker in vatten i ett utav rotorhusen. Nu är tanken
att kosta på motorn
och lite grejer runt omkring för hållbarhetens och körglädjens skull. De kommer nog inte att uppdateras i projekttråden allt för ofta innan jag fått lite prisuppgifter
om vad
som skall måste göras åt motorn, blir nog lite mer frekvent efter de hoppas jag. Frågor kommer att ploppa upp lite här å var så jag hoppas ni har
kunskapen att svara på dom, och kommentera gärna.
Lite saker som redan är gjort på bilen:
HKS Coilovers, ställbara i både hårdhet och höjd.
3"avgassystem från downpipe med race-katt.
Apexi Power-FC.
Greddy Airinx
luftfilterkit samt Front Mount intercooler (redan byggt, se min
föregående tråd i FD forumet).
Annat fjäderbensstag fram.
Turbotimer
Billion Variable Fan Controller (har ingen aning gom
hur den funkar..?)
Önskelistan på saker som jag vill ha och göra åt bilen kan bli väldigt lång och dyr, men vi får se hur pass mycke det går över styr
Spekulationer om setupen
är
att köra med orginal turbos (nyare?) med SEQ styrning vilket kanske resulterar i att jag kanske inte behöver allt jag nämner nedan, men tanken är ju även
att jag förser mig i förbyggande syfte
ifall de skulle bli singel konvertering framöver. Men tiden visar hur de blir, vintern är lång så ingenting är spikat
ännu. Men med största sannorlikhet så lär jag måste fortsätta uppgradera
nästkommande vinter, annars får jag nog råna en bank =/
Bilen är tänkt att köras
på både bana och gata därmed ska jag även se över lite mer väghållning oxå.
Samtliga slangar kommer bytas till svarta oljebeständiga.
Motorn överlåter jag
till proffsen.
Jag antar att jag måste antingen renovera turbona eller skaffa nya med tanke
på sprickorna i flensen till ena avgashuset?
När jag tog
bort orginal intercoolern så kunde jag hälla ur den olja och de är väll ett tydligt tecken på att någon eller båda turbos håller på att
ge upp ?
Men nu när
jag körde lite med nya fmic setupen så syns de inga spår av olja i varken insug, tryckrör eller intercooler vilket är lite skumt tycker jag. Kan de ha något med att
bilen
är körd med olika sprut och mapp? (körde orginal IC med Knightsport ECU och FMIC med Power FC)