May 07 2024 12:21:27
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Precox Rx-7 FD, re-work.
Precox
Nu när även denna sommar är över och med max 100 mil körda sedan i maj och

avställning i mitten på juli och ännu ett års otur samt en halv höst garageletande så slutade det

med blivande renovering av motorn. Grunden till de hela

verkar vara att det gått en vattentätning eller att en vatten kanal spruckit så att de läker in vatten i ett utav rotorhusen. Nu är tanken

att kosta på motorn

och lite grejer runt omkring för hållbarhetens och körglädjens skull. De kommer nog inte att uppdateras i projekttråden allt för ofta innan jag fått lite prisuppgifter

om vad

som skall måste göras åt motorn, blir nog lite mer frekvent efter de hoppas jag. Frågor kommer att ploppa upp lite här å var så jag hoppas ni har

kunskapen att svara på dom, och kommentera gärna.

Smile

Lite saker som redan är gjort på bilen:
HKS Coilovers, ställbara i både hårdhet och höjd.



3"avgassystem från downpipe med race-katt.
Apexi Power-FC.
Greddy Airinx

luftfilterkit samt Front Mount intercooler (redan byggt, se min

föregående tråd i FD forumet).
Annat fjäderbensstag fram.
Turbotimer
Billion Variable Fan Controller (har ingen aning gom

hur den funkar..?)




Önskelistan på saker som jag vill ha och göra åt bilen kan bli väldigt lång och dyr, men vi får se hur pass mycke det går över styr Pfft
Spekulationer om setupen

är

att köra med orginal turbos (nyare?) med SEQ styrning vilket kanske resulterar i att jag kanske inte behöver allt jag nämner nedan, men tanken är ju även

att jag förser mig i förbyggande syfte

ifall de skulle bli singel konvertering framöver. Men tiden visar hur de blir, vintern är lång så ingenting är spikat

ännu. Men med största sannorlikhet så lär jag måste fortsätta uppgradera

nästkommande vinter, annars får jag nog råna en bank =/
Bilen är tänkt att köras

på både bana och gata därmed ska jag även se över lite mer väghållning oxå.

Soppasystem: Nya rails,

spridare 850cc primär och 1200cc sekundär,

soppapump, BTR, stålomspunna soppaslangar och An-kopplingar.
Turbo: Orginal TwinTurbo SEQ. 99-spec turbos?
3" Downpipe.
Aluminiumkylare.





Superpro polyurethane bussningskit.
Auto EXE krängningshämmare fram och bak
Nya bromsar (ett måste!)
Laddtrycksstyrning HKS EVC 6
R-däck
Re-amemiya

AST
Listan lär fyllas på så

fort jag kommer på något mer måsten.

I och med urlyftet och isärplockning av yttre delar av motorn så tog jag lite

bilder

Garageplatsen...

[img]

http://precox.ath.cx/Pictures/rexen/motor/garageplats.JPG[/img]

vakumlaburinten!



[img]http://precox.ath.cx/Pictures/rexen/motor/vakum.JPG[/img] is not a valid Image.

insug och avgas-sidan. Ser inte

allt för fint ut...



[img]http://precox.ath.cx/Pictures/rexen/motor/insug-avgas.JPG[/img] is not a valid Image.

Inge bra med sprickor..

[img]http://precox.ath.cx/Pictures/rexen/motor/turbo.JPG




[/img]

Bakre turbon.

[img]http://precox.ath.cx/Pictures/rexen/motor/bakreturbo.JPG[/img] is not a valid Image.

Främre turbo.



[img]http://precox.ath.cx/Pictures/rexen/motor/framreturbo.JPG

[/img]

Samtliga slangar kommer bytas till svarta oljebeständiga.
Motorn överlåter jag

till proffsen.

Jag antar att jag måste antingen renovera turbona eller skaffa nya med tanke

på sprickorna i flensen till ena avgashuset?
När jag tog

bort orginal intercoolern så kunde jag hälla ur den olja och de är väll ett tydligt tecken på att någon eller båda turbos håller på att

ge upp ?
Men nu när

jag körde lite med nya fmic setupen så syns de inga spår av olja i varken insug, tryckrör eller intercooler vilket är lite skumt tycker jag. Kan de ha något med att

bilen

är körd med olika sprut och mapp? (körde orginal IC med Knightsport ECU och FMIC med Power FC)
 
http://haywire.nu/rx7/
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.32 sekunder - 56 Förfrågningar 18,989,607 unika besök