May 09 2024 02:25:19
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
AndersE projekt FD3S
AndersE
Jo fast även värme driver ju runt damm Wink

Jag ligger på runt 10-11 tusen nu. Då är det bara det jag köpt på Halmstad

lackdepå.



Skulle jag inte sprutat svart först så hade jag sparat en 2 tusen.

Och eftersom jag är nybörjare och har kluddat lite (läs experimenterat)

Wink så har det blivit lite extra också.




Hade jag köpt lack på nätet kanske jag hade hamnat på hälften. Men jag vill ha möjligheten att ställa frågor



om lite av varje.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
Vin Vendel
Oj 10-11tusen men de måste gå att få ganska

mycket billigare som du säger själv har jag 2st kontakter som gör hela jobbet för 10-12tusen
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Levinsson
Men det beror ju på om man ska ha special lack också..
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
AndersE
Jo jag har väl betalt ca 5-6k för runt 7 liter färg, klarlack,

härdare och förtunningar. Sen resten är på

epoxigrund, spackel, slipmaterial mm.. färgen går på runt 500:-/l. Klarbas är lite dyrare?! än pigmenterad färg skumt nog.

Går ju att köpa

billigare

fabrikat också, nu köpte jag DeBeer, men det finns ju PPG, Dupont mm.

På Umeå bilfärg kunde jag köpt komplett kit för hälften.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
Vin Vendel
Levinsson skrev:
Men det beror ju på om man ska ha special

lack också..


Nej vilken färg eller effekt som helst förutom kameleont eller i

den klassen speciallack
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
AndersE
Blir så jävla trött... skulle ut i garaget idag:
AndersE bifogade följande bild:bild:
suck.jpg

Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
AndersE
Snön o kylan kommer tydligen igen så jag får dröja YTTERLIGARE på att lägga

lacken.

Då tänkte jag:

vingen bak blir knepig att

lacka bra, så jag kanske skulle ta o lägga igen hålen för den också och skita i vingen.




Då är frågan: Räcker det att spackla igen de små hålen (med väv bakom) eller måste de också svetsas?


Ni som lagt igen hålen hur har ni gjort?
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
Tha_MaazA
Dom flesta har nog lödit (hur

fan stavas det?) igen hålen va? Själv satt jag plastpluggar Smile Men

jag är inte så kräsen Smile
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
JOlofsson
Har du möjlighet så svetsa, det håller bäst!
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
 
http://www.garaget.org/?car=96819
AndersE
Jag svetsade igen dom idag.

"punktade" igen hålen utan plåtbitar.
Tänkte jag måste prova det och det gick smidigt.
Funkade

mycket bättre än jag trodde.

Det blev

lite som att fylla igen hål med gassvets typ.

Antenn hålet och torkar hålet använde jag plåtbitar bakom när jag gjorde det.

Nu väntar jag

bara på

att epoxigrunden ska torka (ett par timmar).
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
AndersE
Här blir det inga uppdateringar mer än på snötillståndet Sad

förra

torsdagen:
AndersE bifogade följande bild:bild:
tors18.jpg

Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
AndersE
idag den 25, BLÖT TUNG snö:
AndersE bifogade följande bild:bild:
tors25.jpg

Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
racertomten88
kan du ju snart börja lacka litePfft är lite ivrig för att se ditt resultat
 
AndersE
Japp så snart det blir några

plusgrader.. finns inte mycket mer

jag kan komma på o göra innan lack nu så.

Bakluckan ligger klar också nu slipad o fin.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
schupa
Då jag jobbade på en lackverkstad i

2 års tid kan jag berätta hur vi

gjorde/gör. (utbildad bilplåtslagare men då företaget led hårt av den ekonomiska situationen som råder iom utbyggnader osv var dem tvungna att halvera sin




personal)

I alla fall så har jag förhoppningsvis en del att berätta om hur det oftast går till på en verkstad. Smile

Vid en hellack på en bil av den här

åldern skulle jag rekommendera

att man grundar hela bilen dels pga att det är väldigt lätt att missa små stenskott om man inte har ett tränat öga och även för

att annars är det lätt att missa gamla skador som ev. kan vara dåligt

reparerade.

Jag hade börjat med att gå över hela bilen och markerat alla skador

som jag sett med ögat, sedan slipat ut kring skadorna med en oscillerande maskin och P320.
Är det ett

stenskott är det väldigt viktigt att slipa plåtrent*

just vid själva skadan och även få ut färgkanterna som kommer uppstå, en tumregel är att varje lager färg skall vara utslipat som ett finger i

bredd. (svårt

att förklara bättre än så)

Tvättat rent ytorna sedan applicerat spackel på detta i ett väldigt tunt lager spackel (PP100) och låta spacklet härda men även värma

på detta helst

med en IR-tork men fungerar även med en värmepistol så att den gamla färgen (som förmodligen är väldigt torr) suger åt sig ordentligt annars

risker man sjunkningar i spacklet när man bränner färgen

i lackboxen.
Detta resulterar i att färgkanterna syns genom lacken vilket man förmodligen inte

vill.

Många verkar tro att sjunkningar endast uppstår när man använt väldigt mycket spackel

men så är inte fallet, sker oavsett mängd om man inte är

noga med att låta spacklet härda ordentligt och då även helst värma på det.

Sedan slipar man ned själva spackling med max P120

(skulle man använda P80

och man sedan applicerar mer spackel på detta som finns risken att spacklet sjunker ned i dem reporna och syns efter lack.)
Själv skulle jag använda P180 för att

vara på

den säkra sidan, tar något längre tid för den ovana men resultatet blir desto bättre.

Anledningen till att applicera ett tunt förstalager är

just för att den gamla färgen kommer att suga åt

sig samt fylla upp ev. slliprepor, bättre då att ta ett tunt lager spackel då det ändå kommer att gå snabbare

i slutändan, lättare att få att härda ordentligt och att det blir ett bättre resultat.



Vet man med sig att man kommer få lägga på en till vända spackel

kan man slippa ned den första spackligen med en oscillerande maskin då tanken med den första vändan redan är förklarad här

ovanför.

Efter detta kan man

lägga på mer spackel om nödvändigt och gå på med slipkloss (P180) för att få ytan jämn, blir man inte nöjd när man slipat klart är det bara att upprepa detta




steg.
Själv skulle jag gå över ytan med P320 och oscillerande innan jag spacklar på en ny vända för att undvika ev. sliprepor.

Spacklingen bör avslutas med

att man klossar av ytan med

P320 och sedan gå över ytan en vända med en softpad (läs mjukskiva) på en oscillerande maskin och P320.

*Har man bara ett

dörruppslag behöver man givetvis inte slipa ytan plåtren utan endast

matta ned ytan med P320 på oscillerande och softpad sedan följa de resterande stegen här

ovanför.

Många kan tycka att det börjar bli ett jävla jobb redan här, men man kan givetvis jobba på

flera ytor samtidigt för att slippa dötid (läs

härdtider) Cool

Man har nu förhoppningsvis fått en spackling utan synliga färgkanter samt väldigt fina sliprepor.

Har man bara ett

dörruppslag

behöver man givetvis inte slipa ytan plåtren utan endast matta ned ytan med P320 på oscillerande och softpad sedan följa de resterande stegen här ovanför.

Jag

törs nästan lova

merparten av er att eran lack innehåller mer fel än vad första anblick ger intryck av, och när man gått över och letat skador så kommer man ha

spacklar slipat ut väldigt många delar av bilen och

därför kan man likgärna lägga grund på hela bilen för att riskera att grundkanter syns genom lacken.




Så alla ytor där man applicerat spackel bör i slutändan klossats med P320 sedan gåtts

över med maskinen och mjukskiva. Övriga delar av bilen kan man gå över

med finare papper t ex: P400/P500

Ang. just grundfärger skulle jag lägga en epoxygrund i botten (otroligt slitstarkt

rostkydd) vänta på att det härdar

sedan matta ned epoxyn med t ex P500 på maskin och lägga på ett par vändor "vanlig" grundfärg.

Efter grunden härdat kan det faktiskt vara en idé



att skicka in bilen på bränning i lackboxen i någon timme, detta kan vara guld värt i efterhand utifall att någon spackling skulle få för sig att sjunka lite

till.
Inte kul ö.h.t att se sådana

missar efter lack.

Sedan slipar man ut alla kanter och hörn på alla delar med P800 på mjuk slippapper och går över

alla "plana" ytor med oscillerande maskin P320/P400 för att gå

över till P500 -> P800 när alla porer i grunden är utslipade.

P800 sliprepor

från en oscillerande maskin är inget man ser efter lack, dock de handjagade kanterna får man gå över

försiktigt med maskinen för att undvika att man går igen

då det är väldigt enkelt med en maskin. Skulle man gå igenom så kasta på lite snabbgrund och låt hårda för att sedan försöka på nytt.




För lämnar man det

plåtrent finns risken att även det kommer att synas efter en stund ute i solskenet.

Mellan klarlacksvarven kan man våtslipa bilen med P1200 och uppåt för att ta

bort dem

ev. sista ojämnheterna och sedan avsluta med vattenslipning och polering.

Så otroligt svårt att få med allt relevant i text, men är det några

oklarheter är det bara att fråga på.





Dem här metoderna är framarbetade av 3M i samarbete med väldigt många lackverkstäder och är väl beprövade, och

detta är hur man kan göra säger inte att några andra metoder är felaktiga då det kan

variera otroligt mycket mellan olika verkstäder.

Sen vet jag inte

hur petiga folk är, men man får ett väldigt bra resultat om man följer detta. Ska man använda bilen på bana är detta kanske

inte något alternativ då man

fördmodligen kommer kasta bort alla extratimmar på första bankörningen. Pfft


EDIT: Vart otroligt mycket mer text än vad jag hade tänkt från början,




förhoppningsvis till nytta för någon. Grin
Redigerat av schupa den 26-02-2010 01:28
Sebastian Olofsson
Västerås
 
Lennart
Någon moderator borde lägga texten så att den kan hittas när man ska lacka om

bilen.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Mr Wankeltrim
En annan bra grej att känna till är att när man slipar spackel eller riktar

bulor är att när man drar handen över ytan och man

känner ojämnheter så lär dessa även synas. Kan se bra ut för ögat men känseln lurar man inte Wink


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
AndersE
Jag har i

princip använt de flesta av tipsen i ovan svar. Bla använt epoxigrund på plåten, slipat ner stenskott helt till plåten och slipat ner mycket större område än




själva stenskottet. Sen har hela den gamla lacken mattats (då ser man småbulor tydligt) Och där jag hittat bulor har jag tryckt/slipat o spacklat . Sen har jag

dustat på mycket tunt lager lack på

spacklingar och slipat igen, då ser man dels om kanterna syns eller om det behövdes mer spackel eller nåt annat..




Dörrsidornas stenskottskydd och bubblan i huven (i sluttningen på ena

sidan) har varit jobbigast att få bra.

Och då det i princip inte finns en enda

rak eller plan yta på bilen så är väldigt mycket handslipat utan kloss.

Och eftersom hela bilen först

ska sprutas med svart innan effektlacken så kommer

jag att ha fler tillfällen att se ev fel jag missat.

Svart lack är den färg bulor, sliprepor mm syns absolut lättast på. Men om inget syns

på den nu så

borde verkligen inget synas på den blå/lila camon sen.

Jag har lysrör ovan bilen, på sidorna underifrån, fram o bak plus att jag går runt med både vanlig

halogen lampa och en

led lampa. Varje gång jag har gått runt hittar jag nåt jag missat, men nu tror jag jag har fixat allt Wink

Jag köpte en bok skriven

av lackgurun Jon Kosmoski, där det fanns mycket nyttig

information och teknik. Mycket info
om utrustning, hur man slipar, spacklar, rostskyddar, info om

olika lacktyper och hur de sprutas (pearl, candy, flake, cameleont).

Så jag tror jag fått

det mesta rätt. Visst har jag väl råkat ut för en del

missöden, men man måste ju lära sig.


Tiden får utvisa om jag lyckats eller inte Wink
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
AndersE
Ett exempel på lite jag får

göra om för att det är svårt att slipa med en rak kloss.

På bilden syns det egentligen inte så jag har ringat in där.

Det är

över ett av

vinghålen det strular. Spacklat o grundat o slipat ser det bra ut, men när jag dustar på lite svart färg så ser man att där är en liiiten upphöjning. Det syns inte om

man tittar normalt

på , men tittar man snett med en lampa så syns en svag bula i reflektionen. Det tål jag inte Wink Så jag har slipat ner mer och slipat med en

smal kloss tills jag gick ner o tog lite till i spacklet.

Så nu har jag sprutat på grund igen o väntar på det ska torka (3-4timmar) Sad

Fick göra detta

på båda sidorna (samma hål). Så egentligen kunde jag ju låtit det vara eftersom det var unisont

på båda sidorna. Men men...
AndersE bifogade följande bild:bild:
bula_.jpg

Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
AndersE
Ännu bättre är att använda latexhandskar, och man ska känna med den handen man INTE skriver med (man har mer känsel i den).

Med latexhandskar känner man ännu finare ojämnheter än utan faktiskt.




Dessutom med handskar så lämnar man inga fettavtryck.


Mr

Wankeltrim skrev:

En annan bra grej att känna till är att när man slipar spackel eller riktar bulor är att

när man drar handen över ytan och man känner

ojämnheter så lär dessa även synas. Kan se bra ut för ögat men känseln lurar man inte Wink

Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.33 sekunder - 224 Förfrågningar 18,992,862 unika besök