AndersE projekt FD3S
|
AndersE |
Publicerat 15-02-2010 12:17
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Jo fast även värme driver ju runt damm
Jag ligger på runt 10-11 tusen nu. Då är det bara det jag köpt på Halmstad
lackdepå.
Skulle jag inte sprutat svart först så hade jag sparat en 2 tusen.
Och eftersom jag är nybörjare och har kluddat lite (läs experimenterat)
så har det blivit lite extra också.
Hade jag köpt lack på nätet kanske jag hade hamnat på hälften. Men jag vill ha möjligheten att ställa frågor
om lite av varje.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 15-02-2010 12:33
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Oj 10-11tusen men de måste gå att få ganska
mycket billigare som du säger själv har jag 2st kontakter som gör hela jobbet för 10-12tusen
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 15-02-2010 13:21
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Men det beror ju på om man ska ha special lack också..
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 15-02-2010 14:18
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Jo jag har väl betalt ca 5-6k för runt 7 liter färg, klarlack,
härdare och förtunningar. Sen resten är på
epoxigrund, spackel, slipmaterial mm.. färgen går på runt 500:-/l. Klarbas är lite dyrare?! än pigmenterad färg skumt nog.
Går ju att köpa
billigare
fabrikat också, nu köpte jag DeBeer, men det finns ju PPG, Dupont mm.
På Umeå bilfärg kunde jag köpt komplett kit för hälften.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 15-02-2010 18:10
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Levinsson skrev:
Men det beror ju på om man ska ha special
lack också..
Nej vilken färg eller effekt som helst förutom kameleont eller i
den klassen speciallack
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 18-02-2010 13:47
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Blir så jävla trött... skulle ut i garaget idag:
AndersE bifogade följande bild:bild:
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 18-02-2010 13:50
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Snön o kylan kommer tydligen igen så jag får dröja YTTERLIGARE på att lägga
lacken.
Då tänkte jag:
vingen bak blir knepig att
lacka bra, så jag kanske skulle ta o lägga igen hålen för den också och skita i vingen.
Då är frågan: Räcker det att spackla igen de små hålen (med väv bakom) eller måste de också svetsas?
Ni som lagt igen hålen hur har ni gjort?
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 18-02-2010 15:20
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Dom flesta har nog lödit (hur
fan stavas det?) igen hålen va? Själv satt jag plastpluggar Men
jag är inte så kräsen
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 18-02-2010 16:49
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
Har du möjlighet så svetsa, det håller bäst!
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 19-02-2010 20:59
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Jag svetsade igen dom idag.
"punktade" igen hålen utan plåtbitar.
Tänkte jag måste prova det och det gick smidigt.
Funkade
mycket bättre än jag trodde.
Det blev
lite som att fylla igen hål med gassvets typ.
Antenn hålet och torkar hålet använde jag plåtbitar bakom när jag gjorde det.
Nu väntar jag
bara på
att epoxigrunden ska torka (ett par timmar).
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 25-02-2010 12:59
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Här blir det inga uppdateringar mer än på snötillståndet
förra
torsdagen:
AndersE bifogade följande bild:bild:
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 25-02-2010 13:00
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
idag den 25, BLÖT TUNG snö:
AndersE bifogade följande bild:bild:
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
racertomten88 |
Publicerat 25-02-2010 15:35
|
Användare
Inlägg: 492
Registrerad: 26.09.09
|
kan du ju snart börja lacka lite är lite ivrig för att se ditt resultat |
|
|
|
AndersE |
Publicerat 25-02-2010 23:59
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Japp så snart det blir några
plusgrader.. finns inte mycket mer
jag kan komma på o göra innan lack nu så.
Bakluckan ligger klar också nu slipad o fin.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
schupa |
Publicerat 26-02-2010 01:06
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Då jag jobbade på en lackverkstad i
2 års tid kan jag berätta hur vi
gjorde/gör. (utbildad bilplåtslagare men då företaget led hårt av den ekonomiska situationen som råder iom utbyggnader osv var dem tvungna att halvera sin
personal)
I alla fall så har jag förhoppningsvis en del att berätta om hur det oftast går till på en verkstad.
Vid en hellack på en bil av den här
åldern skulle jag rekommendera
att man grundar hela bilen dels pga att det är väldigt lätt att missa små stenskott om man inte har ett tränat öga och även för
att annars är det lätt att missa gamla skador som ev. kan vara dåligt
reparerade.
Jag hade börjat med att gå över hela bilen och markerat alla skador
som jag sett med ögat, sedan slipat ut kring skadorna med en oscillerande maskin och P320.
Är det ett
stenskott är det väldigt viktigt att slipa plåtrent*
just vid själva skadan och även få ut färgkanterna som kommer uppstå, en tumregel är att varje lager färg skall vara utslipat som ett finger i
bredd. (svårt
att förklara bättre än så)
Tvättat rent ytorna sedan applicerat spackel på detta i ett väldigt tunt lager spackel (PP100) och låta spacklet härda men även värma
på detta helst
med en IR-tork men fungerar även med en värmepistol så att den gamla färgen (som förmodligen är väldigt torr) suger åt sig ordentligt annars
risker man sjunkningar i spacklet när man bränner färgen
i lackboxen.
Detta resulterar i att färgkanterna syns genom lacken vilket man förmodligen inte
vill.
Många verkar tro att sjunkningar endast uppstår när man använt väldigt mycket spackel
men så är inte fallet, sker oavsett mängd om man inte är
noga med att låta spacklet härda ordentligt och då även helst värma på det.
Sedan slipar man ned själva spackling med max P120
(skulle man använda P80
och man sedan applicerar mer spackel på detta som finns risken att spacklet sjunker ned i dem reporna och syns efter lack.)
Själv skulle jag använda P180 för att
vara på
den säkra sidan, tar något längre tid för den ovana men resultatet blir desto bättre.
Anledningen till att applicera ett tunt förstalager är
just för att den gamla färgen kommer att suga åt
sig samt fylla upp ev. slliprepor, bättre då att ta ett tunt lager spackel då det ändå kommer att gå snabbare
i slutändan, lättare att få att härda ordentligt och att det blir ett bättre resultat.
Vet man med sig att man kommer få lägga på en till vända spackel
kan man slippa ned den första spackligen med en oscillerande maskin då tanken med den första vändan redan är förklarad här
ovanför.
Efter detta kan man
lägga på mer spackel om nödvändigt och gå på med slipkloss (P180) för att få ytan jämn, blir man inte nöjd när man slipat klart är det bara att upprepa detta
steg.
Själv skulle jag gå över ytan med P320 och oscillerande innan jag spacklar på en ny vända för att undvika ev. sliprepor.
Spacklingen bör avslutas med
att man klossar av ytan med
P320 och sedan gå över ytan en vända med en softpad (läs mjukskiva) på en oscillerande maskin och P320.
*Har man bara ett
dörruppslag behöver man givetvis inte slipa ytan plåtren utan endast
matta ned ytan med P320 på oscillerande och softpad sedan följa de resterande stegen här
ovanför.
Många kan tycka att det börjar bli ett jävla jobb redan här, men man kan givetvis jobba på
flera ytor samtidigt för att slippa dötid (läs
härdtider)
Man har nu förhoppningsvis fått en spackling utan synliga färgkanter samt väldigt fina sliprepor.
Har man bara ett
dörruppslag
behöver man givetvis inte slipa ytan plåtren utan endast matta ned ytan med P320 på oscillerande och softpad sedan följa de resterande stegen här ovanför.
Jag
törs nästan lova
merparten av er att eran lack innehåller mer fel än vad första anblick ger intryck av, och när man gått över och letat skador så kommer man ha
spacklar slipat ut väldigt många delar av bilen och
därför kan man likgärna lägga grund på hela bilen för att riskera att grundkanter syns genom lacken.
Så alla ytor där man applicerat spackel bör i slutändan klossats med P320 sedan gåtts
över med maskinen och mjukskiva. Övriga delar av bilen kan man gå över
med finare papper t ex: P400/P500
Ang. just grundfärger skulle jag lägga en epoxygrund i botten (otroligt slitstarkt
rostkydd) vänta på att det härdar
sedan matta ned epoxyn med t ex P500 på maskin och lägga på ett par vändor "vanlig" grundfärg.
Efter grunden härdat kan det faktiskt vara en idé
att skicka in bilen på bränning i lackboxen i någon timme, detta kan vara guld värt i efterhand utifall att någon spackling skulle få för sig att sjunka lite
till.
Inte kul ö.h.t att se sådana
missar efter lack.
Sedan slipar man ut alla kanter och hörn på alla delar med P800 på mjuk slippapper och går över
alla "plana" ytor med oscillerande maskin P320/P400 för att gå
över till P500 -> P800 när alla porer i grunden är utslipade.
P800 sliprepor
från en oscillerande maskin är inget man ser efter lack, dock de handjagade kanterna får man gå över
försiktigt med maskinen för att undvika att man går igen
då det är väldigt enkelt med en maskin. Skulle man gå igenom så kasta på lite snabbgrund och låt hårda för att sedan försöka på nytt.
För lämnar man det
plåtrent finns risken att även det kommer att synas efter en stund ute i solskenet.
Mellan klarlacksvarven kan man våtslipa bilen med P1200 och uppåt för att ta
bort dem
ev. sista ojämnheterna och sedan avsluta med vattenslipning och polering.
Så otroligt svårt att få med allt relevant i text, men är det några
oklarheter är det bara att fråga på.
Dem här metoderna är framarbetade av 3M i samarbete med väldigt många lackverkstäder och är väl beprövade, och
detta är hur man kan göra säger inte att några andra metoder är felaktiga då det kan
variera otroligt mycket mellan olika verkstäder.
Sen vet jag inte
hur petiga folk är, men man får ett väldigt bra resultat om man följer detta. Ska man använda bilen på bana är detta kanske
inte något alternativ då man
fördmodligen kommer kasta bort alla extratimmar på första bankörningen.
EDIT: Vart otroligt mycket mer text än vad jag hade tänkt från början,
förhoppningsvis till nytta för någon.
Redigerat av schupa den 26-02-2010 01:28
Sebastian Olofsson
Västerås
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 26-02-2010 08:51
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Någon moderator borde lägga texten så att den kan hittas när man ska lacka om
bilen.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 26-02-2010 11:10
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
En annan bra grej att känna till är att när man slipar spackel eller riktar
bulor är att när man drar handen över ytan och man
känner ojämnheter så lär dessa även synas. Kan se bra ut för ögat men känseln lurar man inte
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 26-02-2010 15:18
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Jag har i
princip använt de flesta av tipsen i ovan svar. Bla använt epoxigrund på plåten, slipat ner stenskott helt till plåten och slipat ner mycket större område än
själva stenskottet. Sen har hela den gamla lacken mattats (då ser man småbulor tydligt) Och där jag hittat bulor har jag tryckt/slipat o spacklat . Sen har jag
dustat på mycket tunt lager lack på
spacklingar och slipat igen, då ser man dels om kanterna syns eller om det behövdes mer spackel eller nåt annat..
Dörrsidornas stenskottskydd och bubblan i huven (i sluttningen på ena
sidan) har varit jobbigast att få bra.
Och då det i princip inte finns en enda
rak eller plan yta på bilen så är väldigt mycket handslipat utan kloss.
Och eftersom hela bilen först
ska sprutas med svart innan effektlacken så kommer
jag att ha fler tillfällen att se ev fel jag missat.
Svart lack är den färg bulor, sliprepor mm syns absolut lättast på. Men om inget syns
på den nu så
borde verkligen inget synas på den blå/lila camon sen.
Jag har lysrör ovan bilen, på sidorna underifrån, fram o bak plus att jag går runt med både vanlig
halogen lampa och en
led lampa. Varje gång jag har gått runt hittar jag nåt jag missat, men nu tror jag jag har fixat allt
Jag köpte en bok skriven
av lackgurun Jon Kosmoski, där det fanns mycket nyttig
information och teknik. Mycket info
om utrustning, hur man slipar, spacklar, rostskyddar, info om
olika lacktyper och hur de sprutas (pearl, candy, flake, cameleont).
Så jag tror jag fått
det mesta rätt. Visst har jag väl råkat ut för en del
missöden, men man måste ju lära sig.
Tiden får utvisa om jag lyckats eller inte
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 26-02-2010 21:31
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Ett exempel på lite jag får
göra om för att det är svårt att slipa med en rak kloss.
På bilden syns det egentligen inte så jag har ringat in där.
Det är
över ett av
vinghålen det strular. Spacklat o grundat o slipat ser det bra ut, men när jag dustar på lite svart färg så ser man att där är en liiiten upphöjning. Det syns inte om
man tittar normalt
på , men tittar man snett med en lampa så syns en svag bula i reflektionen. Det tål jag inte Så jag har slipat ner mer och slipat med en
smal kloss tills jag gick ner o tog lite till i spacklet.
Så nu har jag sprutat på grund igen o väntar på det ska torka (3-4timmar)
Fick göra detta
på båda sidorna (samma hål). Så egentligen kunde jag ju låtit det vara eftersom det var unisont
på båda sidorna. Men men...
AndersE bifogade följande bild:bild:
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 26-02-2010 21:39
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Ännu bättre är att använda latexhandskar, och man ska känna med den handen man INTE skriver med (man har mer känsel i den).
Med latexhandskar känner man ännu finare ojämnheter än utan faktiskt.
Dessutom med handskar så lämnar man inga fettavtryck.
Mr
Wankeltrim skrev:
En annan bra grej att känna till är att när man slipar spackel eller riktar bulor är att
när man drar handen över ytan och man känner
ojämnheter så lär dessa även synas. Kan se bra ut för ögat men känseln lurar man inte
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|