Behöver lite hjälp med 7an.
|
hedis |
Publicerat 05-01-2010 19:46
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Hallå grabbar.
Har tidigare rivit ner hela avgasdelen på min FD, och
bytt alla packningar och bytt o-ringar i tryckrören.
Nu har jag gett mig in på att riva
insugssidan. Har plockat av den övre delen av insuget, och
konstaterat att vaccumhärvan inte ser så skoj ut.
Kör ju non-seq så min fråga är om jag kan plocka bort vaccumhärvan och koppla ur
nästan alla
selenoider, som inte behövs längre.
Tänkte endast koppla in de som är viktigt på motorn. Och enligt er som gjort liknande är de???
Lika tänkte jag skippa
vattendelen till
spjället, men såg att tomgången styrs genom vattnet. Om man kopplar bort vattnet, får man en tomgång på 1500rpm hela tiden då eller ca 850-
900rpm??
Lika så kommer jag koppla ur kolkanistern
om man kan skippa den?
Hoppas att någon gjort eller gör lika som mig och kan svara på
frågorna.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 05-01-2010 21:02
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Jag har det här
diagrammet om det är
något att anmärka på i detta får någon gärna göra de. Original laddtrycksstyrning ska ju sitta kvar om du inte har en eftermarknads original sitter tillsammans med en
annan
selonoid på framsidan av övreplenum.
Vattnet in i spjället påverkar väl ingenting eller?? det är ju bara vatten in upptill på baksidan genom och
ut i botten för att spjället inte ska frysa
och kärva vid minusgrader (lär ju aldrig hända).
Redigerat av Vin Vendel den 05-01-2010 21:12
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 05-01-2010 21:04
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Bifogar en bild på komplett vaccumhärva så ser du skillnaden och även
var boostcontrollern sitter
för den finns inte med på den ovan.
Den kallas för wastegatecontrol och har bokstaven I
Redigerat av Vin Vendel den 05-01-2010 21:07
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 05-01-2010 21:05
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
och här kommer ytterligare en förenklad bild av vaccumet för turbostyrning men det är alltså det översta diagrammet som ska
gälla för non-seq
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 05-01-2010 21:15
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Låter kalas, och hoppas de hjälper mig.
När jag kikat lite på de där med vattnet så fick jag för mig att tomgången styrs mekaniskt genom en klocka som sitter på spjället.
(lika som på äldre
volvo)
Ska kolla över allt i morgon och se vad för allt som ryker under insuget.
Tack för svaret iaf!!
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
nikber |
Publicerat 06-01-2010 12:34
|
Användare
Inlägg: 218
Registrerad: 05.11.07
|
hedis rätt och riktigt tomgången regleras via
den klockan, inga problem att plocka bort du får ställa tomgången själv funkar klockrent på min, ja har inga
solenoider kvar under insuget kör också non-seq,
ja har även tagit bort det bakre gasspjället för det styrs ju via en solenoid.
lycka till
Niklas Berglund, Helsingborg
Rx-7 -92
bmw 320 -99
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 06-01-2010 13:54
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
nikber skrev:
hedis rätt och riktigt tomgången regleras via den klockan, inga problem att plocka bort du
får ställa tomgången själv funkar klockrent på min, ja har
inga solenoider kvar under insuget kör också non-seq, ja har även tagit bort det bakre gasspjället
för det styrs ju via en solenoid.
lycka till
Ok, de var de jag misstänkte. Du
skulle inte kunna skriva upp vad du har inkopplat på din?
Ska också se över de där med spjällen, har sett att de också styrs av en solenoid. Är väl väl nått med att man inte ska kunna gasa
fullt när motorn är kall
som jag förstått de..?
Kan man rensa bort alla solenoider alltså och sedan dra vaccum till de mest nödvändiga utan att motorn får spel?
Kör ju Apexi på den
och de
borde väl inte ha koll på allt under insuget?
Ska byta fuelrail, men såg att de sitter en trycksensor (?) i railen, går den att plocka bort
med?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
nikber |
Publicerat 06-01-2010 22:57
|
Användare
Inlägg: 218
Registrerad: 05.11.07
|
Det som e inkopplat på min e dump, mappsensor, btr, wastegate, kolkanister, boostmätare, boostcontroller. Den givaren i
fuelrailen är en temp givare så den kan du också ta bort, finns
med i pfc så när du mappar ändrar den inte sig ändå. Dom spjällen är till för att du inte ska
få förmycke luft vid fullgas kall motor men det gör man inte i vilket fallsom bara till och rensa och
se glad ut. Har för mig att det går en vacuum slang till
en vacuumklocka som styr var luften till kat, insug eller det fria ska gå nånstans, men man kan tabort hela det paketet osså se till och
skaffa en block of
plate bara el något liknande..
Niklas Berglund, Helsingborg
Rx-7 -92
bmw 320 -99
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 07-01-2010 16:51
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
nikber skrev:
Det som e inkopplat på min e dump, mappsensor, btr,
wastegate, kolkanister, boostmätare, boostcontroller. Den givaren i fuelrailen är en temp givare så den kan du också ta
bort, finns med i pfc så när du mappar
ändrar den inte sig ändå. Dom spjällen är till för att du inte ska få förmycke luft vid fullgas kall motor men det gör man inte i vilket fallsom bara till och
rensa och se glad ut. Har för mig att det går en vacuum slang till en vacuumklocka som styr var luften till kat, insug eller det fria ska gå nånstans, men man kan
tabort hela det paketet osså se
till och skaffa en block of plate bara el något liknande..
Då får man riva bort hela skiten och koppla in själv.
Dra egna rör och så.
Har bra kontakter med cnc folk, så dom
får skära ut block-of plates i alu till mig.
Hmm men om man kopplar in röret från
luftpumpen direkt ner på röret som går till katten, då borde man kunna bessa kalas. ?
Efter bes så
kopplar man bort pumpen bara.
Just ja,
vad tror ni om att höja soppatrycket? Kan de hjälpa spridarna att pressas lite till?
Om de låter som en dum ide, vad är soppatrycket original
på en 13b?
Redigerat av hedis den 07-01-2010 17:27
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 07-01-2010 19:52
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Har kollat upp nu vad soppatrycket är orig. med vaccum: 1.9-2.3kg och 2.3-
2.7kg utan vaccum anslutet på BTR.
Då ska jag bara få lite mer klart i skallen med
hjälp av någon här.
Skriv gärna vilka av alla dessa som kan
kopplas bort utan påverkan av besiktning och motorns funktion.
1. Pressure regulator control
2. Charge relief (turbo)
3. Relief no.1 (air
Injection)
4. Switching air (air injection)
5. EGR
6. Turbocontrol
7. Charge control (turbo)
8. Double throttle control
Dom jag är rätt säker på
att ta
bort är: 2, 3, 4, 5, 8
Tänker jag rätt? Finns de fler man kan rensa bort? Antar att med Apexit så behöver jag inte koppla in motstånd heller..?
[img]
http://www.garage411.com/images/Mazda/EnginePerformance/SystemTesting/Fig.12.gif[/img]
Redigerat av hedis den 07-01-2010 19:54
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 10-01-2010 16:34
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Ingen som vet ? Har inte så stor koll på solenoidernas funktion, därför vill jag ha lite hjälp.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 10-01-2010 17:24
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Jag vågar inte svara med mer än med dom
vaccumschema du fick eftersom jag kör singelturbo men det bör va samma funktion när man kör non-seq.
Det enda
som är kvar på min är "Purge
control" och "wastegate control" den sista styr laddtrycket. Fast jag tog bort den sista eftersom den inte ville hänga med riktigt på mappningen och
monterade Greddys Profec B boostcontroller istället.
Någon annan får gärna svara också så jag inte har fel iom att du har twin-turbo systemet.
Redigerat av Vin Vendel den 10-01-2010 17:26
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 30-01-2010 20:05
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Nu har man antagligen
full koll på vad man ska göra sen.
Tänkte
höra med er här på forumet om ni vet om utbytes fuelrailen man kan köpa för att köra med "vanliga" spridare" passar utan att montera
bort
luftpumpsanslutningarna och de??
Tänkte endast byta rail sen, utan att rensa bort massa saker.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 05-02-2010 10:00
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Ingen som provat utbytes rail och haft kvar luftreningen??
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 06-02-2010 13:52
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Har läst mig fram att man måste montera bort ACV`n för att byta rail.
Nästa undran är vilken asv ledningarna man ser
när man lyfter på locket till soppapumpen som är inkommande och utgående??
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 05-03-2010 19:11
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Pump och spridare är numer monterat på bilen
och massa andra saker är gjorda.
Tänkte höra om någon här på forumet vill dela med sig
vilken kabel bakom panelen i skuffen på vänster sida som går
till pumpen (Matning) då jag ska dra grövre kablar till pumpen.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Wedebring |
Publicerat 05-03-2010 21:54
|
Användare
Inlägg: 175
Registrerad: 23.10.07
|
har inte det i huvudet men kommer
jag
ihåg ska jag kolla det imorgon om du inte redan fått nått svar.
www.garaget.org/wedebring
^min
rx7a^
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 07-03-2010 18:25
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Var och pillade lite i garaget idag.
Kablarna till pumpen var ju inte klena om man säger så
original, är de verkligen nödvändigt att gå mot
grövre ändå?
Hade en grov vit/röd och en grov svart som gick till pumpen, vilken är plusmatning av dom?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 07-03-2010 18:33
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Det
beror på vad man anser vara grovt? med tanke på hur långa kablarna är om ditt
batteri inte sitter i bagaget så kan de va lite klent.
Redigerat av Vin Vendel den 08-03-2010 05:54
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 07-03-2010 19:11
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Hmm okej. Jag har batteriet
i skuffen,
men de är ju draget en 35mm2 kabel fram under huven dit de sitter original.
Ska höra lite med trimnissarna jag delar garage med och se vad dom tror om de där.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|