May 05 2024 04:39:39
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Behöver lite hjälp med 7an.
hedis
Hallå grabbar.

Har tidigare rivit ner hela avgasdelen på min FD, och

bytt alla packningar och bytt o-ringar i tryckrören.

Nu har jag gett mig in på att riva

insugssidan. Har plockat av den övre delen av insuget, och

konstaterat att vaccumhärvan inte ser så skoj ut.

Kör ju non-seq så min fråga är om jag kan plocka bort vaccumhärvan och koppla ur

nästan alla

selenoider, som inte behövs längre.
Tänkte endast koppla in de som är viktigt på motorn. Och enligt er som gjort liknande är de???

Lika tänkte jag skippa

vattendelen till

spjället, men såg att tomgången styrs genom vattnet. Om man kopplar bort vattnet, får man en tomgång på 1500rpm hela tiden då eller ca 850-

900rpm??

Lika så kommer jag koppla ur kolkanistern

om man kan skippa den?


Hoppas att någon gjort eller gör lika som mig och kan svara på

frågorna.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Vin Vendel
Jag har det här

diagrammet om det är

något att anmärka på i detta får någon gärna göra de. Original laddtrycksstyrning ska ju sitta kvar om du inte har en eftermarknads original sitter tillsammans med en

annan

selonoid på framsidan av övreplenum.

Vattnet in i spjället påverkar väl ingenting eller?? det är ju bara vatten in upptill på baksidan genom och

ut i botten för att spjället inte ska frysa

och kärva vid minusgrader (lär ju aldrig hända).
Vin Vendel bifogade följande bild:bild:
nshoses_resize.jpg

Redigerat av Vin Vendel den 05-01-2010 21:12
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Vin Vendel
Bifogar en bild på komplett vaccumhärva så ser du skillnaden och även

var boostcontrollern sitter

för den finns inte med på den ovan.
Den kallas för wastegatecontrol och har bokstaven I
Vin Vendel bifogade följande bild:bild:
rx7vacuum_hose_diagram_1.jpg

Redigerat av Vin Vendel den 05-01-2010 21:07
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Vin Vendel
och här kommer ytterligare en förenklad bild av vaccumet för turbostyrning men det är alltså det översta diagrammet som ska

gälla för non-seq
Vin Vendel bifogade följande bild:bild:
turbo_system_simplified.jpg

/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
hedis
Låter kalas, och hoppas de hjälper mig.




När jag kikat lite på de där med vattnet så fick jag för mig att tomgången styrs mekaniskt genom en klocka som sitter på spjället.

(lika som på äldre

volvo)

Ska kolla över allt i morgon och se vad för allt som ryker under insuget.

Tack för svaret iaf!!
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
nikber
hedis rätt och riktigt tomgången regleras via

den klockan, inga problem att plocka bort du får ställa tomgången själv funkar klockrent på min, ja har inga

solenoider kvar under insuget kör också non-seq,

ja har även tagit bort det bakre gasspjället för det styrs ju via en solenoid.
lycka till
Niklas Berglund, Helsingborg
Rx-7 -92
bmw 320 -99
 
hedis
nikber skrev:
hedis rätt och riktigt tomgången regleras via den klockan, inga problem att plocka bort du

får ställa tomgången själv funkar klockrent på min, ja har

inga solenoider kvar under insuget kör också non-seq, ja har även tagit bort det bakre gasspjället

för det styrs ju via en solenoid.
lycka till


Ok, de var de jag misstänkte. Du

skulle inte kunna skriva upp vad du har inkopplat på din?



Ska också se över de där med spjällen, har sett att de också styrs av en solenoid. Är väl väl nått med att man inte ska kunna gasa

fullt när motorn är kall

som jag förstått de..?

Kan man rensa bort alla solenoider alltså och sedan dra vaccum till de mest nödvändiga utan att motorn får spel?
Kör ju Apexi på den

och de

borde väl inte ha koll på allt under insuget?

Ska byta fuelrail, men såg att de sitter en trycksensor (?) i railen, går den att plocka bort

med?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
nikber
Det som e inkopplat på min e dump, mappsensor, btr, wastegate, kolkanister, boostmätare, boostcontroller. Den givaren i

fuelrailen är en temp givare så den kan du också ta bort, finns

med i pfc så när du mappar ändrar den inte sig ändå. Dom spjällen är till för att du inte ska

få förmycke luft vid fullgas kall motor men det gör man inte i vilket fallsom bara till och rensa och

se glad ut. Har för mig att det går en vacuum slang till

en vacuumklocka som styr var luften till kat, insug eller det fria ska gå nånstans, men man kan tabort hela det paketet osså se till och

skaffa en block of

plate bara el något liknande..
Niklas Berglund, Helsingborg
Rx-7 -92
bmw 320 -99
 
hedis


nikber skrev:

Det som e inkopplat på min e dump, mappsensor, btr,

wastegate, kolkanister, boostmätare, boostcontroller. Den givaren i fuelrailen är en temp givare så den kan du också ta

bort, finns med i pfc så när du mappar

ändrar den inte sig ändå. Dom spjällen är till för att du inte ska få förmycke luft vid fullgas kall motor men det gör man inte i vilket fallsom bara till och




rensa och se glad ut. Har för mig att det går en vacuum slang till en vacuumklocka som styr var luften till kat, insug eller det fria ska gå nånstans, men man kan

tabort hela det paketet osså se

till och skaffa en block of plate bara el något liknande..


Då får man riva bort hela skiten och koppla in själv.

Dra egna rör och så.

Har bra kontakter med cnc folk, så dom

får skära ut block-of plates i alu till mig.

Hmm men om man kopplar in röret från

luftpumpen direkt ner på röret som går till katten, då borde man kunna bessa kalas. ?

Efter bes så

kopplar man bort pumpen bara. Grin


Just ja,

vad tror ni om att höja soppatrycket? Kan de hjälpa spridarna att pressas lite till?
Om de låter som en dum ide, vad är soppatrycket original

på en 13b?
Redigerat av hedis den 07-01-2010 17:27
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
hedis
Har kollat upp nu vad soppatrycket är orig. med vaccum: 1.9-2.3kg och 2.3-

2.7kg utan vaccum anslutet på BTR.

Då ska jag bara få lite mer klart i skallen med

hjälp av någon här.

Skriv gärna vilka av alla dessa som kan

kopplas bort utan påverkan av besiktning och motorns funktion.

1. Pressure regulator control
2. Charge relief (turbo)



3. Relief no.1 (air

Injection)
4. Switching air (air injection)
5. EGR
6. Turbocontrol
7. Charge control (turbo)
8. Double throttle control

Dom jag är rätt säker på

att ta

bort är: 2, 3, 4, 5, 8
Tänker jag rätt? Finns de fler man kan rensa bort? Antar att med Apexit så behöver jag inte koppla in motstånd heller..?

[img]

http://www.garage411.com/images/Mazda/EnginePerformance/SystemTesting/Fig.12.gif[/img]
Redigerat av hedis den 07-01-2010 19:54
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
hedis
Ingen som vet ? Har inte så stor koll på solenoidernas funktion, därför vill jag ha lite hjälp.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Vin Vendel
Jag vågar inte svara med mer än med dom

vaccumschema du fick eftersom jag kör singelturbo men det bör va samma funktion när man kör non-seq.
Det enda

som är kvar på min är "Purge

control" och "wastegate control" den sista styr laddtrycket. Fast jag tog bort den sista eftersom den inte ville hänga med riktigt på mappningen och




monterade Greddys Profec B boostcontroller istället.

Någon annan får gärna svara också så jag inte har fel iom att du har twin-turbo systemet.
Redigerat av Vin Vendel den 10-01-2010 17:26
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
hedis
Nu har man antagligen

full koll på vad man ska göra sen.

Tänkte

höra med er här på forumet om ni vet om utbytes fuelrailen man kan köpa för att köra med "vanliga" spridare" passar utan att montera

bort

luftpumpsanslutningarna och de??

Tänkte endast byta rail sen, utan att rensa bort massa saker.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
hedis
Ingen som provat utbytes rail och haft kvar luftreningen??
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
hedis
Har läst mig fram att man måste montera bort ACV`n för att byta rail.




Nästa undran är vilken asv ledningarna man ser

när man lyfter på locket till soppapumpen som är inkommande och utgående??


-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
hedis
Pump och spridare är numer monterat på bilen

och massa andra saker är gjorda.

Tänkte höra om någon här på forumet vill dela med sig

vilken kabel bakom panelen i skuffen på vänster sida som går

till pumpen (Matning) då jag ska dra grövre kablar till pumpen.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Wedebring
har inte det i huvudet men kommer

jag

ihåg ska jag kolla det imorgon om du inte redan fått nått svar.
www.garaget.org/wedebring
^min

rx7a^
 
hedis
Var och pillade lite i garaget idag.

Kablarna till pumpen var ju inte klena om man säger så

original, är de verkligen nödvändigt att gå mot

grövre ändå?

Hade en grov vit/röd och en grov svart som gick till pumpen, vilken är plusmatning av dom?


-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Vin Vendel
Det

beror på vad man anser vara grovt? med tanke på hur långa kablarna är om ditt

batteri inte sitter i bagaget så kan de va lite klent.
Redigerat av Vin Vendel den 08-03-2010 05:54
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
hedis
Hmm okej. Jag har batteriet

i skuffen,

men de är ju draget en 35mm2 kabel fram under huven dit de sitter original.

Ska höra lite med trimnissarna jag delar garage med och se vad dom tror om de där.


-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.35 sekunder - 228 Förfrågningar 18,982,878 unika besök