April 28 2024 22:44:18
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Startsnabb FC
nrx
Vad behövs för att få en FC med delad bakvagn

till att bli startsnabb?
Ni som kör "rattlås" med FC alt

FD, vad/hur gör ni!?

Någon som har några tips och trix Smile
 
Tha_MaazA
Vad är det du menar igentligen? Pfft
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
nrx
Tha_MaazA skrev:
Vad är det du menar igentligen? Pfft

Få den likvärdig en

stelaxel, rakt fram, och ha kvar den delade axelns

fördelar.

Vill testa med delad axel i rallycross.
 
Bo_H
Nu vet jag egentligen inte alls vad jag snackar om men är inte delade

axlar snabbare i starten

eftersom man kommer bort från alla lyfttendenser på grind av kardanaxelns vridning?

Jag är medveten om att man kan bygga bort många av svagheterna på den stela



axeln med väddesignad bakvagnsgeometri, men borde inte de delade vara bättre utan justeringar.
 
Hackman
En delad axel är inte bättre bara för att den är delad. Bärarmarnas geometri är helt avgörande för dess

egenskaper. Vilket ju även gäller för

stela axlar....
Har ingen koll på hur FCn är i acceleration, största svagheten med snett bakåtriktade bärarmar är väl

annars att spårvidden varierar vid inbromsning och acceleration vilket ger

toe in/out effekter. Känns som mer av ett broms-kurvtagningsproblem än "rakt

fram" accelerationsproblem.

Hur brukar man sätta upp BMW bakvagnar? De har ju också snett bakåtriktade

bärarmar och påminner om FC ur den

synvinkeln. Gäller ju även Porsche.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Johan_K
Steg 1
Alla bussningar i hela bakvagnen plus ny diff.
Steg 2

Sviktstålaxlar +Steg1 Redan här bör man klara ca 500++ hk
Steg 3 Nya hubar

och knutar & Stud shafts + steg 1 & 2, Här kanske man ska förstärka

infästningspunkterna till bakvagnen ???
Steg 4 Ny fettare diff och ny bakvagn... Några av V8 pojkarna lyckas ju att

göra mossssss av dreven och knutarna vid

lek körning.

Rätta mig om jag har fel men brukar inte lådan tycka synd om sig själv först...!
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Chefen
Ja tror frågan

mera gällde hur man

får till bättre fäste i starten, som genom att ändra geometri i en fyrlänk bakvagn.
Har också lurat lite på vad man skulle kunna

förbättra men inte gjort några framsteg...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
nrx
Plutten skrev:
Ja tror frågan mera gällde hur man får till

bättre fäste i starten,

som genom att ändra geometri i en fyrlänk bakvagn.
Har också lurat lite på vad man skulle kunna förbättra men inte gjort några framsteg...

Helt rätt, så

är

funderingen Cool

Med en stelaxel alt de-dion, förändrar sig inte hjulvinklar vid in eller utfjädring. Och har man även något som håller axeln i sidled

på ett bra sätt. Så blir det inte någon

sidoskrubb heller. Stelaxel är lite enklare att hitta/se var krafttangenten sker. Har man dessutom

justeringsmöjligheter för var man vill sätta in kraften blir det dessutom än bättre.
Nu får man

inte glömma fjädrar och dämpare till dessa, men här är det

likvärdigt mellan stel och delad. Hur som är det lite enklare med stelaxel, även om SM vinnare i RC 2008 hade delad axel, men inte

vinnaren 2009.

I

rallycross är man begränsad till fästet (vad däcken kan prestera i grepp) man vill ogärna minska det greppet genom att chassit göra så att däcket "rymmer"

från

backen. Dvs. bilen sätter sig direkt i starten. Det här går att ordna med hårda fjädrar och rejält med bly i skuffen, läs VW bubbla. Men om man nu inte

har motorn bak. vad göra Angry
Redigerat av nrx den 02-03-2010 01:04
 
Mr Wankeltrim
Kan skrivas hur mycket som helst om detta och min egna enkla input på dom olika alternativen skall du få

Wink
Med delad axel så kan

du troligtvis modda o trixa tills du blir gråhårig. Nackdelen med delad axel är att man får negativ camber på hjulet vid infjädring och då förlorar man kontakt yta




mellan däck och mark vilket är negativt bla i starten men även vid acceleration ut ur kurvor. Ända positiva jag kan se med denna bakvagnstyp är vid kurvtagning.

Med de-dion så har du överlägset

bästa egenskaperna ute på banan men absolut ingen chassie reaktion i starten som hjälper till att trycka ner däcket i starten.

En upphängning som är idealisk för banåkare som kör rullande starter.


Stel 4-länk är den ända av dessa 3 som överför drivlinans moment till chassiet så att

chassiet trycker ner axeln i marken. Dvs vid acceleration så vill pinionen vrida axeln vilket i sin tur gör

att stagen drar/trycker ner chassiet mot marken.

Med rätt inställningar på dämparen så kommer du få maximalt fäste i start och ut ur böjarna. Beprövat och enkelt och troligtvis den bästa

bakvagnstypen för

rallycross där snabba starter och accelerationenr ut ur kurvorna är prio 1.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.21 sekunder - 113 Förfrågningar 18,928,837 unika besök