Startsnabb FC
|
nrx |
Publicerat 28-02-2010 21:55
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Vad behövs för att få en FC med delad bakvagn
till att bli startsnabb?
Ni som kör "rattlås" med FC alt
FD, vad/hur gör ni!?
Någon som har några tips och trix |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 28-02-2010 22:22
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Vad är det du menar igentligen?
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 28-02-2010 22:34
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
Vad är det du menar igentligen?
Få den likvärdig en
stelaxel, rakt fram, och ha kvar den delade axelns
fördelar.
Vill testa med delad axel i rallycross. |
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 28-02-2010 22:42
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Nu vet jag egentligen inte alls vad jag snackar om men är inte delade
axlar snabbare i starten
eftersom man kommer bort från alla lyfttendenser på grind av kardanaxelns vridning?
Jag är medveten om att man kan bygga bort många av svagheterna på den stela
axeln med väddesignad bakvagnsgeometri, men borde inte de delade vara bättre utan justeringar. |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 01-03-2010 06:55
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
En delad axel är inte bättre bara för att den är delad. Bärarmarnas geometri är helt avgörande för dess
egenskaper. Vilket ju även gäller för
stela axlar....
Har ingen koll på hur FCn är i acceleration, största svagheten med snett bakåtriktade bärarmar är väl
annars att spårvidden varierar vid inbromsning och acceleration vilket ger
toe in/out effekter. Känns som mer av ett broms-kurvtagningsproblem än "rakt
fram" accelerationsproblem.
Hur brukar man sätta upp BMW bakvagnar? De har ju också snett bakåtriktade
bärarmar och påminner om FC ur den
synvinkeln. Gäller ju även Porsche.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 01-03-2010 11:26
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Steg 1
Alla bussningar i hela bakvagnen plus ny diff.
Steg 2
Sviktstålaxlar +Steg1 Redan här bör man klara ca 500++ hk
Steg 3 Nya hubar
och knutar & Stud shafts + steg 1 & 2, Här kanske man ska förstärka
infästningspunkterna till bakvagnen ???
Steg 4 Ny fettare diff och ny bakvagn... Några av V8 pojkarna lyckas ju att
göra mossssss av dreven och knutarna vid
lek körning.
Rätta mig om jag har fel men brukar inte lådan tycka synd om sig själv först...!
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 01-03-2010 12:07
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ja tror frågan
mera gällde hur man
får till bättre fäste i starten, som genom att ändra geometri i en fyrlänk bakvagn.
Har också lurat lite på vad man skulle kunna
förbättra men inte gjort några framsteg...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 02-03-2010 01:02
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
Ja tror frågan mera gällde hur man får till
bättre fäste i starten,
som genom att ändra geometri i en fyrlänk bakvagn.
Har också lurat lite på vad man skulle kunna förbättra men inte gjort några framsteg...
Helt rätt, så
är
funderingen
Med en stelaxel alt de-dion, förändrar sig inte hjulvinklar vid in eller utfjädring. Och har man även något som håller axeln i sidled
på ett bra sätt. Så blir det inte någon
sidoskrubb heller. Stelaxel är lite enklare att hitta/se var krafttangenten sker. Har man dessutom
justeringsmöjligheter för var man vill sätta in kraften blir det dessutom än bättre.
Nu får man
inte glömma fjädrar och dämpare till dessa, men här är det
likvärdigt mellan stel och delad. Hur som är det lite enklare med stelaxel, även om SM vinnare i RC 2008 hade delad axel, men inte
vinnaren 2009.
I
rallycross är man begränsad till fästet (vad däcken kan prestera i grepp) man vill ogärna minska det greppet genom att chassit göra så att däcket "rymmer"
från
backen. Dvs. bilen sätter sig direkt i starten. Det här går att ordna med hårda fjädrar och rejält med bly i skuffen, läs VW bubbla. Men om man nu inte
har motorn bak. vad göra
Redigerat av nrx den 02-03-2010 01:04
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 02-03-2010 09:35
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Kan skrivas hur mycket som helst om detta och min egna enkla input på dom olika alternativen skall du få
Med delad axel så kan
du troligtvis modda o trixa tills du blir gråhårig. Nackdelen med delad axel är att man får negativ camber på hjulet vid infjädring och då förlorar man kontakt yta
mellan däck och mark vilket är negativt bla i starten men även vid acceleration ut ur kurvor. Ända positiva jag kan se med denna bakvagnstyp är vid kurvtagning.
Med de-dion så har du överlägset
bästa egenskaperna ute på banan men absolut ingen chassie reaktion i starten som hjälper till att trycka ner däcket i starten.
En upphängning som är idealisk för banåkare som kör rullande starter.
Stel 4-länk är den ända av dessa 3 som överför drivlinans moment till chassiet så att
chassiet trycker ner axeln i marken. Dvs vid acceleration så vill pinionen vrida axeln vilket i sin tur gör
att stagen drar/trycker ner chassiet mot marken.
Med rätt inställningar på dämparen så kommer du få maximalt fäste i start och ut ur böjarna. Beprövat och enkelt och troligtvis den bästa
bakvagnstypen för
rallycross där snabba starter och accelerationenr ut ur kurvorna är prio 1.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|