Antonic - Rx7 Time
Attack Widebody ""Complete""
|
Dille |
Publicerat 22-06-2010 06:45
|
Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
Antonic skrev:
Har dock fått reda på ännu mera info om G-R.se
Bl.a att det las ner 2007 och inget
annat bilföretagföretag står i gabis
namn heller.
Om någon kan bevisa annat skriv gärna det.
Jobbar med damkläder nu
[url]
http://allabolag.se/befattningshavare/Garabedian
%252C_Gabi/50bc55b26bc2a40d2be2ea6d0e112e04[/url]
Redigerat av Dille den 22-06-2010 06:46
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 22-06-2010 08:38
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Daniel Gardh skrev:
Om jag får komma med lite
konstruktiv kritik så håll i hästarna lite.. Det finns ingen rimlig anledning att bygga för
över 600 häst. Kommer bli larvigt svårt att köra med på bana, och det är väldigt dyrt. Lägg dig på 450-
500 så kommer det fortfarande att kosta en bra slant,
men har du pengarna och vill så är det iaf lite lättare, om ändå svårt att köra bilen. Ska du dessutom ha massa ljud i bilen så kommer ju bilen
väga endel, och
vikten hamnar ju förhållandevis högt.. Vilket inte är fel för ljudets skull. Säger inte att du inte ska bygga som du tänkt. Men trimma inte bilen till okörbart skick.
Det kommer du
ångra sen. Har en god vän som portade sin maskin när han renoverade den.. Och den är ruskigt svårkörd med lite drygt 500hästar å en helt sanslös
respons. Han bor 5minuter från Fuji Speedway och det
är inte kunskapen som tryter. Det är helt enkelt jävligt svårt att köra riktigt bra med så mkt effekt.
Lycka till med bygget, å hoppas den rullar snart!
+1 som tycker lika. Det
ska ju funka på besning och gata också. Good
luck!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 22-06-2010 09:27
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Jag tycker resultatet från Scs Kinnekulle visar ganska bra hur en Wankel fd på runt
450-500hk står
sig gentemot dom två som kom före. Jag har i och för sig ingen effekt uppgift på de andra bilarna, men jag vet att supran hade en sju hälsikes motor!!
|
|
|
|
lego |
Publicerat 22-06-2010 11:23
|
Användare
Inlägg: 784
Registrerad: 16.10.07
|
Supran har väl drygt 840 hk och Martins skyline lär väl ha runt 650 kanske?
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?
car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd
Superior Imports
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 22-06-2010 11:50
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Tror det blev lite missförstånd
Motorn ska byggas för 600hk+ men portning
och motor ska optimeras för 450-500hk
Bilen ska optimeras för respons inget annat.
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 22-06-2010 13:39
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Antonic skrev:
Tror det blev lite missförstånd
Motorn ska byggas för 600hk+ men portning och motor ska optimeras för 450-500hk
Bilen ska optimeras för respons inget annat.
Låter
VETTIGT, bygg för mer än vad som ska plockas ut. Bör ju gagna livslängden markant
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 22-06-2010 15:13
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Levinsson skrev:
Jag tycker resultatet från Scs
Kinnekulle visar ganska bra hur en Wankel fd på runt 450-500hk står sig gentemot dom två som kom före. Jag har i och för sig ingen effekt
uppgift på de andra
bilarna, men jag vet att supran hade en sju hälsikes motor!!
En kul grej är att räkna ut vikt/effekt förhållande på topp 10 bilarna, det blir ganska
intressant
resultat
Redigerat av fastlane den 22-06-2010 15:13
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 22-06-2010 15:23
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
RX-7an: 500Hk
550Nm ca 1250kg startvikt
Skylinen: 650Hk 650Nm ca 1700kg startvikt
Supran: Effekt ca
700-750Hk (laddade inte fullt av någon anledning, bilen ihopbyggd 2
dagar innan eventet), Startvikt ca 1600kg.
Efter denna träff vill jag påstå att det går att åka på under minuten med en
RX-7 med maxade
originalturbos=strax under 400Hk på Kullen.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 22-06-2010 16:02
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
gzon
skrev:
RX-7an: 500Hk 550Nm ca 1250kg startvikt
Skylinen: 650Hk 650Nm ca 1700kg startvikt
Supran: Effekt ca 700-750Hk (laddade inte fullt av någon
anledning, bilen ihopbyggd 2 dagar innan eventet), Startvikt ca 1600kg.
Efter denna
träff vill jag påstå att det går att åka på under minuten med en
RX-7 med maxade originalturbos=strax under 400Hk på Kullen.
Helt övertygad att 60 sek kan knäckas med Rx-7 org. med
rätt masserade hjullänkar.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 23-06-2010 01:47
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Lennart: SKa
göra ett försök till i sommar med receptet. men är bara där i 5
dagar..
Hör av mig med resultatet.
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 23-06-2010 08:31
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Daniel Gardh skrev:
Lennart: SKa göra ett försök till
i sommar med receptet. men är bara där i 5 dagar..
Hör av mig med resultatet.
Å , först fattade jag ingenting sen förstod jag allting.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Wedebring |
Publicerat 23-06-2010 11:02
|
Användare
Inlägg: 175
Registrerad: 23.10.07
|
gzon skrev:
RX-7an: 500Hk
550Nm ca 1250kg startvikt
Skylinen: 650Hk 650Nm ca 1700kg startvikt
Supran: Effekt ca 700-750Hk
(laddade inte fullt av någon anledning, bilen ihopbyggd 2 dagar innan eventet), Startvikt ca
1600kg.
Efter denna träff vill jag påstå att det går att
åka på under minuten med en RX-7 med maxade originalturbos=strax under 400Hk på Kullen.
vad tror ni krävs för setup
för att åka så fort på
kullen med en rx7a? förutom en grym förare?
www.garaget.org/wedebring
^min
rx7a^
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 23-06-2010 12:00
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Wedebring skrev:
gzon skrev:
RX-7an: 500Hk 550Nm ca 1250kg startvikt
Skylinen: 650Hk 650Nm ca 1700kg
startvikt
Supran: Effekt
ca 700-750Hk (laddade inte fullt av någon anledning, bilen ihopbyggd 2 dagar innan eventet), Startvikt ca 1600kg.
Efter denna träff vill jag påstå att det går
att
åka på under minuten med en RX-7 med maxade originalturbos=strax under 400Hk på Kullen.
vad tror ni krävs för setup för att åka så fort på
kullen med en rx7a? förutom en grym
förare?
Ett grymt chassie och massor av grepp, hehehe
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Wedebring |
Publicerat 23-06-2010 21:09
|
Användare
Inlägg: 175
Registrerad: 23.10.07
|
jo det är väl så men hur mkt behövs modifieras i chassiväg? räcker det med en uppsättning väldigt
bra coilovers och slicks, eller krävs det mer
moddar i chassit. lite såna funderingar jag har
hjulvinklar är väl också rätt viktigt?
www.garaget.org/wedebring
^min
rx7a^
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 23-06-2010 22:01
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
För
att få full glädje av slicks
får du nog bygga om hjulupphängningen ganska mycket för att kunna ställa in caster, camber, toe o.s.v. Dessutom måste du förstärka
karossen, tätare pktsvetsar än std, en bur som svetsad i karossen
kan fördela krafterna på ett vettigt sätt.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 23-06-2010 22:51
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Precis som lennart säger så är det inte bara bara.
Att
få
slicks att funka på en gatbil är riktigt svårt.
Det ena ger det andra, för att bygga bra väghållning är det lämpligt att börja med något och speca
därefter tex fjäderkonstant, däck osv.
Det är aldrig så enkelt som att köpa en uppsättning coilovers och tro att bilen blir ett monster runt banan bara
så där.
Rolfs RX-8 är ett bra exempel på hur man kapar sekunder på kullen
med endast en injustering.
Dock är jag övertygad om att en RX-7 FD MED
HELT ORGINAL MOTOR kan köra kullen runt minuten med rätt chassiesetup och förare.
Tänk på att tex Ercup ligger
runt 1.00-1.01 med 205 rdäck och 200-
250hk motorer... Hade dessa killar byggt för fritt reglemente som tex JDM face Off hade våra japsar sett ut som möten på kullen och då menar jag även
vinnarbilarna.
Motorer är enkelt chassie är svårt, så är det bara.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Piloten |
Publicerat 24-06-2010 10:34
|
Användare
Inlägg: 105
Registrerad: 21.10.08
|
Det är inte effekt alena som gör en bil snabb
runt banan.
Det handlar om en mycket fin balans
mellan väghållning, bromsar, vikt, effekt, hållbarhet och framför allt, skicklighet hos föraren.
Jag
har sett bra bilar gå långsamt pga föraren och lika ofta sett dåliga (chassimässigt)
bilar gå bra pga föraren.
/M
Martin
Skåneland
Member no 1.
The founder of SWR
Rx-5 1977 Besiktad och körandes efter 22 år i garage.
124 Spider 1978
Dremel
|
|
|