May 16 2024 15:38:39
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Etanol wankel
Vin Vendel
Har bokat tid för mappning hos Gabi i maj och funderar på att köra på etanol

finns de några risker med de?

har ju hört att den spär ut oljan mer än bensin.

Nämn gärna lite för och nackdelar... vet att de ska ge bättre kylning,

mindre spikningar och bättre avgasvärden.
 
http://www.garaget.org/Mork
Mr Wankeltrim
Har blivit några mil med E85

men pga

vissa nackdelar så kommer jag gå tillbaks till vanlig soppa.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 03-02-2008 18:45


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Vin Vendel
Möjligtvis några nackdelar du vill dela med dig av? Smile
 
http://www.garaget.org/Mork
Mr Wankeltrim
Vi får se.....Pfft



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Wolf
hmm

alltså ,vad är döe för hemlighetsmakeri?

kan väl påstå

att han nog inte är den ända som nog tänkt tanken.. men är väl en bra sak om ni emr kunniga kan

dela med er av sånt till oss som undrar?
är väl de en klubb ska göra? dela med sig av kunskaper o

hjälpa varandra, så har iaf alla andra forum o klubbar ja

varit med i funkat


bara en tanke.... Frown
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
per jansson
om man driver ett företag kan man inte dela ut en massa info helt

gratis då är man snart arbetslös
 
www.gosisters.se
Wolf
per jansson skrev:
om man driver ett företag kan man inte dela

ut en massa info helt gratis då är man

snart arbetslös


nog för att han renoverar motorer... fine... men arbetslös kommer han nog sällan bli om säg nu 10 av oss här börjar köra på




etanol...
motorn blir ju inte oförstörbar för det menar ja...
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Mr Wankeltrim
per jansson skrev:
om man driver ett företag kan

man inte dela ut en massa info helt gratis då är man snart arbetslös

Äntligen en som förstår vilkoren Grin


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Wolf
Mr Wankeltrim skrev:
per jansson skrev:
om man driver ett företag kan man

inte dela ut en massa info helt gratis

då är man snart arbetslös

Äntligen en som förstår vilkoren Grin


fine.. men när du då skriver så

i en tråd klart som tysan man blir nyfiken o vill veta.. lite onödigt o

skriva nå halvhemligt svar då om du inte kommer skriva nå mer menar ja...
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Vin Vendel
jag tolkar svaret att jag inte ska köra etanol efter som

han själv går

tillbaka till bensin.
Men jag får väl fråga nån annan om jag vill lära mig mer och inte lägga en massa onödiga pengar på något jag får ändra på i slutändan ändå.
 
http://www.garaget.org/Mork
Mr Wankeltrim
Wolf skrev:
per jansson skrev:



om man driver ett företag kan man inte dela ut en massa info helt gratis då är

man snart arbetslös


nog för att han renoverar motorer...

fine... men arbetslös kommer han nog sällan bli om säg nu 10 av oss här börjar köra på etanol...
motorn blir ju inte

oförstörbar för det menar ja...


Dax för lite fakta igen....
Större delen av de jag gör är att jag bygger motorer för både tävling o gatbilar vilket inte är en guldgruva utan en




utmaning som både kostar mig pengar och tar en massa tid för att utveckla ( jag gör givetvis även standard renoveringar ).
Om jag sätter mig ner o kvittrar om

alla ideer jag har och vad jag gör

med mina motorer så har jag garanterat snart mindre o göra.
Råkar även finnas en del konkurrenter som ännu inte har

uppvisat samma resultat vad gäller hållbarhet och effekt ( vilket man bla kan

se på resultaten på tävlingsbanorna ).
Så jag anser inte det finns någon

större anledning för mig att avslöja för mycket ang mina teorier och motorbyggen.
Det är full öppet för dom andra

motorbyggarna att komma med tips och ideer

vilket har varit sällsynt än så länge.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 04-02-2008 00:05


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Wolf
nja allatså detta va ju inte en fråga om hur man ska bygga en moter eller tips på en grym portning..



snarare bara

fråga ställd om hur motorn i sig reagerar på etanol........... Cool
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Vin Vendel
Mr Wankeltrim skrev:
Wolf skrev:



per jansson skrev:
om man driver ett företag kan

man inte dela ut en massa info helt gratis då är man snart arbetslös


nog för att han renoverar motorer... fine...

men arbetslös kommer han nog

sällan bli om säg nu 10 av oss här börjar köra på etanol...
motorn blir ju inte oförstörbar för det menar ja...

Dax för lite fakta igen....
Större




delen av de jag gör är att jag bygger motorer för både tävling o gatbilar vilket inte är en guldgruva utan en utmaning som både kostar mig pengar och tar en

massa tid för att utveckla ( jag gör

givetvis även standard renoveringar ).
Om jag sätter mig ner o kvittrar om alla ideer jag har och vad jag gör med mina

motorer så har jag garanterat snart mindre o göra.
Råkar även finnas en

del konkurrenter som ännu inte har uppvisat samma resultat vad gäller hållbarhet

och effekt ( vilket man bla kan se på resultaten på tävlingsbanorna ).
Så jag anser inte det finns någon större

anledning för mig att avslöja för mycket ang

mina teorier och motorbyggen.
Det är full öppet för dom andra motorbyggarna att komma med tips och ideer vilket har varit sällsynt än så länge.





Jag förstår dig ville bara veta om det kunde skada något i motorn/ ge stora problem med maskinen. Inte om det i slutändan är avgörande om vilket man kan plocka

mest effekt.
 
http://www.garaget.org/Mork
Rofuz
En stor visionär samt entreprenör sa en gång dela

med dig av din visdom till andra, när de sedan märker hur begåvad du är kommer ryktet av dig

göra att alla kommer till dig och be om hjälp, människor orkar

inte lära sig själva, men de vill ha hjälp från den bästa, men hur ska de be om hjälp om det inte vet vem som är bäst… Wink
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
 
Mr Wankeltrim
M_T-RX skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Wolf skrev:


per jansson skrev:
om man driver ett

företag kan man inte dela ut en massa info helt gratis då är man snart arbetslös


nog för att han renoverar motorer... fine...

men arbetslös

kommer han nog sällan bli om säg nu 10 av oss här börjar köra på etanol...
motorn blir ju inte oförstörbar för det menar ja...

Dax för lite fakta

igen....
Större

delen av de jag gör är att jag bygger motorer för både tävling o gatbilar vilket inte är en guldgruva utan en utmaning som både kostar mig

pengar och tar en massa tid för att utveckla ( jag gör

givetvis även standard renoveringar ).
Om jag sätter mig ner o kvittrar om alla ideer jag har och vad

jag gör med mina motorer så har jag garanterat snart mindre o göra.
Råkar även finnas en

del konkurrenter som ännu inte har uppvisat samma resultat vad

gäller hållbarhet och effekt ( vilket man bla kan se på resultaten på tävlingsbanorna ).
Så jag anser inte det finns någon större

anledning för mig att

avslöja för mycket ang mina teorier och motorbyggen.
Det är full öppet för dom andra motorbyggarna att komma med tips och ideer vilket har varit sällsynt än så

länge.



Jag förstår dig ville bara veta om det kunde skada något i motorn/ ge stora problem med maskinen. Inte om det i slutändan är avgörande om

vilket man kan plocka mest effekt.


Jo de kan ge stor skada i motorn pga att utfällningen i oljan är duktigt mycket större på en wankel än vad det är

på en kolvmotor.
Själv så han jag med runt 20mil ( 15 i bänk och 5

på gatan ) innan oljan var helt utspädd med E85 och då är risken jäkligt stor att man

tappar oljefilmen så motorn skär.
Vågar påstå att om de inte funkar på min motor som har sprallans nya

tätningar o fjädrar och sprallans nya rotorhus samt

ny slipade och läppade gavlar så lär det inte funka bättre på andra motorer.
Skall plocka ur och dela motorn för att ändra lite så jag lär

snart se om det

har påverkat motorn.
Varför åka på det om man inte skall plocka ut mycket effekt ?
Redigerat av Mr Wankeltrim den 04-02-2008 13:35


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Vin Vendel
Jag är miljövän, det är vi väl alla här som kör

wankel "eco driving" Smile skämt åsido jag

trodde att jag kunde ha fler fördelar med etanol. Har hört att det är mindre risk för spikningar, kyler bättre, släpper ut mindre skit och ger

bättre

prestanda. Men riskerar jag att förstöra motorn så kör jag hellre besin såklart.

http://www.etanol...
 
http://www.garaget.org/Mork
Mr Wankeltrim
M_T-RX

skrev:

Jag är miljövän, det är vi väl alla här som kör wankel "eco

driving" Smile skämt åsido jag trodde att jag kunde ha fler fördelar med etanol. Har hört att det är mindre risk för

spikningar, kyler bättre, släpper ut

mindre skit och ger bättre prestanda. Men riskerar jag att förstöra motorn så kör jag hellre besin såklart.

http://www.etanol...




Om du är miljövän så har du köpt rent fel bil Wink
Visst är det ett bra bränsle om man vill plocka ut mycket effekt men det är ingen höjdare att man skall

behöva byta olja var 15-20

mil för att va säker att det inte händer nåt med motorn.
Den som har labbat mest med på E85 och wankel är Gabi och vi har

diskuterat detta med utfällningen och vi är väl ganska så överens att

E85 är ett bränsle för strippen där man bara kör korta race.
Att åka med E85 i en

gatbil/banbil går ju men man späder ganska så fort ut oljan vilket inte är att rekommendera på en wankel.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
nrx
Motul ska enl. utsago kunna hantera etanol pga. att den är esterbaserad.





Vet att 2takts pojkarna kör på den.
MEN jag har inte testat, ej heller har jag belägg för att det är en lösning för wankelmotorer och längre driftintervaller

på oljebyten
 
Mr Wankeltrim
nrx skrev:
Motul ska enl. utsago

kunna hantera etanol pga. att den är esterbaserad.
Vet att 2takts pojkarna kör på den.



MEN jag har inte testat, ej heller har jag belägg för att det är

en lösning för wankelmotorer och längre driftintervaller på oljebyten

Nja nu tänker du på inblandningen i soppan medans

vi snackar om utspädningen i

motoroljan.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
ABIEX
För alla som undrar.
Man kan köra med etanol i

racing syffte utan problem...så långt har

man bevisat idag...man kan även köra med etanol på wankel om man är villig att byta olja varje 50mil ( en säkerhets

intervall). då det är krav att man har orginal oljekylarna kvar monterade så att

oljetermostaten inte öppnar för tidigt, så att olje tempen kommer upp i normal

arbets temp snabbare än vad en race setup skulle tillåta. Anledningen är etanol kokar vid ca 78grader celcius, och har

man en olja som mäter temp på ca 80

grader konstant så kommer etanolen att avdunsta så fort den landar i oljetråget.

Så för de som kommer vilja köra med etanol i ekonomi syffte tänker fel...



det kan bli dyrar att köra med etanol. pga olje byte.
jag kör enbart med mineral olja framtagen för hårda arbetsmiljöer.

Jag har även märkt att vissa

motorer som har varit mappade lite

mer safe har fått mer bränsle inblandat i oljan eller de som har gjort fel tändstifts val har oxå fått in mer etanol i oljan

pga oförbrända bränslemängder som tränger ner i oljetråget.

Min

slutsats är, vill du köra med etanol så kan du göra det med kortare intervall på

oljebyten och få en maskin som klarar mer effekt med mindre spiknings risk.
eller välja att köra på bensin typ

v-power, och acceptera mindre effekt

utag.Cool

Vad gäller mekaniska aspekter kan man inte utlåta sig fritt i frågan om vad etanol påverkar olika matrial som finns i motorn då de flesta som




bygger motorer använder sig av olika kvalitén i form av tätningar och packningar.
Men när det gäller gavlar rotorer och hus så har det funkat utan att anmärka

problem på delarna (i race ända mål

vare sig korta sträckor eller långlopp).



/ Gabi
Redigerat av ABIEX den 04-02-2008 20:58
 
www.g-r.se
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.31 sekunder - 196 Förfrågningar 19,021,202 unika besök