May 16 2024 15:05:51
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Strypventil/laddtryck
Wolf
jaha.. dåvill man lära sig nå nytt då Pfft

kör ju original setup med seq snurror..
o har då fått förklarat för mig att de 2

vaccumslangarna från WG-

klockarnoa upp mot hela turboanordningen som man ska sätta strypventiler på för o kunna ställa laddet

fick en storts strypventil

av Gzon, men kom fram till att ja borde sätta på båda

slangarna kanske
men inte hittat likadan strypventil än, men idag fanna ja en stryp/backventil, alltså

den har ställbart åt ett hål o fullt flöde jämnt tillbaka så att säga

med vanlig

strypventil stryper man ju flködet åt båda hållet, på denna andra

stryper man åt ena hållet alltså... funakr de ändå... kanske är bättre de tillomed?
kan typ nada om dett amed turbostryningar

osånt hittills. men ivrig o

lära mig o så

viklet håll flödar trycket åt? från eller till WGn osv... nån som har lust o plita ihop nå hyffsat låttförsteligt svar, eller har nån länk till en



sida där allt redan står..?

ja byter inte bara saker o pillar, vill lära mig oxå! CoolGrin
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Wolf
upp....?? Frown
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Mr Wankeltrim
Lättaste är väl att Gzon förklara hur

han tänkt sig att du skall göra med den ventilen du fick av honom.
Du har bara en wastegate så

för att kunna ställa upp trycket på denna så räcker det med en reglerventil.
Jag skulle

personligen inte andvända mig av en vanlig strypventil för att

reglera laddtrycket på en wankel som är känslig för laddtryckspikar utan då hade jag för satsat på en elektronisk styrning vilket är

mycket säkrare.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Wolf
okej..

jo suttit o stirrat mig blind på vacumdiagrammet...

o kom iaf fram till att de bara satt nippel i Pre-spool control slangen... den

andra korta där

brevid va helt öppen...
så för o ställa ladd räcker d med en regulator/ventil, på den slangen som nippels satt i?
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Wolf
tjoho.. ingen som vet?

dä man då fått infon att d bara e ena slangen som styr laddet..

viklen

isf?
o varför ser man då vissa som har ställbara ventilen på båda?

kom igen... feed me! Grin
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Hagge
Ventilen ska sitta på den

korta slangen och i den ska det sitta en restriktor orginal med ett litet hål i. Gör det

inte det så skenar laddtrycket . Ta bort slangen och sätt dit en längre så du kommer åt bättre .
Hagge bifogade följande bild:bild:
boost_1.jpg

Redigerat av Hagge den 07-02-2008 09:24
 
Hagge
+
Hagge bifogade följande bild:bild:
boost.jpg

Redigerat av Hagge den 07-02-2008 09:22
 
Hagge
http://robrobinette.com/boost_controller.htm




titta här jag får inte in bilden
Hagge bifogade följande bild:bild:
boost_2.jpg

Redigerat av Hagge den 07-02-2008 09:25
 
Wolf
Hagge skrev:
Ventilen ska sitta på den korta slangen och i den ska det

sitta en restriktor orginal

med ett litet hål i. Gör det inte det så skenar laddtrycket . Ta bort slangen och sätt dit en längre så du kommer åt bättre .


hr nu baraq nippel i långa



slangen... iofs inte kollat noga ikorta.. men har fö rmig d inte satt nån där.. o har ahft stabilt ladd hela året som va Cool

men ska kolla igen då.. men

korta säger du...
då sätmmer de

som de står på denna gilden då
[img]http://www.turborx7.com/images/Technical/vacuum_hose_diagram2.jpg[/img] is not a valid Image.
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Hagge
Nu blev det många

bilder Shock
 
Wolf
Hagge skrev:
Nu blev det många bilder Shock


haha japp

men ser du på

din"a"

bilder med, att de sitter en ställbar ventil på pre-spool slangen med...
nån funktion med de??
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Hagge
Ja den andra på prespoolen är bara

för att kunna justera hur mkt andra turbon ska spinna upp innan

den slår in . På så sett kan man få mindre "boost spikes" vid 4500rpm !
Jag har bara ventil på slangen till

wastegateklockan .
 
Wolf
Hagge skrev:
Ja

den

andra på prespoolen är bara för att kunna justera hur mkt andra turbon ska spinna upp innan den slår in . På så sett kan man få mindre "boost spikes" vid

4500rpm !
Jag har bara

ventil på slangen till wastegateklockan .


ah okej man justerar att glappet blir mindre då alltså?
vore ju skoj o

minimera d då man inte har som på 99+ sjuorna, att glappet inte

ens existerar typ Pfft
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Hagge
Om du byter till Power FC ECU blir allt

mkt bättre !
Bilen går mkt mjukare genom hela registret .
Men allt går

ju mappa sönder Smile
 
Daniel Gardh
Kör du med PFC så behöver du ingen

extern

boostcontroller. Sjukt bortkastade pengar. Sålänge du inte kör singleturbo. Då är det att rekommendera.

Min filosofi: PFC'n är byggd till Rx7 från början.

Den har inbyggd kontroll

för seq turbo. (Det är få eftermarknads bc's som har det) och ju färre saker som sätts dit för att kontrollera saker, ju mindre

chans är det att något går sönder.

Köp en PFC så har du

ju allt i ett, och du behöver den för mappningen hursomhelst.
Hälsningar, Daniel Gardh Örebro

RE-Amemiya Touge inspired FD3S


http://www.garage...
 
http://www.garaget.org/chrno
Wolf
Finns ju ingen inbyggd BC i PFC, utan den får man ju köpa till... laddar 0,8 nu cirka,

lite beroende på lufttemp ute o så... men planen är ju att höjja

upp mot 1bar...

kört med PFC sen ja köpte bilen.. grundmappad av Gzon.. skall mappas in med ny IC o spridare till våren...
Redigerat av Wolf den 07-02-2008 15:47
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Daniel Gardh
Det finns visst inbyggd BC i PFC, hur tror du annars den kontrollerar bilen om

du inte kör med eftermarknads?
Sålänge du

ska köra med effekten som orginalsnurror klarar så funkar den sjukt bra.

Solenoiderna har du ju i

Diagrammet om du inte tror mig.

E och F.. Å menyn ligger i Commandern. Behöver inte

FC Pro eller Datalogit för att göra det.
Redigerat av Daniel Gardh den 07-02-2008 15:54
Hälsningar, Daniel Gardh Örebro

RE-Amemiya Touge inspired FD3S


http://www.garage...
 
http://www.garaget.org/chrno
Wolf
Daniel Gardh skrev:
Det finns visst inbyggd BC i PFC, hur tror

du

annars den kontrollerar bilen om du inte kör med eftermarknads?
Sålänge du ska köra med effekten som orginalsnurror klarar så funkar den sjukt bra.



Solenoiderna har du ju i Diagrammet om

du inte tror mig.

E och F.. Å menyn ligger i Commandern. Behöver inte FC Pro eller Datalogit för att göra

det.


men... hmm, vad ja iaf lärt mig är att man INTE kan ställa

laddtrycket i PFC:n utan den lilla tillägsmojängen som man kan köpa till de

hela..............Frown

EDIT: varför finns då denna o köpa till annars?
http://www.newera...oductID=35

Shock
Redigerat av Wolf den 07-02-2008 16:00
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Daniel Gardh
Man ska inte köpa tillägsmojängen, för den är




onödig. Du ska köra med orginal om du inte byter turbos. Varför krångla till det?

Det är väldigt få eftermarknads controllers som har seq inställningar. Å

jag vet väldigt väldigt många som

kör med det.

Det brukar vara okunskap som säger att man ska byta. Å folk som vill att man ska köpa ytterligare en dyr

eftermarknadsprodukt.

Å tilläggsmojängen är en likadan solenoid

som du får i AVC-R kit'et. Som du ställer på samma sätt, i commandern.

Gör

som du vill, Jag hade en Greddy Profec BII men valde att köra orginal efter att ha pratat med ett gäng folk som

mappat FD's länge. Både i EU å Japan.
Hälsningar, Daniel Gardh Örebro

RE-Amemiya Touge inspired FD3S


http://www.garage...
 
http://www.garaget.org/chrno
Wolf
så du säger att d finns en solenoid i systemet som kan styras

från PFC:n som på såsätt

reglerar laddet....?
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.80 sekunder - 205 Förfrågningar 19,021,175 unika besök