RX-4 -76
|
bjorn |
Publicerat 24-04-2010 02:25
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Har äntligen blivit färdig med vinterns mek och plockat ut kärleken på vägarna
igen.
Under vintern har jag
* svarvat bussningar i nylon till främre
bladfjäderinfästningen samt momentstagen
* svarvat bromsskivorna plana och bytt
belägg
* fixat handbromsen och bytt bromsrör på bakaxeln
* skaffat startmotor (som snurrar till skillnad
från min förra) som fått sig en fin bussning i
mässing
* justerat framvagnen.. behöver dock justera lite mer då jag upptäckte att den har lite toe out.
* bytt diverse oljor
Då jag
normalt
fraktar häcken i en alfa 147 1.6ts så blev jag riktigt nöjd över prestandan i mazdan.
Tappade fäste på trean vilket jag inte är så van vid.. (Kall röd asfalt verkar
inte vara det bästa
underlaget för fäste)
Förhoppningsvis får jag tummen ur och bygger en 90-graders förlängning till ida-insuget så jag kan montera
dco50.
Ska även testa att bygga en laddtrycksstyrning av
en tryckvakt från saab 9000 och en magnetventil.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 24-04-2010 06:59
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Det låter som fixat till bil riktigt bra!
Funkar IDAan dåligt eller är du bara nyfiken på och testa dco?
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 24-04-2010 09:41
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Två anledningar till att jag ska på med
DCO'n.
Dels får jag längre insug
vilket gör att insugslängden passar mot det varvtalsområde jag brukar motorn i och
att DCO'n har plastflottör
som tål att trycksättas medan IDA'n har mässingsflottör som, enligt vad jag
läst,
har tendens att spricka när man trycksätter den.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 24-04-2010 16:26
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bjorn skrev:
Två anledningar
till att jag ska på med DCO'n.
Dels får jag längre insug
vilket gör att insugslängden passar mot det varvtalsområde jag brukar motorn i och
att
DCO'n har plastflottör som tål att trycksättas medan IDA'n har mässingsflottör som, enligt vad jag
läst,
har tendens att spricka när man
trycksätter den.
Ahh du ska köra med förgasare och turbo?
Har oxå hört samma som du med loop(90-graders förlängning) med att man
flyttar
ner hela registret.
Kör själv med 48DCO. Men haft ett mindre helvete med bestyckningen. Och är inte bra än.
Har en tvekan när den byter mellan lågfart och
högfart...
Så jag
funderar på att testa IDA istället
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 24-04-2010 18:00
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Galaxi skrev:
Bjorn skrev:
Två anledningar till att jag ska
på med DCO'n.
Dels får jag längre insug vilket gör att insugslängden passar mot det varvtalsområde jag brukar motorn i och
att DCO'n har plastflottör som tål att
trycksättas medan
IDA'n har mässingsflottör som, enligt vad jag läst,
har tendens att spricka när man trycksätter den.
Ahh du ska köra
med förgasare och turbo?
Har oxå hört samma som du
med loop(90-graders förlängning) med att man flyttar ner hela registret.
Kör själv med 48DCO. Men
haft ett mindre helvete med bestyckningen. Och är inte bra än.
Har en tvekan när den byter
mellan lågfart och högfart...
Så jag funderar på att testa IDA
istället
Har du startat motorn sedan den var hos brorsan min? Ge nuvarande förgasare en chans med nyrenoverad
motor innan du går vidare.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 24-04-2010 20:11
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Jag har också en liten tvekan mellan lågfart och högfart på IDA'n.
Om jag inte missminner mig så kan
man komma ifrån det genom att borra ett tredje
progressionshål för lågfarten. Har dock inte gjort det på min IDA och jag har inte kollat om det är möjligt på
DCO'n.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 25-04-2010 15:11
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Combat skrev:
Galaxi skrev:
Bjorn skrev:
Två anledningar till att jag ska på med DCO'n.
Dels får jag längre insug vilket gör att insugslängden passar mot det
varvtalsområde jag brukar motorn i och
att DCO'n har plastflottör som tål att trycksättas medan IDA'n har mässingsflottör som, enligt vad jag läst,
har tendens att spricka när man
trycksätter den.
Ahh du ska köra med förgasare och turbo?
Har oxå hört samma som du med loop(90-graders
förlängning) med att man flyttar ner hela registret.
Kör själv med
48DCO. Men haft ett mindre helvete med bestyckningen. Och är inte bra än.
Har en
tvekan när den byter mellan lågfart och högfart...
Så jag funderar på att testa IDA istället
Har du startat motorn sedan den var hos
brorsan min? Ge nuvarande förgasare en chans med nyrenoverad motor innan du går vidare.
Göran hade samma problem, med sin motor som din bror
fixad!
Dock hade han mindre problem, så jag förväntar mej att min motor ska gå bättre nu.
Har oxå läst och sett lite förslag på att göra det bättre!
Har
testa och mixtrat ganska mycket
med min, MEN efter ha sett hur dåligt portad min motor var så förstår jag att jag hade världens problem att få till det!
Och
japp, ska ge DCOn en chans till nu!
Men du måste hålla denna
tråd uppdaterad så man vet hur det går för dig!!!
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 25-04-2010 15:42
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Skulle ut och finåka lite men då
började den gå på en rotor.
Efter lite pillande konstaterades att den inte gick på främre rotorn.
Bytte plats på
tändkablarna mellan främre och bakre (dubbla msd 6a, wasted spark)
och
vipsi så gick den bra på båda.. mycket skumt..
Kan var att en av
msd'erna/blasterspolarna inte fungerar som den ska...
Ett bra insprutningssystem känns väldigt lockande just nu.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 25-04-2010 17:04
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Jo insprutning är lockande ja
Skönt att höra att rotorn hoppade igång!
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 25-04-2010 18:30
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Noterade precis att jag inte svarat på din fråga
Galaxi skrev:
Ahh
du ska köra med förgasare och turbo?
Så här kommer hur min bil är bestyckad för tillfället:
* snäll streetport på både insug och avgas
* ida48
* rotomaster t04b med t04e
1.0 avgashus
och s3 kompressor
* grenrör med ca 14cm långa rör med 42mm innerdiameter
* 3 tums avgasrör som avslutas med två 2,5 tums ljuddämpare som ligger parallellt
*
en msd6a och
blasterspole per leadingstift kopplade som wasted spark, trailing standard
* lättat svänghjul från racingbeat, racingbeat street/strip
tryckplatta, 3 puckad sintrad lamell med stumt centrum
*
fördelare från rx-7 gen 1
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 27-04-2010 10:55
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Bjorn skrev:
Jag har också en liten tvekan mellan lågfart och högfart på IDA'n.
Om jag inte missminner mig så
kan man komma ifrån det genom att borra ett tredje progressionshål för
lågfarten. Har dock inte gjort det på min IDA och jag har inte kollat om det är möjligt
på DCO'n.
Vi är ett gäng som provat att istället klutta i lite kemisk metall i ett av
hålen (om det är hålen ovanför gasspjället på webern
du menar?). Det har blivit bättre iaf (på en 50DCO:n).
Linus Pettersson - Uppsala
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 24-07-2010 13:33
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Nu är DCO-konverteringen igång.
Fick flänsar
frästa under förra veckan. Köpte ett RB insug för att slippa bygga 90 gradersböjar. RB-insuget bygger inte så mycket på höjden så förgasaren
ligger väldigt nära motorn. Detta medför att mitt plenum
inte får plats. Igår frästes därav en 40mm distansplatta för att få frigång mellan plenum och motor.
Även plenumet svetsades ihop. Idag provmonterade jag och distansplattan fyller sin uppgift men
plenumet är ca 10-15mm för långt så det tar i
oljepåfyllningsröret. Blir antingen att göra en S-böj på oljepåfyllningsröret eller korta plenumet.
Någon som vet hur oljepåfyllningsröret är
fäst i
mittengaveln?
/Björn
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 24-07-2010 16:44
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
När skall jag få komma och kolla i garaget ditt
då
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 24-07-2010 22:18
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Tusan att man inte har sett denna tråden förr, ja har ju en DCO weber (tror ja) med loop insug som ja knappast kommer
använda... skulle däremot kunna
tänka mig en IDA.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 01-08-2010 02:21
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Under morgondagen blir det montering och fixa tryckrör till plenumkammaren. Förhoppningsvis hinner jag med en liten uppstart också
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 02-08-2010 23:17
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Bilen startade finfint med nya
förgasaren. Väntar nu på en 90 graders böj till tryckröret.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 03-08-2010 00:07
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
VI vill se BILDER
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 04-08-2010 21:03
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Janne skrev:
VI vill se BILDER
Tyvärr har jag inte orkat flytta bilder från telefonen till datorn men när det väl händer
så kommer några bilder upp här.
Idag har jag
försökt bestycka förgasaren men oavsett hur fett jag bestyckar så går den snålt när jag börja komma upp i varv.
Blir att riva och rengöra samt
kolla
flotörnivån, kanske gå ner i storlek på halsringarna.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 07-08-2010 06:37
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Bytte till från 46 till 42mm
halsringar igår och den går fortfarande snålt oavsett hur fett (250 huvud, 120 luft, f2 e-rör) jag har
bestyckat högfarten. Lågfarten funkar finfint. Måste
vara något som spökar.. Idag blir det verifiering av soppatryck och att malpassin gör som den ska när det blir lite övertryck.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
glc |
Publicerat 07-08-2010 11:18
|
Användare
Inlägg: 74
Registrerad: 23.05.10
|
vad har du för soppa pump?
Micke W Dalarna/djurås
Jönsson me nytt
nick..
070-0297279
|
|
|