Spridaretabell
|
neiphlim |
Publicerat 29-04-2010 14:42
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Hittade inte
någon info om detta på forumet och tänkte kolla om länken jag
har hittat passar som en länk här.
http://www.mrm-ra...orinfo.htm
Duger inte dessa instruktioner så tag bort denna tråd. Jag lade i detta forum för jag
visste inte vart jag skulle lägga det annars.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 29-04-2010 16:47
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Denna beräkning gäller väl
åttomotor som tänder vartannat varv.
Wankel ska ha in samma mängd
bränsle varje varv vilket betyder att spridarna blir c:a 1,8 - 2 ggr åttomotorsprindarna eller ????
Redigerat av Lennart den 29-04-2010 16:48
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 29-04-2010 17:12
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Lennart skrev:
Denna beräkning gäller väl åttomotor som tänder vartannat varv.
Wankel ska ha in samma mängd bränsle varje varv vilket betyder att spridarna blir c:a 1,8 - 2
ggr åttomotorsprindarna eller ????
Det var
det jag inte visste, därför får någon säga om detta är något att gå på eller om det är helt galet. Du har säkert rätt! Du lärde dig
räkna före mig
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 29-04-2010 19:53
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
neiphlim skrev:
Lennart skrev:
Denna
beräkning gäller väl åttomotor som tänder vartannat varv.
Wankel ska ha in samma mängd bränsle varje varv vilket betyder att spridarna blir c:a 1,8 - 2 ggr
åttomotorsprindarna eller ???? :
(
Det var det jag inte visste, därför får någon säga om detta är något att gå på eller om det är helt galet.
Du har säkert rätt! Du lärde dig räkna före mig
Nja,
ibland gissar jag rått och det blir rätt.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 29-04-2010 22:18
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Det ger Rx-8:an c:a 185 - 200 hk. Vill man ha mer HK får man byta Spridare. Så det så.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 29-04-2010 23:05
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Beräkningsprog. med uppräkningbar brake specific fuel consumption (BSFC) för
Wankel och ev. tillbehör...
http://bjprace.se...
En länk på bilar och spridare
http://w1.531.tel...idare1.htm där framgår det tydligt
skillnaden mellan otto och rotto |
|
|
|
paros |
Publicerat 30-04-2010 08:31
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Om jag nu får
fram att flödet ska vara 838cc/min med
BSFC=0,7
Antal spridare=4
Duty cycle=0,8
Hur fasen räknar man om det på primären sitter 550 och
sekundären 1600?
Blir det snittet på alla spridare (1025cc/min)?
Eller är det enbart
sekundären som är intressant? |
|
|
|
Lennart |
Publicerat 30-04-2010 08:45
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
nrx skrev:
Beräkningsprog. med uppräkningbar brake specific
fuel consumption
(BSFC) för Wankel och ev. tillbehör...
[url]http://bjprace.se/[/url
Denna länk ger väl också c:a 200hk i Rx-8:an ??
Redigerat av Lennart den 30-04-2010 08:46
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 30-04-2010 11:31
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Om man då tittar på båda räkneexemplaren så för t.ex: man siktar på 300 hk så
skall det räcka med 4 st 550cc spridare? Eventuellt 600cc beroende på hur man räknar...
Den ena sidan
rekommenderar en Duty cycle på 90% och den andra
80%, vilken skall man lita på? Kan ju tänka mig att det kanske är till fördel att använda en liten marginal för att spridaren inte skall gå för
"fullt" hela tiden.
Rätt eller fel?
Redigerat av neiphlim den 30-04-2010 11:37
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
paros |
Publicerat 30-04-2010 12:27
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
neiphlim skrev:
Om man då tittar på båda räkneexemplaren så för t.ex: man siktar på 300 hk så skall det räcka med 4 st
550cc spridare?
Eventuellt 600cc beroende på hur man räknar...
Den ena sidan rekommenderar en Duty cycle på 90% och den andra 80%, vilken skall man lita på? Kan ju tänka mig
att det kanske
är till fördel att använda en liten marginal för att spridaren inte skall gå för "fullt" hela tiden.
Rätt eller fel?
Jag tror inte man kan räkna så...
Har
läst på annat ställe att man bör ligga på 80%.
Jag låg tidigare på 350hk, och då var det på gränsen med
2st 550 och 2st 850. |
|
|
|
lego |
Publicerat 30-04-2010 14:40
|
Användare
Inlägg: 784
Registrerad: 16.10.07
|
är det inte typ
83-84% som är optimalt? tror mej ha hört något sånt... själv låg jag på 99,1% i höstas innan jag ställde av på 4x850cc
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?
car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd
Superior Imports
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 30-04-2010 15:52
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
paros skrev:
neiphlim skrev:
Om man då
tittar på båda
räkneexemplaren så för t.ex: man siktar på 300 hk så skall det räcka med 4 st 550cc spridare? Eventuellt 600cc beroende på hur man räknar...
Den ena sidan rekommenderar en Duty cycle på 90%
och den andra 80%, vilken skall man lita på? Kan ju tänka mig att det kanske är till fördel att använda
en liten marginal för att spridaren inte skall gå för "fullt" hela tiden.
Rätt eller fel?
Jag tror inte man kan räkna
så...
Har läst på annat ställe att man bör ligga på 80%.
Jag låg tidigare på 350hk, och då var det på gränsen med 2st 550 och
2st 850.
Är
det inte skillnad på Turbomatade motorer och N/A även inom wankel? Läser man på sugmotorer och på turbomotorer så är det olika värden man ska använda i kalkylen. Läser
man på wankelmotorer så är det endast ett värde man skall tillämpa, Turbo som N/A... Underligt kan jag tycka.
Men man har ju precis börjat rota i ämnet
och man lär sig mer å mer för var dag!
Detta är ett intressant ämne som man vill veta mer om!
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 30-04-2010 17:13
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
neiphlim skrev:
Om man
då tittar på båda räkneexemplaren så för t.ex: man siktar på 300 hk så skall det räcka med 4 st 550cc spridare? Eventuellt 600cc beroende på hur man räknar...
Den ena sidan rekommenderar en Duty cycle på 90% och den andra 80%, vilken skall man lita på? Kan ju tänka mig att det kanske är till fördel att använda en
liten marginal för att spridaren inte
skall gå för "fullt" hela tiden.
Rätt eller fel?
Lita på 80%, så har du lite marginal.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 30-04-2010 17:24
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
85%
dutuycycle är
"maximum" för vad en spridare generelt tål att belastas under en lång tid.
Att köra på 90% är ingen större fara då spridaren
inte går så högt hela tiden utan endast under den
tyngsta belastningen i registret.
Jag själv körde 100% duty på FD förra sommaren utan problem, och har
läst om massa folk som kör så i USA. Kör även min andra sommar bil på 120% duty, men de
ger ju bara 100% ändå inom att spridaren inte kan överleverera
bränsle.
Kan ju nämna att 100% duty med 2st 550cc x 2st850cc räckte iaf till mina 354hk i motorn. Men som sagt de är på
effekttoppen jag har 100%.
Paros: Du får räkna verdera spridarpar för sig sedan lägga ihop dom.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 30-04-2010 21:13
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Lennart skrev:
Lita på 80%, så har du lite marginal. ´
Hellre överdimensionera än att underdimensionera alltså.
Men frågan
kvarstår lite i bakhuvudet om det är någon skillnad på sug och turbomotorer angående wankeln...
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 30-04-2010 21:20
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Inte så länge som
du tar hänsyn till skillnaden i luftmängd som skall blötas ner med bensin.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 30-04-2010 22:04
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Lennart skrev:
Inte så länge
som du tar hänsyn till
skillnaden i luftmängd som skall blötas ner med bensin.
Nu trillar inte polleten ner riktigt. Är inte med på noterna. Hjulet snurrar men
hamstern är
död...
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 01-05-2010 00:07
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Mer olja i
navet. Vi tar det senare idag.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|