April 29 2024 04:53:51
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Spridaretabell
neiphlim
Hittade inte

någon info om detta på forumet och tänkte kolla om länken jag

har hittat passar som en länk här.

http://www.mrm-ra...orinfo.htm

Duger inte dessa instruktioner så tag bort denna tråd. Jag lade i detta forum för jag

visste inte vart jag skulle lägga det annars.
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
 
Lennart
Denna beräkning gäller väl

åttomotor som tänder vartannat varv.

Wankel ska ha in samma mängd

bränsle varje varv vilket betyder att spridarna blir c:a 1,8 - 2 ggr åttomotorsprindarna eller ???? SadSmile
Redigerat av Lennart den 29-04-2010 16:48
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
neiphlim
Lennart skrev:
Denna beräkning gäller väl åttomotor som tänder vartannat varv.




Wankel ska ha in samma mängd bränsle varje varv vilket betyder att spridarna blir c:a 1,8 - 2

ggr åttomotorsprindarna eller ???? SadSmile


Det var

det jag inte visste, därför får någon säga om detta är något att gå på eller om det är helt galet. Du har säkert rätt! Du lärde dig

räkna före mig Wink
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
 
Lennart
neiphlim skrev:
Lennart skrev:
Denna




beräkning gäller väl åttomotor som tänder vartannat varv.

Wankel ska ha in samma mängd bränsle varje varv vilket betyder att spridarna blir c:a 1,8 - 2 ggr

åttomotorsprindarna eller ???? :

(Smile


Det var det jag inte visste, därför får någon säga om detta är något att gå på eller om det är helt galet.

Du har säkert rätt! Du lärde dig räkna före mig Wink


Nja,

ibland gissar jag rått och det blir rätt.Wink
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Lennart
Det ger Rx-8:an c:a 185 - 200 hk. Vill man ha mer HK får man byta Spridare. Så det så.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
nrx
Beräkningsprog. med uppräkningbar brake specific fuel consumption (BSFC) för



Wankel och ev. tillbehör...
http://bjprace.se...

En länk på bilar och spridare

http://w1.531.tel...idare1.htm där framgår det tydligt

skillnaden mellan otto och rotto Smile
 
paros
Om jag nu får

fram att flödet ska vara 838cc/min med
BSFC=0,7



Antal spridare=4
Duty cycle=0,8

Hur fasen räknar man om det på primären sitter 550 och

sekundären 1600?

Blir det snittet på alla spridare (1025cc/min)?
Eller är det enbart

sekundären som är intressant?
 
Lennart
nrx skrev:
Beräkningsprog. med uppräkningbar brake specific

fuel consumption

(BSFC) för Wankel och ev. tillbehör...
[url]http://bjprace.se/[/url


Denna länk ger väl också c:a 200hk i Rx-8:an ??
Redigerat av Lennart den 30-04-2010 08:46
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
neiphlim
Om man då tittar på båda räkneexemplaren så för t.ex: man siktar på 300 hk så

skall det räcka med 4 st 550cc spridare? Eventuellt 600cc beroende på hur man räknar...

Den ena sidan

rekommenderar en Duty cycle på 90% och den andra

80%, vilken skall man lita på? Kan ju tänka mig att det kanske är till fördel att använda en liten marginal för att spridaren inte skall gå för




"fullt" hela tiden.

Rätt eller fel?
Redigerat av neiphlim den 30-04-2010 11:37
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
 
paros
neiphlim skrev:
Om man då tittar på båda räkneexemplaren så för t.ex: man siktar på 300 hk så skall det räcka med 4 st

550cc spridare?

Eventuellt 600cc beroende på hur man räknar...

Den ena sidan rekommenderar en Duty cycle på 90% och den andra 80%, vilken skall man lita på? Kan ju tänka mig

att det kanske

är till fördel att använda en liten marginal för att spridaren inte skall gå för "fullt" hela tiden.

Rätt eller fel?






Jag tror inte man kan räkna så...
Har

läst på annat ställe att man bör ligga på 80%.
Jag låg tidigare på 350hk, och då var det på gränsen med

2st 550 och 2st 850.
 
lego
är det inte typ

83-84% som är optimalt? tror mej ha hört något sånt... själv låg jag på 99,1% i höstas innan jag ställde av Wink på 4x850cc Wink
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?

car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd



Superior Imports
 
http://www.jorego.com
neiphlim
paros skrev:
neiphlim skrev:
Om man då

tittar på båda

räkneexemplaren så för t.ex: man siktar på 300 hk så skall det räcka med 4 st 550cc spridare? Eventuellt 600cc beroende på hur man räknar...




Den ena sidan rekommenderar en Duty cycle på 90%

och den andra 80%, vilken skall man lita på? Kan ju tänka mig att det kanske är till fördel att använda

en liten marginal för att spridaren inte skall gå för "fullt" hela tiden.




Rätt eller fel?



Jag tror inte man kan räkna

så...
Har läst på annat ställe att man bör ligga på 80%.
Jag låg tidigare på 350hk, och då var det på gränsen med 2st 550 och

2st 850.


Är

det inte skillnad på Turbomatade motorer och N/A även inom wankel? Läser man på sugmotorer och på turbomotorer så är det olika värden man ska använda i kalkylen. Läser



man på wankelmotorer så är det endast ett värde man skall tillämpa, Turbo som N/A... Underligt kan jag tycka.

Men man har ju precis börjat rota i ämnet

och man lär sig mer å mer för var dag!

Detta är ett intressant ämne som man vill veta mer om!
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
 
Lennart


neiphlim skrev:
Om man

då tittar på båda räkneexemplaren så för t.ex: man siktar på 300 hk så skall det räcka med 4 st 550cc spridare? Eventuellt 600cc beroende på hur man räknar...





Den ena sidan rekommenderar en Duty cycle på 90% och den andra 80%, vilken skall man lita på? Kan ju tänka mig att det kanske är till fördel att använda en

liten marginal för att spridaren inte

skall gå för "fullt" hela tiden.

Rätt eller fel?


Lita på 80%, så har du lite marginal.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
hedis
85%

dutuycycle är

"maximum" för vad en spridare generelt tål att belastas under en lång tid.

Att köra på 90% är ingen större fara då spridaren

inte går så högt hela tiden utan endast under den

tyngsta belastningen i registret.

Jag själv körde 100% duty på FD förra sommaren utan problem, och har

läst om massa folk som kör så i USA. Kör även min andra sommar bil på 120% duty, men de

ger ju bara 100% ändå inom att spridaren inte kan överleverera

bränsle.

Kan ju nämna att 100% duty med 2st 550cc x 2st850cc räckte iaf till mina 354hk i motorn. Men som sagt de är på

effekttoppen jag har 100%.



Paros: Du får räkna verdera spridarpar för sig sedan lägga ihop dom.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
neiphlim


Lennart skrev:

Lita på 80%, så har du lite marginal.
´

Hellre överdimensionera än att underdimensionera alltså.




Men frågan

kvarstår lite i bakhuvudet om det är någon skillnad på sug och turbomotorer angående wankeln... Frown
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
 
Lennart
Inte så länge som

du tar hänsyn till skillnaden i luftmängd som skall blötas ner med bensin.


Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
neiphlim
Lennart skrev:
Inte så länge

som du tar hänsyn till

skillnaden i luftmängd som skall blötas ner med bensin.



Nu trillar inte polleten ner riktigt. Är inte med på noterna. Hjulet snurrar men

hamstern är

död...
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
 
Lennart
Mer olja i

navet. Vi tar det senare idag.Smile
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.24 sekunder - 198 Förfrågningar 18,930,172 unika besök