Tegheims hembyggda 26B 4rotor-vev
|
Tegheim |
Publicerat 16-03-2013 17:18
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Köpte mig en bit Ø220mm 2541-03 i veckan att
göra en bakre motvikt utav. Så nu var det dags att ställa sig vid CNC-
svarven igen
Köpte en kortbit på 100mm, men behövde inte hela till detta, så det fick bli att kapa.
Första sidan
Färdigt!
Nu ska jag lämna iväg den till en
trådgnistare som ska göra invändiga splines åt mig.
Kommer göra nån form utav "25 splines, men en bortfallen" så att man bara kan sätta
den på ett
ställa.
Lättare sen när man ska balansera med fräsningen om man inte kan göra fel.
Eftersom jag ska fräsa mina egna splines, så är det enkelt att hoppa över en
splines.
Redigerat av Combat den 26-08-2013 15:27
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
jantore |
Publicerat 20-03-2013 15:37
|
Användare
Inlägg: 77
Registrerad: 31.10.07
|
Hei
Tony
På min ble det brukt et auto svinghjul.
Du vill ha et så lett svinghjul som muligt. På
min ble det kun laget en auto motvekt med splines.
Vill anbefale dette fremfor å lage et fult stål svinghjul. Da du trenger det så lett som overholdet muligt. Og auto svinghjulet er så lett som du
kan få det.
Jan-Tore |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 21-03-2013 18:51
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Detta är ju bara motvikten.
Svänghjulet kommer bli extremt litet. Lika
stort som Tiltonkopplingen + auto-flexkrans
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 22-03-2013 13:37
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Såhär litet är
svänghjulet i CADen iaf.
2.7kg ca.
Sen tillkommer kopplingen och startkransen.
Då är det helt i stål. Lite vikt är inte fel.
Redigerat av Combat den 26-08-2013 15:29
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 22-03-2013 14:06
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Redigerat av Combat den 26-08-2013 15:36
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
jantore |
Publicerat 22-03-2013 15:44
|
Användare
Inlägg: 77
Registrerad: 31.10.07
|
Her kan du
se bilde av motvekten og svinghjulet mitt.
Redigerat av Combat den 26-08-2013 15:37
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 22-03-2013 18:17
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Ja, men det är ju typ exakt samma sak som jag
visade nyss då
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 22-03-2013 18:19
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Sen har jag en liten ide om att ett lite tyngre svänghjul kan ge en mer lättkörd bil. Så jag är inte så orolig
för
lite vikt heller.
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 26-03-2013 05:50
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Ingen större
nyhet. Vi flyttade på
Wolvon igår. Första gången på fyra år :-) lättare att spekulera när man har bilen i rätt höjd :-)
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My
%20Wolvo%20142/20130325_171450-1_zpsff9d3617.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130325_185315_zps8fce631f.jpg
[/IMG]
Lite svårkörd utan
styrväxel. Vi var tre man, jag och brorsan styrde, och farsan knuffade :-)
"Det är inte killen på bilden som
skrivit brevet"
Redigerat av Combat den 26-08-2013 15:44
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
jantore |
Publicerat 26-03-2013 13:17
|
Användare
Inlägg: 77
Registrerad: 31.10.07
|
OK så du skal frese ut den ene halvdelen av motvekten så den blir ligenende motsatt side |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 26-03-2013 13:19
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Japp, men tänkte det var bättre att vänta med det till det närmar sig :-)
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
jantore |
Publicerat 02-04-2013 13:54
|
Användare
Inlägg: 77
Registrerad: 31.10.07
|
Tegheim skrev:
Japp, men tänkte det var bättre
att
vänta med det till det närmar sig :-)
ahhhh da skjønner jeg hehe |
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 02-04-2013 19:19
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Tegheim skrev:
Sen har jag en liten ide om att ett lite tyngre svänghjul kan ge en mer lättkörd bil. Så jag
är inte så
orolig för lite vikt heller.
Fick den förklaringen av Jörgen och ett svänghjul med lite vikt i till min...
Dock har du ganska
mycket mer "roterande" vikt för att hjälpa
med momentet vid tex start...
Ett tyngre svänghjlul ska tydligen även hjälpa att bygga ladd om du för
för dig att ha turbo på den
Kanske ett ämne att forska lite i
Kör hårt
tegis!
Ps blir det 13b delar eller hur blev det? Gavlar osv?
Mvh JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 03-04-2013 08:13
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Jag kommer nog använda mig utav så mycket 13B-delar som möjligt till en
början. Billet är roligt och fränt. Men det tar tid :-)
Har alla gavlar ifrån REW, och några rotorhus.
Angående svänghjul förstod jag inte om du
menafe att du hade tungt eller lätt :-) Gick tolka det olika. Men jag vet iaf folk som har väldigt goda erfarenheter av tyngre svänghjul. Allt beror
självklart
på applikation. Och det är inte så jobbigt att göra nytt svänghjul om man vill ändra :-)
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 03-04-2013 16:59
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Tegheim skrev:
Jag kommer nog använda mig utav så mycket
13B-delar som möjligt till en början. Billet är roligt och fränt. Men det tar tid :-)
Har alla gavlar ifrån REW, och några rotorhus.
Angående
svänghjul förstod jag inte om du menafe
att du hade tungt eller lätt :-) Gick tolka det olika. Men jag vet iaf folk som har väldigt goda erfarenheter av tyngre
svänghjul. Allt beror självklart på applikation. Och det är inte så jobbigt
att göra nytt svänghjul om man vill ändra :-)
Billet är ju klart
gryyyymt och kungligt men som sagt tid och pengar!
Jag har ett tungt stålsvänghjul till min Tilton koppling...
Kämpa vidare!
Mvh JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 06-04-2013 19:45
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Idag tog jag och bror en
roadtrip på 60mil.
Här är resultatet:
19x9.25" BBS Magnesium.
8kg och centrumbult.
Redigerat av Combat den 26-08-2013 16:32
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 08-04-2013 17:59
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Har börjar lite lätt på centrumbult-hub
i CADen. De
mesta måtten har jag fått ifrån Ronnie på www.hilmersson-ra... eftersom han hade likadan fälgar på sin Manta, men jag ska ändra lite så det passar mig
bättre.
Redigerat av Combat den 26-08-2013 16:32
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 13-04-2013 13:24
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Lite
motivations-brist är närvarande. Trodde att jag skulle gå på varvstoppet när jag fick ner bilen på egna hjul, men så har det inte
blivit.
Var ju som sagt
och hämtade BBS-fälgarna förra helgen, och i brist på intresse, så digitaliserade jag fälgarna igår. Har också vägt dem. 8.08kg utan däck får väl anses bra.
En snabb hub gjorde också, mitt största
problem är att få plats med hjulen innanför skärmarna. Bilen är för smal Vill ha en så smal
adapterhub som möjligt, men samtidigt måste det finnas lite
styrka kvar i den. Får se hur jag gör där. Kanske blir nya hjulnav istället...?
[URL=http://s815.photobucket.com/user/Tegheim/media/My%20Wolvo
%20142/SolidWorks/Wheelhub-01-1_zps38510552.jpg.html][img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/Wheelhub-01-1_zps38510552.jpg
[/IMG][/URL]
Såhär ser ju fälgarna ut på ett ungefär, alla viktiga mått stämmer, och resten är sånär som nån millimeter rätt. Nördigt, kanske,
men jag
finner en ro i att sitta och rita. Väldigt avslappnande.
[URL=http://s815.photobucket.com/user/Tegheim/media/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/BBS19x925-
01_zps546098c3.jpg.html][IMG]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/BBS19x925-01_zps546098c3.jpg[/img] is not a valid Image.[/URL]
Såhär kan det
se ut när man sätter ihop paketet.
Redigerat av Combat den 26-08-2013 16:34
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Qwankelbankel |
Publicerat 13-04-2013 14:43
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 19.08.12
|
Oerhört imponerande bygge dedär
Niklas Nilsson,
Hofors
Vänsterstyrd RX7 - 93a, Vinröd-metallic
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 01-05-2013 15:16
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Har försökt hinna ifatt
verkligheten på hemsidan.
Titta gärna, och
skrik till om ni ser några fel.
Anledningen till hemsidan är faktiskt min fars fel. Han ville se, och visa vad jag gjort för sina vänner, men klarar
inte av
att bläddra igenom forumtrådar på 90 sidor.
http://www.moosev...mance.com/
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|