Renovering av motor samt. mer effektök.
|
paros |
Publicerat 18-05-2010 09:06
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Med
namnet i tråden
utmanar jag Tha_MaazA, vi får mötas upp på en mörk gata i sommar
Eftersom motorn av någon anledning gett upp nu under våren kommer en renovering att ske.
Samtidigt
som det redan skett en del uppdateringar, kommer även ett nytt turbokitt testas.
Motorn kommer att renoveras av "Jönsson" som
behändligt nog finns i mina hemtrakter. Målet är att
kunna köra på både gata/bana.
FD3S -96 R2
Förutsättningar 2009 (350hk, 430nm vid 0,85
bar)
- HKS frontmatad intercooler
- Coilovers
- Power FC + commander
- 3"
HKS avgas
- APEXI luftfilter
- HKS soppa-pump (kraftigare
strömkabel dragen)
Förutsättningar 2010 xhk, xnm vid 1.0 bar
- HKS frontmatad intercooler
- Coilovers
-
Power FC + commander
-
3" HKS avgas
- APEXI luftfilter
- HKS soppa-pump (kraftigare strömkabel dragen)
- ACT Xtreme street clutch kit
- KOYO aluminium kylare
- MSD
twin-
spole med MSD tändkablar
- Jacobs tändförstärkare
- Extreme Fuel System (fuelrail, 1600-spridare, bränsletrycksregulator, mm)
- BNR-turbokit
- Greddy boost controller
- Portad
motor
- Kolfiberlock med luftintag till högra strålkastaren
[img]http://www1.garaget.org/archive/80/79847/150856/150856-1407703.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av paros den 18-05-2010 09:10
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 18-05-2010 09:08
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Ska bli intressant. Blir den klar nu i sommar då?
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
paros |
Publicerat 18-05-2010 09:13
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Absolut!
Det beror givetvis på vad
som gått sönder och leveranstider, men går allt som det ska nu så plockar
vi ner motorn nu under veckan. Jönsson plockar sedan isär den och därefter beställs grejjer så fort det går. Sen tar det
väl 1 eller ett par veckor innan
grejjerna kommer och motorn ska in igen med nya kopplingen och turbos.
Målet är att få igång den någon gång under juli. |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 18-05-2010 09:30
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Detta ska bli kul att följa så får vi se om du hänger med mig sen
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 18-05-2010 20:50
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Kul med ett
projekt till ska bli intressant att se vad BNR kittet ger i en svensk bänk.
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 18-05-2010 23:27
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Mycket spännande, håller tummarna för att det går snabbare för er.
Jag är själv rätt intresserad av
att prova
nya grejjor. Ska försöka få tag på mer info om det japanska
twin systemet.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
paros |
Publicerat 19-05-2010 07:24
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Då är det mycket när a att lyfta ut motorn.
2 saker saknas:
Växellåddan:
Jag har förstått
att man skall "lossa urtrampningslagrets ring", hur gör man detta?
Kabelhärvan:
Är det kontaktstycket
till databoxen som skall träs ut genom topedväggen, eller var delar man? |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 19-05-2010 07:52
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
paros skrev:
Växellåddan:
Jag har förstått att man skall "lossa urtrampningslagrets ring", hur gör
man detta?
http://www.wankel...p;pid=6293
paros skrev:
Kabelhärvan:
Är det kontaktstycket till
databoxen som
skall träs ut genom topedväggen, eller var delar man? Just så.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
paros |
Publicerat 19-05-2010 08:14
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
wankelmats skrev:
paros skrev:
Växellåddan:
Jag har förstått att man skall
"lossa urtrampningslagrets ring", hur gör man detta? [url]http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?
thread_id=832&pid=6293
[/url]
paros skrev:
Kabelhärvan:
Är det kontaktstycket till databoxen som skall träs ut genom topedväggen, eller var delar man? Just så.
Det var nog denna kommentar i tråden ovan jag letade efter: "sen måste du trycka in den ringen på urtrampningslagret genom kikhålet
med en lång skruvmejsel för att få bort
lådan från motorn" |
|
|
|
paros |
Publicerat 19-05-2010 08:22
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Är detta original downpipe eller eftermarknads?
[img]
http://www1.garaget.org/gallery/archive/79847/933292_b761sa.jpg[/img]
Redigerat av paros den 19-05-2010 08:28
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 19-05-2010 09:08
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
eftermarknad!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
paros |
Publicerat 19-05-2010 09:14
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Vad bra, då är det HKS hela vägen |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 19-05-2010 09:53
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
paros
skrev:
wankelmats skrev:
paros skrev:
Växellåddan:
Jag har förstått att man skall "lossa urtrampningslagrets ring", hur gör man detta?
http://www.wankel...p;pid=6293
Det var nog denna kommentar i tråden ovan jag letade efter:
"sen måste du trycka in den
ringen på urtrampningslagret genom kikhålet med en lång skruvmejsel för att få bort lådan från motorn" Du kollade
inte på filmen ? Den visar hur låsringen funkar, även utan ljud.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
paros |
Publicerat 19-05-2010 10:30
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Ok, det såg inte allt för svårt ut. |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 19-05-2010 10:36
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Det är det inte heller Lite pill är det igenom det 5cm stora hålet... glöm inte bort att klicka i det sen igen
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
paros |
Publicerat 19-05-2010 22:04
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Motor ur.
Rotor 2 verkar vara kass, mer info kommer när den plockas isär. |
|
|
|
glc |
Publicerat 23-05-2010 23:46
|
Användare
Inlägg: 74
Registrerad: 23.05.10
|
Ett stycke motor riven..
Å de va mer
än 1 rotor som var skadad.Ägaren kommer förbi å inspekterar i morrn.
Micke W Dalarna/djurås
Jönsson me nytt
nick..
070-0297279
|
|
|
|
paros |
Publicerat 01-06-2010 19:05
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Då var 2 rotorer med matchande hus samt
vevaxel beställt från England.
Med lite tur kan arbetet påbörjas till helgen om Jönsson är
på rätt humör
Motorn skall portas och packningar bytas, med lite tur går det att behålla en del
grejjer... |
|
|
|
Olle_L |
Publicerat 01-06-2010 19:30
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 08.12.09
|
Utan att verka oförskämd men
vad betalade du för 2 rotorer
och 2 rotorhus samt en vev? Man är ju lite nervös att man själv kommer få göra likadant =)
Mazda Rx7 FD -95
Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
|
|
|
|
paros |
Publicerat 01-06-2010 19:44
|
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
|
Olle_L skrev:
Utan att verka oförskämd men vad
betalade du för 2
rotorer och 2 rotorhus samt en vev? Man är ju lite nervös att man själv kommer få göra likadant =)
Hamnade på runt 8500kr
levererat. Kolla annars med Mats på forumet, han verkar ha
grejer. |
|
|