Renovering av motor samt. mer effektök.
glc
Publicerat 27-08-2010 14:07
Användare
Inlägg: 74
Registrerad: 23.05.10
Vad beror de på att dom skulle
tappa trycket? Jag får
det till tryckläcka eller så är det fel kombination på setupen i snurrorna.. Det är ju större kompressor inlopp med över 5mm mot orginal
så de borde finnas nog me luft för bra pulver mot
orginalet.. Ska bli kul å se vad den kan ge med 0.8-1 bar iaf..
Sen får vi se vad min egen ger i
bänk sen dock med singel turbo men med samma portning..
Micke W Dalarna/djurås
Jönsson me nytt
nick..
070-0297279
paros
Publicerat 03-09-2010 07:35
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
Nu
är motorn istoppad igen.
Lite slangar som ska hitta ägare, och annat smått och gott kvar.
Förutom renoverad
(portad) motor (med nya packningar,
tätningar, etc), så finns även följande uppdateringar:
- AEM UEGO - bredbandslambda
- ACT Xtreme street clutch kit
- Greddy Profec-B
- Koyo R1443
kylare
[img]http://www.turboimport.com/catalog/parts_images/act_clutch.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://www.gruppe-s.com/Ben/Electronics/greddy_profec.jpg
[/img]
[img]
http://i1.frsimg.com/images/detailed_images/Koyo_R1443_01.jpg[/img] is not a valid Image.
Finns det någon lämplig panel att köpa att använda under stereon
(borra och sätta in mätarhuset i)?
[img]
http://www.aemelectronics.com/images/digital-wideband_cat.jpg[/img]
Redigerat av paros den 03-09-2010 08:33
Levinsson
Publicerat 03-09-2010 07:45
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
paros skrev:
Tha_MaazA
skrev:
Det tror jag också!
Hoppas det blir bra mos!
Lär få högt ladd vid lågt varvtal! Kommer gå drifta satan!
Jodå, Jönsson har lovat att jag ska kunna ladda minst up
mot 3-4 bar
Det är svårt med laddtrycket, man vill givetvis kunna kräma ut så mycket som möjligt... men samtidigt kunna köra bile "safe".
Vad
borde vara rimligt att ladda med
nyrenoverad motor och 2mm tätningar och ett par finare begagnade rotorer (portad på "Dalavis"
?
4bar,
är det möjligt med ett sånt extremt övertryck i motorn??
Blir det
uppstart i år?
Mr Wankeltrim
Publicerat 03-09-2010 07:52
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
Ladda inte förmycket med dom leksaks snurrorna. Norrbaggens snurror har börjat trycka ur sig olja efter knappt ett
par hundra mil.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
paros
Publicerat 03-09-2010 08:30
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
Levinsson skrev:
paros skrev:
Tha_MaazA skrev:
Det tror jag också! Hoppas det blir bra mos!
Lär få högt ladd vid lågt varvtal! Kommer gå drifta satan!
Jodå,
Jönsson har lovat att jag ska kunna ladda minst up mot 3-4 bar
Det är svårt med laddtrycket, man vill givetvis kunna kräma ut så mycket som möjligt...
men samtidigt kunna köra bile
"safe".
Vad borde vara rimligt att ladda med nyrenoverad motor och 2mm tätningar och ett par finare begagnade
rotorer (portad på "Dalavis"
?
4bar, är det
möjligt med ett sånt extremt övertryck i motorn??
Blir det uppstart i år?
Nej nej
Det blir max 1 bars laddtryck (eller kanske 1.2 när inte Jönsson ser på... ).
Redigerat av paros den 03-09-2010 08:34
paros
Publicerat 03-09-2010 08:32
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
Mr Wankeltrim skrev:
Ladda inte förmycket med dom leksaks snurrorna. Norrbaggens snurror
har börjat trycka
ur sig olja efter knappt ett par hundra mil.
Jag har läst på via amerikanska forum och inte hittat någonting negativt om
BNR-turbos, varför jag måste anta att det antingen är en
tillfällighet/felaktighet med Norrmannens turbosar.
Av ren nyfikenhet, vet du vad han körde på
för laddtryck?
hedis
Publicerat 03-09-2010 10:26
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
dom
där aggen kanske kräver en reducering... de skulle jag monterat för säkerhetens skull. Får man lite bättre spool med.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
paros
Publicerat 05-09-2010 11:23
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
Hedis skrev:
dom där aggen kanske kräver en reducering... de skulle jag monterat för säkerhetens skull. Får
man lite bättre spool med.
Vad menar du med reducering?
hedis
Publicerat 05-09-2010 12:53
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
Man stryper ner oljetrycket in i turbon/turbona med en nippel med ett litet hål.
1.25-1.75mm verkar mest vanligt.
Ett
turboagg behöver inte mer olja än att de bara ska smörja lagerdelen. Vissa klarar höga oljetryck i lagerhuset medans andra kollapsar i tätningarna rätt
fort.
Reducering av oljetryck kan även ge jämnare oljetryck i hela motorn då man inte flödar ut lika högt tryck till turbon.
Har även bevisats att genom reducering har
man fått tidigare spool på
turbosar och finare kurva, då dom inte "gått tungt" för all olja som ska passera.
Lång förklaring kanske, men de
ger bättre info om de hela.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
Vin Vendel
Publicerat 05-09-2010 16:48
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
Hmm undrar om jag ska ha strypnippel jag kör med HKS T04R?
Chefen
Publicerat 05-09-2010 18:52
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
framförallt kullagrade turbosar
behöver ofta strypning till oljan. kom
ihåg att sätta strypningen så nära turbon som möjligt bara...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
Johan_K
Publicerat 05-09-2010 21:34
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
Plutten skrev:
framförallt
kullagrade turbosar behöver ofta
strypning till oljan. kom ihåg att sätta strypningen så nära turbon som möjligt bara...
Rätt ! Min sitter direkt på
turbon Som jag har fattat det så ska vanliga glidlager ha lite mer
tryck ! Men har man högt olje tryck kanske det är bra !
// JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
paros
Publicerat 10-09-2010 13:03
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
Nu är motorn teststartad.
Gick igång på 3
sekunder utan problem!
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/79847/large/992193_dpmbrq.jpg[/img] is not a valid Image.
YouTube video VIDEO
Redigerat av Combat den 10-09-2010 13:21
paros
Publicerat 31-01-2011 19:23
Användare
Inlägg: 561
Registrerad: 10.02.08
Inte mycket har hänt under vintern.
Har lyckats fälla in LAddtrycksstyrning
och
bredbandslambda i panelen. Har äen fått på Feed-kjolarna på sidorna.
[img]http://www1.garaget.org/archive/80/79847/150856/150856-
2196328.jpg[/img] is not a valid Image.
Bild fixad /Levinsson
Redigerat av Levinsson den 31-01-2011 22:12