May 11 2024 09:15:14
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Vibrerar över 5000rpm
Tegheim
Va ute och körde med Rx7an idag, har inte

varvat något nämnvärt tidigare, men testade lite lite mer nu. Och när jag

kommer över 5000rpm så vibrerar hela bilen och låter jävligt obehagligt. Självklart

har jag inte vågat testa fler gånger. Trodde först att laddtrycket skenade och att skiten skulle rasa. När jag

kom tillbaka till garaget så låter jag den stå

på tomgång, och den skakar lite oroligt ibland, men gången är jämn.
Provade att varva upp den på Neutralen, med samma resultat, vid 5000rpm så

börjar bilen

skaka något kompiöst!

Det enda jag kan tänka mig är att något i vev-partiet, svänghjul, eller koppling är vajsing, men blir ändå inte klok på det.

Några

ideer?!




Sen reagerade jag på att jag har ca 10psi laddtryck, men de va mest en parentes.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Tegheim
1 1/2år senare, så fick jag ur

fingrarna som satt långt inne. Och ikväll åkte lådan av för att kolla om

det sitter fel svänghjul i Rx7an.
Men icke, det är en 318-hjul som sitter. Dock så

undrar jag om det är nån skillnad viktmässigt på mina två olika tryckplattor.

Denna sitter i nu och

följde med motorn som sitter i:


i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/Mazda%20Rx7%20T2%20-88/IMAG0628.jpg


Och denna har jag liggandes, troligtvis original som




satt när jag köpte bilen:
i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/Mazda%20Rx7%20T2%20-88/IMAG0629.jpg

Dom ser ju inte likadana ut, men

bägge passar ju. Är det nån

skillnad på dem mer än utseendet?


Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Lennart
Har du lättat svänghjul med automatlådans

balansvikt ??
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Tegheim
Nej, det är

helt original...
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Lennart
Är det helt orginal till den motor du har i bilen eller till motortypen????




Är svänghjul

och koppling helt orginal till din motor från fabrik har du ett stort problem på G!!!
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Tegheim
Nja, alltså jag köpte en motor

i delar av Gzon. Har bara bett Jörgen skruva ihop det som låg i lådan vilket han

gjort. Men nu är det nåt som är vajsing.
Kanske är fel motvikt fram?




Jag började misstänka soppan först, men eftersom samma fenomen dyker upp när man torrgasar så vet jag inte. Annars

kunde det ju blivit skumma grejer när man

belastar en motor som inte får soppa/tändning som kan liknas vibrationer...
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Lennart
Hehe!! Det räcker inte med "grejor i en

låda". Grejorna måste passa ihop och det gör dom tydligen inte. Har du inte DIN motors svänghjul ( balanshjul) har du problemet där.
När

jag bytt från

org. svänghjul till lättat med balansvikt har jag alltid överfört org. svänghjulet "balans" till det lättade. Den största skillnaden jag mätt upp är 7 gram

förskjutet 10

grader som vi justerat till. Radien är 10 cm. Vibb.kraften vid 5000 rmp får du räkna ut själv.

Glöm inte detta när du bygger 2,6 liters

motorn.AngryShock
Redigerat av Lennart den 20-09-2011 16:23
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Tegheim
Jag har full koll,

men

när jag köpen en komplett motor, så räknar jag med att det är rätt grejer som är med. Simple as that.
Om nu inte så är fallet, så är det ju tråkigt, och då löser

jag det!

26an ska

balanseras noga för att få sina egna "originalvikter" Grin
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Lennart
Tegheim skrev:
26an ska balanseras noga för att få sina egna

"originalvikter" Grin







Mumms!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Grin
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
gzon
Legendens gamla motor för övrigt. Ingen obalans i den innan den plockades isär och inte heller med

eftermarknadssvänghjul med "slumpad" automatsvänghjul.

Men balanserade du inte

paketet innan montering? Jag låter alltid Jörgen balansera alla

maskiner han bygger åt oss.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
Lennart
gzon skrev:
Legendens gamla motor för övrigt. Ingen obalans i den innan den plockades isär och inte heller

med eftermarknadssvänghjul med

"slumpad" automatsvänghjul.

Men balanserade du inte paketet innan montering? Jag låter alltid Jörgen

balansera alla maskiner han bygger åt oss
.


Ja visst måste

man göra det. Självklart !!!!!!!!!!
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Tegheim
gzon

skrev:

Legendens gamla motor för övrigt. Ingen obalans i den innan den plockades isär och inte heller med

eftermarknadssvänghjul med "slumpad"

automatsvänghjul.

Men balanserade du inte paketet innan montering? Jag låter alltid Jörgen balansera alla maskiner han bygger åt oss.



Är

det inte obalans när man plockar isär den, så är det samma balans när man skruvar ihop den, OM det är samma delar.
Att balansera när man skruvar ihop en helt

original

standard maskin med sina ursprungliga delar är overkill.

Ska riva ner frontkåpan och kolla om det är rätt motvikt fram först och främst. Är det

korrekt där så vettefan vad som händer.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Lennart
Är det inte bättre att fråga Jörgen vad har

tror det kan bero på eller??????????
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Antonic
Tegheim skrev:





gzon skrev:
Legendens gamla motor för övrigt. Ingen obalans i den innan den plockades isär och inte heller med eftermarknadssvänghjul med

"slumpad"

automatsvänghjul.

Men balanserade du inte paketet innan montering? Jag låter alltid Jörgen balansera alla maskiner han bygger åt

oss.


Är det inte obalans när man plockar isär

den, så är det samma balans när man skruvar ihop den, OM det är samma delar.
Att balansera när

man skruvar ihop en helt original standard maskin med sina ursprungliga delar är overkill.




Ska riva ner frontkåpan och kolla om det är rätt motvikt fram

först och främst. Är det korrekt där så vettefan vad som händer.


OVERKILL är underskattat hehe
Anton Von silverhane

Svensson
Ägare av WrapMe by DekorTeknik
Gå in och gilla!



Badass Attack Team

Sponsorer: Bilstereohornan.se - DekorTeknik.com -

Stylingwebben.se - Badassparts.se
 
Tegheim
Lennart skrev:
Är det inte bättre att fråga Jörgen vad har tror det kan bero på

eller??????????


Lika

självklart som ni tyckte det var att balansera, lika självklart har jag pratat med Jörgen redan från början :-)
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Tegheim
Nu

har jag och GL löst problemet med Rx7an Grin
Ikväll skruvade jag upp växellådan igen och prövade, och vips!

Kanon!

Felet?
Fläkten... skruvade av fläkten, och då slutar det vibrera Smile



Nu blir det elfläkt!
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Wolf
haha

oväntad vändning Pfft
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 1.36 sekunder - 201 Förfrågningar 18,997,638 unika besök