5varv på sviestad
sedan hände något, hjälp.
|
Ali |
Publicerat 28-05-2010 12:09
|
Användare
Inlägg: 58
Registrerad: 15.04.09
|
Gabi
antonic hade inte gjort komp testet innan jag ringde dig..
han gjorde det efter att vi pratades vid.
Mvh/Kya |
|
|
|
Antonic |
Publicerat 28-05-2010 14:36
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
ABIEX skrev:
Antonic skrev:
Nu har vi testat och har 6-7kg på 4av6.
Gabbi som gjort motorn trodde det var
en oring
till vattnet som gick.
Men
det är samma kammrar som inte har tryck.
Motorn skulle inte gå alls om en apexitätning gått
fick jag höra men det borde den väll göra.
Fick också höra
att det inte satt 3mm apexitätningar
vem sätter inte dit det om motorn ska tåla 600hk??
Men antar att det är en apexitätning som gått??
Borde inte
vara något annat?
Anledningen till att ja trodde att en vattenring gav upp är för att kya (tidigare ägare) berätta att bilen ryker
vitt....och då fråga ja om bilen trycker ur sig vatten i expansions kärlet ?
fick aldrig veta om komp testet.
Nu när man får veta mer så låter det
som en spricka i en apex eller hörn tätning...
Underskatta inte 2 delade 2mm apex tätningar, de funkar bättre
än sitt rykte.
Får man fråga hur mycket
ni ladda med motorn?
/Gabi
Testet gjordes som sagt innan precis efter han pratade med dig.
Jag körde med 0.7 i ladd.
Vad tror
du är
anledningen att det gått sönder då du byggt och mappat motorn? |
|
|
|
Antonic |
Publicerat 28-05-2010 14:39
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
ABIEX skrev:
Janne skrev:
Bygger Gabi motorer??
Trodde han bara mappade dem.
Varför skulle man inte kunna
tro det???
Visserligen så har jag inte velat vara med och konkurrera med befintliga motor
byggare då marknaden har varit smal.
Men om kunden önskar att
jag bygger motorn så är det klart att jag gör det.
/Gabi
Han skriver väll inte att du inte kan bygga
motorer?
Jag ser bara att han
trodde att du bara mappade bilar. |
|
|
|
Antonic |
Publicerat 28-05-2010 14:40
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
wankelmats skrev:
ABIEX skrev:
Underskatta inte 2 delade 2mm apex tätningar, de funkar bättre än sitt rykte.
Får man fråga hur mycket ni ladda med
motorn?
/Gabi Jag instämmer, men förutsättningen är att
spåren i rotorerna är i väldigt bra skick, och att bilägaren gör det som går för att inte
koksa igen tätningarnas spår.
Vad är det som koksar igen tätningarnas spår? |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 28-05-2010 15:10
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Antonic skrev:
wankelmats skrev:
ABIEX skrev:
Underskatta inte 2 delade 2mm apex
tätningar, de funkar bättre än
sitt rykte.
Får man fråga hur mycket ni ladda med motorn?
/Gabi Jag instämmer, men förutsättningen är att spåren i rotorerna är i väldigt bra skick,
och att bilägaren gör det som går för att inte koksa igen tätningarnas spår. Vad är det som koksar igen tätningarnas spår? I första hand att köra
med en olja som ger mycket
sotavlagringar, i andra hand att alltid mesköra bilen och aldrig belasta den lite hårdare, i tredje hand bidrar också ifall motorn
är fett mappad vid låg belastning. |
|
|
|
Antonic |
Publicerat 28-05-2010 15:47
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
wankelmats skrev:
Antonic skrev:
wankelmats skrev:
ABIEX skrev:
Underskatta inte 2
delade 2mm apex tätningar, de
funkar bättre än sitt rykte.
Får man fråga hur mycket ni ladda med motorn?
/Gabi Jag instämmer, men förutsättningen är att spåren i rotorerna är i
väldigt bra skick, och att bilägaren gör det som går för att inte koksa igen tätningarnas spår. Vad är det som koksar igen tätningarnas spår? I
första hand att köra med en olja som
ger mycket sotavlagringar, i andra hand att alltid mesköra bilen och aldrig belasta den lite hårdare, i tredje hand bidrar
också ifall motorn är fett mappad vid låg belastning.
Oljan
var ju Q8 F1 vilket ska vara en bra olja enligt gabi så det kan vi ta bort?
Har
inte kört hårt med bilen förens sviestad.
Men har ju dragit ur den 20gånger kanske och kört lite småvägar.
Har alltid blivit varmkörd innan jag dragit ur
den naturligtvis.
Annars har det varit i vanlig tempo ett par 100mil dvs 120km/h. |
|
|
|
racertomten88 |
Publicerat 28-05-2010 17:18
|
Användare
Inlägg: 492
Registrerad: 26.09.09
|
köpte du bilen av KYA.? blå widebody.? |
|
|
|
Antonic |
Publicerat 28-05-2010 17:52
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
racertomten88 skrev:
köpte du bilen av KYA.? blå widebody.?
Japp stämmer bra. |
|
|
|
ABIEX |
Publicerat 30-05-2010 13:44
|
Användare
Inlägg: 201
Registrerad: 19.10.07
|
Antonic
skrev:
ABIEX skrev:
Antonic skrev:
Nu har vi testat och har 6-7kg på 4av6.
Gabbi som gjort motorn trodde
det var
en oring till vattnet som gick.
Men det är samma kammrar som inte har tryck.
Motorn skulle inte gå alls om en apexitätning gått
fick
jag höra men det borde den väll göra.
Fick också höra att det inte satt 3mm
apexitätningar
vem sätter inte dit det om motorn ska tåla 600hk??
Men antar att det är en apexitätning som gått??
Borde inte vara något annat?
Anledningen till att
ja trodde att en vattenring gav upp
är för att kya (tidigare ägare) berätta att bilen ryker vitt....och då fråga ja om bilen trycker ur sig vatten i expansions kärlet ?
fick aldrig veta om komp
testet.
Nu när man får veta mer så låter det som en spricka i en apex eller hörn tätning...
Underskatta inte 2 delade 2mm apex tätningar, de funkar
bättre än sitt rykte.
Får man
fråga hur mycket ni ladda med motorn?
/Gabi
Testet gjordes som sagt innan precis efter han pratade med
dig.
Jag körde med 0.7 i ladd.
Vad tror du är anledningen att det
gått sönder då du byggt och mappat motorn?
Väldigt svårt att bara lämna
svar på vad som kan ha hänt om man inte öppnar motorn först.
Att enbart spekulera är bra för forum
filosoferna.
Ett filosofiskt svar kan leda till det
mest fantasifulla förklaringen det hela beror på vart man vill vinkla händelsen till.
Fakta kan man enbart få vid undersökning och
forskning
/Gabi
FD3S 13B-REW 809Hp @ high boost
[url]g-
r.se[/url]
MER ÄN BARA KARTONGTRIM
”Det är lättare att vara elak på Internet men det är bättre att vara elak i verkligheten”
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 03-06-2010 19:39
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Nu
är bara lyftningen kvar resten är rensat!
Har fruktansvärt ont i ryggen så lyftet får vänta lite dock.
Letar förbrilt nu till en mindre turbo som ger så
sjukt bra spoolup och
kanske max runt 420-430hk
Några rek??
Hittat Tial 38mm wastegate som ska klara detta också
Eller varför inte gå över till
kolvmotor igen hihi |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-06-2010 20:13
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Antonic skrev:
Nu är bara lyftningen kvar resten är rensat!
Har
fruktansvärt ont i ryggen så lyftet får vänta lite dock.
Letar förbrilt nu till en mindre turbo som ger så sjukt bra
spoolup och kanske max runt 420-
430hk
Några rek??
Hittat Tial 38mm wastegate som ska klara detta också
Eller varför inte gå över till kolvmotor igen hihi
GT35 eller hybrid
byggd på GT35.
Jag hade nog satsat på en Tial 44mm.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
lego |
Publicerat 03-06-2010 21:00
|
Användare
Inlägg: 784
Registrerad: 16.10.07
|
T04S
kanske vore något? Tycker den verkar ha vettig spool och så ska man
kunna kräma ur 450 hk på 1-1,1 bar ladd.
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?
car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd
Superior Imports
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 04-06-2010 00:21
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Kanske denna funkar??
[url]http://mazda-
ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=19738[/url]
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 04-06-2010 07:13
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Köp
en TB60 från turbobanditen! Samma storlek som min hx40. Och min spolar ju
rätt bra!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 04-06-2010 12:24
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Mr Wankeltrim skrev:
Antonic
skrev:
Nu är bara lyftningen kvar resten är rensat!
Har fruktansvärt ont i ryggen så lyftet får vänta lite dock.
Letar förbrilt nu till en mindre turbo som ger så
sjukt bra spoolup
och kanske max runt 420-430hk
Några rek??
Hittat Tial 38mm wastegate som ska klara detta också
Eller varför inte gå över till
kolvmotor igen hihi
GT35 eller hybrid byggd på
GT35.
Jag hade nog satsat på en Tial 44mm.
Har du mappat någon med GT35?
Tänkte
när det började ladda, hur mycket effekt/NM fick ni och vad kan man max pressa ur GT35? |
|
|
|
Antonic |
Publicerat 04-06-2010 12:30
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Tha_MaazA skrev:
Köp en TB60 från turbobanditen! Samma storlek som min hx40. Och min spolar ju rätt bra!
När börjar din ladda? |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 04-06-2010 12:33
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
hade 1 bar vid 4000varv.. men
då stämplade jag på vid typ 3,500varv. Så kanske innan t.om.
Redigerat av Tha_MaazA den 04-06-2010 12:33
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 04-06-2010 21:40
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
hade 1 bar vid 4000varv.. men då stämplade jag på vid typ 3,500varv. Så kanske innan
t.om.
Men var din motor
mappad efter singelkonverteringen? med tanke på att du körde så
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 04-06-2010 23:00
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Vin
Vendel skrev:
Tha_MaazA skrev:
hade 1 bar vid 4000varv.. men då stämplade jag
på vid typ 3,500varv. Så kanske innan t.om.
Men var din motor mappad efter
singelkonverteringen? med tanke på att du körde så
Nepp, drog på 1 gång, den filmen jag la ut typ. Men inge mer.
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 04-06-2010 23:34
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Att inget rek mig någon portning?
Min motor är ju i stort sett oportad.
Borde ju göra enormt mycket på spool-up tiden?
Gör den något på toppen med?
Idag börjar den ladda vid
4500rpm och slutar strax efter 7500rpm. |
|
|