May 16 2024 01:35:13
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
5varv på sviestad sedan hände något, hjälp.
Ali
Gabi

antonic hade inte gjort komp testet innan jag ringde dig..
han gjorde det efter att vi pratades vid.

Mvh/Kya
 
Antonic
ABIEX skrev:


Antonic skrev:
Nu har vi testat och har 6-7kg på 4av6.
Gabbi som gjort motorn trodde det var
en oring

till vattnet som gick.

Men

det är samma kammrar som inte har tryck.
Motorn skulle inte gå alls om en apexitätning gått
fick jag höra men det borde den väll göra.

Fick också höra




att det inte satt 3mm apexitätningar
vem sätter inte dit det om motorn ska tåla 600hk??

Men antar att det är en apexitätning som gått??
Borde inte

vara något annat?





Anledningen till att ja trodde att en vattenring gav upp är för att kya (tidigare ägare) berätta att bilen ryker

vitt....och då fråga ja om bilen trycker ur sig vatten i expansions kärlet ?



fick aldrig veta om komp testet.

Nu när man får veta mer så låter det

som en spricka i en apex eller hörn tätning...

Underskatta inte 2 delade 2mm apex tätningar, de funkar bättre

än sitt rykte.
Får man fråga hur mycket

ni ladda med motorn?

/Gabi


Testet gjordes som sagt innan precis efter han pratade med dig.
Jag körde med 0.7 i ladd.
Vad tror

du är

anledningen att det gått sönder då du byggt och mappat motorn?
 
Antonic
ABIEX skrev:
Janne skrev:



Bygger Gabi motorer??
Trodde han bara mappade dem.


Varför skulle man inte kunna

tro det???
Visserligen så har jag inte velat vara med och konkurrera med befintliga motor

byggare då marknaden har varit smal.
Men om kunden önskar att

jag bygger motorn så är det klart att jag gör det.


/Gabi


Han skriver väll inte att du inte kan bygga

motorer?
Jag ser bara att han

trodde att du bara mappade bilar.
 
Antonic
wankelmats skrev:


ABIEX skrev:


Underskatta inte 2 delade 2mm apex tätningar, de funkar bättre än sitt rykte.
Får man fråga hur mycket ni ladda med

motorn?

/Gabi
Jag instämmer, men förutsättningen är att

spåren i rotorerna är i väldigt bra skick, och att bilägaren gör det som går för att inte

koksa igen tätningarnas spår.


Vad är det som koksar igen tätningarnas spår?
 
wankelmats


Antonic skrev:
wankelmats skrev:
ABIEX skrev:
Underskatta inte 2 delade 2mm apex

tätningar, de funkar bättre än

sitt rykte.
Får man fråga hur mycket ni ladda med motorn?

/Gabi
Jag instämmer, men förutsättningen är att spåren i rotorerna är i väldigt bra skick,



och att bilägaren gör det som går för att inte koksa igen tätningarnas spår.
Vad är det som koksar igen tätningarnas spår?
I första hand att köra

med en olja som ger mycket

sotavlagringar, i andra hand att alltid mesköra bilen och aldrig belasta den lite hårdare, i tredje hand bidrar också ifall motorn

är fett mappad vid låg belastning.
 
Antonic
wankelmats skrev:


Antonic skrev:
wankelmats skrev:
ABIEX skrev:
Underskatta inte 2

delade 2mm apex tätningar, de

funkar bättre än sitt rykte.
Får man fråga hur mycket ni ladda med motorn?

/Gabi
Jag instämmer, men förutsättningen är att spåren i rotorerna är i




väldigt bra skick, och att bilägaren gör det som går för att inte koksa igen tätningarnas spår.
Vad är det som koksar igen tätningarnas spår?
I

första hand att köra med en olja som

ger mycket sotavlagringar, i andra hand att alltid mesköra bilen och aldrig belasta den lite hårdare, i tredje hand bidrar

också ifall motorn är fett mappad vid låg belastning.


Oljan

var ju Q8 F1 vilket ska vara en bra olja enligt gabi så det kan vi ta bort?
Har

inte kört hårt med bilen förens sviestad.
Men har ju dragit ur den 20gånger kanske och kört lite småvägar.



Har alltid blivit varmkörd innan jag dragit ur

den naturligtvis.
Annars har det varit i vanlig tempo ett par 100mil dvs 120km/h.
 
racertomten88
köpte du bilen av KYA.? blå widebody.?
 
Antonic
racertomten88 skrev:
köpte du bilen av KYA.? blå widebody.?


Japp stämmer bra.
 
ABIEX


Antonic

skrev:

ABIEX skrev:
Antonic skrev:
Nu har vi testat och har 6-7kg på 4av6.
Gabbi som gjort motorn trodde

det var
en oring till vattnet som gick.



Men det är samma kammrar som inte har tryck.
Motorn skulle inte gå alls om en apexitätning gått
fick

jag höra men det borde den väll göra.

Fick också höra att det inte satt 3mm

apexitätningar
vem sätter inte dit det om motorn ska tåla 600hk??




Men antar att det är en apexitätning som gått??
Borde inte vara något annat?


Anledningen till att

ja trodde att en vattenring gav upp

är för att kya (tidigare ägare) berätta att bilen ryker vitt....och då fråga ja om bilen trycker ur sig vatten i expansions kärlet ?
fick aldrig veta om komp



testet.

Nu när man får veta mer så låter det som en spricka i en apex eller hörn tätning...

Underskatta inte 2 delade 2mm apex tätningar, de funkar

bättre än sitt rykte.
Får man

fråga hur mycket ni ladda med motorn?

/Gabi


Testet gjordes som sagt innan precis efter han pratade med

dig.
Jag körde med 0.7 i ladd.
Vad tror du är anledningen att det

gått sönder då du byggt och mappat motorn?


Väldigt svårt att bara lämna

svar på vad som kan ha hänt om man inte öppnar motorn först.
Att enbart spekulera är bra för forum

filosoferna.
Ett filosofiskt svar kan leda till det

mest fantasifulla förklaringen det hela beror på vart man vill vinkla händelsen till.

Fakta kan man enbart få vid undersökning och

forskning Pfft







/Gabi
FD3S 13B-REW 809Hp @ high boost
[url]g-

r.se[/url]
MER ÄN BARA KARTONGTRIM

”Det är lättare att vara elak på Internet men det är bättre att vara elak i verkligheten”
 
www.g-r.se
Antonic
Nu

är bara lyftningen kvar resten är rensat!
Har fruktansvärt ont i ryggen så lyftet får vänta lite dock.

Letar förbrilt nu till en mindre turbo som ger så

sjukt bra spoolup och

kanske max runt 420-430hk
Några rek??
Hittat Tial 38mm wastegate som ska klara detta också

Eller varför inte gå över till

kolvmotor igen hihi
 
Mr Wankeltrim


Antonic skrev:

Nu är bara lyftningen kvar resten är rensat!
Har

fruktansvärt ont i ryggen så lyftet får vänta lite dock.

Letar förbrilt nu till en mindre turbo som ger så sjukt bra

spoolup och kanske max runt 420-

430hk
Några rek??
Hittat Tial 38mm wastegate som ska klara detta också

Eller varför inte gå över till kolvmotor igen hihi

GT35 eller hybrid




byggd på GT35.
Jag hade nog satsat på en Tial 44mm.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
lego
T04S

kanske vore något? Tycker den verkar ha vettig spool och så ska man

kunna kräma ur 450 hk på 1-1,1 bar ladd.
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?

car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd



Superior Imports
 
http://www.jorego.com
Janne
Kanske denna funkar??

[url]http://mazda-

ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=19738[/url]
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Tha_MaazA
Köp

en TB60 från turbobanditen! Samma storlek som min hx40. Och min spolar ju

rätt bra!
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Antonic
Mr Wankeltrim skrev:
Antonic

skrev:




Nu är bara lyftningen kvar resten är rensat!
Har fruktansvärt ont i ryggen så lyftet får vänta lite dock.

Letar förbrilt nu till en mindre turbo som ger så

sjukt bra spoolup

och kanske max runt 420-430hk
Några rek??
Hittat Tial 38mm wastegate som ska klara detta också

Eller varför inte gå över till

kolvmotor igen hihi

GT35 eller hybrid byggd på

GT35.
Jag hade nog satsat på en Tial 44mm.


Har du mappat någon med GT35?
Tänkte

när det började ladda, hur mycket effekt/NM fick ni och vad kan man max pressa ur GT35?
 
Antonic
Tha_MaazA skrev:
Köp en TB60 från turbobanditen! Samma storlek som min hx40. Och min spolar ju rätt bra!







När börjar din ladda?
 
Tha_MaazA
hade 1 bar vid 4000varv.. men

då stämplade jag på vid typ 3,500varv. Så kanske innan t.om.
Redigerat av Tha_MaazA den 04-06-2010 12:33
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Vin Vendel
Tha_MaazA skrev:
hade 1 bar vid 4000varv.. men då stämplade jag på vid typ 3,500varv. Så kanske innan

t.om.


Men var din motor

mappad efter singelkonverteringen? med tanke på att du körde så
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
Tha_MaazA
Vin

Vendel skrev:

Tha_MaazA skrev:
hade 1 bar vid 4000varv.. men då stämplade jag

på vid typ 3,500varv. Så kanske innan t.om.


Men var din motor mappad efter

singelkonverteringen? med tanke på att du körde så






Nepp, drog på 1 gång, den filmen jag la ut typ. Men inge mer.
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Antonic
Att inget rek mig någon portning?
Min motor är ju i stort sett oportad.



Borde ju göra enormt mycket på spool-up tiden?
Gör den något på toppen med?
Idag börjar den ladda vid

4500rpm och slutar strax efter 7500rpm.
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.30 sekunder - 180 Förfrågningar 19,006,494 unika besök