May 15 2024 17:43:26
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
5varv på sviestad sedan hände något, hjälp.
Tha_MaazA
Kör en stor streetport när du ändå håller på ! Du kommer få bättre spol och

ett shysstare register! Samt ett större

effektuttag!
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Antonic
Frågan är vilken streetportning man ska sattsa på?
 
Tha_MaazA
Antonic skrev:



Frågan

är vilken streetportning man ska sattsa på?


Hör med den som ska renovera och säg hur mkt effekt du ska köra med.

Men en stor streetport ska väl

iaf räcka till typ

500-600hk? Ja, jag vet inte.
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Antonic
Nu är motorn på bänken och

har hittat felet nu troligtvis.
Att en apexitätning är

trasig vet vi ju redan men där spridarna i mitten sitter så är det 2st plastbitar som är under spridarna.

Den ena har gått av på

den sidan det är dålig

komp och den andra är
det en spricka i.
Frågan är om det är det som gjort att apextätningen gått sönder och vart hittar man nya som håller och framförallt

varför går

dom sönder?

Har jag tur så räcker det att byta dessa och 1st apex och kunna köra med i 2mån och sedan skicka iväg den för portning och

3mmapextätningar m.m.
 
Mr Wankeltrim
Tror inte det är orsaken att

det gått en apex.
Skulle bitar av den hamna i motorn så smulas den sönder med en gång.

Är original och dom följer

med FD packningssatsen men går även

att köpa lösa.
Har ett gäng liggandes Wink


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Antonic
Nu är motorn på

bänken.
Där dom 2 mittersta spridarna är sitter ju dessa plastbitar.
Kolla bilden.
[img]




http://www1.garaget.org/gallery/archive/140402/945273_zn0xe5.jpg[/img]

Ena har gått av och troligtvis gått in i rotorn.
Den andra har spruckit men

fortfarande "hel"




Varför har dessa gått sönder?
Redigerat av Antonic den 06-06-2010 18:33
 
Mr Wankeltrim
Är du säker på om dom blev byta vid renoveringen.
När dom blir gamla blir dom sköra

och går lätt sönder.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Antonic
Nej det vet jag ej tyvärr.
Det vet gabi om han ser detta.


Har du

några nya på lager?
Är det

någon annan anledning att dom kan gå sönder?

Annars räcker det ju att byta dessa och en apexitätning om jag har tur så kan

jag köra med den i ett par månader till kanske Smile
Om ni inget

annat har tagit skaga dvs.
 
wankelmats
Håller med Jörgen om att den knappast kan skada en apextätning, (om det inte är karbontätningar),



däremot kan den

eventuellt ha blivit skadad av något som sugts in i motorn,
finns det inga onormala repor eller andra märken på rotor eller rotorhus ?



Hur ser spåret ut där den trasiga tätningen satt ?
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Antonic
Såg att mitt

första inlägg som

försvann kom med högst upp hehe
därav dubbla inlägg.

Jaha jag var övertygad att det var därför det gått sönder.
Men dom borde ju

varit bytta i så fall om det följer med packningsatsen


Men som sagt finns det någon annan anledning att dom går sönder.

Har inte fått isär hela

motorn än och ska snart åka och jobba så räknar med tisdag eftermiddag så vet jag var hur det ser

ut invändigt.
 
gzon
Håller med Jörgen o Mats, plastdiffusorn är inte orsaken till

raset.

Turbon du har är väl om jag inte minns

fel en T04-61mm inlopp = Ungefär som T04S, lämplig till effekter upp till ca:450Hk. Maskinen som Arvika byggde åt denna bil från början var

portad, bytte Gabi

ut den till en oportad? Responsen borde vara bra med setupen som den var från början.
Redigerat av gzon den 07-06-2010 07:40
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
Ali
gzon skrev:
Håller

med

Jörgen o Mats, plastdiffusorn är inte orsaken till raset.

Turbon du har är väl om jag inte minns fel en T04-61mm inlopp = Ungefär som T04S, lämplig till

effekter upp till ca:450Hk.

Maskinen som Arvika byggde åt denna bil från början var portad, bytte Gabi ut den till en oportad? Responsen borde vara bra med

setupen som den var från början.



motorn levererade

570 hk med den turbon.
o har körts med 500hk med den turbon utan problem.
o turbon

ser fortfarande bra ut .

och maskinen som arvika byggde åt denna bil var HELT ORGINAL renoverad.



gabi bytte inte ut det till oportad. jag va där på

plats o såg allt med mina ögon.
och setupen från början sög kan jag säga dig.

nästa gång uttala dig om saker o ting som du VET..o

skaffa information

innan du uttalar dig. tack!
 
Antonic
Försöker får

loss svänghjulet och sitter som fan.
Får man värma antar jag??

Finns ett lager som gått

sönder med där axeln från växellåda ska in.
 
Ordfoerande


behrozosogh skrev:

gzon skrev:



Håller med Jörgen o Mats, plastdiffusorn är inte orsaken till raset.

Turbon du har är väl om jag inte minns fel en T04-61mm inlopp =

Ungefär som T04S,

lämplig till effekter upp till ca:450Hk. Maskinen som Arvika byggde åt denna bil från början var portad, bytte Gabi ut den till en oportad? Responsen borde vara bra

med setupen

som den var från början.



motorn levererade 570 hk med den turbon.
o har körts med 500hk med den turbon utan problem.
o

turbon ser fortfarande bra ut .

och maskinen

som arvika byggde åt denna bil var HELT ORGINAL renoverad.
gabi bytte inte ut det till oportad. jag va

där på plats o såg allt med mina ögon.
och setupen från början sög kan jag säga dig.




nästa gång uttala dig om saker o ting som du VET..o skaffa

information innan du uttalar dig. tack!



Hoppsan! Nu ska det inte bli pajkastning i tråden!
Så vitt jag har

förstått så var det Martin

som byggde bilen åt en tidigare ägare och tog hjälp av Arvika vid renoveringen, och jag tycker inte Martin anklagar någon utan helt enkel frågar hur det ligger till.





Håll diskussionen på en bra nivå så blir allt mycket trevligare.
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol

(Borås)

Ordförande Svenska Wankelregistret.se
 
racertomten88


Ordfoerande skrev:



Hoppsan! Nu ska det

inte bli pajkastning i tråden!
Så vitt jag har förstått så var det Martin som byggde bilen åt

en tidigare ägare och tog hjälp av Arvika vid renoveringen, och jag tycker inte Martin anklagar

någon utan helt enkel frågar hur det ligger till.

Håll

diskussionen på en bra nivå så blir allt mycket trevligare.



mmm paj mums
 
Antonic
Hatar paj!!
Fruktansvärt äckligt tyvärr.




Ingen som har kommentar om svänghjulet?
Allt är normaltgängat?

Ska

nämligen ta med motorn till jobbet inatt och testa med lite värme annars
 
Combat
Är det muttern du frågar om eller om hur du ska få svänghjulet att lossna från excenteraxeln (vevaxeln på kolvspråketWink )

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Antonic
Själva muttern. hehe
Även vid remskivan på andra sidan går inte bort

heller.

Är nog värdens sämsa människa att förklara saker hehe
 
Mr Wankeltrim
Båda är höger gängade.



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Antonic
Tackar så

mycket.
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.34 sekunder - 184 Förfrågningar 19,006,143 unika besök