5varv på sviestad
sedan hände något, hjälp.
|
Tha_MaazA |
Publicerat 05-06-2010 14:34
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Kör en stor streetport när du ändå håller på ! Du kommer få bättre spol och
ett shysstare register! Samt ett större
effektuttag!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 05-06-2010 14:53
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Frågan är vilken streetportning man ska sattsa på? |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 05-06-2010 20:10
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Antonic skrev:
Frågan
är vilken streetportning man ska sattsa på?
Hör med den som ska renovera och säg hur mkt effekt du ska köra med.
Men en stor streetport ska väl
iaf räcka till typ
500-600hk? Ja, jag vet inte.
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 06-06-2010 17:44
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Nu är motorn på bänken och
har hittat felet nu troligtvis.
Att en apexitätning är
trasig vet vi ju redan men där spridarna i mitten sitter så är det 2st plastbitar som är under spridarna.
Den ena har gått av på
den sidan det är dålig
komp och den andra är
det en spricka i.
Frågan är om det är det som gjort att apextätningen gått sönder och vart hittar man nya som håller och framförallt
varför går
dom sönder?
Har jag tur så räcker det att byta dessa och 1st apex och kunna köra med i 2mån och sedan skicka iväg den för portning och
3mmapextätningar m.m. |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 06-06-2010 18:02
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Tror inte det är orsaken att
det gått en apex.
Skulle bitar av den hamna i motorn så smulas den sönder med en gång.
Är original och dom följer
med FD packningssatsen men går även
att köpa lösa.
Har ett gäng liggandes
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 06-06-2010 18:30
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Nu är motorn på
bänken.
Där dom 2 mittersta spridarna är sitter ju dessa plastbitar.
Kolla bilden.
[img]
http://www1.garaget.org/gallery/archive/140402/945273_zn0xe5.jpg[/img]
Ena har gått av och troligtvis gått in i rotorn.
Den andra har spruckit men
fortfarande "hel"
Varför har dessa gått sönder?
Redigerat av Antonic den 06-06-2010 18:33
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 06-06-2010 18:48
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Är du säker på om dom blev byta vid renoveringen.
När dom blir gamla blir dom sköra
och går lätt sönder.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 06-06-2010 18:51
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Nej det vet jag ej tyvärr.
Det vet gabi om han ser detta.
Har du
några nya på lager?
Är det
någon annan anledning att dom kan gå sönder?
Annars räcker det ju att byta dessa och en apexitätning om jag har tur så kan
jag köra med den i ett par månader till kanske
Om ni inget
annat har tagit skaga dvs. |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 06-06-2010 19:12
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Håller med Jörgen om att den knappast kan skada en apextätning, (om det inte är karbontätningar),
däremot kan den
eventuellt ha blivit skadad av något som sugts in i motorn,
finns det inga onormala repor eller andra märken på rotor eller rotorhus ?
Hur ser spåret ut där den trasiga tätningen satt ?
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 06-06-2010 19:25
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Såg att mitt
första inlägg som
försvann kom med högst upp hehe
därav dubbla inlägg.
Jaha jag var övertygad att det var därför det gått sönder.
Men dom borde ju
varit bytta i så fall om det följer med packningsatsen
Men som sagt finns det någon annan anledning att dom går sönder.
Har inte fått isär hela
motorn än och ska snart åka och jobba så räknar med tisdag eftermiddag så vet jag var hur det ser
ut invändigt. |
|
|
|
gzon |
Publicerat 07-06-2010 07:38
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Håller med Jörgen o Mats, plastdiffusorn är inte orsaken till
raset.
Turbon du har är väl om jag inte minns
fel en T04-61mm inlopp = Ungefär som T04S, lämplig till effekter upp till ca:450Hk. Maskinen som Arvika byggde åt denna bil från början var
portad, bytte Gabi
ut den till en oportad? Responsen borde vara bra med setupen som den var från början.
Redigerat av gzon den 07-06-2010 07:40
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Ali |
Publicerat 07-06-2010 15:17
|
Användare
Inlägg: 58
Registrerad: 15.04.09
|
gzon skrev:
Håller
med
Jörgen o Mats, plastdiffusorn är inte orsaken till raset.
Turbon du har är väl om jag inte minns fel en T04-61mm inlopp = Ungefär som T04S, lämplig till
effekter upp till ca:450Hk.
Maskinen som Arvika byggde åt denna bil från början var portad, bytte Gabi ut den till en oportad? Responsen borde vara bra med
setupen som den var från början.
motorn levererade
570 hk med den turbon.
o har körts med 500hk med den turbon utan problem.
o turbon
ser fortfarande bra ut .
och maskinen som arvika byggde åt denna bil var HELT ORGINAL renoverad.
gabi bytte inte ut det till oportad. jag va där på
plats o såg allt med mina ögon.
och setupen från början sög kan jag säga dig.
nästa gång uttala dig om saker o ting som du VET..o
skaffa information
innan du uttalar dig. tack! |
|
|
|
Antonic |
Publicerat 07-06-2010 15:48
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Försöker får
loss svänghjulet och sitter som fan.
Får man värma antar jag??
Finns ett lager som gått
sönder med där axeln från växellåda ska in. |
|
|
|
Ordfoerande |
Publicerat 07-06-2010 18:41
|
Administratör
Inlägg: 26
Registrerad: 01.01.70
|
behrozosogh skrev:
gzon skrev:
Håller med Jörgen o Mats, plastdiffusorn är inte orsaken till raset.
Turbon du har är väl om jag inte minns fel en T04-61mm inlopp =
Ungefär som T04S,
lämplig till effekter upp till ca:450Hk. Maskinen som Arvika byggde åt denna bil från början var portad, bytte Gabi ut den till en oportad? Responsen borde vara bra
med setupen
som den var från början.
motorn levererade 570 hk med den turbon.
o har körts med 500hk med den turbon utan problem.
o
turbon ser fortfarande bra ut .
och maskinen
som arvika byggde åt denna bil var HELT ORGINAL renoverad.
gabi bytte inte ut det till oportad. jag va
där på plats o såg allt med mina ögon.
och setupen från början sög kan jag säga dig.
nästa gång uttala dig om saker o ting som du VET..o skaffa
information innan du uttalar dig. tack!
Hoppsan! Nu ska det inte bli pajkastning i tråden!
Så vitt jag har
förstått så var det Martin
som byggde bilen åt en tidigare ägare och tog hjälp av Arvika vid renoveringen, och jag tycker inte Martin anklagar någon utan helt enkel frågar hur det ligger till.
Håll diskussionen på en bra nivå så blir allt mycket trevligare.
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol
(Borås)
Ordförande Svenska Wankelregistret.se
|
|
|
|
racertomten88 |
Publicerat 07-06-2010 20:20
|
Användare
Inlägg: 492
Registrerad: 26.09.09
|
Ordfoerande skrev:
Hoppsan! Nu ska det
inte bli pajkastning i tråden!
Så vitt jag har förstått så var det Martin som byggde bilen åt
en tidigare ägare och tog hjälp av Arvika vid renoveringen, och jag tycker inte Martin anklagar
någon utan helt enkel frågar hur det ligger till.
Håll
diskussionen på en bra nivå så blir allt mycket trevligare.
mmm paj mums |
|
|
|
Antonic |
Publicerat 07-06-2010 20:34
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Hatar paj!!
Fruktansvärt äckligt tyvärr.
Ingen som har kommentar om svänghjulet?
Allt är normaltgängat?
Ska
nämligen ta med motorn till jobbet inatt och testa med lite värme annars |
|
|
|
Combat |
Publicerat 07-06-2010 20:37
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Är det muttern du frågar om eller om hur du ska få svänghjulet att lossna från excenteraxeln (vevaxeln på kolvspråket )
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 07-06-2010 20:38
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Själva muttern. hehe
Även vid remskivan på andra sidan går inte bort
heller.
Är nog värdens sämsa människa att förklara saker hehe
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 07-06-2010 20:47
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Båda är höger gängade.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 07-06-2010 20:52
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Tackar så
mycket. |
|
|