hållbarheten på renoverade och trimmade motorer? Tycker att det skulle vara intressant att veta
ungefär hur länge en renoverad och trimmad/förstärkt motor
skulle tänkas kunna hålla. Måste man räkna med återkommande renoveringar eller går det att bygga en hållbar wankel?
Jag antar att
det är stor skillnad
på hur mycket effekt man tar ut, samt vilken kvalite på delar man använder i motorn, och hur mycket man förstärker. Nu är jag inte speciellt insatt i kvaliteten på
motordelar,
så tänkte att man kunde dela upp frågan i några olika effektkategorier istället. Det kanske finns bättre sätt att dela upp i kategorier, men här är
iaf ett förslag:
Renoverad motor
orginaleffekt till lättare trimmning ca 250hk -320hk
Renoverad motor med t.ex singelturbo ca 350 - 400 hk
renovering/trimning. Har tyvärr fått uppfattningen att de som gillar wankel i Sverige är lite bohemer som
gärna vill komma undan så billigt som möjlligt men ändå få så hög effekt som möjligt.
De motorer brorsan bygger och som hamnar i Norge håller med
största sannolikhet långt bättre än de han bygger åt svenska kunder, därmed inte sagt att han bygger kassa motorer åt svenskar. Han
får helt enkelt anpassa
motorjobben till vad folk vill betala här. Norrmännen vet vad de vill ha och betalar vad det kostar med motiveringen att det ska typ: gå som fan och hålla för det
länge.
Har skrivit det förr och skriver det igen.
Folk som är beredda att betala finns det gott om, tyvärr lägger de pengarna på dyra kolvlösningar.
Exempelvis Volvoevo-motorer, visst de går bra
men är hutlöst dyra. Skulle dessa människor köpa en riktigt välbyggd wankel utan att kvida över kostnaderna så
skulle de blivit överraskade över hållbarheten och det i jämförelse LÅGA priset även
om motorbyggaren tog betalt för vad det faktiskt kostar att vara bäst.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Äsch nu blir jag lite trött… hoppas verkligen inte man tillhör skaran ”bohemer”… problemet ligger ju i
informationen utåt, hur ska man bygga en motor så den
håller? Eftersom man inte vet det så frågar man ju motorbyggaren, då givetvis ska han berätta för en vad
han ska göra samt ett prisförslag, oftast så nöjer sig kund med det eller som i mitt fall
(inte för att jag tar åt mig nämnvärt) kommer på ”long the way” fan
det räcker inte med en motor som levererar/håller för 500kusar… Man vill alltid ha mer kostigt nog. Då får man sen spendera
ytterligare pengar på en
uppgradering, visserligen hade det funnits mer information vid ett tidigare stadium så kanske man hade tagit det beslut redan från början men med ”lack of knowledge”
som de
flesta lider av när det kommer till Wankel så är det ju inte alltid så lätt.
Jag säger ut med informationen kring hemlighetsmakeriet kring att bygga
en Wankel så det håller mer information
kommer göra så att fler personer kommer göra rätt val, billigt som dyrt. Upp med korten på bordet, skit i att
konkurerande firmor kan härmas etc… intresset är för lite för att hålla på att försöka
skapa en image om att vara bäst på något som gemene man inte förstår
någonting om, hur kan då någon välja rätt leverantör… jag vet jag har sagt det här förut men tåls att höras igen.
Komma
undan billigt? Klart man önskar
göra det, men det grundas på om man har fått tillräkligt med information? Eller? Jag kanske är helt ute cyklar men jag tror inte det. Detta känner nämligen igen sig
i all business, spelar ingen roll om man handlar i luktsudd eller atomubåtar… kommentarer som dessa gör att en kundstock kan försvinna, inte kul för någon.
Jag tror att Jörgen kanske sa det i form
av ett skämt tror seriöst inte att sådan information ska ligga ute på ett forum som de här ”bohemerna” kan läsa…
Norrmän i alla ära klart som tusan de vill handla av vår svaga krona
/Rickard
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos" http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
Combat skrev:
De håller väl, allt beror på hur djupt man gräver i pluskan vid renovering/trimning.
Har tyvärr fått uppfattningen att de som gillar wankel i Sverige är lite bohemer som gärna vill komma undan så billigt som möjlligt men ändå få så hög effekt som
möjligt.
De motorer brorsan
bygger och som hamnar i Norge håller med största sannolikhet långt bättre än de han bygger åt svenska kunder, därmed inte
sagt att han bygger kassa motorer åt svenskar. Han får helt enkelt anpassa
motorjobben till vad folk vill betala här. Norrmännen vet vad de vill ha och betalar
vad det kostar med motiveringen att det ska typ: gå som fan och hålla för det länge.
Har skrivit det förr
och skriver det igen.
Folk som är beredda
att betala finns det gott om, tyvärr lägger de pengarna på dyra kolvlösningar. Exempelvis Volvoevo-motorer, visst de går bra men är hutlöst dyra.
Skulle dessa
människor köpa en riktigt välbyggd wankel utan att kvida över kostnaderna så skulle de blivit överraskade över hållbarheten och det i jämförelse LÅGA priset även om
motorbyggaren tog
betalt för vad det faktiskt kostar att vara bäst.
Bohemer
Var får du allt ifrån
Redigerat av Mr Wankeltrim den 15-02-2008 08:25
lite trött… hoppas verkligen inte man tillhör skaran ”bohemer”… problemet ligger ju i
informationen utåt, hur ska man bygga en motor så den håller? Eftersom man inte vet det så frågar man ju
motorbyggaren, då givetvis ska han berätta för en vad
han ska göra samt ett prisförslag, oftast så nöjer sig kund med det eller som i mitt fall (inte för att jag tar åt mig nämnvärt) kommer på
”long the way” fan
det räcker inte med en motor som levererar/håller för 500kusar… Man vill alltid ha mer kostigt nog. Då får man sen spendera ytterligare pengar på en uppgradering,
visserligen
hade det funnits mer information vid ett tidigare stadium så kanske man hade tagit det beslut redan från början men med ”lack of knowledge” som de
flesta lider av när det kommer till Wankel så är
det ju inte alltid så lätt.
Jag säger ut med informationen kring hemlighetsmakeriet kring att bygga en
Wankel så det håller mer information kommer göra så att fler personer kommer göra rätt
val, billigt som dyrt. Upp med korten på bordet, skit i att konkurerande
firmor kan härmas etc… intresset är för lite för att hålla på att försöka skapa en image om att vara bäst på något som
gemene man inte förstår någonting om,
hur kan då någon välja rätt leverantör… jag vet jag har sagt det här förut men tåls att höras igen.
Komma undan billigt? Klart man önskar göra det, men
det grundas på om man har fått tillräkligt med information? Eller? Jag kanske är helt ute cyklar men jag tror inte det. Detta känner nämligen igen sig i all
business, spelar ingen roll om man
handlar i luktsudd eller atomubåtar… kommentarer som dessa gör att en kundstock kan försvinna, inte kul för någon. Jag tror
att Jörgen kanske sa det i form av ett skämt tror seriöst inte att sådan
information ska ligga ute på ett forum som de här ”bohemerna” kan läsa…
Norrmän
i alla ära klart som tusan de vill handla av vår svaga krona
/Rickard
Skall svara på ditt
inlägg senare för nu är jag jäkligt trött efter
att jag haft filen i handen sen kl 8.30 till 18.30 för att direkt kasta mig i duschen för att fira alla hjärtansdag
rofuz skrev:
Äsch nu blir jag lite trött… hoppas verkligen inte man tillhör skaran ”bohemer”… problemet ligger ju i
informationen utåt, hur ska man bygga en
motor så den håller? Eftersom man inte vet det så frågar man ju motorbyggaren, då givetvis ska han berätta för en vad
han ska göra samt ett prisförslag, oftast så nöjer sig kund med det eller som i
mitt fall (inte för att jag tar åt mig nämnvärt) kommer på ”long the way” fan
det räcker inte med en motor som levererar/håller för 500kusar… Man vill alltid ha mer kostigt nog. Då får man sen
spendera ytterligare pengar på en
uppgradering, visserligen hade det funnits mer information vid ett tidigare stadium så kanske man hade tagit det beslut redan från början men med ”lack of
knowledge” som de flesta lider av när det kommer till Wankel så är det ju inte alltid så lätt.
Jag säger ut med informationen kring hemlighetsmakeriet kring att
bygga en Wankel så det håller
mer information kommer göra så att fler personer kommer göra rätt val, billigt som dyrt. Upp med korten på bordet, skit i att
konkurerande firmor kan härmas etc… intresset är för lite för att hålla
på att försöka skapa en image om att vara bäst på något som gemene man inte förstår
någonting om, hur kan då någon välja rätt leverantör… jag vet jag har sagt det här förut men tåls att höras
igen.
Komma undan billigt? Klart man önskar
göra det, men det grundas på om man har fått tillräkligt med information? Eller? Jag kanske är helt ute cyklar men jag tror inte det. Detta känner
nämligen
igen sig i all business, spelar ingen roll om man handlar i luktsudd eller atomubåtar… kommentarer som dessa gör att en kundstock kan försvinna, inte kul för någon.
Jag tror att Jörgen
kanske sa det i form av ett skämt tror seriöst inte att sådan information ska ligga ute på ett forum som de här ”bohemerna” kan läsa…
Norrmän i alla ära klart som tusan de vill handla av vår
svaga krona
/Rickard
Då så..
( Ta nu inte mitt svar personligt utan se
det som ett svar till er alla som tycker att det är för mycket hemlisar )
Rofus: Ang
"Bohemer" så får du ta de med nån annan för det är inget
jag sagt eller skrivit.
Sen kan jag trösta dig att du tillhör inte den skaran av folk om man nu skall börja rang ordna folk.
Till alla ni som undrar
så tror jag inte att någon som jag har byggt motor åt kan komma o påstå att jag inte är villig att hjälpa till med tips och ideer.
Om en kund frågar vad eller hur
han skall bygga sin motor så hjälper jag givetvis till så att han får en lämplig motor efter vad hans ekonomi tillåter.
Till alla ni som tycker att allt
skall va gratis så skall jag ge min
syn på saken.
Att jag inte skriver en fet story om vad man skall och inte skall göra eller hur man bör göra eller inte
göra beror kanske på flera anledningar såsom tid lust eller att jag inte
vill.
Om jag sen har en del egna prylar så är det väl upp till mig om jag vill
skylta med dessa på internet eller ?
Visst kan jag blotta mig och skriva allt jag vet om hur och varför jag gör
som jag gör när jag bygger både en N/A eller
Turbo motor.
Och visst kan jag avslöja allt med bilder och text så alla förstår vad det är för nåt och varför det är så. .
Men innan jag gör det
så vill
jag ställa ett par frågor som ni gärna får svara på.
( Kan ni inte svara JA på alla frågorna så behöver ni inte heller kommentera dom )
Fråga 1.
Hur
många av er jobbar utan
att plocka ut lön ?
Fråga 2.
Hur många av er slänger ut en massa pengar på både delar och arbete utan att ens vilja ha
tillbaks en del av dom igen ?
Fråga 3:
Tycker inte ni
själv att det låter jävligt konstigt när ni kräver att man skall skriva en story hur man gör
och varför. Och sen dessutom så skall man jobba röven av sig och även betala div material som går åt för
att testa nya ideer för att ni skall få en bra
fungerande motor ?
De jag skriver nu är min personlig åsikt ( men jag tror faktiskt att dom andra som gör samma som mig instämmer )
För
alla ni som
tror att det är en guld gruva att bygga motorer så skall jag avslöja att så är det inte.
Det kostar faktiskt en massa pengar både i material samt maskiner och ström
osv.
Om man
ex vill kunna balansera en motor så kostar en balansmaskin runt 100.000kr och den skall någon betala.
Slipstift och sliphylsor är inte
gratis utan jäkligt dyra.
Ibland så går saker inte
riktigt som man tänkt sig och nån skall betala dessa utgifter.
De kostar även en massa pengar att ta
fram en fixtur eller ett program för att kunna fräsa/lätta /skalpera rotorer eller förstärka
gavlar.
Sen att man inte vill lägga ut info eller visa bilder
" för att inte en konkurrent skall se det" är väl själv klart.
Att det är ett hemlighetsmakeri ser jag inget konstigt i
vilket kanske beror på att
det inte är många motorer som trimmas i lilla Sverige och att det sen finns flera trimmare om att göra jobbet gör inte saken lättare.
Om man nu vill kunna erbjuda
de
där lilla extra så måste man va hemlig annars kan man lika gärna slå igen verksamheten.
Till er som vill ha allt serverat så är mitt tips att ni själv
börjar bygga motorer så kan ni se att det
inte haglar pengar över er.
Mao gnäll inte utan ha lite mer förståelse för att det är tufft för oss som håller på
och kan ni inte leva med det så knip igen istället för man blir bara så jäkla
less att läsa en massa om att man är en hemlig skitstövel för de är faktiskt så
de känns.
PS/ Lycka till om ni startar en egen trim shop...............
Redigerat av Mr Wankeltrim den 18-02-2008 08:31
sen att man själv inte kan nått är ju en sak, därför man ringet motorbyggarna o fråga, hej vad tar du för en slitstark motor med si o så många
hästar?
sen
är nog många naiva o tycker att 40000 för en renoverad motorn är mkt då bara lager o tätingar byts, bara för att deras volvokompis fick allt gjort för kanske 10000..
inte vet jag
men min motor kommer lämnas till skåne direkt när ja vinner på trisslotten, o då får de kosta FLIS!
De kan kosta en massa
flis dels beroende på vad man lämnar in och på vilka
krav man har.
Dom som klagar kan ju testa själv vilket är det fritt fram men när man misslyckats så
inser man kanske att det är värt pengarna att lämna till nån som man kan ringa o klaga på när
det inte funkar
Jo tyvärr så är nog många lite naiva och
tror att det inte kostar så mycket.
Man kan inte utföra underverk så är motorn uppsliten/dålig så är den och då kostar det en massa
pengar att fixa den.
Du är hjärtligt välkommen.
O jag lovar att jag skall förklara vad du behöver veta när du kommer.
PS/ Skall du vinna på triss så får du kanske ha
överseende
att jag kanske har hunnit bli en gammal gubbe så det kan ta lite tid att plocka ihop en motor åt dig
Redigerat av Mr Wankeltrim den 18-02-2008 08:19
Jag ser väl egentligen frågan lite mera ur ett ekonomiskt perspektiv. Det som avgör om det är billigt eller dyrt med ett motorbygge tycker jag väldigt mycket
har att göra med hur länge
motorn kan tänkas hålla. Om jag betalar 30 000 för en motor som bara håller 1 säsong, eller om motorn håller t.ex 5 säsonger gör en
jädra skillnad.
Jag kan inte säga att jag tycker att
företagare fritt ska dela med sig av information, verkligen inte. Först och främst måste man ju
tänka på sig själv och vad man tror gynnar den egna verksamheten.
Däremot tycker jag att det
är det svårt att veta vad jag ska kunna förvänta mig som
kund. Dvs hur ska jag kunna veta vad jag får när jag anlitar någon för att bygga en motor, för det är väl inte någon motorbyggare som ger
några garantier? Vad
händer om jag anlitar någon för att bygga en motor som rasar efter en kortare tid? Det är väl klart att på sikt så kommer någon som bygger dåliga motorer att bli av
sina
kunder, men det hjälper knappast mig om jag står där med en rasad motor.
Tycker därför det skulle vara intressant att höra erfarenheter från folk
som har ombyggda motorer, om hur bra dessa
håller. Men även intressant att höra hur motorbyggare resonerar. Jag tycker att det har funnits många diskussioner
om hållbarheten på orginal motorer, men har sällan sett diskussioner om hållbarhet
Trygger skrev:
Jag ser väl egentligen frågan lite mera ur ett ekonomiskt perspektiv. Det som
avgör om det är billigt eller dyrt med ett motorbygge tycker jag väldigt mycket har att göra med hur länge motorn kan tänkas hålla. Om jag betalar 30 000 för
en motor som bara håller 1 säsong,
eller om motorn håller t.ex 5 säsonger gör en jädra skillnad.
Jag kan inte säga att jag tycker att företagare fritt
ska dela med sig av information, verkligen inte. Först och främst måste
man ju tänka på sig själv och vad man tror gynnar den egna verksamheten.
Däremot tycker jag att det är det svårt att veta vad jag ska kunna förvänta mig som kund. Dvs hur ska jag kunna veta
vad jag får när jag anlitar någon för
att bygga en motor, för det är väl inte någon motorbyggare som ger några garantier? Vad händer om jag anlitar någon för att bygga en motor som rasar efter en
kortare tid? Det är väl klart att på sikt så kommer någon som bygger dåliga motorer att bli av sina kunder, men det hjälper knappast mig om jag står där med en rasad
motor.
Tycker därför
det skulle vara intressant att höra erfarenheter från folk som har ombyggda motorer, om hur bra dessa håller. Men även intressant
att höra hur motorbyggare resonerar. Jag tycker att det har funnits
många diskussioner om hållbarheten på orginal motorer, men har sällan sett diskussioner om
hållbarhet på ombyggda motorer.
Kort sagt så får du vad du betalar för sen är det upp till
dig att sätta en gräns var du skall sätta stopp
ekonomiskt.
Visst kan man bygga en motor med ett mål att den skall hålla många säsonger men det är ingen garanti att den gör det.
Motorns
livslängd är
beroende av många faktorer typ körsätt service intervaller kylning laddtryck och framförallt hur motorn är injusterad.
Klart man vill ha ut så många mil som möjligt
av sin motor men
skall man få det så gäller det att bygga rätt.
En måttligt moddad motor som går många mil på gatan skall utan problem hålla ett flertal
säsonger. För tävlingsmotorer så kan man i princip säga
att den som har lyckats få till flest pallplatser/mästerskaps titlar vet vad han gör.
På
tävlingsbanorna så räknar man inte mil utan här är det timmar som gäller innan en motor behöver servas.
Normalt så hinner man inte med att åka alla timmarna
under en säsong så servicen brukar bli under vinter uppehållet.
Personligen så har jag ett flertal nöjda kunder som fräser runt på gatan med
ca 320-330hk i
många år utan några problem.
Att exempelvis åka runt med en stor singel snurra och sen inte ha ett tändsystem som räcker till kan döda motorn på en kvart medans
samma motor med
rätt kringutrustning kan hålla flera säsonger.
Om man har en rejs maskin så är det lämpligt att plocka upp motorn efter 2 max 3 säsonger för
att gå igenom den vilket blir mycket billigare än att
chansa och få ett ras.
Kul att du håller med
Du skall kunna förvänta dig att du får ett
bra utfört jobb vilket du har betalt för.
Det lättaste och bästa är att du kolla runt med
dom som har fått sina motorer fixade och ha det som referenser.
Att bara höra med en motorbyggare som givetvis snackar för sina prylar är nog den sämsta vägen o gå.
Många påstår att dom kan
bygga en 500hk maskin men hur
många kan visa upp papper på att dom gjort det ( en motor är ingen motor utan det är flera som räknas ).
Att få garantier på delar ihop med en trimmad motor är
sällsynt då många av delarna är standard delar som inte är avsedda för trimning.
Men att få garanti på att arbetet är rätt utfört är något man kan diskutera
med motorbyggarn sen kan du be att få
det skriftligt vad som är gjort och utbyt( kan va bra att ha om det händer nåt eller om du skall sälja bil eller motor )
.
Om motorn inte håller så får man kontakta motorbyggaren som får dela
motorn och se vad som hänt. Om det nu skulle va något som pekar på att motorbyggarna
plumpat sig så är det upp till honom att lösa det om han inte vill riskera att få dåligt ryckte.
Om det är
något som gått sönder som inte motorbyggaren har
med att göra så kan man kanske göra en deal med honom.
Om det skulle hända så be att få va med när motorn delas så kan du själv se och va med och
bedömma
varför det gick åt helsike.
Om man nu har delade meningar om vad som hänt så kan man höra runt vad andra anser även om det inte är popis.
Mao en seriös
motorbyggare har inget att
dölja och har han gjort fel så fixar han det säkert utan kostnad.
En rätt byggd motor skall inte ha ett nämnvärt högre slitage än
en standard motor även om den har dubbels så mycket effekt
Att ljuga om nåt man gjort är korkat för sanningen hinner ikapp en för eller senare.
Nu
har du fått min synpunkt och har du mer frågor så dra iväg ett pm eller mail så skall jag försöka
svara så fort det finns tid över.
PS/ En trimmad motor
skall hålla minst ett par säsonger annars är det nåt som är fel.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 18-02-2008 12:47