köpguide fc?
|
Sladden |
Publicerat 24-06-2010 12:22
|
Användare
Inlägg: 141
Registrerad: 20.06.10
|
Tjena allihopa!
Har sökt
runt efter en köpguide täckande fc-modellen men kammat noll. Finns det någon
tråd? Annars kanske någon vänlig själ kan skriva ner lite bra att veta.
Har
hittils hållt mig till Peugeot (duckar) men länge varit fascinerad utav wankelmotorn. Fc-karossen är enligt mig en
av de snyggare mazda tryckt ut så har så
smått börjat leta runt lite och börjat läsa på en del om dessa.
Att det finns flera olika variationer utav fc har jag redan kommit fram till och den
som
lockar mest är väl Serie5 turbo II.
Har snokat på blocket ett tag nu och inte sett särskilt många utav dessa. Vanligast är väl serie4 n/a och cabriolet vilket
jag inte är intresserad
utav.
Vilka pengar handlar det om när vi pratar s5 turbo II? går de o hitta en för under 60k som inte är sönderrostad o jävlig?
En annan sak jag funderat på är om det sitter någon
form utav diffbroms orginal eller det är en vanlig diff?
Många frågor men kände att man
måste börja någonstans iaf! Hoppas jag inte ställt allt för uppenbara och korkade frågor. Vet själv
hur det är när någon ny skriver en massa saker på
peugeotforumet
mvh Emil |
|
|
|
Chefen |
Publicerat 24-06-2010 15:23
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
HAr för mig att
de bara finns 23st S5 TIIor i sverige, så de kan ju va därför du inte hittar så många.
Sålde en röd som är riktigt fin till en kompis, han använder den aldrig så
ja ska höra om
han kan tänkas sälja...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 24-06-2010 15:32
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Ett par korta
svar, som till viss del bara gäller turboutförandet:
En del FC Turbo har
lamelldiffbroms, några saknar diffbroms, det är samma versioner i S4 och S5,
de olika diffarna i Rx7 TII, Rx8 och Torsendiffen från en FD kan växlas mellan de olika bakaxlarna.
S4 och S5
skiljer inte mycket;
- Dekorlisten
som går runt bilen, även på stötfångarna, har olika design.
- Baklamporna har olika design, utbytbara
- Parkeringslamporna i främre stötfångaren är
olika.
- Nedre A-armarna fram har utbytbara styrleder på S4
- Styrservot kan vara hastighetsberoende eller inte, oklart om det har med S4/S5 att göra?
-
Rotorerna i S4 har lägre
kompression och är lite starkare och tyngre
- Stationärdreven i S5 är härdade
- Gavlarna i S5-motorn är lite starkare och har
lite större insugskanaler, men efter en seriös renovering avsedd
för ökad effekt så bör en S4-motor vara uppgraderad.
- Turboaggregat och grenrör skiljer
- S4 har snällare avgasregler på bilprovningen, katten behöver inte ens fungera
- Detaljskillnader
i inredningen, jag tror exempelvis bara att S5 har
krockkudde
- Tar man loss dörrklädseln ser man tydligt att dörrens plåtpressning skiljer, man bör välja rätt vid utbyte av dörr.
- Det finns
några TII S4
med elektriskt justerbara stötdämpare, men jag har inte sett någon S5 med sådana.
Det finns ungefär 20 st TII S5 och 65 st TII S4 i Sverige, cabbar oräknat
Redigerat av wankelmats den 24-06-2010 17:20
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 24-06-2010 15:35
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
HAr för mig att de bara finns
23st S5 TIIor i sverige, så de kan ju va därför du inte hittar så
många.
Sålde en röd som är riktigt fin till en kompis, han använder den aldrig så ja ska
höra om han kan tänkas sälja... Det fanns 1997 endast 14 st svensksålda, sedan dess har minst 2
av dem skrotats och ett tiotal privatimporterats. |
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 24-06-2010 16:19
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
wankelmats
skrev:
Ett par korta svar, som till viss del bara gäller
turboutförandet:
Alla FC Turbo har likadan lamelldiffbroms, NEJ Min tyskimport samt svensksålda hade öppen diff
S4 och S5 skiljer inte
mycket;
- Styrservot på S5 är hastighetsberoende Inte på någon av minna Turbo, På s4a NA som jag hade fans det....
- Stationärdreven i S5 är härdade
Har för
mig att FD och rx-8 har härdade drev inte s5 ) Kan ha fel här :-).
Blinkersen är mer slimmmade på S5
Mindre vinge på s4an
Att tänka på !
-Bilen ska gå bra
över lag..
-Inget bubbel i expansionstanken när den är varm.
-Prova eölda lite däck bilen ska ej hoppa
fram (bussningar samt dämpare)
-Rost på taket
-Stabil tomgång och starta lätt när
den är varm
-Synkringarna på 1-3 brukas slitas ut
-Kolla vad det
är för olja (Ska vara en mineral olja i dessa)
Som att köpa en vanlig bil se till att den har fyra hjul samt en
ratt :-)
// Johan
Redigerat av Johan_K den 24-06-2010 16:19
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 24-06-2010 17:15
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Johan:
Du har rätt
med avseende på diffen, jag har hört talas om ett par privatimporter som inte
hade diffbroms, men jag har inte hittat någon säker källa på vilka som har det eller inte... samma tveksamhet gäller de
sista årsmodellerna av FB.
De S5
styrservon jag sett har varit hastighetsberoende, förutom en usa-tillverkad med sugmotor, men det finns nog ingen regel utan undantag...
N370-
stationärdreven i S5 är härdade till skillnad mot de äldre dreven, sedan infördes annorlunda lagerbanor i samband med REW-motorerna i FD, dessa lagerbanor sitter
även i 6-portars renesis, men inte
i 4-portars renesis som har samma lager som de äldre.
Både FB och FC har galvad plåt, men inte på taket ! |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 24-06-2010 17:19
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Kolla så att alla
funktioner på knapparna kring ratten funkar, ofta
problem med att alla lägen på torkarna inte fungerar och det kan vara någon annan spak som fått för hårda smällar i någon sväng. |
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 24-06-2010 20:25
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Takluckan, värmen både temperaturinställningen och luftfördelningen stys med
motorer.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Sladden |
Publicerat 24-06-2010 23:40
|
Användare
Inlägg: 141
Registrerad: 20.06.10
|
Plutten skrev:
HAr för
mig att de bara finns 23st S5 TIIor i sverige, så de kan ju va därför du inte hittar så många.
Sålde en röd som är riktigt fin till en kompis,
han använder den aldrig så ja ska höra om han kan
tänkas sälja...
ja kolla gärna med honom!
Inte konstigt jag inte sett några på
blocket på sistone om dom nu var såpass ovanliga. Trodde inte fc turbo var såpass ovanlig här
i sverige.
Johan_K: Nyttig info! Ser att du inte bor
långt ifrån mig heller. Bor på andra sidan åsen i den lilla hålan Munka Kanske kan få komma på studiebesök någon gång. Ser att du har
lite allt möjligt kul
stående! |
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 27-06-2010 12:40
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Sladden skrev:
[quote] Plutten skrev:
Johan_K: Nyttig info! Ser att du inte
bor långt ifrån mig heller. Bor på andra sidan åsen i den lilla hålan
Munka Kanske kan få komma på studiebesök någon gång. Ser att du har lite allt möjligt
kul stående!
Klart att du får komma på besök ! Har garaget hos päronen i Laholm... Just nu är
det lite rörigt då det är hötider så när jag kom
ner stod det en del maskiner som skulle servas och lagas... Ussschhh.
Skickar ett PM med tele nr...
Hittat du någon FC ???
Under
semestern
kommer jag vara mycket i garaget ! V29-32 !
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 27-06-2010 14:30
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Har surrat lite med polaren men han lät ganska tveksam. Hade
just rullat genom besiktningen
utan minsta problem så han va lite extra nöjd just nu...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Sladden |
Publicerat 28-06-2010 16:51
|
Användare
Inlägg: 141
Registrerad: 20.06.10
|
Johan_K: Nope har inte blivit
någon bil än. Har ingen brådska. Låter hellre det ta lite tid att hitta en fin
än att köpa första bästa häck
Plutten: Okaj men schysst du kollade
iaf! Får han andra tankar så skicka mig ett pm |
|
|
|
Combat |
Publicerat 28-06-2010 18:37
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Oscar(?) i Nässjötrakten hade väl en vit till salu åtminstone för något år sedan. Väldigt påkostad och med nybyggd RotaryPerformance-motor.
Kanske han har den kvar.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 28-06-2010 19:27
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Combat skrev:
Oscar(?) i Nässjötrakten hade väl en vit till salu åtminstone för något år
sedan. Väldigt påkostad och med nybyggd RotaryPerformance-
motor.
Kanske han har den kvar.
Den står och mysser med en röd fc !!! Pär köpte den !
///JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 28-06-2010 19:33
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Johan_K skrev:
Combat skrev:
Oscar(?) i Nässjötrakten hade väl en vit
till salu åtminstone för något år
sedan. Väldigt påkostad och med nybyggd RotaryPerformance-motor.
Kanske han har den kvar.
Den står och
mysser med en röd fc !!! Pär köpte den !
///JK
-Ah
fan, det var en nyhet som gått mig förbi
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Sladden |
Publicerat 28-06-2010 20:56
|
Användare
Inlägg: 141
Registrerad: 20.06.10
|
vit fc är ju ruskigt snyggt men satt de en tillsnofsad motor så går väl priset upp därefter. har sett den den röda
trimmade som ligger både här under säljes och på blocket. 100k är alldeles för mycket för mig tyvärr. vet iofs inte om ni tycker den är värd dom pengarna? |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 28-06-2010 21:20
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
http://www.autosc...=176275847
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Sladden |
Publicerat 28-06-2010 22:50
|
Användare
Inlägg: 141
Registrerad: 20.06.10
|
tack för tipset men är inte sugen på att importera och klabba. Lackvalet va inte heller särskilt
tilltalande samt att
de var en serie4 men somsagt, tack ändå! |
|
|
|
Sladden |
Publicerat 05-07-2010 11:42
|
Användare
Inlägg: 141
Registrerad: 20.06.10
|
Nu dök denna bil upp men tycker det är aningen dyrt. ligger dom
så högt i pris eller är det pga att den bara haft en ägare och inte
gått så långt?
http://www.blocke...16&w=3
får kanske fortsätta med Puggarna ett tag till tills ekonomin
tillåter
Redigerat av Sladden den 05-07-2010 11:42
|
|
|
|
FB |
Publicerat 05-07-2010 13:18
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Du har väl redan besvarat din egen fråga. Den ser oförskämt fräsch ut och har inte gått särskilt långt så det är klart att den är lite dyrare, sen tror jag
knappast att den skulle bli
riktigt så dyr om det inte var en bilhandlare som sålde den oavsett om det är för "kunds räkning" eller inte.
Sen
var det väl en S5 du var ute efter och bilen i annonsen är väl en
S4, eller går inte seriegränsen vid faceliften som gjordes 1989??
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|