Detta skriver jag inte för att vara taskig på något vis.
Jag vet inte hur många gånger det skrivits på detta och
andra forum att wankelmotorer ska man akta sig för att köra
varma. Ingen bil mår väl så värst bra av att gå utan fungerande vattenpump men i wankelns fall så
är det ju att betrakta som en dödssynd att koka motorn.
Jag hoppas dock att förhållanden var
optimala och att din motor inte hann ta någon skada av
detta.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
cirkulerande kylvatten, modda den aldrig med termostatstyrd elpump.
Rekommendation: Om du tar bort luftpumpen så se till att du ändå har kvar dubbla remmar till vattenpumpen.
Har du kört
motorn så länge som 10 minuter
utan vattenpump och därmed ingen cirkulation på kylsystemet så är risken väldigt stor att du inom mycket snar framtid har läckage mellan kylsystemet och
förbränningsrum. Orsaken är att rotorhusen i området kring tändstiften gått så varma att materialet efter att det kylts ner krymper, (och det kräver investering i
två nya rotorhus vid
reparationen).
För att veta om du fått problem, se till att nu köra den varm några omgångar och låt kallna mellan, ifall den inte är
mer svårstartad än tidigare, inte blåser ut vatten via
expansionskärlet, och inte blåser ut lite vit rök/dimma i avgaserna efter start, så kan du ha sådan tur
att inget har hänt. Låt den inte stå still länge, då kan du även få rostskador av det