Mazda RX-7 1984
|
Gossen |
Publicerat 06-09-2010 15:11
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 01.09.10
|
Hejsan! gör en ny tråd för
att inte prata sönder den
jag gjort i efterlyses!
Har somsagt skaffat en mazda rx-7 1984'a nyligen.. fick ge 19k för den, inget utställningsexemplar men ingen rosthög heller.
Ska laga
ett
litet rosthål samt byta dämparna runtom, har nyss lagat ett elfel också. Förutom det är det bara att byte oljefilter etc.
fick prisuppgifter nu från
mazda på nya dämpare och dra åt helv###
va dyrt! blir väl att beställa från staterna gissar jag, en fjärdedel så billigt. blir väl att ta ett avgasystem medans
också för att det som sitter där har jag ingen aning om vad det är. går 2 rör
från motorn.. ett mindre och ett större ?!!?! orginal ska du ju vara bara ett
riktigt rör.
aja, nu har ja snackat nog mkt, kommer väl att efterlysa mer grejjer skulle jag gissa på
MVH
Jonathan Hjukström!! |
|
|
|
Combat |
Publicerat 06-09-2010 15:18
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Är det ett original avgassystem?
I så fall kommer det mindre röret från
termoreaktorn.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Gossen |
Publicerat 06-09-2010 15:44
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 01.09.10
|
vet inte om det är orginal avgas system, ljuddämparen är då
inte
original, det lilla röret löper parallelt med det stora ända från motorn och ut bredvid ljuddämparen.
Avgassystemet ser inte vackert ut heller.. ganska
så rostigt så ett byte av det skulle väl
inte vara helt fel. |
|
|
|
Janne |
Publicerat 06-09-2010 15:48
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Kan rekommendera ett par bra sidor i USA som du kan dyka ner i
Tuning delar:
racingbeat.com
mazdatrix.com
Och
en för lite mera originaldelar:
blackdragonauto.com
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 06-09-2010 15:52
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Gossen
skrev:
vet inte om det är orginal avgas system, ljuddämparen är då inte original, det lilla röret löper parallelt med det stora
ända från motorn och ut bredvid ljuddämparen.
Avgassystemet
ser inte vackert ut heller.. ganska så rostigt så ett byte av det skulle väl inte vara helt
fel.
Då har du original. Bara att byta till ett racing beat
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Gossen |
Publicerat 06-09-2010 16:50
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 01.09.10
|
jasså det ska vara så orginal!? då lärde man sig ngt nytt, ett nytt avgas från
blackdragonauto ( tror ja de hette
) såg inte likadant ut, endast ett nytt till en 79'a hade de lilla röret bredvid. Sidorna du länkade har jag redan lusläst långt innan jag köpte bilen... var
liksom det som var motiveringen till köpet bla ( att det GICK att få tag i delar ).
hur mkt tull osv brukar det vanligtvis bli då man beställer från andra
sidan havet ? nya dämpare runtom
från mazda i umeå skulle gå på 12 000kr ( ruggigt dyrt och de var tveksamt om de gick att få tag i dom främre dämparna ) och
dämpare från tex mazdatrix går ju på 4000 + frakt då, men då tar man ju
givetvis med ett nytt avgas system och lite andra småpryttlar man kanske kmr behöva. |
|
|
|
Janne |
Publicerat 06-09-2010 17:27
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Tippar på att de flesta river ut allt av
original
avgassystem inkl reaktorn och luft pumpen och sätter dit ett från racing beat som är för streetportade motorer (det med två rör hela vägen)
Det är kanske en liten
slant dyrare men det
positiva med systemet är att gods tjockleken är kraftigare vilket ger mindre själv resonans i systemet och en tystare kupe, och sen att
det är jäkligt hållbart för värmen vilket många andra inte
är..
Hoppas du blev lite klokare
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Gossen |
Publicerat 06-09-2010 21:09
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 01.09.10
|
Ja nog blev jag lite klokare alltid har ju råd med 2 st till i samma pris så ett avgas system ska inte va så farligt.. dock vill ja få bort
gjort
alla smågrejjer först... det lilla rosthålet , rostskydda hella underredet speciellt i hålrum och även lägga på underredsmassa.
fick dock ett dillema nu
ikväll... hade skarvat klart
alla kablar i kontakten under baksätet ( den va totalförstörd av korrision ) också hade jag även borstat bort de mesta av rosten
på den lilla lådan bredvid, hade ut kretskortet och borstade
insidorna också... när ja satt tillbaks allt tänkte ja att ja skulle tvätta av bilen så ja
startade den och körde ut.. sen när ja skulle gång med den igen så surade den nånting jävulskt ( tror jag
den startade då varken med choke elr full gas ) ...
dock kan felet bero på att ja inte hörde att ngn bränslepump gick igång då man vrider på tändningen, det brukade ju låta innan. aja imorgon är en
ny dag får
väl åtgärda problemet då |
|
|
|
Janne |
Publicerat 06-09-2010 21:17
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Motorn har nog bara surat igen,
wankel ska alltid gå varm innan du stänger av den, då slipper
du såna här problem
Ut med stiften och kör på starten 3x20 sek, i med nya stift eller bränn
av bensinen på de gamla innan du startar på nytt.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Gossen |
Publicerat 06-09-2010 21:41
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 01.09.10
|
det ante mig
får se om ja kan få tag i ngra nya stift! vill inte köra den så mkt innan jag satt dit ngra
stänkskydd... bor efter en grusväg... men kör tamefan MAX 50km/h
med den, fast de blir jordigt uppefter sidorna iaf så ja måste få tag på stänkskydd.. farsan surrade om några klämmor han hade på
våran gammla audi.. då slapp
man göra hål, skulle va bra om man kunde få tag på sånna. nu är iaf elproblemet löst så man har då gjort ett litet framsteg.
Glömde säga att ja kmr ha bilen som
bruks / hobby bil.. kör morsans då ja kan men då de skiter sig tar ja wankeln... också skaffade jag den jusst för jag är en sån person som ska ha grejjer ingen
annan har, och jag har hellre en bil
jag VILL och som jag har roligt med medans jag sköter om den än en vanlig bruksbil som man bara lämnar in på verkstaden då
den går sönder och sen inte bryr síg mer bara den går .
edit: den
va ju inte sur, va bränslepumpen som inte gick men lite 556 gjorde susen
Redigerat av Gossen den 07-09-2010 10:22
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 07-09-2010 15:29
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
En till 84
På min projekttråd hittar du
massor som man kan göra med dessa bilar...
Har du frågor är det
bara att PM:a mej...
Lycka till!
|
|
|
|
Gossen |
Publicerat 07-09-2010 19:32
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 01.09.10
|
Jag är evigt tacksam för eran hjälp! |
|
|
|
Gossen |
Publicerat 13-10-2010 18:42
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 01.09.10
|
Nu får man väl göra en liten
update! Införskaffat ett RB Street Port Avgas och monterat, märkte nu att de satt faktiskt samma orginal system som på en
80'a på min ? mkt märkligt.. fick lite huvudbry när ja kollat
monteringen för en 84'a och inte kunde list ut hur i Helv## de skulle passa för att alla
bulthål va ju fel, dock passade grejjerna dom skickade med för en 80'a som en smäck!!!
Rosthålet är f ö lagat och har slipat och rostskkyddat hela
underredet bak samt hjulhusen bak, även monterat stänkskydd... så nu törs jag köra igen
bara oljebyte och dämparbyte kvar nu..
sen kanske en städning och
upptvättning!
Alla unga killar i min ålder som har bil har ju 740 ( vad annars ? ) .. lät en åka med idag och han blev imponerad att de va sånt pulver i en 1,1
liters motor... men dom fattar ju ändå inte vad en wankel är så
Redigerat av Gossen den 13-10-2010 18:42
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 14-10-2010 21:57
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Vanligaste kommentaren man får
när man öppar motorluckan är "Fan va utrymme du
har"
Och när man rejsar mot nån så får man frågan hur högt laddtryck man har. pga att övriga
rx7or har turbos så tror dom automatiskt att denna model har det oxå.
Eller när man slår
en BMW M5 med 3 liters motor med 3 st webers och ägaren undrar vad
man har under huven.
Man svara lite enkelt att det är en 1.3 liters motor med en enkel weber förgasare.
Han tittar på en och
svarar. Du skämtar väl?
Thats wankel!!!
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 14-10-2010 22:24
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Galaxi skrev:
Vanligaste kommentaren man får när man
öppar motorluckan är "Fan va utrymme du har"
Och när man rejsar mot nån så får man frågan hur högt laddtryck man har. pga att övriga rx7or
har
turbos så tror dom automatiskt att denna model har det oxå.
Eller när man slår en BMW M5 med 3 liters motor med 3 st webers och ägaren undrar vad man har under
huven.
Man svara lite
enkelt att det är en 1.3 liters motor med en enkel weber förgasare.
Han tittar på en och svarar. Du skämtar väl?
Thats
wankel!!!
Hehehehe!!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Gossen |
Publicerat 14-10-2010 23:03
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 01.09.10
|
Ja jag lär väl inte få det hett om öronen här då åker ju bara 740's här, dock måste jag säga att de blev bra med
utrymme under huven då ja bytte till RB systemet
Har en
fråga bara, satt o läste reparations handboken och kollade på kallstart-systemet, sprutar den
in glycol i motorn !?!??!?!?! vilken nytta ska de göra om det är kallt ? har sökt på google men inte
fått ngn riktig förklaring till hur de ska funka, står ju
att man ska ha 90% "anti-freeze" ( glycol ) och 10 % vatten i kallstarts behållaren.
Kmr ju att bli ngn kallstart i vinter
( är ju trots allt
min bruks / hobby bil ) så skulle va bra att veta hur bra detta systemet är, ska också försöka få på ngn slangvärmare så man slipper riktigt kalla starter
Dock börjar
de bli så fruktansvärt kallt för att skruva nu, har ju bara ett totalt världelöst kallgarage och de finns ju småpyssel kvar, typ byta dämpare
runtom och fixa choken , bakluckan , knappsatserna (
som ja har fått tag på nu haha vill nästan säga "god bless america" men de tar emot ngt enormt!
) och gå igenom allt. Bilen måste ha stått ute i gräs förut för att de va ganska mkt ytrost
under i bakpartiet! men de är åtgärdat för tillfället ( iaf så gott
ja kunde me de verktyg jag har, får väl tippa hela bilen i framtiden och göra de riktigt ordentligt med en bläster ) |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 15-10-2010 08:34
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Gossen skrev:
Ja jag lär väl inte få det
hett om öronen här då åker ju bara
740's här, dock måste jag säga att de blev bra med utrymme under huven då ja bytte till RB systemet
Har en fråga bara, satt o läste reparations
handboken och kollade på kallstart-systemet, sprutar den in glycol i motorn !?!??!?!?! vilken nytta ska de göra om det är kallt ? har sökt på google men inte fått
ngn riktig förklaring till hur de
ska funka, står ju att man ska ha 90% "anti-freeze" ( glycol ) och 10 % vatten i kallstarts behållaren.
Kmr
ju att bli ngn kallstart i vinter ( är ju trots allt min bruks / hobby
bil ) så skulle va bra att veta hur bra detta systemet är, ska också försöka få på ngn
slangvärmare så man slipper riktigt kalla starter
Dock börjar de bli så fruktansvärt kallt för att
skruva nu, har ju bara ett totalt världelöst
kallgarage och de finns ju småpyssel kvar, typ byta dämpare runtom och fixa choken , bakluckan , knappsatserna ( som ja har fått tag på nu haha vill
nästan
säga "god bless america" men de tar emot ngt enormt! ) och gå igenom allt. Bilen måste ha stått ute i gräs förut för att de va ganska mkt ytrost under i
bakpartiet! men de är
åtgärdat för tillfället ( iaf så gott ja kunde me de verktyg jag har, får väl tippa hela bilen i framtiden och göra de riktigt ordentligt
med en bläster )
Jag har kört sjua under
många vintrar, men aldrig brytt mig om kallstartsbehållaren.
Meningen är att den ska pytsa i
lite frostskyddsmedel vid uppstart som i sin tur ska ta bort eventuell isbeläggning på
rotorhusen. Men som sagt var, det fungerar utan detta blaskande med
glykol. Slangvärmare har jag på min nuvarande sjua, men jag kör den ju inte på vintern... Den kommer aldrig att få se salt eller
snövägar.
Kan dock efter
att ha ägt några risigare 7r intyga att det är en underbar vinterbil.
Något av det roligaste man kan göra med kläderna på är att köra sjua på vinterväg!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Gossen |
Publicerat 15-10-2010 14:49
|
Användare
Inlägg: 20
Registrerad: 01.09.10
|
Okej! kanske lika bra att plocka bort skiten då också ? har inget emot ett service vänligt motorrum! därför ja bara ställde in mig på äldre bilar då ja
skulle köpa och de blev ju en 7'a tillslut
Inget salt på vägarna här, min är väl inte i toppskick dock är de enda rosthålet åtgärdat och resten skyddat
( min morbror tyckte de va tunn
plåt att svetsa i på 7'an, men vi fick dit 1mm plåt så nu är de helt ) men denhär bilen kmr ju va mitt livsprojekt! så att
köra på vintern känns inte så farligt eftersom de inte va ngn
utställningspärla från början men den väcker ju en viss uppmärksamhet
Har hunnit vara ute
nu på snön och sladda lite dock sommardäck nu och den känns lite orolig i sladdarna med sånna däck
får se om ja kan fixa ngra fälgar iaf på måndag, sen bara
på med ngra vintersulor! den ligger annars väldigt stadigt på vägen tkr jag, de känns lite som att man kan ställa den lite hur man vill i
böjarna ,
lättnavigerad altså!
Hämtate ut knappsatserna från USA idag som förra ägaren plockat från den, fick med lite godis i en påse från USA också elr är de knark ?
HAHAHA
Måste
berätta en rolig sak, va och tankade på Q8'a här och sen när ja skulle in och betala står en äldre man där som är lite av en spjuver.
då ja ska betala kollar han genom fönstret och ser ju
kärran, då nästan skriker han "NÄEMEN ÄRE DU SOM HA DENDÄR LILL-DRAGSTERN?" hahaha jag
skrattade då högt
Edit! Ngn som kan beskriva färgerna på alla kablar i kontakten till
vänstra knappsatsen ? dom har ju andra färger i USA.
Om man
gör en beskrivning såhär ungefär Pin 1. rödgul Pin 2.röd etc.. och berätta hur ni håller kontakten i detta fallet höll jag den med
stiften mot mig och
raden utan stift i mitten nedåt! Skulle vara tacksam om ngn kunde göra detta så ja får dit grejjerna!
En bild säger dock mer än tusen ord!
Redigerat av Gossen den 15-10-2010 15:29
|
|
|