April 28 2024 16:59:20
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Mazda RX-7 1984
Gossen
Hejsan! gör en ny tråd för

att inte prata sönder den

jag gjort i efterlyses!
Har somsagt skaffat en mazda rx-7 1984'a nyligen.. fick ge 19k för den, inget utställningsexemplar men ingen rosthög heller.
Ska laga

ett

litet rosthål samt byta dämparna runtom, har nyss lagat ett elfel också. Förutom det är det bara att byte oljefilter etc.

fick prisuppgifter nu från

mazda på nya dämpare och dra åt helv###

va dyrt! blir väl att beställa från staterna gissar jag, en fjärdedel så billigt. blir väl att ta ett avgasystem medans

också för att det som sitter där har jag ingen aning om vad det är. går 2 rör

från motorn.. ett mindre och ett större ?!!?! orginal ska du ju vara bara ett

riktigt rör.
aja, nu har ja snackat nog mkt, kommer väl att efterlysa mer grejjer skulle jag gissa på Wink

MVH

Jonathan Hjukström!!
 
Combat
Är det ett original avgassystem?

I så fall kommer det mindre röret från

termoreaktorn.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Gossen
vet inte om det är orginal avgas system, ljuddämparen är då

inte

original, det lilla röret löper parallelt med det stora ända från motorn och ut bredvid ljuddämparen.
Avgassystemet ser inte vackert ut heller.. ganska

så rostigt så ett byte av det skulle väl

inte vara helt fel.
 
Janne
Kan rekommendera ett par bra sidor i USA som du kan dyka ner i Smile
Tuning delar:
racingbeat.com
mazdatrix.com

Och

en för lite mera originaldelar:
blackdragonauto.com
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Janne
Gossen

skrev:

vet inte om det är orginal avgas system, ljuddämparen är då inte original, det lilla röret löper parallelt med det stora

ända från motorn och ut bredvid ljuddämparen.
Avgassystemet

ser inte vackert ut heller.. ganska så rostigt så ett byte av det skulle väl inte vara helt

fel.


Då har du original. Bara att byta till ett racing beat Smile
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Gossen
jasså det ska vara så orginal!? Smile då lärde man sig ngt nytt, ett nytt avgas från

blackdragonauto ( tror ja de hette

) såg inte likadant ut, endast ett nytt till en 79'a hade de lilla röret bredvid. Sidorna du länkade har jag redan lusläst långt innan jag köpte bilen... var



liksom det som var motiveringen till köpet bla ( att det GICK att få tag i delar ).

hur mkt tull osv brukar det vanligtvis bli då man beställer från andra

sidan havet ? nya dämpare runtom

från mazda i umeå skulle gå på 12 000kr ( ruggigt dyrt och de var tveksamt om de gick att få tag i dom främre dämparna ) och

dämpare från tex mazdatrix går ju på 4000 + frakt då, men då tar man ju

givetvis med ett nytt avgas system och lite andra småpryttlar man kanske kmr behöva.
 
Janne
Tippar på att de flesta river ut allt av

original

avgassystem inkl reaktorn och luft pumpen och sätter dit ett från racing beat som är för streetportade motorer (det med två rör hela vägen)
Det är kanske en liten

slant dyrare men det

positiva med systemet är att gods tjockleken är kraftigare vilket ger mindre själv resonans i systemet och en tystare kupe, och sen att

det är jäkligt hållbart för värmen vilket många andra inte

är..
Hoppas du blev lite klokare Wink

Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Gossen
Ja nog blev jag lite klokare alltid Wink har ju råd med 2 st till i samma pris så ett avgas system ska inte va så farligt.. dock vill ja få bort

gjort

alla smågrejjer först... det lilla rosthålet , rostskydda hella underredet speciellt i hålrum och även lägga på underredsmassa.

fick dock ett dillema nu

ikväll... hade skarvat klart

alla kablar i kontakten under baksätet ( den va totalförstörd av korrision ) också hade jag även borstat bort de mesta av rosten

på den lilla lådan bredvid, hade ut kretskortet och borstade

insidorna också... när ja satt tillbaks allt tänkte ja att ja skulle tvätta av bilen så ja

startade den och körde ut.. sen när ja skulle gång med den igen så surade den nånting jävulskt ( tror jag

den startade då varken med choke elr full gas ) ...

dock kan felet bero på att ja inte hörde att ngn bränslepump gick igång då man vrider på tändningen, det brukade ju låta innan. aja imorgon är en

ny dag får

väl åtgärda problemet då Wink
 
Janne
Motorn har nog bara surat igen,

wankel ska alltid gå varm innan du stänger av den, då slipper

du såna här problem Smile
Ut med stiften och kör på starten 3x20 sek, i med nya stift eller bränn

av bensinen på de gamla innan du startar på nytt.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Gossen
det ante mig Smile

får se om ja kan få tag i ngra nya stift! vill inte köra den så mkt innan jag satt dit ngra

stänkskydd... bor efter en grusväg... men kör tamefan MAX 50km/h

med den, fast de blir jordigt uppefter sidorna iaf så ja måste få tag på stänkskydd.. farsan surrade om några klämmor han hade på

våran gammla audi.. då slapp

man göra hål, skulle va bra om man kunde få tag på sånna. nu är iaf elproblemet löst så man har då gjort ett litet framsteg.

Glömde säga att ja kmr ha bilen som



bruks / hobby bil.. kör morsans då ja kan men då de skiter sig tar ja wankeln... också skaffade jag den jusst för jag är en sån person som ska ha grejjer ingen

annan har, och jag har hellre en bil

jag VILL och som jag har roligt med medans jag sköter om den än en vanlig bruksbil som man bara lämnar in på verkstaden då

den går sönder och sen inte bryr síg mer bara den går Smile.

edit: den

va ju inte sur, va bränslepumpen som inte gick Pfft men lite 556 gjorde susen Wink
Redigerat av Gossen den 07-09-2010 10:22
 
Galaxi
En till 84 Smile

På min projekttråd hittar du

massor som man kan göra med dessa bilar...
Har du frågor är det

bara att PM:a mej...

Lycka till! Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Gossen
Jag är evigt tacksam för eran hjälp! Smile
 
Gossen
Nu får man väl göra en liten

update! Införskaffat ett RB Street Port Avgas och monterat, märkte nu att de satt faktiskt samma orginal system som på en

80'a på min ? mkt märkligt.. fick lite huvudbry när ja kollat

monteringen för en 84'a och inte kunde list ut hur i Helv## de skulle passa för att alla

bulthål va ju fel, dock passade grejjerna dom skickade med för en 80'a som en smäck!!!




Rosthålet är f ö lagat och har slipat och rostskkyddat hela

underredet bak samt hjulhusen bak, även monterat stänkskydd... så nu törs jag köra igen Smile
bara oljebyte och dämparbyte kvar nu..

sen kanske en städning och

upptvättning!

Alla unga killar i min ålder som har bil har ju 740 ( vad annars ? ) .. lät en åka med idag och han blev imponerad att de va sånt pulver i en 1,1



liters motor... men dom fattar ju ändå inte vad en wankel är så Wink
Redigerat av Gossen den 13-10-2010 18:42
 
Galaxi
Vanligaste kommentaren man får

när man öppar motorluckan är "Fan va utrymme du

har" Smile
Och när man rejsar mot nån så får man frågan hur högt laddtryck man har. pga att övriga

rx7or har turbos så tror dom automatiskt att denna model har det oxå.
Eller när man slår

en BMW M5 med 3 liters motor med 3 st webers och ägaren undrar vad

man har under huven.
Man svara lite enkelt att det är en 1.3 liters motor med en enkel weber förgasare.
Han tittar på en och

svarar. Du skämtar väl?



Smile
Thats wankel!!!
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Lennart
Galaxi skrev:



Vanligaste kommentaren man får när man

öppar motorluckan är "Fan va utrymme du har" Smile
Och när man rejsar mot nån så får man frågan hur högt laddtryck man har. pga att övriga rx7or

har

turbos så tror dom automatiskt att denna model har det oxå.
Eller när man slår en BMW M5 med 3 liters motor med 3 st webers och ägaren undrar vad man har under

huven.
Man svara lite

enkelt att det är en 1.3 liters motor med en enkel weber förgasare.
Han tittar på en och svarar. Du skämtar väl?
Smile
Thats

wankel!!!


Hehehehe!!!Grin
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Gossen
Ja jag lär väl inte få det hett om öronen här då Smile åker ju bara 740's här, dock måste jag säga att de blev bra med

utrymme under huven då ja bytte till RB systemet Smile

Har en

fråga bara, satt o läste reparations handboken och kollade på kallstart-systemet, sprutar den

in glycol i motorn !?!??!?!?! vilken nytta ska de göra om det är kallt ? har sökt på google men inte

fått ngn riktig förklaring till hur de ska funka, står ju

att man ska ha 90% "anti-freeze" ( glycol ) och 10 % vatten i kallstarts behållaren.

Kmr ju att bli ngn kallstart i vinter

( är ju trots allt

min bruks / hobby bil ) så skulle va bra att veta hur bra detta systemet är, ska också försöka få på ngn slangvärmare så man slipper riktigt kalla starter Smile




Dock börjar

de bli så fruktansvärt kallt för att skruva nu, har ju bara ett totalt världelöst kallgarage och de finns ju småpyssel kvar, typ byta dämpare

runtom och fixa choken , bakluckan , knappsatserna (

som ja har fått tag på nu haha vill nästan säga "god bless america" men de tar emot ngt enormt!

) och gå igenom allt. Bilen måste ha stått ute i gräs förut för att de va ganska mkt ytrost

under i bakpartiet! men de är åtgärdat för tillfället ( iaf så gott

ja kunde me de verktyg jag har, får väl tippa hela bilen i framtiden och göra de riktigt ordentligt med en bläster )
 
Arvika
Gossen skrev:
Ja jag lär väl inte få det

hett om öronen här då Smile åker ju bara

740's här, dock måste jag säga att de blev bra med utrymme under huven då ja bytte till RB systemet Smile

Har en fråga bara, satt o läste reparations




handboken och kollade på kallstart-systemet, sprutar den in glycol i motorn !?!??!?!?! vilken nytta ska de göra om det är kallt ? har sökt på google men inte fått

ngn riktig förklaring till hur de

ska funka, står ju att man ska ha 90% "anti-freeze" ( glycol ) och 10 % vatten i kallstarts behållaren.

Kmr

ju att bli ngn kallstart i vinter ( är ju trots allt min bruks / hobby

bil ) så skulle va bra att veta hur bra detta systemet är, ska också försöka få på ngn

slangvärmare så man slipper riktigt kalla starter Smile

Dock börjar de bli så fruktansvärt kallt för att

skruva nu, har ju bara ett totalt världelöst

kallgarage och de finns ju småpyssel kvar, typ byta dämpare runtom och fixa choken , bakluckan , knappsatserna ( som ja har fått tag på nu haha vill

nästan

säga "god bless america" men de tar emot ngt enormt! ) och gå igenom allt. Bilen måste ha stått ute i gräs förut för att de va ganska mkt ytrost under i

bakpartiet! men de är

åtgärdat för tillfället ( iaf så gott ja kunde me de verktyg jag har, får väl tippa hela bilen i framtiden och göra de riktigt ordentligt

med en bläster )



Jag har kört sjua under

många vintrar, men aldrig brytt mig om kallstartsbehållaren.

Meningen är att den ska pytsa i

lite frostskyddsmedel vid uppstart som i sin tur ska ta bort eventuell isbeläggning på

rotorhusen. Men som sagt var, det fungerar utan detta blaskande med

glykol. Slangvärmare har jag på min nuvarande sjua, men jag kör den ju inte på vintern... Den kommer aldrig att få se salt eller

snövägar.
Kan dock efter

att ha ägt några risigare 7Shockr intyga att det är en underbar vinterbil.
Något av det roligaste man kan göra med kläderna på är att köra sjua på vinterväg!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Gossen
Okej! kanske lika bra att plocka bort skiten då också ? Smile har inget emot ett service vänligt motorrum! därför ja bara ställde in mig på äldre bilar då ja




skulle köpa och de blev ju en 7'a tillslut Smile
Inget salt på vägarna här, min är väl inte i toppskick dock är de enda rosthålet åtgärdat och resten skyddat

( min morbror tyckte de va tunn

plåt att svetsa i på 7'an, men vi fick dit 1mm plåt så nu är de helt ) men denhär bilen kmr ju va mitt livsprojekt! så att

köra på vintern känns inte så farligt eftersom de inte va ngn

utställningspärla från början men den väcker ju en viss uppmärksamhet Grin
Har hunnit vara ute

nu på snön och sladda lite dock sommardäck nu och den känns lite orolig i sladdarna med sånna däck Smile

får se om ja kan fixa ngra fälgar iaf på måndag, sen bara

på med ngra vintersulor! den ligger annars väldigt stadigt på vägen tkr jag, de känns lite som att man kan ställa den lite hur man vill i

böjarna ,

lättnavigerad altså!
Hämtate ut knappsatserna från USA idag som förra ägaren plockat från den, fick med lite godis i en påse från USA också SmileSmile elr är de knark ?

HAHAHA

Måste

berätta en rolig sak, va och tankade på Q8'a här och sen när ja skulle in och betala står en äldre man där som är lite av en spjuver.

då ja ska betala kollar han genom fönstret och ser ju

kärran, då nästan skriker han "NÄEMEN ÄRE DU SOM HA DENDÄR LILL-DRAGSTERN?" hahaha jag

skrattade då högt Grin

Edit! Ngn som kan beskriva färgerna på alla kablar i kontakten till

vänstra knappsatsen ? dom har ju andra färger i USA.
Om man

gör en beskrivning såhär ungefär Pin 1. rödgul Pin 2.röd etc.. och berätta hur ni håller kontakten Pfft i detta fallet höll jag den med

stiften mot mig och

raden utan stift i mitten nedåt! Skulle vara tacksam om ngn kunde göra detta så ja får dit grejjerna!
En bild säger dock mer än tusen ord!
Redigerat av Gossen den 15-10-2010 15:29
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.25 sekunder - 174 Förfrågningar 18,926,577 unika besök