Svårstartad FC
|
Goran |
Publicerat 26-09-2010 23:59
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Jag försöker
starta bilen, FC N/A -86, efter att den stått i ca 2 månader i mitt garage, men den totalvägrar.
3 saker har jag kommit fram till:
1.
Batteriet
friskt och vrider runt motorn.
2. Jag har bra tryck på bränslet från pumpen och till efter filtret och in i motorn, men stiften blir inte ens blöta när jag
vridit runt motorn.
Normalt brukar det stinka bensin när den går fett, men inte nu. Vad kan hindra soppan från att komma fram? Trasiga spridare brukar stå
öppna och söla ner, så det borde inte vara det. De är
förresten rengjorda och testade för två år sedan.
3. Ingen gnista på ett Lead tändstift (L1) när
jag plockat ut det och håller det mot insuget för att jorda det. Alla tändningskomponenter är
så gott som nya och har bara körts ca 500 mil under 2 år. Jag har
7'or runt om, som den alltid startat lätt på. Huvudsäkringarna ser bra ut.
Kan soppan och tändningsproblemet hänga ihop?
Någon signal som slår av
båda när något står fel?
Eller är det två helt skilda fel: tändningen och soppan?
Senaste starten, för ca 2 månader sedan, gick den hur fint som helst.
Behöver bilen startad i veckan för att undvika buss och försenade dagishämtningar.
Tacksam för all hjälp.
Goran
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 27-09-2010 12:23
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Är det ingen gnista på L1 även om du sätter dit ett stift du vet fungerar?
Går ju testa byta alla dtift
ändå till helt nya.
Studsar
varvräknaren när du kör startmotorn eller ligger den helt död i botten?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 27-09-2010 19:29
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Om varvräknaren inte hoppar saknas varvtalssignal och då sprutas
inget bränsle in heller.
Du har väl fördelare och då kan det ju vara en igniter som gett upp eller någon kabel som är glapp.
Har du kollat över säkringarna så du har ström
överallt.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 27-09-2010 21:56
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bo_H skrev:
Om
varvräknaren inte hoppar saknas varvtalssignal och då sprutas inget bränsle in heller.
Du har väl fördelare och då
kan det ju vara en igniter som gett
upp eller någon kabel som är glapp.
Har du kollat över säkringarna så du har ström överallt.
Hej
Varvräknaren ligger stendöd när
jag försöker starta motorn.
Igniterna? I min Training manual så nämns de bara för den Australiensiska marknaden och har några speciella spolar. Men, om jag
har dem, sitter de då båda fast
på sidan av fördelarhuset? I så fall har jag kollat och rengjort dem kontakterna.
Säkringarna till motorn och
insprutningen är hela. Jag antar att säkringarna vid vänsterfoten inne i kupén
inte har något med detta att göra, förutom kanske 15A motorsäkringen som var
hel.
Jag är själv hemma så jag kan inte kolla gnistan till tändstiften idag.
Fler förslag på test eller
lösning?
mvh
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 28-09-2010 09:10
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Du har rätt det
dina igniters sitter skruvade på fördelaren. Det
är dessa som styr tänspolarna.
Får du spänning fram till spolarna, om jag minns rätt ska det vara 12V
konstant på den polen med gummihuva. Sedan skulle jag kolla losssa och resistansmäta
kablarna mellan fördelare och tändspolarna. Har läst om flera som haft
problem med glapp i dem.
Ignitern har även en anslutning inne i fördelaren om jag minns rätt som är kopplad till
hallgivaren, kan vara läge att se
över.
Jag skulle börja med att sätta mig in i hur kretsen till varvräknarens signal ser ut det verkar som det är där felet sitter för om jag minns rätt styr
den även insprutningen (behöver läsa varvtal över 300 prm för att börja spruta).
Jag vill minnas att du har tändförstärkare, testa att koppla förbi
den.
Installerat larm? Det
borde ju kunna störa ut både soppa och tändning.
M.v.h.
/Bo H.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 28-09-2010 10:29
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bo_H skrev:
Du har rätt det
dina igniters sitter
skruvade på fördelaren. Det är dessa som styr tänspolarna.
Får du spänning fram till spolarna, om jag minns rätt ska det vara 12V
konstant på den polen med gummihuva. Sedan skulle jag
kolla losssa och resistansmäta kablarna mellan fördelare och tändspolarna. Har läst om flera som haft
problem med glapp i dem.
Ignitern har även en anslutning inne i fördelaren om jag minns
rätt som är kopplad till hallgivaren, kan vara läge att se
över.
Jag skulle börja med att sätta mig in i hur kretsen till varvräknarens signal ser ut det verkar som det är där felet sitter
för om jag minns rätt
styr den även insprutningen (behöver läsa varvtal över 300 prm för att börja spruta).
Jag vill minnas att du har tändförstärkare, testa att koppla förbi
den.
Installerat larm? Det borde ju kunna störa ut både soppa och tändning.
M.v.h.
/Bo H.
Hej Bo
Tack för infon.
Tändförstärkare? - Ja. Jag har kvar den gamla
spolen som fungerade innan jag bytte till min tändförstärkare och Blaster 2 spolen. Ska prova med den.
Larm?
- Ja. Egentligen skulle jag vilja riva ut larmet om det inte var så förbannat
invecklat och inkopplat i allt. Kanske gör det ändå.
Bilen fungerade hur
bra som helst för bara 2 månader sedan och har sedan dess stått i garaget med batteriet urkopplat. Hur kan det bli
glapp på den korta tiden när ingen rört
bilen? Oxidering visst, det är all elektroniks värsta fiende, men glapp...allt kan i och för sig hända med gamla bilar.
Hör av mig ikväll efter mina
nya
undersökningar.
Tusen tack för tipsen.
Goran
Redigerat av Goran den 05-10-2010 17:38
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 28-09-2010 17:59
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Funkar larmet som det ska i övrigt? Låsning upplåsning? Låter
ju onekligen
som en möjligt felkälla. På min gamla Saab var man tvungen att synka fjärren ibland att det skulle funka. Tror det var fem snabba tryck på
låsknappen eller liknande.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 28-09-2010 19:37
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bo_H
skrev:
Funkar larmet som
det ska i övrigt? Låsning upplåsning? Låter ju onekligen som en möjligt felkälla. På min gamla Saab var man tvungen att synka
fjärren ibland att det skulle funka. Tror det var fem snabba tryck på
låsknappen eller liknande.
Jodå, larmet funkar fortfarande som det ska.
Redigerat av Goran den 17-10-2010 21:52
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 17-10-2010 19:19
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Sådär ja, nu snurrar den på fint igen.
Det var något med tändningsförstärkaren som inte stämde. Jag kopplade in min gamla
spole och den startade igång igen.
Tur för imorgon har
vi två bilar igen och kan sköta dagishämtningarna igen.
Nu måste jag undersöka/reparera MSD 6A
enheten. Vill gärna få den att fungera när jag nu monterat en till för trail'en. Ingen är
nu inkopplad, men i veckan kanske...
Bosse, tack för
tipset.
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 17-10-2010 21:52
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 17-10-2010 20:40
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Härligt att 7an är på hjulen igen.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 25-10-2010 21:06
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Jag har provat båda mina tändningsförstärkare enligt MSDs recommendationer
och båda fungerar som de ska.
Jag har en misstanke om att det är varvräknarsignalen som inte kommer fram på rätt sätt. Tydligen ett rätt vanligt fel när man kopplar in såna här.
Jag har,
igen, en misstanke om att en av de två kablarna som var ihopkopplade till Trail-spolens +-sida, har en signal till varvräknaren. Den kan man nämligen ta direkt
från MSD'n. Den ena kabeln är
gul/grön och den andra svart. Vilken är varvräknarsignalen? Någon?
Edit: Jag misstänker att det är den gula.
Lead'en har bara en kabel på sin spoles +-sida och den är grön/svart.
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 25-10-2010 21:44
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 25-10-2010 22:33
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Jaha, det funkade inte
heller.
Nästa steg är att koppla in en Tach adapter MSD PN8910, som jag av en händelse
råkar ha hemma efter mina MSD försök med Porschen.
Största problemet nu är att mina kabelskor börjar
tar slut så jag får skarva med gamla kablar, jag haft
sen förr...
Vrrrommm och så snurrar den igen. Lite väl sent för att varmköra kl.22:30 då jag har grannar för tätt inpå, men FAAA-EN va
skönt.
Problemet löst och förhoppningsvis några hästar till i motorn.
Får prova när FT Tuning behagar att höra av sig, om han flyttat färdigt till Södra Sandby
eller Dalby eller
var det nu var. Jobbar han än förresten?
mvh
Goran
|
|
|