Mazda 1300 Old school
|
Arvika |
Publicerat 12-12-2010 22:07
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Har i helgen lyft i motor och låda för att se
vad mer som krävs för att få plats med allt.
Jag har fortfarande inte beslutat hur
jag ska göra med kardantunneln i stort. Lådan får plats, men det handlar om millimeter. Stumma motor och
växellådsfästen är ett måste. Vidgar jag tunneln så
blir det inte lika känsligt med rörelser vid acceleration.
[img]
http://lh6.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TQQMNgTbIxI/AAAAAAAAAb0/dnhuKBCx4p4/s576/DSC00040.jpg
[/img]
[img]http://lh3.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TQQNtdfRuWI/AAAAAAAAAcc/a3tAx8JnKxU/s576/DSC00041.jpg
[/img]
[img]http://lh4.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TQQNtqvBJCI/AAAAAAAAAcg/-P669sJgfY0/s576/DSC00042.jpg[/img] is not a valid Image.
Trångt som f..
Måste smida till en "bula" för
kopplingsarmen och
slavcylindern.
Har även satt din
framvagnsbalken.
[img]
http://lh6.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TQUuqF-gobI/AAAAAAAAAdk/-3nNoOjCnbg/s576/DSC00049.jpg[/img]
Och styrsnäckan och
hjälpstyramen för att se var det hamnar i förhållande till tråget.
[img]
http://lh5.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TQUuqmoRpuI/AAAAAAAAAdw/vUu2bQ0h1qY/s512/DSC00048.jpg[/img]
Trång värre kommer det att bli, men inget som jag inte tror går
att lösa.
Det tråg jag fick
av Janne måste jag bygga om, till viss del är det mitt fel då jag trodde att alla Twin Dizzy motorer har djupdelen i bakre
kanten. Så är det inte... Bara Rx2 tråget ser ut så.
Har idag skurit av
"flänsen" på tråget för att vända djupdelen.
Blir lite inpassning då alla
vinklar i hörnen inte är
lika.
I framkant måste jag lägga till en liten bit.
I
bakkant är tråget lite större, måste smida in kanten lite för att få i skruvarna.
Har
också "pulat" med lite annat idag.
Autosol fick plasten på fläkthuset att se ganska ny ut igen, och lite svart färg på fläktmotorn gjorde susen på den.
[img]
http://lh5.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TQUuqBFLYYI/AAAAAAAAAdg/WKjPh_I9-bI/s576/DSC00045.jpg[/img]
Torkarmotorn och länkaget har också gjorts ren och målats där
behovet fanns.
Vill ju ha allt
lika snyggt nu, fan att man skulle måla och krångla...
[img]
http://lh4.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TQUuqDZe0lI/AAAAAAAAAdo/kKi6j9XxVGs/s512/DSC00047.jpg[/img]
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 12-12-2010 22:38
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Du måste väl putsa upp motorn och
växellådan innan du stoppar in dom på "riktigt"?
Tanke på hur grymt
snyggt allt annat blir!
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 12-12-2010 23:12
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Galaxi skrev:
Du måste väl putsa upp motorn och växellådan innan du stoppar in dom på "riktigt"?
Tanke på hur grymt snyggt allt annat blir!
Växellådan ja, motorn blir bara en
besiktningsmotor...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 12-12-2010 23:36
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Räcker att man ändrar lite i hörnorna på tråget och sen borrar ett par nya hål
Har ett rx2 tråg
liggandes nånstans om du skulle behöva ett
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 13-12-2010 00:15
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Räcker att man ändrar
lite i hörnorna på tråget
och sen borrar ett par nya hål
Har ett rx2 tråg liggandes nånstans om du skulle behöva ett
Tack för
erbjudandet Jörgen, men jag testar med detta först.
Borde fungera bra
då det är betydligt stadigare än de nyare trågen.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 13-12-2010 15:06
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
Galaxi
skrev:
Du måste väl putsa upp motorn och växellådan innan du stoppar in dom på "riktigt"?
Tanke på hur grymt snyggt allt annat blir!
Växellådan ja, motorn blir
bara en besiktningsmotor...
Men det ska väl i en snygg
och putsad wankel motor i slutänden?
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 13-12-2010 16:36
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Galaxi skrev:
Arvika skrev:
Galaxi
skrev:
Du måste väl putsa upp motorn och växellådan innan du stoppar in dom på "riktigt"?
Tanke på hur grymt snyggt allt annat blir!
Växellådan ja, motorn blir bara en besiktningsmotor...
Men det ska väl i en snygg och putsad wankel motor i slutänden?
Klart som korvspad!
Har lite planer på en hybrid som jag hade tänkt använda i min sjua.
Finns också tre olika stora SRM/Autorotorhus i
garagehyllan
Det värsta är väl att
jag måste gå tillbaks till gul motor igen, gillar ju min nya motorfärg guld.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 13-12-2010 22:12
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Todays progres...
Blev bara en kort garagestund idag, har ju
lite annat att syssla med
också!
Monterade torkararmaturen med motor,
behöll originalplasten runt motorn som skydd
[img]http://lh3.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TQaJDrBGpyI/AAAAAAAAAeo/h-
tcWxBcRIs/s640/DSC00054.jpg[/img] is not a valid Image.
Krånglade också dit fläktenheten.
Hade
också en rolig pratstund med min trevliga
garagekompis Henka om framtida planer för Harry.
Insprutning är ju naturligtvis en del av planerna, Bridgeport med förgasare är bara bökigt att få snurr
på.
Så vad tror ni om detta lilla paket på batteriets ordinarie plats?
That's all for today
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 14-12-2010 00:17
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Shit vad kär jag blev, Harry vill också ha en sån här grill![img]
http://img412.imageshack.us/img412/7786/familia201000.jpg[/img]
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 15-12-2010 21:23
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Tar en liten update från igår när jag ändå är inne på forumet...
Har svetsat
och målat tråget.
Och även blästrat av och kladdat på lite färg på
signalhornen.
Baksidorna är bara klarlackade. Mitten på de röda bitarna ska bli svarta.
Plus
förstärkningsplåten bakom huvudcylindrarna till
broms och koppling.
De runda ringarna är sargerna till signalhornen.
[img]
http://lh4.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TQfwzCRobuI/AAAAAAAAAhQ/BZYYBTK_tjY/s576/DSC00057.jpg[/img]
Slutligen ett möte med Hälge på hemvägen. Lite svårt att se, men
han står mellan
lyktstolparna...
Nu tror jag att
jag ska vila några dagar!
Har en jävulsk värk i mina
leder...
Krama varandra i trafiken
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 24-12-2010 15:47
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Så har
man piggnat till lite mellan förkylningar och annat!
Varför
blir jag alltid sjuk då jag är ledig?
Fick för mig att det var dags att bula torpeden för kopplingsarmen.
Har gett mig fan på
att inte jag ska behöva
förstora tunneln för övrigt.
Om allt stämmer så har jag 2-3mm till godo när allt sitter på plats.
Plockade alltså ner frambalk, styrning med mera, och ur med
motor och
låda innan kulhammaren fick jobba!
Blev väl ca. 2.5-3.0 centimeter djupare utan att
plåten sprack. Hoppas det räcker!
[img]http://lh4.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TRSsE-
68eYI/AAAAAAAAAjs/JfAXAvhTmgQ/s576/DSC00069.jpg[/img] is not a valid Image.
Tyckte också att det var dags att renovera
huvudcylindrarna för broms och koppling.
Honat, glasblästrat, målat cylindrar och
Autosolbehandlat burkarna...
Spolarbehållaren och
expansionskärlet fick också en
behandling då Autosoltuben inte var helt tom.
[img]http://lh6.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TRSot57uYKI/AAAAAAAAAiY/6kO-hV77-
to/s576/DSC00072.jpg[/img] is not a valid Image.
Efter detta bar det av till Värmland för
julfirande.
Och gissa hur kul en julaftonsförmiddag kan vara???
Skulle starta
Explorern för en sista julklappshandlingsresa, då olyckan var total.
Fanskapet slog eld, och resultatet efter
släckning ser ut så här!
Undrar hur mycket
som är förstört? Stängde huven och lät skiten stå... Det är -17 så jag har dåligt med lust!
[img]
http://lh4.ggpht.com/_rLrKX2OvImg/TRSouD7n3lI/AAAAAAAAAiQ/GAX5v-FCp9E/s576/DSC00079.jpg[/img]
GOD HJUL PÅ ER ALLA BILDÅRAR!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 24-12-2010 21:45
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Hoppas det funkar med kopplingsarmen nu... Se bättre ut så utan att behöva
såga och svetsa om...
Trist som fan med bil... Men vem vill hålla på
och skruva och fel kolla när det är -17 grader...
Pratade med mamma och hon hade -31. Kalllllllt....
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 21-07-2011 19:29
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Okay vänner, jag är tillbaka på banan igen...
Inte fullt ut, men jag orkar
åtminstone skruva lite igen!
Min kropp
säger tyvärr ifrån mer och mer, och det straffar sig nog nu att jag aldrig lyssnat på den tidigare.
Vintrarna
däremot lär bli tuffa, då jag bland annat fått Artros.
Kyla hälper ju inte
direkt till att läka en gammal kropp.
Har som sagt var börjat fixa lite
med Harry igen.
Här kommer det lite bilder med förklaringar...
Första terapiarbetet var att få lite puts
på den rostiga främre stötfångaren.
Visste inte om den skulle gå att rädda...
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-6T0XHkBGcYk/TiLPjnnVOaI/AAAAAAAAAyI/0Ciy9osS6x8/s512/DSC00075.jpg
[/img]
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-6b9ALdIY2R4/TiLPkCDHSMI/AAAAAAAAAyM/xUODLpXwxbY/s640/DSC00076.jpg[/img] is not a valid Image.
Nu ser den ut så här...
Provmonterad för skoj skull.
Insidan är gullackerad med samma gula rostskyddsfärg som i motorutrymmet.
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-
tkoj2kaaUoo/TiLPl1QeLrI/AAAAAAAAAyU/MAS5pMPw7ZE/s640/DSC00086.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-TDZnAbpqngM/TiLPk7ehuDI/AAAAAAAAAyQ/s-
0Udi3lxEs/s640/DSC00085.jpg[/img] is not a valid Image.
Det jag håller på med nu är att få till en bakaxel som kommer att klara
mina mål på minst 500hk.
Jag hittade
en axel till en B1600 pickis på en skrot i mellansverige.
Fördelen med denna är att den har rätt bredd från början, det skiljer bara 40mm nav till
nav mot
originalet.
En annan kul grej är att det sitter ett dammskydd nitat på navet när man plockar bort dom stora 6-bult trummorna.
Gissa vad nitförbandet har för
bultdelning?? Jo, 4x110
millimeter...
Det är bara att borra upp hålen och banka i nya hjulbultar, jippie!
Dessa axlar är på 8", och det enda
jag hittar som skulle kunna vara lika starkt är Fords 9".
Men då krävs det kortning medmera krångel som jag slipper nu.
Så här stor är
skillnaden på Original 1300 axel och Mazda B1600
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-
sgF5oOZAjG8/TiLPmQM_y0I/AAAAAAAAAyY/DXlkMk8tkmA/s640/DSC00128.jpg[/img] is not a valid Image.
Skillnaden mellan FB drivaxel till höger, och B1600 till vänster.
Taskig
bildvinkel men det är enorm skillnad.
B1600 har 30mm diameter...
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-
ViYzZrhY7tU/TiLPoIsYWnI/AAAAAAAAAyc/Mqw42r1ie1U/s640/DSC00137.jpg[/img] is not a valid Image.
En annan kul grej är att det är 30-splines
axlar på B1600.
Samma som på nyare
B2600 4x4.
Och javisst, B2600 från -90 diffen passar direkt i min gamla B1600 axel från -77.
Lamelldiff och en utväxling på 4.44:1 får man liksom på
köpet, härligt va?
Här ser ni skillnaden på diffklumparna storleksmässigt.
Bilden ljuger lite här också, det är STOR skillnad.
B2600 - Mazda 1300 -
B1600
[img]
https://lh4.googleusercontent.com/-osuR8cpRCvI/TiLPqLN1JNI/AAAAAAAAAyk/qe2TCyXO6M0/s640/DSC00161.jpg[/img]
Axeln har också gjorts
ren från åratal av rost, lera och gammal färg,
och den
lever nu ett nytt svart liv...
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-
5Z0oxlyARWc/TiLPppgHrjI/AAAAAAAAAyg/cNt7Ya43gqU/s640/DSC00160.jpg[/img] is not a valid Image.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 25-07-2011 20:13
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Jag var tvungen att fixa lite annat i
garaget i morse, så jag passade
på att smeka Harry lite medhårs medan jag ändå var på besök hos honom...
Var tvungen att testa om klumpen från B2600 skulle passa i den gamla B1600 axeln.
Och den satt som en smäck! Roligt att man kan matcha nya prylar i dessa äldre axlar.
Det innebär ju att också att vissa nyare Rx7 diffar borde gå att
använda, Visserligen klenare än B2600,
men ändå...
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-
IFRaeJsxR28/Ti2v5XVc2RI/AAAAAAAAAzY/y_MJyipo3AA/s640/DSC00165.jpg[/img] is not a valid Image.
Ska bara lägga på ett lager till med färg på alltihop
innan det åker ihop för
slutlig montering.
Behöver dock innan ihopsättning hitta någon som lånar ut en svarv i Stockholmstrakten.
Idag passar inga skivor på naven, så en liten
storleksminskning för detta krävs innan drivaxlar kan monteras.
Tror att det skulle fungera med Rx7 bakskivor från modellerna före 1984. Men de är svåra att hitta
nya...
Redigerat av Arvika den 25-07-2011 20:23
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 26-07-2011 11:42
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Sakta men säkert så blir ju allt fint fint
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 13-04-2012 19:10
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Ska försöka komma igång med eländet igen!
GL lånar ut sin
Rx3 framvagnsbalk så att jag får en mall att
bygga nytt motorfäste av...
Letar fortfarande efter U-bult och fästena mot fjäder till B1600 axeln.
Vete fan var jag ska hitta det!
Satans Artros bara som gör att man inte orkar
skruva så mycket som man vill... Plus en nerv i nacken som ligger i
kläm, känns som man har elektricitet i fingrarna hela tiden. Kroppen är en konstig manick!
Men före Harry ska Re-Speed
framvagnen på plats på sjuan...
Redigerat av Arvika den 13-04-2012 19:14
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 27-04-2012 21:05
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Jag
letar förtvivlat efter u-bult till B1600 bakaxeln.
Är det någon som vet var jag hittar sådana?
Diametern på banjon är 2 3/4" eller lite drygt 70mm.
Och jag behöver fyra stycken!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Danne |
Publicerat 29-04-2012 09:09
|
Användare
Inlägg: 77
Registrerad: 02.11.07
|
Har du provat Åbergs VTC, Hansen Racing?
www.nutsaboutbolt...ubolt.html |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 06-05-2012 21:28
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Fick finbesök i garaget idag från Örebro.
Gladast blev Harry som fick sig
en ny tanklucka.
Mazda original, och jag kan garantera att dom inte
växer på träd.
Tack Lasse!
[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
ash3/543235_3802657395733_1556282975_3099717_38140604_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
unmatick |
Publicerat 12-05-2012 01:38
|
Användare
Inlägg: 21
Registrerad: 19.12.11
|
brukar inte
tycka om äldre bilarprojekt men de här var riktigt kul att läsa igenom |
|
|