Mazda 1300 Old school
|
Arvika |
Publicerat 14-05-2012 23:26
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Harry har fått
en ny leksak...
Eller om den hamnar på någon
annan motor innan H blir klar!
Vet ju inte heller om man kan para ihop det med en Wankel, men man får ju
inga svar om man inte provar!
Egetbyggt insug är dock givet, tror inte det finns något
färdigt som passar.
Spjällhus från en GSX-R 750 2010
[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/554622_3864241335293_1556282975_3123126_1632876657_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Diametern på
spjällen är 40mm. Och måttet här är c/c på de yttre spjällen, det vill säga 218mm. En kompakt liten sak...
[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-
ak-
prn1/522945_3864244815380_1556282975_3123128_913923363_n.jpg[/img] is not a valid Image.
En bild till på "motorsidan"
[img]https://fbcdn-sphotos-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-
snc7/383377_3864233015085_1556282975_3123120_962319390_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Dubbla insprutare på varje "runner".
Primär
270cc
Sekundär 540cc
[img]https://fbcdn-sphotos-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/579959_3864236895182_1556282975_3123122_771165781_n.jpg[/img] is not a valid Image.
En lite udda sak, dom har dubbla spjäll...
De här (sekundärerna) öppnar lite långsammare
för att inte motorn ska kvävas av allt luft vid snabba
gaspådrag.
Tror inte jag kan använda dom, men ska fundera lite på det!
[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
ash3/550531_3864239015235_1556282975_3123123_837142117_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Stegmotor med sensor till sekundärspjäll + TPS längst ner till vänster.
Frågan är om
den går att använda till att
reglera justerbara trattar med istället för spjällen.
Har faktiskt inte en aning om hur stark eller snabb den är...
[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
ash3/538086_3864242815330_1556282975_3123127_482537647_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Den kostade nästan ingenting
jämfört med en förgasare eller ett mer traditionellt spjällhus.
Jag blev också glatt
överraskad över det fina skicket.
Ska bli riktigt kul att se vad man
kan få till av detta!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 15-05-2012 06:33
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Oj det där ser riktigt snyggt ut
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 15-05-2012 09:07
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Läste en tråd på ett annat forum om konvertering till fyra spjäll.
Man verkar ha
problem med primärsidans (mittgavelns) bränsletillförsel... Stora bakpulser på lågvarv spottar tillbaka bränslet ut genom spjällhus och trattar + att tomgången blir
orolig. Ganska
enkelt att lösa dock, genom, att man kör med en mittgavel med primärspridare.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 15-05-2012 14:33
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Du skulle ju kunna göra ett insug med plenum. Borde hjälpa till att lösa det
problemet. Jag menar då att du gör ett plenum per rotor och kopplar två spjäll
till varje plenum. Lite omständigt kanske men det borde fungera...
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 15-05-2012 18:51
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Hackman skrev:
Du skulle ju kunna göra ett insug med plenum. Borde hjälpa
till att lösa det problemet. Jag menar då att du gör ett
plenum per rotor och kopplar två spjäll till varje plenum. Lite omständigt kanske men det borde fungera...
Tror jag skulle
tappa mycket på
toppen då...
Jag vill ju ha korta insug på höga varv!
Funderar hela tiden på lösningar, haha
Och nu tror jag att jag vet hur jag ska göra!
Jag behåller
de yttre sekundärspjällen för att inte få kvävningen vid fullgaspådrag.
Kopplar de andra två till Microtechens PWM signal som styrs av
varvtalet.
Den får också styra trattarna som jag vill ha
reglerbara med ungefär 150-200mm i längd.
Så här blir det då...
Sekundärspjällen öppnas,
och trattarna förkortas först vid kanske 4500-5000rpm.
Här får man ju testa sig fram.
Som
primärspridare kör jag de två yttre 270cc + två original i
mittgavel.
Det borde gå att tuna ganska bra för lågvarv/besiktning osv.
Sekundärspridare blir de 4st 540cc som sitter i
spjällhuset.
Dessa får ju
inte heller kopplas in före sekundärspjällen öppnat...
Med min Microtech LT10 kan jag köra 2 spridare per utgång!
Behövs mera sås så kan man alltid använda
en
av LT10:ans Aux utgångarna och PWM-styra de två 270cc som blir kvar på de innre spjällhusen mot ett varvtal eller laddtryck om man nu kör överladdat.
De
åtta spridare jag har i spjällhusen
räcker till knappa 400hk, och jag tror inte en sugis BP motor klarar dom siffrorna.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 15-05-2012 20:56
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Verkar som ett
coolt projekt!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 15-05-2012 21:11
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Konstaterade precis att min Microtech klarar av att driva upp till 4st. hög Ohm
insprutare per driver.
Med andra
ord klarar den 16st.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 16-05-2012 09:57
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Arvika skrev:
Hackman skrev:
Du skulle ju kunna göra ett insug med
plenum. Borde hjälpa till att lösa det problemet. Jag
menar då att du gör ett plenum per rotor och kopplar två spjäll till varje plenum. Lite omständigt kanske men det borde fungera...
Tror jag
skulle tappa mycket på toppen då...
Jag vill ju ha korta insug på höga varv!
Funderar hela tiden på lösningar, haha
Och nu tror jag att jag vet hur
jag ska göra!
Jag behåller de yttre sekundärspjällen för att inte få kvävningen vid fullgaspådrag.
Kopplar de andra två till Microtechens PWM
signal som styrs av varvtalet.
Den får också styra
trattarna som jag vill ha reglerbara med ungefär 150-200mm i längd.
Så här blir det då...
Sekundärspjällen öppnas, och trattarna förkortas först vid kanske 4500-5000rpm.
Här får man
ju testa sig fram.
Som primärspridare kör jag de två yttre
270cc + två original i mittgavel.
Det borde gå att tuna ganska bra för lågvarv/besiktning osv.
Sekundärspridare blir de 4st
540cc som sitter i
spjällhuset.
Dessa får ju inte heller kopplas in före sekundärspjällen öppnat...
Med min Microtech LT10 kan jag köra 2 spridare per utgång!
Behövs mera
sås så kan
man alltid använda en av LT10:ans Aux utgångarna och PWM-styra de två 270cc som blir kvar på de innre spjällhusen mot ett varvtal eller laddtryck om
man nu kör överladdat.
De åtta spridare jag
har i spjällhusen räcker till knappa 400hk, och jag tror inte en sugis BP motor klarar dom siffrorna. :
(
Förväntar mig en återkoppling på mina funderingar...
Åtminstone av Jörgen
som väl är den enda mer än jag som kan ha funderat på såna här
knäppa lösningar!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 16-05-2012 10:41
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
Arvika
skrev:
Hackman skrev:
Du skulle ju kunna göra ett insug med plenum. Borde hjälpa till att lösa det problemet. Jag menar då att du gör
ett plenum per rotor och kopplar två spjäll
till varje plenum. Lite omständigt kanske men det borde fungera...
Tror jag skulle tappa mycket på
toppen då...
Jag vill ju ha korta insug på höga varv!
Funderar hela
tiden på lösningar, haha
Och nu tror jag att jag vet hur jag ska göra!
Jag behåller de yttre sekundärspjällen för att inte få kvävningen vid fullgaspådrag.
Kopplar de andra två
till Microtechens PWM signal som styrs
av varvtalet.
Den får också styra trattarna som jag vill ha reglerbara med ungefär 150-200mm i längd.
Så här blir det då...
Sekundärspjällen
öppnas, och trattarna förkortas först vid kanske 4500-5000rpm.
Här får man ju testa sig fram.
Som primärspridare kör jag de två yttre 270cc + två original i
mittgavel.
Det borde gå att
tuna ganska bra för lågvarv/besiktning osv.
Sekundärspridare blir de 4st 540cc som sitter i spjällhuset.
Dessa får ju
inte heller kopplas in före sekundärspjällen öppnat...
Med min
Microtech LT10 kan jag köra 2 spridare per utgång!
Behövs mera sås så kan man alltid
använda en av LT10:ans Aux utgångarna och PWM-styra de två 270cc som blir kvar på de innre spjällhusen
mot ett varvtal eller laddtryck om man nu kör
överladdat.
De åtta spridare jag har i spjällhusen räcker till knappa 400hk, och jag tror inte en sugis BP motor klarar dom siffrorna. :
(
Förväntar mig en återkoppling på mina funderingar...
Åtminstone av Jörgen som väl är den enda mer än jag som kan ha funderat på såna här knäppa lösningar!
Jaså
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 16-05-2012 11:13
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Finns nog ingen
annan som förstår vad jag menar, haha
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 23-09-2012 22:27
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Harry
fick lite kärlek innan jag själv hamnade på operationsbänken.
Nu är han både flytt och roterbar!
[img]https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
snc6/198597_4560456340233_1955117234_n.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/305012_4560448940048_760761721_n.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]https://fbcdn-sphotos-f-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/598720_4560436939748_90038389_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Arvika den 23-09-2012 23:15
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 23-09-2012 23:16
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Säger som tidigare, köper den av dig när du är klar.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 24-09-2012 07:24
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Arvika skrev:
Finns nog ingen annan som förstår vad jag menar, haha
Ja tror ja förstår va du menar men de är väl inte så
mycke
att tillägga!
Blir intressant att se hur registret blir, sen får du väl prova ändra varvtalet när den "växlar över" lite upp å ner för att se när de
blir bäst!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 24-09-2012 09:18
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Chefen skrev:
Arvika skrev:
Finns nog ingen annan som förstår vad jag menar, haha
Ja tror ja förstår va du menar men de är väl inte så
mycke att tillägga!
Blir intressant att se hur registret blir, sen
får du väl prova ändra varvtalet när den "växlar över" lite upp å ner för
att se när de blir bäst!
Ja, det lär väl bli lite justeringar innan det stämmer.
Inte bara med
spjällöppningar, utan också när sekundära
insprutarna ska gå igång!
Men det är långt dit...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 25-09-2012 12:28
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Ligger i sjukbädden och planerar lite...
En gul Harry med denna borde väl
vara snyggt, eller?
[img]http://www.momo88.com/sitepix/products/momo_sw_drifting-y.jpg[/img] is not a valid Image.
Och
kanske även en stol från dom, även om jag helst åker
fällbart!
[img]http://www.momo88.com/sitepix/products/mids/mid_momo_drifting_seat.jpg[/img] is not a valid Image.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 25-09-2012 18:10
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Snyggt och absolut de bästa kontrast färgerna.
Sen blir du
snabbt en favo bland gnagargänget
Rikard Niva Luleå
Rx7
FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 25-09-2012 18:21
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
nrx
skrev:
Snyggt och absolut de
bästa kontrast färgerna.
Sen blir du snabbt en favo bland gnagargänget
Fan...
Den får bli lila
istället!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 25-09-2012 18:44
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
nrx
skrev:
Snyggt och absolut de bästa kontrast färgerna.
Sen blir du snabbt en favo bland gnagargänget
Fan...
Den
får bli lila
istället!
får det lov att vara en "kaffe" till "bingobr...
Rikard Niva Luleå
Rx7
FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
|
|
|
|
Zap |
Publicerat 25-09-2012 19:00
|
Användare
Inlägg: 360
Registrerad: 28.12.10
|
Arvika skrev:
nrx skrev:
Snyggt och absolut de bästa kontrast
färgerna.
Sen
blir du snabbt en favo bland gnagargänget
Fan...
Den får bli lila istället!
Rätta takter! Det fungerar med grön/vit också.
/även här en
värmlänning i förskingring.
Jörgen Nilsson
Göteborg
Svart Mazda RX-8 2006
|
|
|
|
Roger F |
Publicerat 26-12-2013 14:53
|
Användare
Inlägg: 13
Registrerad: 28.04.11
|
Hur går det här då???
Roger Forsell
Botsmark, Västerbotten
RX5 -78 projekt....
|
|
|