April 29 2024 21:37:36
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Mazda 1300 Old school
Arvika
Harry har fått

en ny leksak...
Eller om den hamnar på någon

annan motor innan H blir klar!
Vet ju inte heller om man kan para ihop det med en Wankel, men man får ju

inga svar om man inte provar!
Egetbyggt insug är dock givet, tror inte det finns något

färdigt som passar. Grin

Spjällhus från en GSX-R 750 2010


[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/554622_3864241335293_1556282975_3123126_1632876657_n.jpg[/img] is not a valid Image.





Diametern på

spjällen är 40mm. Och måttet här är c/c på de yttre spjällen, det vill säga 218mm. En kompakt liten sak...

[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-

ak-

prn1/522945_3864244815380_1556282975_3123128_913923363_n.jpg[/img] is not a valid Image.

En bild till på "motorsidan"
[img]https://fbcdn-sphotos-

a.akamaihd.net/hphotos-ak-

snc7/383377_3864233015085_1556282975_3123120_962319390_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Dubbla insprutare på varje "runner".
Primär

270cc
Sekundär 540cc

[img]https://fbcdn-sphotos-

a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/579959_3864236895182_1556282975_3123122_771165781_n.jpg[/img] is not a valid Image.



En lite udda sak, dom har dubbla spjäll...
De här (sekundärerna) öppnar lite långsammare

för att inte motorn ska kvävas av allt luft vid snabba

gaspådrag.
Tror inte jag kan använda dom, men ska fundera lite på det!

[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-




ash3/550531_3864239015235_1556282975_3123123_837142117_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Stegmotor med sensor till sekundärspjäll + TPS längst ner till vänster.
Frågan är om

den går att använda till att

reglera justerbara trattar med istället för spjällen.
Har faktiskt inte en aning om hur stark eller snabb den är...



[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-

ash3/538086_3864242815330_1556282975_3123127_482537647_n.jpg[/img] is not a valid Image.

Den kostade nästan ingenting

jämfört med en förgasare eller ett mer traditionellt spjällhus.
Jag blev också glatt

överraskad över det fina skicket.
Ska bli riktigt kul att se vad man

kan få till av detta!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Galaxi
Oj det där ser riktigt snyggt ut Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Arvika
Läste en tråd på ett annat forum om konvertering till fyra spjäll.


Man verkar ha

problem med primärsidans (mittgavelns) bränsletillförsel... Stora bakpulser på lågvarv spottar tillbaka bränslet ut genom spjällhus och trattar + att tomgången blir

orolig. Ganska

enkelt att lösa dock, genom, att man kör med en mittgavel med primärspridare.

Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Hackman
Du skulle ju kunna göra ett insug med plenum. Borde hjälpa till att lösa det

problemet. Jag menar då att du gör ett plenum per rotor och kopplar två spjäll

till varje plenum. Lite omständigt kanske men det borde fungera...
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Arvika
Hackman skrev:
Du skulle ju kunna göra ett insug med plenum. Borde hjälpa

till att lösa det problemet. Jag menar då att du gör ett

plenum per rotor och kopplar två spjäll till varje plenum. Lite omständigt kanske men det borde fungera...


Tror jag skulle

tappa mycket på

toppen då...
Jag vill ju ha korta insug på höga varv!


Funderar hela tiden på lösningar, haha
Och nu tror jag att jag vet hur jag ska göra! Wink




Jag behåller

de yttre sekundärspjällen för att inte få kvävningen vid fullgaspådrag.
Kopplar de andra två till Microtechens PWM signal som styrs av

varvtalet.
Den får också styra trattarna som jag vill ha

reglerbara med ungefär 150-200mm i längd.

Så här blir det då...
Sekundärspjällen öppnas,

och trattarna förkortas först vid kanske 4500-5000rpm.
Här får man ju testa sig fram.
Som

primärspridare kör jag de två yttre 270cc + två original i

mittgavel.
Det borde gå att tuna ganska bra för lågvarv/besiktning osv.

Sekundärspridare blir de 4st 540cc som sitter i

spjällhuset.
Dessa får ju

inte heller kopplas in före sekundärspjällen öppnat...
Med min Microtech LT10 kan jag köra 2 spridare per utgång!

Behövs mera sås så kan man alltid använda

en

av LT10:ans Aux utgångarna och PWM-styra de två 270cc som blir kvar på de innre spjällhusen mot ett varvtal eller laddtryck om man nu kör överladdat.
De

åtta spridare jag har i spjällhusen

räcker till knappa 400hk, och jag tror inte en sugis BP motor klarar dom siffrorna. Sad
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Chefen
Verkar som ett



coolt projekt! Smile
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Arvika
Konstaterade precis att min Microtech klarar av att driva upp till 4st. hög Ohm

insprutare per driver.
Med andra

ord klarar den 16st. Grin
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Arvika
Arvika skrev:
Hackman skrev:
Du skulle ju kunna göra ett insug med

plenum. Borde hjälpa till att lösa det problemet. Jag

menar då att du gör ett plenum per rotor och kopplar två spjäll till varje plenum. Lite omständigt kanske men det borde fungera...




Tror jag

skulle tappa mycket på toppen då...
Jag vill ju ha korta insug på höga varv!


Funderar hela tiden på lösningar, haha
Och nu tror jag att jag vet hur

jag ska göra!

Wink

Jag behåller de yttre sekundärspjällen för att inte få kvävningen vid fullgaspådrag.
Kopplar de andra två till Microtechens PWM

signal som styrs av varvtalet.
Den får också styra

trattarna som jag vill ha reglerbara med ungefär 150-200mm i längd.

Så här blir det då...



Sekundärspjällen öppnas, och trattarna förkortas först vid kanske 4500-5000rpm.
Här får man

ju testa sig fram.
Som primärspridare kör jag de två yttre

270cc + två original i mittgavel.
Det borde gå att tuna ganska bra för lågvarv/besiktning osv.

Sekundärspridare blir de 4st

540cc som sitter i

spjällhuset.
Dessa får ju inte heller kopplas in före sekundärspjällen öppnat...
Med min Microtech LT10 kan jag köra 2 spridare per utgång!

Behövs mera

sås så kan

man alltid använda en av LT10:ans Aux utgångarna och PWM-styra de två 270cc som blir kvar på de innre spjällhusen mot ett varvtal eller laddtryck om

man nu kör överladdat.
De åtta spridare jag

har i spjällhusen räcker till knappa 400hk, och jag tror inte en sugis BP motor klarar dom siffrorna. :

(


Förväntar mig en återkoppling på mina funderingar...
Åtminstone av Jörgen

som väl är den enda mer än jag som kan ha funderat på såna här

knäppa lösningar!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Mr Wankeltrim
Arvika skrev:
Arvika

skrev:


Hackman skrev:
Du skulle ju kunna göra ett insug med plenum. Borde hjälpa till att lösa det problemet. Jag menar då att du gör

ett plenum per rotor och kopplar två spjäll

till varje plenum. Lite omständigt kanske men det borde fungera...


Tror jag skulle tappa mycket på

toppen då...
Jag vill ju ha korta insug på höga varv!


Funderar hela

tiden på lösningar, haha
Och nu tror jag att jag vet hur jag ska göra!

Wink

Jag behåller de yttre sekundärspjällen för att inte få kvävningen vid fullgaspådrag.
Kopplar de andra två

till Microtechens PWM signal som styrs

av varvtalet.
Den får också styra trattarna som jag vill ha reglerbara med ungefär 150-200mm i längd.

Så här blir det då...
Sekundärspjällen




öppnas, och trattarna förkortas först vid kanske 4500-5000rpm.
Här får man ju testa sig fram.
Som primärspridare kör jag de två yttre 270cc + två original i

mittgavel.
Det borde gå att

tuna ganska bra för lågvarv/besiktning osv.

Sekundärspridare blir de 4st 540cc som sitter i spjällhuset.
Dessa får ju

inte heller kopplas in före sekundärspjällen öppnat...
Med min

Microtech LT10 kan jag köra 2 spridare per utgång!

Behövs mera sås så kan man alltid

använda en av LT10:ans Aux utgångarna och PWM-styra de två 270cc som blir kvar på de innre spjällhusen

mot ett varvtal eller laddtryck om man nu kör

överladdat.
De åtta spridare jag har i spjällhusen räcker till knappa 400hk, och jag tror inte en sugis BP motor klarar dom siffrorna. :

(





Förväntar mig en återkoppling på mina funderingar...
Åtminstone av Jörgen som väl är den enda mer än jag som kan ha funderat på såna här knäppa lösningar!


Jaså Cool


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Arvika
Finns nog ingen

annan som förstår vad jag menar, haha
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Arvika
Harry




fick lite kärlek innan jag själv hamnade på operationsbänken.
Nu är han både flytt och roterbar!

[img]https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-




snc6/198597_4560456340233_1955117234_n.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/305012_4560448940048_760761721_n.jpg[/img] is not a valid Image.




[img]https://fbcdn-sphotos-f-

a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/598720_4560436939748_90038389_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Arvika den 23-09-2012 23:15
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
gzon
Säger som tidigare, köper den av dig när du är klar. Wink
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
Chefen
Arvika skrev:
Finns nog ingen annan som förstår vad jag menar, haha


Ja tror ja förstår va du menar men de är väl inte så

mycke

att tillägga! Wink
Blir intressant att se hur registret blir, sen får du väl prova ändra varvtalet när den "växlar över" lite upp å ner för att se när de

blir bäst!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Arvika
Chefen skrev:



Arvika skrev:



Finns nog ingen annan som förstår vad jag menar, haha


Ja tror ja förstår va du menar men de är väl inte så

mycke att tillägga! Wink
Blir intressant att se hur registret blir, sen

får du väl prova ändra varvtalet när den "växlar över" lite upp å ner för

att se när de blir bäst!


Ja, det lär väl bli lite justeringar innan det stämmer.
Inte bara med

spjällöppningar, utan också när sekundära

insprutarna ska gå igång!
Men det är långt dit...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Arvika
Ligger i sjukbädden och planerar lite...
En gul Harry med denna borde väl

vara snyggt, eller?
[img]http://www.momo88.com/sitepix/products/momo_sw_drifting-y.jpg[/img] is not a valid Image.

Och

kanske även en stol från dom, även om jag helst åker

fällbart!

[img]http://www.momo88.com/sitepix/products/mids/mid_momo_drifting_seat.jpg[/img] is not a valid Image.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
nrx
Snyggt och absolut de bästa kontrast färgerna.
Sen blir du

snabbt en favo bland gnagargänget Smile
Rikard Niva Luleå
Rx7

FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
 
Arvika
nrx

skrev:

Snyggt och absolut de

bästa kontrast färgerna.
Sen blir du snabbt en favo bland gnagargänget Smile


Fan...
Den får bli lila

istället! Smile
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
nrx
Arvika skrev:
nrx

skrev:

Snyggt och absolut de bästa kontrast färgerna.
Sen blir du snabbt en favo bland gnagargänget Smile


Fan...
Den

får bli lila

istället! Smile

får det lov att vara en "kaffe" till "bingobr...
Rikard Niva Luleå
Rx7

FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
 
Zap
Arvika skrev:
nrx skrev:
Snyggt och absolut de bästa kontrast

färgerna.
Sen

blir du snabbt en favo bland gnagargänget Smile


Fan...
Den får bli lila istället! Smile

Rätta takter! Det fungerar med grön/vit också.




/även här en

värmlänning i förskingring.
Jörgen Nilsson
Göteborg
Svart Mazda RX-8 2006
 
Roger F
Hur går det här då???
Roger Forsell
Botsmark, Västerbotten
RX5 -78 projekt....
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.98 sekunder - 248 Förfrågningar 18,932,298 unika besök