Torsen diffbroms?
|
Goran |
Publicerat 16-01-2011 23:57
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Jag undrar hur svårt det är att få tag på en Torsen diffbroms till en FC N/A?
Var hittar man dem?
Vad får
man ge?
Är det en
bra investering i bilen eller helt onödig för det finns bättre grejer?
Svårt att installera?
Kräver det något speciellt som man
måste tänka på?
Spekulant på denna därav frågorna:
[url]http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?
ViewItem&item=200564099069&ssPageName=STRK:MEWAX:IT[/url]
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 19-01-2011 13:29
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 17-01-2011 20:30
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Ingen vet eller vill/hinner svara????
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 17-01-2011 20:39
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Hade gärna svarat om jag
bara haft ett bra svar
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 17-01-2011 21:24
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Tack
Ja, vi har diskuterat lite innan.
Jag hoppades på svar
från någon som också bygger
banbil, men alla andra utgår kanske från turbomodellerna, som ni i sjuhäradsgänget, och de har redan diffbroms så frågeställningen
blir kanske aldrig aktuell.
Kan man byta bakdiff/bakaxel mellan
en N/A och en turbo, för att få tillgång till en diffbroms och slippa en förmodad noggrann
inshimsning?
mvh
Goran
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 18-01-2011 09:49
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Hej !
Kort svar NEJ FD torsen passar
endast TII !
Men en torsen diff från en MIATA går ju bra att trycka i (man får fixa lite dvs..)
!
Sedan kan man ju diskutera Torsen VS Lamelli
oändlighet..
Kort & gott så klarar Lamell typ KAAZ mer pulver än en torsen diff ! Gzon gjorde så med sin om jag inte har fel för
mig... Dock måste
du nog äver 400 hk för att bli nervös över detta.
Torsen måste ha hjulspin för att börja "låsa" medans du kan ha en Lamell förspänd...
Torsen diff
slits ej på
samma sätt som en "lamellerna" i diffen...
Torsen ska tydligen vara lätt att köra på banan med !
Har kan ju proffsen
fortsätta... Jag fick en Kaaz med bilen så det kör jag hört
på
http://fc3spro.co...DT/lsd.htm
Redigerat av Johan_K den 18-01-2011 10:02
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 18-01-2011 09:58
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Goran skrev:
Tack
Ja, vi har diskuterat lite innan.
Jag hoppades på svar från någon som också bygger banbil, men alla andra utgår
kanske från
turbomodellerna, som ni i sjuhäradsgänget, och de har redan diffbroms så frågeställningen blir kanske aldrig aktuell.
Kan man byta
bakdiff/bakaxel mellan en N/A och en turbo, för att få tillgång
till en diffbroms och slippa en förmodad noggrann inshimsning?
mvh
Goran
Hej !
Ej samma CC mot kardan, Ej samma CC och hål mot drivaxlar
Men är det samma
splines i växellådan borde du kunna ta en TII kardan och
drivaxlar samt diff ? Ej expert men jag hade tagit en Torsen från MIATA !
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 18-01-2011 12:50
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Tack Johan för
ett uttömmande svar. Snygga kurvor.
1. Torsen diff-bromsen var till en FC och
inte en FD enligt annonsen.
2. Miata-spåret känner jag igen, men
eftersom denna Torsen diff-bromsen var till en FC så hoppades jag att den skulle vara ännu lättare att få i. Jag ska läsa på mer
om Miata-spåret för att få all
data i ämnet. Tack för påminnelsen.
3. Jag ska hålla mig under 400 hk, definitivt, annars skaffar jag en turbobil.
Kanske skulle köpt den i alla fall, men
jag har redan för mycket vikt i väskorna på vägen tillbaka.
mvh
Goran
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 19-01-2011 18:07
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ja tror ja har diffbroms i min FC N/A som håller på dö skrotdöden annars men
de är väl en visco isf...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 19-01-2011 18:21
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Plutten
skrev:
Ja tror ja har diffbroms i min FC N/A som håller på dö skrotdöden annars men de är väl en visco isf...
Japp finns en del NA som har
diffbroms men inte Torsen vad jag
känner till !
Varför låter du den då ?
// JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 19-01-2011 19:42
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Instämmer med Johan, varför lämna den till skrotdöden?
Jag kan vara
intresserad av diffen t ex.
Kan man
se på diffen ifall den har en diffbroms eller inte? Ja, jag vet att man kan lyfta baken och snurra på hjulen och om de snurrar åt olika håll så saknar
man
diffbroms. Men om man får tag på en lös diff...finns det någon nummerserie/kombination man ska titta efter, eller en bula/fläns, ja vad som helst på huset som utmärker
dem?
mvh
Goran
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 19-01-2011 21:15
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Goran skrev:
Kan man se på
diffen ifall den har en diffbroms eller inte? Ja, jag vet att man kan
lyfta baken och snurra på hjulen och om de snurrar åt olika håll så saknar man diffbroms.
mvh
Goran De skall du
inte va så säker på. En
lamelldiff med låg förspänning är som en odiffad när du snurrar på hjulen.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 19-01-2011 21:34
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Goran skrev:
Kan man se på diffen ifall den har en diffbroms eller inte? Ja, jag vet att man kan lyfta baken och snurra på hjulen och om de snurrar åt olika håll så saknar man
diffbroms.
mvh
Goran De skall du inte va så säker på. En lamelldiff med låg förspänning är som en odiffad när du snurrar på hjulen.
Ja, kände på mig att där säkert
fanns ett undantag. Tack för upplysningen, men det gör det ännu viktigare att kunna identifiera "rätt" diff
utifrån.
Ingen information eller förslag?
mvh
Goran
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 19-01-2011 22:00
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Goran skrev:
Instämmer med Johan, varför lämna den till skrotdöden?
Jag kan vara intresserad av diffen t ex.
Behövde lite saker å så va de en högerstyrd med defekt motor...
Kommer ev att använda karossen å ta racedelarna från TIIan å sen aldrig fundera på
bilprovningen nå mer!
Enligt förra ägaren va de diff men de bör man nog kolla upp säkert, men den är till salu iaf!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|