The evulest fd3s of doom
|
dezo |
Publicerat 23-06-2011 00:47
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-mno0B2yjoCA/TgJvt-
cYL9I/AAAAAAAAAGA/ivapnqcaocA/s144/IMG_00002.jpg[/img] is not a valid Image.
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
Taz |
Publicerat 23-06-2011 09:47
|
Användare
Inlägg: 108
Registrerad: 07.11.10
|
Porrigt spjällhus!! Jag vill oxå ha ett sånt! =) |
|
|
|
dezo |
Publicerat 23-06-2011 11:50
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Joo, det var jäkligt snyggt och bra kvalla. Vettefan om det var det smartaste köpet jag gjort men vad gör
man inte för lite porr under
huven... =)
Jag fick ECU harnessen idag oxå så det blir en jäkla massa skruva och löda i helgen.
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 23-06-2011 18:45
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-
rFLmyAX5wDo/TgNs4yh_ZFI/AAAAAAAAAGg/nY0pazGM81c/s144/IMG_00003.jpg[/img] is not a valid Image.
Dyr jävla sladd men underlättar nått
sjukt när det är mycket att koppla. Helt
klart lättare att sitta vid köksbordet och löda istället för att ligga upp och ner i mazdan och skära i orginalhärvan.
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 23-06-2011 19:00
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Varför ska du härja i kabelhärvan?
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 23-06-2011 19:05
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Apexi AVC-R, Turbotimer och TPS sensorn ska splicas
in i kabelhärvan.
TPS sensorns kontakt är bortklippt så jag
bygger en egen kontakt och sladd, då måste jag klippa in den direkt i ECU.
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 23-06-2011 19:41
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
oukidouki...
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 23-06-2011 21:02
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
[img]https://lh5.googleusercontent.com/-
XKLm5DS4NSA/TgOLgAKF-RI/AAAAAAAAAG8/42SJI_Oclms/s144/IMG_00004.jpg[/img] is not a valid Image.
Nu var nya spjällhuset monterat.
Om någon får för sig att köpa ett likadant är det bra att förbereda sig med 2st
nya muttrar till throttle elbow (vad
det nu kan heta på Svenska vettefan).
Känsligheten i gaspedalen förbättrades. Installationen var easymode.
Rotary Works hade vänligheten att skicka
paketet som gåva så tull slapp jag oxå.
Dags att knäcka en kall och löda lite kontakter.
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 23-06-2011 23:09
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Nice!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Taz |
Publicerat 29-06-2011 22:50
|
Användare
Inlägg: 108
Registrerad: 07.11.10
|
Gjort några framsteg?
Jag har iaf moroten ihop nu och läggs i under morgondagen. Hoppas på uppstart imorgonkväll alternativt på
fredag. Ska bli skönt o ha igång den igen! |
|
|
|
dezo |
Publicerat 30-06-2011 01:28
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Det blev
smärtsamt tydligt att jag inte gjort hemläxan ikväll.
Mitt garage är lite sugigt att skruva i när jag har bilen i stan så det går
ganska långsamt att få
skit gjort när jag jobbar så mkt som jag gör oxå... men nu är TPS kontakten klar och alla kablar som ska kapas och splicas i ECU harnessen är utmärkta och väntar bara
på att
jag klipper in en kontakt.
N00b-märkningen kom när jag plockade lös fronten och sidoplåten på passagerarsidan för att jag trodde att jag skulle
kunna se var kabelhärvan gick in i fotbrunnen
bakom sidoplåten. Helt jävla onödigt (vet säkert många av er som skruvat mer än mig).
Imorgon ska jag försöka
skruva bort handskfacket för att se om jag får igenom kablarna den vägen igenom
firewallen.
Har någon tips åt mig på hur man på lättaste sätt drar 2st
kablar från motorutrymme till ECU tar jag mer än gärna emot dom... annars fortsätter jag bara med trial and error. =P
Det kommer bilder på mitt
fantastiska kontakt och kabelbyggande imorgon. =)
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
Taz |
Publicerat 30-06-2011 07:41
|
Användare
Inlägg: 108
Registrerad: 07.11.10
|
Nere bakom ABS enheten går kabelstammen från motorn genom firewallen i i kupén via en stor
gummigenomföring. Borde va d enklaste stället att dra igenom
några tåtar på för att nå fram till ECU'n.
Jag lyfte ur min motor med kabelhärvan och fick ur kabelhärvan från firewallen utan
att riva ur handskfack
etc...
Kan ta några bilder på det om du vill? |
|
|
|
dezo |
Publicerat 01-07-2011 00:08
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Great success!
Tack för tipset Taz, jag skar
ett litet hål i
gummianslutningen och fick igenom en bassträng ända ner i fotbrunnen. Surt att jag jobbar hela helgen, annars skulle jag nog hunnit koppla in
både TPS sensorn och AVC-R:en. Nåja, mer kul skruvande
till veckan då.
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 01-07-2011 12:58
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Härligt att det går bra för nån iaf
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 04-07-2011 01:03
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
TPS JÄVEL!!!
Nu har jag fått kabeln och TPS sensorn på plats och kopplat in
en kontakt i ECU harnessen (se bild nedan).
Likförbannat visar pfc
handkontrollen ca 4.9v på både VTA1 och VTA2.
Jag kopplade ur kontakten och kikade
vilken volt +5v kopplingen gav och den ligger på 0.02v medan de andra inte ger utslag alls.
[img]
https://lh5.googleusercontent.com/-
PqXtVObxQD0/ThDwWVovUVI/AAAAAAAAAHM/E1qK-d1r9zQ/s288/IMG_00005.jpg[/img]
Jag har kopplat enligt wiering manualen enligt bilderna nedan.
Svart: Jord
Röd: 3F (narrow range)
Gul: 3I (+5v)
Grön: 3G (full range)
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-tWz0D5ce-f4/ThDy-
yO_2MI/AAAAAAAAAHo/B8FZ7ETgRiU/s288/Screen%252520shot%2525202011-
07-04%252520at%25252012.52.27%252520AM.png[/img] is not a valid Image.
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-
7MTHXwGoV08/ThDy-tv4fEI/AAAAAAAAAHk/pUR7Iqii2nE/s288/Screen%252520shot%2525202011-07-04%252520at
%25252012.52.47%252520AM.png[/img] is not a valid Image.
PFC:n och orginal
ECU:n ger samma volt-tal.
Inget annat sensorvärde ser konstigt eller fel ut i PFC:n så jag borde inte kopplat fel.
Ska jag börja
kolla på hur jag kopplat
i ecu harnessen för att felet troligtvis ligger där eller har någon annan något bra tips?
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 04-07-2011 13:57
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Bilelektronik, grrr.... Hoppas du får ihop det snart iaf.
Linus Pettersson - Uppsala
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 04-07-2011 14:16
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Jooo, det hoppas jag med.
Ska kolla lite mer om det är någon felaktig jord som ger resistans på 5v linan eller nått. Varför den ger 4.9v när den inte är inkopplad
är dock jävligt skumt.
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
Taz |
Publicerat 04-07-2011 14:24
|
Användare
Inlägg: 108
Registrerad: 07.11.10
|
Men om den ger 4.9V konstant
oavsett var spället står tycker jag det verkar som att tps givaren är
trasig.
Mät resistansen mellan 5V ingång och en av utgångarna på givaren. Resistansen
ska va hög vid stängt spjäll och låg vid fullt öppet. Däremellan ska resistansen röra sig linjärt och inte
flexa o hoppa fram o tillbaka då det tyder på trasig
givare.
Detta gäller i alla fall för en vanlig tps men tror inte att det skilljer sig på rx-7an |
|
|
|
dezo |
Publicerat 04-07-2011 14:29
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Jag har mätt från 5v till jord och det ger 0,02v med både orginal ECU och pfc direkt från pinnen på ecu. Ska testa lägga på
en spänning och mäta resistansen i TPS sensorn
manuellt. Tur att jag byggt kontakter och inte splicat kablarna. =)
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 05-07-2011 23:12
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Nu jävlar! Framsteg är gjorda... Jag får rätt volt från 5v railen så nu ska
jag bara justera tps-helvetet. Eventuellt måste jag rengöra
den oxå då det ger lite fel motstånd men det jag mätte upp ligger inom gränen för vad som är bra
volt så jag ids inte börja med att rengöra. Ska först se om det fungerar korrekt...
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|