Jag tänkte ge mig på att justera motorn själv enligt boken, då motorn går väldigt
fett, och då ska man förutom tomgångsskruven på insuget,
även justera på en resistor som sitter höger fram bakom strålkastaren. Den har en gummiplopp som smutsskydd, men hur är det tänkt att
justera denna resistor?
Det finns inga synliga spår i den, varken på toppen (för skruvmejsel eller insex) eller på sidorna för någon sexkantnyckel.
Där finns några referenser till ett
specialverktyg, men var hittar man ett sådant?
1. Hur gör ni för att rubba den?
2. Vad står L och R för? Lean/Rich låter inte helt tokigt.
Om du tittar noga är den runda upphöjningen på skruven lite oval. Jag använde näbbtång
för att justera på min.
Den inställningsskruven påverkar CO-över hela
registret inte bara tomgång som det står i manualerna, jag har testat med
bredbandslambda. Markeringarna står mycket riktigt för rich/lean.
Glöm inte att kolla inställningen på TPS-givaren.
Det är ju viktigt att sprutet känner
av tomgångsläget riktigt.
Tack Bosse
Jag får nog titta noggrannare nästa gång. Påverkar den mycket per grad (känslig) eller får man
skruva mycket? Jag måste sänka CO halten från 7,5 till under 4,5 och tänkte följa manualerna.
TPS-givaren justerade Jörgen Blennow när jag var där för ca 300