FMIC, Haltech, kylning
|
supratjejen |
Publicerat 01-04-2011 14:29
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Håller på att
montera en fmic på 7an och undrar vad jag ska göra med slangarna som inte "går" att koppla på nya rören..
Det går ju en slang från röret efter
turbon till BACen sen går det en från insuget vid BACen till Air bypass solenoiden och därifrån går det en slang till ic. Sitter även en slang från insuget
nedanför bypass solenoiden till ic. Kan jag plugga alla dessa slangar? Eller ska jag koppla ihop dom med varandra?
Hur funkar BACen egentligen? Tar den in
luft från tryckröret och reglerar
tomgången? Isf kanske man skulle kunna sätta ett litet filter där istället? Har ingen aning bara spånar..
Kanske ska
skippa BACen helt? Min är inte direkt pålitlig och går knappt att ställa om
alls.
Air bypass solenoiden har jag läst på rx7club.com att jag ska skippa
om jag kör Haltech, stämmer det?
Sitter en intern 2 bar map-sensor i haltechen men går även att använda
original som sitter på bilen. Vilken tror ni
funkar bäst att köra med?
Ska hålla mig under 1 bar så därför jag inte köpt till en extra map-sensor.
Hoppas nån har svar på alla frågor. Har
tänkt
börja köra in motorn nu i helgen Funkar iofs med original ic men är ju kul att bli klar nån gång oxå.
Redigerat av supratjejen den 10-04-2011 18:06
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 01-04-2011 20:54
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Vilken Haltech har du tänkt
köra med? Platinum varianterna har en intern som räcker till 1.5 bar. Den fungerar fint så jag rekomenderar att köra på den.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 01-04-2011 21:31
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Glömde skriva vilken Haltech det var
Är Platinum sport 1000 PnP som jag köpt.
Misstänkte att en
ny intern map-sensor skulle vara bättre än en
original från 80-talet. Men grundmappen som medföljde använde original så blev fundersam. Tack för tipset!
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 01-04-2011 22:12
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Då är det 1.5 bars
mapsensor. Kör med den istället. Går
att välja i programmet vilken sensor man kör med utan att behöver ändra i mappen.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 02-04-2011 14:21
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ja hade ett litetfilter på min BAC men de gick av och ramlade ner på en glödhet turbo...
kör med röret bara
öppet efter de, de är ändå nästan ingen
luft som passerar där
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 06-04-2011 13:11
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Hur har ni som kör FMIC gjort med ledning av luft till kylaren?
Märkte när jag monterat front och huv och skulle ut och köra att
bilen blir
betydligt varmare över 80 km/h?
Antar att endel luft smiter upp över ICn och går då ovanför plasten som leder luften där uppe. Tänkte sätta en platta rakt över
där istället från
front till ovandel på kylare, skulle det funka?
Och där nere, ska man sätta en plåt hela vägen fram till kylaren eller räcker det med typ
en spoiler som leder den?
Ni som gjort detta och
fått det att funka posta gärna bilder om ni har!
Köpte ju FMIC för att nån sa åt mig att jag
inte skulle köra bana med original för motorn blir för varm. Inte lika mycket för effekten då den
inte är jätteviktig.
Kanske är bättre att köra original
ändå?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 06-04-2011 16:34
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
supratjejen skrev:
Hur har ni som kör FMIC gjort med ledning av luft till kylaren?
Märkte när jag monterat front och huv och skulle ut och köra
att bilen blir
betydligt varmare över 80 km/h?
Antar att endel luft smiter upp över ICn och går då ovanför plasten som leder luften där uppe. Tänkte
sätta en platta rakt över där istället från front till
ovandel på kylare, skulle det funka?
Och där nere, ska man sätta en plåt hela vägen fram till kylaren
eller räcker det med typ en spoiler som leder den?
Ni som gjort detta och fått det
att funka posta gärna bilder om ni har!
Köpte ju FMIC för att
nån sa åt mig att jag inte skulle köra bana med original för motorn blir för varm. Inte lika mycket för effekten då den inte är
jätteviktig.
Kanske är
bättre att köra original ändå?
1. Större Alu kyl typ Koyo är att rekomendera.
2. Ducta. Plåt alt orginal plats grejen under bilen. Aven en plåt så
inte
luften går över kylaren kan vara bra. Den undre ÄR VIKTIG
En bild gör ju saken enklare att förstå hur det ser ut..
När jag körde med Greddy
FMIC ,Koyo alu kyl och orginal plast
grunkan. Den som går från fronten till motorbalken. Hade inga problem då körde jag med allt vad orginal turbon gick för
mitt i somaren ganska så hårt.. Har även för mig att jag körde med orginal
kylaren ett tag också...
Mvh Johan
Redigerat av Johan_K den 06-04-2011 16:39
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 06-04-2011 18:50
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Jo
de är viktigt att täta så inte luften smiter!
Jag
har haft en hel del bekymmer med min på bana men då är ju effekten ökad en del med
Ja har en stor alukylare komplett med elfläkt över om
de skulle
behövas, med den får jag aldrig min att gå varm hur jag än provar efter vägen men på bana räckte de inte riktigt till ändå.
Borde inte vara några problem med
moderat trimmning
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 06-04-2011 21:42
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Sidorna, glöm inte sidorna också
, original sitter
det även tätningslister mellan kylare, kondensor och oljekylare för att luften ska gå rätt väg.
Det finns en anledning till att det sitter en massa plast
mellan kylare
och stötfångare original, spelar ju ingen roll hur stor kylare man har om det inte går nån luft genom den, och luften tar ju enklaste vägen.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 07-04-2011 01:17
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Har en Koyokylare och förra sommaren var det omöjligt att få upp tempen, även
på bana och konbana.
Ska tillägga att jag nu har nyrenoverad portad motor som endast gått 20 mil än. Nån sa att oljetempen kan öka något när motorn är
nyrenoverad och det har den gjort också.. Sen är ju inte motorn
mappad än men lambdavärdena ser hyfsade ut vid glidkörning så borde inte vara det..
Sitter nån plastgrej där nere med vindvisare men den är ju inte så räjäl.
Och där uppe sitter plasten
som går nerifrån den nedre plasten upp mot kylaren.
Där tänkte jag sätta en rakt över.
Ska det sitta fler plaster original som kanske nån tidigare ägare tagit bort?
Tittade hur det såg ut
på min
corolla och där var det plast ända fram till kylaren på alla sidor. Så en så sluten som möjligt ledning av luften är sättet alltså?
Vad är enklast att använda?
Aluplåt?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 10-04-2011 18:05
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Har nu jobbat hela
helgen med att bygga in luften. Fick tag på en
aluplåt som jag satt under mellan front och balk och köpte en gummiduk på biltema som jag tätat sidorna med. Funkar riktigt bra och vattentempen är
stabil i
alla farter nu.
Men oljetempen vill fortfarande vara lite hög. Plåten går ju några centimeter under oljekylaren så det smiter nog förbi där.
Har letat som en
galning efter nåt
att täta med. Det har ju suttit nån skumplast där ser jag, likadan som sitter på sidorna om kylaren. Var hittar man sån?
Har letat på
mekonomen och även på bygghandeln men inte hittat nåt
lämpligt att täta med. Hur har ni gjort?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 10-04-2011 20:16
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Det finns svampgummilist på Swedol, det borde funka.
Har dock inte sett den
IRL så jag vet inte om den är lagom "svampig" :-)
Måste kollas upp till min egna....
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 11-04-2011 05:05
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Bo_H skrev:
Det finns svampgummilist på Swedol, det borde funka.
Har dock inte sett den IRL så jag vet inte om den är lagom
"svampig" :-)
Måste kollas
upp till min egna....
Tack. Får bli en sväng förbi där efter jobbet
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|