Escort mkII med wankel
|
lundhs |
Publicerat 02-04-2011 00:10
|
Användare
Inlägg: 4
Registrerad: 22.02.10
|
Har
en Escort mkII -78 som jag har tänkt bygga med ev wankel.
har dock lite funderingar på just val av modell
när det är en "liten" bil
och
evt bestämmelser vad det gäller effekt för att gå den gatu reggad och andra aspekter.
tacksam för Tips och råd |
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 02-04-2011 07:34
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Hejsan lundhs,
Kul
projekt! Innan man kan rekommendera en motor är det bra att veta om Ford har någon
maxgräns för effekt/vridmoment, eller om det blir ett ombyggtfordon som går under SFROs regler med max
200hk/1000kg? Vad kommer bilen väga när den är färdig?
Kan rekommendera SFROs handbok om du inte redan köpt den.
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 02-04-2011 10:40
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Om
man vill behålla bilen "original" så är det max 10%
ökning på effekt och vrid om jag inte minns helt fel. Om det finns andra regler för veteraner vet
jag inte...
Kolla SFROs handbok som Tobias nämner först.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Aberg |
Publicerat 02-04-2011 11:01
|
Användare
Inlägg: 108
Registrerad: 23.01.11
|
Låter riktigt
spännande, hoppas det blir verklighet!
:-)
Mikael Åberg
Stockholm
FD3S -99
TWS Däck
|
|
|
|
lundhs |
Publicerat 02-04-2011 15:28
|
Användare
Inlägg: 4
Registrerad: 22.02.10
|
jo boken är på väg så får den nu till veckan
hoppas jag =)
hade tänkt att vikten kommer vara kring standard 1320kg
är utgångs punkten 200/1000kg?. Tänkte hur
folk med 500++ i likvärdiga
bilar i vikt kan få igenom dom.
funderade på en motor från -94 rx7a, men som sagt beror ju på hur mycket och vad man måste bygga om för att få den godkänd inom
vilken typning det blir, så får man labba med vilken typ av motor det blir effektmässigt och storleksmässigt för att få det godkänt, |
|
|
|
Goran |
Publicerat 02-04-2011 15:39
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
lundhs skrev:
är utgångs punkten 200/1000kg?. Tänkte hur folk
med 500++ i likvärdiga bilar i vikt kan få igenom dom.
Man besiktigar med en standardmotor som
håller sig inom gränserna och byter efter
besiktning får man förmoda.
Lycka till
Goran
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 02-04-2011 16:07
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Om vikten är
1320kg så innebär det
en maxgräns på 264hk för att kunna registrera som ombyggtfordon vilket innbär att det borde fungera med en FD motor (13b REW) eftersom
Europa modellen har original 240hk, och det är en bra grund
att bygga på om man vill ha mer pulver senare.
Reglerna för vad som måste göras för att bilen
ska klassas om ombyggtforden står i boken, men det är verkar inte vara en möjlighet.
|
|
|
|
lundhs |
Publicerat 02-04-2011 17:43
|
Användare
Inlägg: 4
Registrerad: 22.02.10
|
Levinsson skrev:
Om vikten är 1320kg så innebär det en
maxgräns på
264hk för att kunna registrera som ombyggtfordon vilket innbär att det borde fungera med en FD motor (13b REW) eftersom Europa modellen har
original 240hk, och det är en bra grund att bygga på om
man vill ha mer pulver senare.
Reglerna för vad som måste göras för att bilen ska klassas om
ombyggtforden står i boken, men det är verkar inte vara en möjlighet.
åh pga? är det
svårt att få tag i nån förgasar wankel som man ev slipper
typa om via sfro?
eller måste jag göra så pass mycket så det blir amatörbygge?
Redigerat av lundhs den 02-04-2011 17:47
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 02-04-2011 20:54
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
lundhs skrev:
Levinsson skrev:
Om vikten är 1320kg så innebär det en maxgräns på 264hk för att kunna
registrera som ombyggtfordon vilket innbär att det
borde fungera med en FD motor (13b REW) eftersom Europa modellen har original 240hk, och det är en bra grund att bygga på om man vill ha mer
pulver senare.
Reglerna för vad som måste göras för att bilen ska klassas om ombyggtforden står i boken, men det är verkar inte vara en möjlighet.
åh pga? är det
svårt att få tag
i nån förgasar wankel som man ev slipper typa om via sfro?
eller måste jag göra så pass mycket så det blir amatörbygge?
Förlåt, skrivfel... Möjlighet = Omöjlighet Så jag tror
att går att genomföra
|
|
|
|
lundhs |
Publicerat 02-04-2011 21:05
|
Användare
Inlägg: 4
Registrerad: 22.02.10
|
ok får uppdatera med några bilder på chassit hur det ser ut nu
innnan man börjar och införskapaffar motor m.m. ska dock vänta på boken innan
jag börjar så man får lite mer underfötterna är tacksam för hjälpen! |
|
|