May 11 2024 17:38:02
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Bättre oljekylning
Bo_H
Testa att skala och snurra en kabel runt

givarkroppen och och se

om mätaren ändrar sig när du jordar.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
 
supratjejen
Har nu ohmmätt på givaren och den har full jord. Även på förra

stället vid oljefiltret är kontakten

bra.
Tog 7an till jobbet idag då jag lånat ut corollan och på vägen hem fick jag först ingen temp alls på typ 2 mil.

Sen gick den upp till 70 och när jag kom hem efter 3,5 mil totalt hade den

precis nått 80. Så givaren måste ju vara kass!

Det jag reagerade på när jag

monterade den var att själva gängstången till kabeln följde med när jag skruvade på muttrarna. Har inget minne

att det var så när jag först monterade den.. Nån

som vet hur dom brukar vara? Hur ser det ut i en givare egentligen, kan den förlora kontakten däri?

En annan tanke jag hade var om det skulle

hjälpa att

täppa för scoopet i huven för att minska övertrycket i motorrummet? Typ pröva att sätta dit original ic..
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
Chefen
Låter som givaren gått sönder, skruven i

mitten ska

inte följa me!!!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
supratjejen
Var som jag trodde då. Har beställt en ny givare nu iaf.
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
supratjejen
Fan! Var ute och åkte lite och

bilen började hacka

vid turboladd. Bluddrade till och ville inte alls. Strax efter började nivå-summern till vattnet tjuta så jag åkte åt sidan och tittade

under huven.
Det visade sig att vattenslangen som går

från motorn på stiftsidan till kupén hade spruckit..

Kapade av slangbiten som var trasig och

satte tillbaka slangen, fyllde upp med vatten och startade. Bilen beter sig nu helt normalt så

tar en testrunda. Prövade att gasa lite och den är precis som

vanligt. Inget vatten försvinner från expansionskärlet och tempen håller sig normalt.

Min egen erfarenhet säger mig att en slang

inte går sönder utan

anledning. Samt att det bluddrade vid ladd gör mig orolig..

Så vad tror ni, en trasig tätning i motorn eller kan jag ha haft sån tur att slangen bara var

dålig?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
Chefen
Ha bytt den slangen på båda mina bilar då dom verkar murkna upp... gjorde som du först å kapade till den men de gick bara en



vecka. Beställ en ny BUMS!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
supratjejen
Det var ju skönt att höra! Min

förra bils toppackningshaveri började med en sprucken slang, så var redo

att ge upp den här säsongen nu.

Slangen var ju inte i bra skick i ändan och

läste på mazdatrix att det är mycket vanligt att den går sönder. Men finns det nån förklaring till att han typ

misstände?

Beställer en ny slang från

mazdatrix, på mazda kostar den antagligen en förmögenhet Grin

Måste bara säga att det är skönt att det finns ett forum med så kunnigt folk Smile
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
Bo_H
Vatten på tändhattarn borde ju kunna ge upphov till misständningar. Kolla

annars efter misständningar och rök direkt vid kallstart är

klara tecken på vattenläckage till förbränningsrummet. Sedan behöver den ju inte läcka åt det

hållet... Men i så fall borde det synas i oljan.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
 
supratjejen
Den ryker inte mer än den alltid gjort vid kallstart utan

misständningar och inget tecken på vatten i oljan. Får hoppas att det bara var slangen och att vatten på tändhattarna gav

misständningar. Ska ta en lite längre

tur idag så får se hur det går.
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
supratjejen
Har nu kört en hel del med bilen och det verkar som att det bara var slangen som var dålig, vilken

lättnad!Smile

Beställde ny slang av mazda i stan då den inte var mycket dyrare. Men

vilket problem det var för dom att få fram den! Deras resdelprogram är

ju verkligen skit, fick komma med ett artikelnr från atkinsrotary.com för att dom skulle hitta den.. Dåligt av dom att inte

hitta, dom ville inte ringa mazda

sverige heller. Ibland får jag lust att gå tillbaka till toyota istället, dom fixade alltid allt man behövde!

Givaren till oljetempen från dalhems blev




försenad också så vågade aldrig testa bilen på mantorp.

Plutten: hur har du byggt om huven, bild?
Har tittat lite på rx7club.com och där fanns det bilder

på ett gammalt RE

ersättningsscoop som passar på originalscoopet. Verkar inte som dom säljs längre dock.. Nån som vet?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
Bounter
Ska du på Gatebil Mantorp

nästa helg?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Chefen
Ja tror de ligger lite bilder i min projekttråd, kolvbilsslukarn...
Kan se

nån da när ja sitter framför datorn om

ja hittar fler. Kanske borde säga att ja först bytte till en N/A huv och sen gjorde om den
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
supratjejen
Ok, N/A huven

är nog enklare att göra nåt vettigt med.

Jo ska till Gatebil, dock utan 7an. Ska bara dit och titta med syrran och hennes unge. Tycker det går för vilt




till för att jag ska våga köra där, dessutom dyrt!
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
supratjejen
Har

nu ny oljetemp-givare och även kortare adapter så givaren kommer in ordentligt. Tog ett tag med leveranser samt att jag varit bortrest..

Oljetempen ligger på

mellan 85 och 95

grader typ så verkar helt ok. Så den höga oljetempen stämde inte riktigt Smile Prövade bilen på konbana och då stiger däremot vattentempen för

mycket. Har borrat ett gäng hål i fronten och det blev

bättre. Nu kan jag iaf köra normalt och även leka lite så länge det inte är för varmt i luften.




Så får nog leva med detta det här året och skaffa dubbla oljekylare som ni andra gjort till

nästa år. Även sakta ner pumpen verkar vara ett måste?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
Bounter
Har själv installerat en oljetempraturgivare (Autometer) i tråget för ett par veckor sedan, har inte hunnit köra någon bana ännu men det

tar en stund

för min temp att gå upp också, mycket olja i tråget.
Kör jag lungt i stan så ligger den bra precis på 70°, kör man hårt en stund så ökar tempen till 85° men har

aldrig varit i

närheten av 100°.
Den kanske stiger ännu mer om jag fortsätter köra hårt men jag måste avvakta tills jag varit på banan och kört innan jag

kan svara på det.

Jag kör dock med standard

intercoolern och har inget som helst ivägen för varken vatten eller oljekylaren, jag har även alla plast

detaljer som sitter under och över kylarna.

Skall på mittsverigebanan i slutet av

månaden och då skall jag bevaka oljetempraturen och återkomma.




Har också en vattentempraturmätare (också Autometer) som jag dock inte installerat givaren för ännu då jag tänk borra och gänga

ett hål på baksidan av

vattenpumpshuset.
Skall försöka göra det innan bankörningen.
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
supratjejen
Ok, var väl din som var på Gatebil Mantorp?

Tyvärr var plasten

borta när jag köpte bilen men har tätat med aluplåt och gummimattor så det är tätt.

Jo tempen går upp väldigt långsamt så därför har

jag varit fundersam. Men måste vara helt normalt om din

mätare visar det också. Inte ofta Autometermätarna felar..

Märker att vattentempen stiger vid

högra varv och har läst att vattenpumpen inte funkar bra om man inte saktar ner den. Hur är bäst

att göra det? Har sett att det finns nya remhjul till både

pump och centrumaxeln. Verkar som att nytt hjul till centrum är enklast eller? Var har ni köpt era pulley-kits?
Då jag kör en -88

behöver jag väl

egentligen inte luftpumpen, har besiktigat utan cat förut..
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
Chefen
Bounter skrev:
Skall på

mittsverigebanan i slutet av månaden och då skall jag bevaka oljetempraturen och återkomma.






När??? Kanske ja skulle försökt hänga på då ja me?!!??!!? Smile
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
haggstrom
Plutten skrev:
Bounter skrev:



Skall på mittsverigebanan i slutet av månaden och då skall jag bevaka oljetempraturen och återkomma.



När???

Kanske ja skulle försökt

hänga på då ja me?!!??!!? Smile



Kanske jag också skulle försöka hänga med!! Om jag fått ihop bilen!
Daniel Häggström
Umeå
 
Bounter
Som det verkar nu så kommer jag och några bilar

till i garaget att åka på onsdagsbus nu redan den 20:e, vore kul om det kom fler

wanklar då Wink
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
EDC
doh

... min gick just sönder. Generatorn tvärtorska. Annars hade jag ev varit där. Ev lyckas jag ta

mig dit den 27e i stället om jag får fast min DP i tid till

dess.
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.67 sekunder - 224 Förfrågningar 18,998,524 unika besök