Bättre oljekylning
|
Bo_H |
Publicerat 31-05-2011 09:21
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Testa att skala och snurra en kabel runt
givarkroppen och och se
om mätaren ändrar sig när du jordar.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 01-06-2011 23:51
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Har nu ohmmätt på givaren och den har full jord. Även på förra
stället vid oljefiltret är kontakten
bra.
Tog 7an till jobbet idag då jag lånat ut corollan och på vägen hem fick jag först ingen temp alls på typ 2 mil.
Sen gick den upp till 70 och när jag kom hem efter 3,5 mil totalt hade den
precis nått 80. Så givaren måste ju vara kass!
Det jag reagerade på när jag
monterade den var att själva gängstången till kabeln följde med när jag skruvade på muttrarna. Har inget minne
att det var så när jag först monterade den.. Nån
som vet hur dom brukar vara? Hur ser det ut i en givare egentligen, kan den förlora kontakten däri?
En annan tanke jag hade var om det skulle
hjälpa att
täppa för scoopet i huven för att minska övertrycket i motorrummet? Typ pröva att sätta dit original ic..
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 02-06-2011 11:52
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Låter som givaren gått sönder, skruven i
mitten ska
inte följa me!!!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 02-06-2011 22:13
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Var som jag trodde då. Har beställt en ny givare nu iaf.
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 04-06-2011 18:49
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Fan! Var ute och åkte lite och
bilen började hacka
vid turboladd. Bluddrade till och ville inte alls. Strax efter började nivå-summern till vattnet tjuta så jag åkte åt sidan och tittade
under huven.
Det visade sig att vattenslangen som går
från motorn på stiftsidan till kupén hade spruckit..
Kapade av slangbiten som var trasig och
satte tillbaka slangen, fyllde upp med vatten och startade. Bilen beter sig nu helt normalt så
tar en testrunda. Prövade att gasa lite och den är precis som
vanligt. Inget vatten försvinner från expansionskärlet och tempen håller sig normalt.
Min egen erfarenhet säger mig att en slang
inte går sönder utan
anledning. Samt att det bluddrade vid ladd gör mig orolig..
Så vad tror ni, en trasig tätning i motorn eller kan jag ha haft sån tur att slangen bara var
dålig?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 04-06-2011 20:58
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ha bytt den slangen på båda mina bilar då dom verkar murkna upp... gjorde som du först å kapade till den men de gick bara en
vecka. Beställ en ny BUMS!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 04-06-2011 21:14
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Det var ju skönt att höra! Min
förra bils toppackningshaveri började med en sprucken slang, så var redo
att ge upp den här säsongen nu.
Slangen var ju inte i bra skick i ändan och
läste på mazdatrix att det är mycket vanligt att den går sönder. Men finns det nån förklaring till att han typ
misstände?
Beställer en ny slang från
mazdatrix, på mazda kostar den antagligen en förmögenhet
Måste bara säga att det är skönt att det finns ett forum med så kunnigt folk
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 04-06-2011 23:25
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Vatten på tändhattarn borde ju kunna ge upphov till misständningar. Kolla
annars efter misständningar och rök direkt vid kallstart är
klara tecken på vattenläckage till förbränningsrummet. Sedan behöver den ju inte läcka åt det
hållet... Men i så fall borde det synas i oljan.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 05-06-2011 13:21
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Den ryker inte mer än den alltid gjort vid kallstart utan
misständningar och inget tecken på vatten i oljan. Får hoppas att det bara var slangen och att vatten på tändhattarna gav
misständningar. Ska ta en lite längre
tur idag så får se hur det går.
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 10-06-2011 18:30
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Har nu kört en hel del med bilen och det verkar som att det bara var slangen som var dålig, vilken
lättnad!
Beställde ny slang av mazda i stan då den inte var mycket dyrare. Men
vilket problem det var för dom att få fram den! Deras resdelprogram är
ju verkligen skit, fick komma med ett artikelnr från atkinsrotary.com för att dom skulle hitta den.. Dåligt av dom att inte
hitta, dom ville inte ringa mazda
sverige heller. Ibland får jag lust att gå tillbaka till toyota istället, dom fixade alltid allt man behövde!
Givaren till oljetempen från dalhems blev
försenad också så vågade aldrig testa bilen på mantorp.
Plutten: hur har du byggt om huven, bild?
Har tittat lite på rx7club.com och där fanns det bilder
på ett gammalt RE
ersättningsscoop som passar på originalscoopet. Verkar inte som dom säljs längre dock.. Nån som vet?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 10-06-2011 20:17
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Ska du på Gatebil Mantorp
nästa helg?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 10-06-2011 20:28
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ja tror de ligger lite bilder i min projekttråd, kolvbilsslukarn...
Kan se
nån da när ja sitter framför datorn om
ja hittar fler. Kanske borde säga att ja först bytte till en N/A huv och sen gjorde om den
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 11-06-2011 19:44
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Ok, N/A huven
är nog enklare att göra nåt vettigt med.
Jo ska till Gatebil, dock utan 7an. Ska bara dit och titta med syrran och hennes unge. Tycker det går för vilt
till för att jag ska våga köra där, dessutom dyrt!
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 15-07-2011 17:49
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Har
nu ny oljetemp-givare och även kortare adapter så givaren kommer in ordentligt. Tog ett tag med leveranser samt att jag varit bortrest..
Oljetempen ligger på
mellan 85 och 95
grader typ så verkar helt ok. Så den höga oljetempen stämde inte riktigt Prövade bilen på konbana och då stiger däremot vattentempen för
mycket. Har borrat ett gäng hål i fronten och det blev
bättre. Nu kan jag iaf köra normalt och även leka lite så länge det inte är för varmt i luften.
Så får nog leva med detta det här året och skaffa dubbla oljekylare som ni andra gjort till
nästa år. Även sakta ner pumpen verkar vara ett måste?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 15-07-2011 20:25
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Har själv installerat en oljetempraturgivare (Autometer) i tråget för ett par veckor sedan, har inte hunnit köra någon bana ännu men det
tar en stund
för min temp att gå upp också, mycket olja i tråget.
Kör jag lungt i stan så ligger den bra precis på 70°, kör man hårt en stund så ökar tempen till 85° men har
aldrig varit i
närheten av 100°.
Den kanske stiger ännu mer om jag fortsätter köra hårt men jag måste avvakta tills jag varit på banan och kört innan jag
kan svara på det.
Jag kör dock med standard
intercoolern och har inget som helst ivägen för varken vatten eller oljekylaren, jag har även alla plast
detaljer som sitter under och över kylarna.
Skall på mittsverigebanan i slutet av
månaden och då skall jag bevaka oljetempraturen och återkomma.
Har också en vattentempraturmätare (också Autometer) som jag dock inte installerat givaren för ännu då jag tänk borra och gänga
ett hål på baksidan av
vattenpumpshuset.
Skall försöka göra det innan bankörningen.
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 15-07-2011 22:31
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Ok, var väl din som var på Gatebil Mantorp?
Tyvärr var plasten
borta när jag köpte bilen men har tätat med aluplåt och gummimattor så det är tätt.
Jo tempen går upp väldigt långsamt så därför har
jag varit fundersam. Men måste vara helt normalt om din
mätare visar det också. Inte ofta Autometermätarna felar..
Märker att vattentempen stiger vid
högra varv och har läst att vattenpumpen inte funkar bra om man inte saktar ner den. Hur är bäst
att göra det? Har sett att det finns nya remhjul till både
pump och centrumaxeln. Verkar som att nytt hjul till centrum är enklast eller? Var har ni köpt era pulley-kits?
Då jag kör en -88
behöver jag väl
egentligen inte luftpumpen, har besiktigat utan cat förut..
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 16-07-2011 00:07
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Bounter skrev:
Skall på
mittsverigebanan i slutet av månaden och då skall jag bevaka oljetempraturen och återkomma.
När??? Kanske ja skulle försökt hänga på då ja me?!!??!!?
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 16-07-2011 11:02
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Plutten skrev:
Bounter skrev:
Skall på mittsverigebanan i slutet av månaden och då skall jag bevaka oljetempraturen och återkomma.
När???
Kanske ja skulle försökt
hänga på då ja me?!!??!!?
Kanske jag också skulle försöka hänga med!! Om jag fått ihop bilen!
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 17-07-2011 01:54
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Som det verkar nu så kommer jag och några bilar
till i garaget att åka på onsdagsbus nu redan den 20:e, vore kul om det kom fler
wanklar då
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 17-07-2011 15:00
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
doh
... min gick just sönder. Generatorn tvärtorska. Annars hade jag ev varit där. Ev lyckas jag ta
mig dit den 27e i stället om jag får fast min DP i tid till
dess. |
|
|