häggas projekt fc!
|
haggstrom |
Publicerat 28-05-2011 19:49
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Dagens setup
Motor
-Street portat och renoverad motor för ca 5 tusen mil sedan.
-
Ombyggd turbo med nytt kompressorhus dimensionerat för 300Hp. (Garrett
T-04 hus)
-Ställbart laddtryck racing beat kit
-Justerbart orginal sprut (Siter en tyristor eller liknande som gör att
man kan modda signalen från
luftmasse mätaren)
-Bönze sportluftfilter luftfilter.
Drivlina/kaross
-M5 koppling
-koni dämpare bak.
Planerade förbättringar i
vinter om ekonomin tillåter
Motor
-Nytt sprut
-Större turbo
-Större spidare och bränslepump
Jag köpte bilen föra
sommaren av en bekants bilen hade då stått i
ca 5 år.
Jag har inte hunnigt med att skruva särskilt mkt i bilen har monterat ett sportluftfilter och monterat
dubbla remmar till generator.
Resterande ändringar på bilen är gjorda av förra
ägaren.
Bilen står i skrivande stund med riven bakvagn på billyften
det som skall göras är
-Byta alla bussningar i bakvagnen
-Shifta innandömet i diffklumpen till en torsendiff från
en Fd3s.
-Kolla över kopplingen
eventuelt byta koppling
-FMIC
-Hårdare motorkudar
-Byta hjullager vänster bak
-Snygga till bilen undertill mer nytt rost skydd mm.
-Bygga nytt
avgassystem inte riktigt bestämt mig om det blir två utblås som orginal eller om det blir ett singel vad tycker folket?
Har problem med att kopplingen
inte riktigt frikopplar vilket gör
att bilen blir tung växlad och bråkig.
Vet inte om det beror på att m5 kopplingen inte riktigt passar eller om det beror
på något annat tips uppskatas.
Ni får ha överseende med gramatik
och stavningsfel då svenska aldrig var min grej.....
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 28-05-2011 20:11
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Ska bli kul att
följa, du har
inte bild på bussningarna som håller diffen i karossen de två runda. Jag tyckte mina såg konstiga ut när jag kröp under bilen i veckan. Såg ut
som bussningen krupit ur hålet i diffen.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 28-05-2011 20:35
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Kan ta kort i
morgon!
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 29-05-2011 13:05
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Kul !
Mer FC projekt behövs !
Enkelt
eller
dubbelt det är ju en smaksak ! Jag satte en in v-bands kläma så jag kan byta till enkelt eller dubbelt lite som det passar !
Vad har du flör planer
på Sprut ? Plutten kör med PFC med bra
resultat !
Funderar på att sätta det i min ena bil den (gråa).
Hur är det med m5 kopplingen är gissar på
bara lamell ?
Kanske är olika tjocklekar på lamellen som gör att det spökar.
Det där med gramatik är jag inge vidare på jag heller
//
JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 29-05-2011 20:33
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
lutar åt att bli dubbla!!
tycker det passar bra på 7an..
Förmodligen så blir det pfc för
mig också!!
Jaa jag vet inte exakt hur det är gjort med kopplingen men ska ta isär skiten
i veckan och se!
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 02-06-2011 19:07
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Var och köpte lite grejer av plutten här
på forumet idag!!
Skulle köpa IC av han, blev en kylare också
Hoppas på att få ditt grejerna i helgen bara man blir frisk någon gång!!
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 12-07-2011 07:57
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Har varigt dålig på att
uppdatera!
Har hänt endel nu.. ska göra en ordentlig uppdatering senare..
Min ny koppling med svänghjul och motvikt har nu komigt..
Tänkt kolla om
någon vet om det är mycket jobb
med att bytta motvikten??
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
Understreck_ |
Publicerat 14-07-2011 13:33
|
Användare
Inlägg: 90
Registrerad: 09.01.08
|
haggstrom skrev:
Dagens setup
Motor
-Street portat och renoverad motor för ca 5 tusen mil sedan.
-Ombyggd turbo med nytt kompressorhus dimensionerat
för 300Hp. (Garrett T-04 hus)
-Ställbart laddtryck racing
beat kit
-Justerbart orginal sprut (Siter en tyristor eller liknande som gör att man kan modda
signalen från luftmasse mätaren)
-Bönze sportluftfilter luftfilter.
Drivlina/kaross
-M5 koppling
-koni dämpare bak.
Planerade
förbättringar i vinter om ekonomin tillåter
Motor
-Nytt sprut
-Större turbo
-Större spidare och bränslepump
Jag köpte
bilen föra sommaren av en bekants bilen hade då stått i ca 5 år.
Jag har inte hunnigt med att skruva särskilt mkt i bilen har monterat ett sportluftfilter och
monterat
dubbla remmar till generator.
Resterande ändringar på bilen är gjorda av förra ägaren.
Bilen står i skrivande stund med riven bakvagn på
billyften det som skall göras är
-Byta alla
bussningar i bakvagnen
-Shifta innandömet i diffklumpen till en torsendiff från en Fd3s.
-Kolla över
kopplingen eventuelt byta koppling
-FMIC
-Hårdare motorkudar
-Byta hjullager
vänster bak
-Snygga till bilen undertill mer nytt rost skydd mm.
-Bygga nytt avgassystem inte riktigt bestämt mig om det blir två utblås som orginal eller om det blir ett singel vad tycker
folket?
Har problem
med att kopplingen inte riktigt frikopplar vilket gör att bilen blir tung växlad och bråkig.
Vet inte om det beror på att m5 kopplingen inte riktigt passar eller
om det beror på något annat tips uppskatas.
Ni får ha överseende med gramatik och stavningsfel då svenska aldrig var min grej..... passar fd
diffen direkt i fc:n?
Robin Gunnarsson Söderhamn.
Rx 8 -04. Subaru impreza wrx wagon
-06. Rx7 FC Projekt .
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 14-07-2011 22:13
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Inte själva diff klumpen!!
Men innandömer passar i FCns diffklump!
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 20-07-2011 10:59
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Ojj vad dålig jag har varigt på
att
uppdatera har hänt endel nu!!
Nya kylaren sitter på plats bara en lite bit rör kvar att fixa till icn.
Den nya kopplingen och svänghjulet har anlänt!
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 20-07-2011 11:03
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Ojj vad dålig jag har varigt på att uppdatera har hänt endel
nu!!
Nya kylaren sitter på plats bara en lite bit rör kvar att fixa till icn.
Den
nya kopplingen och svänghjulet har anlänt!
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 20-07-2011 11:06
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
bakvagnen blästrad och målad!! Ska försöka få montera den imorogn!!
Redigerat av haggstrom den 20-07-2011 11:10
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 20-07-2011 11:17
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Har även börjar rensa bort allt det onödiga
avgasreningsgrejerna mm!
Någon som har nå block off som ligger och skräpar!??
Ska den vara kvar? och var ska slangen gå då?
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 20-07-2011 11:47
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Tror det där är EGR ventilen som bara S4 motorn har, sitter ingen på S5 då den ändå inte gör någon vidare nytta, så det kan man ta bort och
blocka.
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 20-07-2011 19:36
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Ingen som har
bilder på vilka nipplar och grejer som skall vara pluggade och så??
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 23-07-2011 21:16
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Finns massor info om detta på rx7club.com. En bra tråd med bilder är den här:
[url]http://www.rx7club.com/showthread.php?
t=913213&highlight=rats+nest+removal[/url]
Om du söker på "rats nest" kommer det upp hur många
trådar som helst
Redigerat av supratjejen den 23-07-2011 21:19
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 23-07-2011 22:13
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
http://www.rotary...moval.html
Redigerat av Bounter den 23-07-2011 22:13
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 25-07-2011 12:35
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Tack
för
tipsen!!
Kommer mera uppdatering snart!!
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 26-07-2011 18:14
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Har
nu plockat bort det mesta onödigheter! Men eftersom att jag vill få igång bilen så fort som möjligt tänkte jag vänta med att rensa "insuget"
(http://fc3spro.com/TECH/HOWTO/TBM/tbm.html) tills vintern kommer!
Vill dock bli av med BAC ventilen och Air bypass solenoid ventilen för att slippa svetsa på
anslutningar på tryckrören.
Funkar det att bara ta bort dom?? Hur blir det med tomgången och så???
Sen undrar jag vart jag skall dra
denna slang!?
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 26-07-2011 23:34
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Jag
gjorde TBM idag, har tagit bort BAC ventilen osv sedan tidigare.
Tomgången blir lite jobbig att ställa då man måste bort med intercoolern för att komma åt skruven
(om man nu kör standard
intercooler som jag gör).
Min tomgång ligger bra stabilt mellan 800-1000rpm oavsett om motorn är kall eller inte.
Den där
slangen är bara att ta bort, jag körde dem pluggade innan jag
gjorde TBM.
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|