April 27 2024 15:06:57
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
häggas projekt fc!
haggstrom
Dagens setup




Motor
-Street portat och renoverad motor för ca 5 tusen mil sedan.
-

Ombyggd turbo med nytt kompressorhus dimensionerat för 300Hp. (Garrett

T-04 hus)
-Ställbart laddtryck racing beat kit
-Justerbart orginal sprut (Siter en tyristor eller liknande som gör att

man kan modda signalen från

luftmasse mätaren)
-Bönze sportluftfilter luftfilter.

Drivlina/kaross
-M5 koppling
-koni dämpare bak.


Planerade förbättringar i



vinter om ekonomin tillåter


Motor
-Nytt sprut
-Större turbo
-Större spidare och bränslepump


Jag köpte bilen föra

sommaren av en bekants bilen hade då stått i

ca 5 år.
Jag har inte hunnigt med att skruva särskilt mkt i bilen har monterat ett sportluftfilter och monterat

dubbla remmar till generator.
Resterande ändringar på bilen är gjorda av förra

ägaren.

Bilen står i skrivande stund med riven bakvagn på billyften

det som skall göras är
-Byta alla bussningar i bakvagnen
-Shifta innandömet i diffklumpen till en torsendiff från

en Fd3s.
-Kolla över kopplingen

eventuelt byta koppling
-FMIC
-Hårdare motorkudar
-Byta hjullager vänster bak
-Snygga till bilen undertill mer nytt rost skydd mm.
-Bygga nytt




avgassystem inte riktigt bestämt mig om det blir två utblås som orginal eller om det blir ett singel vad tycker folket?


Har problem med att kopplingen

inte riktigt frikopplar vilket gör

att bilen blir tung växlad och bråkig.
Vet inte om det beror på att m5 kopplingen inte riktigt passar eller om det beror

på något annat tips uppskatas.

Ni får ha överseende med gramatik

och stavningsfel då svenska aldrig var min grej.....
haggstrom bifogade följande bild:bild:
img_0270[1].jpg

Daniel Häggström
Umeå
 
Bo_H
Ska bli kul att

följa, du har

inte bild på bussningarna som håller diffen i karossen de två runda. Jag tyckte mina såg konstiga ut när jag kröp under bilen i veckan. Såg ut

som bussningen krupit ur hålet i diffen.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
 
haggstrom
Kan ta kort i

morgon!
Daniel Häggström
Umeå
 
Johan_K
Kul !
Mer FC projekt behövs !

Enkelt

eller

dubbelt det är ju en smaksak ! Jag satte en in v-bands kläma så jag kan byta till enkelt eller dubbelt lite som det passar !
Vad har du flör planer

på Sprut ? Plutten kör med PFC med bra

resultat !
Funderar på att sätta det i min ena bil den (gråa).

Hur är det med m5 kopplingen är gissar på

bara lamell ?
Kanske är olika tjocklekar på lamellen som gör att det spökar.



Det där med gramatik är jag inge vidare på jag heller Wink

//

JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
haggstrom
lutar åt att bli dubbla!!

tycker det passar bra på 7an..
Förmodligen så blir det pfc för

mig också!!
Jaa jag vet inte exakt hur det är gjort med kopplingen men ska ta isär skiten

i veckan och se!
Daniel Häggström
Umeå
 
haggstrom
Var och köpte lite grejer av plutten här

på forumet idag!!
Skulle köpa IC av han, blev en kylare ocksåGrin



Hoppas på att få ditt grejerna i helgen bara man blir frisk någon gång!!
Daniel Häggström
Umeå
 
haggstrom
Har varigt dålig på att




uppdatera!
Har hänt endel nu.. ska göra en ordentlig uppdatering senare..

Min ny koppling med svänghjul och motvikt har nu komigt..

Tänkt kolla om

någon vet om det är mycket jobb

med att bytta motvikten??
Daniel Häggström
Umeå
 
Understreck_
haggstrom skrev:


Dagens setup



Motor
-Street portat och renoverad motor för ca 5 tusen mil sedan.
-Ombyggd turbo med nytt kompressorhus dimensionerat

för 300Hp. (Garrett T-04 hus)
-Ställbart laddtryck racing

beat kit
-Justerbart orginal sprut (Siter en tyristor eller liknande som gör att man kan modda

signalen från luftmasse mätaren)
-Bönze sportluftfilter luftfilter.

Drivlina/kaross


-M5 koppling
-koni dämpare bak.

Planerade

förbättringar i vinter om ekonomin tillåter


Motor
-Nytt sprut
-Större turbo
-Större spidare och bränslepump




Jag köpte

bilen föra sommaren av en bekants bilen hade då stått i ca 5 år.
Jag har inte hunnigt med att skruva särskilt mkt i bilen har monterat ett sportluftfilter och

monterat

dubbla remmar till generator.
Resterande ändringar på bilen är gjorda av förra ägaren.

Bilen står i skrivande stund med riven bakvagn på

billyften det som skall göras är
-Byta alla

bussningar i bakvagnen
-Shifta innandömet i diffklumpen till en torsendiff från en Fd3s.
-Kolla över

kopplingen eventuelt byta koppling
-FMIC
-Hårdare motorkudar
-Byta hjullager

vänster bak
-Snygga till bilen undertill mer nytt rost skydd mm.



-Bygga nytt avgassystem inte riktigt bestämt mig om det blir två utblås som orginal eller om det blir ett singel vad tycker

folket?


Har problem

med att kopplingen inte riktigt frikopplar vilket gör att bilen blir tung växlad och bråkig.
Vet inte om det beror på att m5 kopplingen inte riktigt passar eller



om det beror på något annat tips uppskatas.

Ni får ha överseende med gramatik och stavningsfel då svenska aldrig var min grej.....
passar fd

diffen direkt i fc:n?
Robin Gunnarsson Söderhamn.
Rx 8 -04. Subaru impreza wrx wagon

-06. Rx7 FC Projekt .
 
haggstrom
Inte själva diff klumpen!!
Men innandömer passar i FCns diffklump!
Daniel Häggström
Umeå
 
haggstrom
Ojj vad dålig jag har varigt på

att

uppdatera har hänt endel nu!!

Nya kylaren sitter på plats bara en lite bit rör kvar att fixa till icn.
Den nya kopplingen och svänghjulet har anlänt!
Daniel Häggström
Umeå
 
haggstrom
Ojj vad dålig jag har varigt på att uppdatera har hänt endel

nu!!

Nya kylaren sitter på plats bara en lite bit rör kvar att fixa till icn.
Den

nya kopplingen och svänghjulet har anlänt!
haggstrom bifogade följande bild:bild:
dsc_0231.jpg

Daniel Häggström
Umeå
 
haggstrom
bakvagnen blästrad och målad!! Ska försöka få montera den imorogn!!
haggstrom bifogade följande bild:bild:
dsc_0227.jpg

Redigerat av haggstrom den 20-07-2011 11:10
Daniel Häggström
Umeå
 
haggstrom
Har även börjar rensa bort allt det onödiga

avgasreningsgrejerna mm!
Någon som har nå block off som ligger och skräpar!??




Ska den vara kvar? och var ska slangen gå då?
haggstrom bifogade följande bild:bild:
20110717039.jpg

Daniel Häggström
Umeå
 
Bounter
Tror det där är EGR ventilen som bara S4 motorn har, sitter ingen på S5 då den ändå inte gör någon vidare nytta, så det kan man ta bort och

blocka.
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
haggstrom
Ingen som har

bilder på vilka nipplar och grejer som skall vara pluggade och så??
Daniel Häggström
Umeå
 
supratjejen
Finns massor info om detta på rx7club.com. En bra tråd med bilder är den här:

[url]http://www.rx7club.com/showthread.php?

t=913213&highlight=rats+nest+removal[/url]
Om du söker på "rats nest" kommer det upp hur många

trådar som helst Smile
Redigerat av supratjejen den 23-07-2011 21:19
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
Bounter
http://www.rotary...moval.html
Redigerat av Bounter den 23-07-2011 22:13
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
haggstrom
Tack

för

tipsen!!
Kommer mera uppdatering snart!!
Daniel Häggström
Umeå
 
haggstrom
Har

nu plockat bort det mesta onödigheter! Men eftersom att jag vill få igång bilen så fort som möjligt tänkte jag vänta med att rensa "insuget"



(http://fc3spro.com/TECH/HOWTO/TBM/tbm.html) tills vintern kommer!
Vill dock bli av med BAC ventilen och Air bypass solenoid ventilen för att slippa svetsa på

anslutningar på tryckrören.



Funkar det att bara ta bort dom?? Hur blir det med tomgången och så???




Sen undrar jag vart jag skall dra

denna slang!?
haggstrom bifogade följande bild:bild:
dsc_0237.jpg

Daniel Häggström
Umeå
 
Bounter
Jag

gjorde TBM idag, har tagit bort BAC ventilen osv sedan tidigare.
Tomgången blir lite jobbig att ställa då man måste bort med intercoolern för att komma åt skruven

(om man nu kör standard

intercooler som jag gör).
Min tomgång ligger bra stabilt mellan 800-1000rpm oavsett om motorn är kall eller inte.

Den där

slangen är bara att ta bort, jag körde dem pluggade innan jag

gjorde TBM.
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.26 sekunder - 228 Förfrågningar 18,919,430 unika besök