Stoppa i en 13B(te.x) i en 323. Hur gör man?
|
Mecha666 |
Publicerat 31-05-2011 19:25
|
Användare
Inlägg: 12
Registrerad: 12.09.10
|
Tjena, har byggt på min lilla 323 kombi i över ett år nu och det har kommit till den punkten då ja vill
stoppa i en wankel i den. Ni verkar ha
koll på detta så ja undrar hur ska man gå tillväga, vilken motor ska man ta och vad mer för grejer behövs?
Mvh
Juhani Kari
http://www.youtube.com/watch?v=plHtv4zLvWc
Här är en
swappad.
min mazda: http://www.garaget.org/?car=186181
Redigerat av Mecha666 den 31-05-2011 19:26
|
|
|
|
lego |
Publicerat 31-05-2011 22:18
|
Användare
Inlägg: 784
Registrerad: 16.10.07
|
Välkommen hit, kan nog tyvärr inte hjälpa dej, men är du sugen på en
turbomaskin eller något lite äldre?
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?
car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd
Superior Imports
|
|
|
|
glc |
Publicerat 01-06-2011 02:33
|
Användare
Inlägg: 74
Registrerad: 23.05.10
|
vilken årsmodell?
Micke W Dalarna/djurås
Jönsson me nytt
nick..
070-0297279
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 01-06-2011 07:11
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Motor, vad vill du uppnå med
bilen, bara ha en wankel för wankelns skull eller en riktig dräpare?
Jag är tveksam till att du skulle kunna få bilen genom besiktning med wankel, så då är det lika bra att slå på stort om
det ändå ska vara olagligt bygge.
En standard 12A från RX-7 FB bör ju sätta betydligt mer fart på bilen än originalmotorn.
Sedan är det bara din budget som sätter gränserna för hur
långt du vill nå.
En medlem här på forumet har en 323 med turbokonverterad wankel. Jag har sett den men aldrig åkt med så jag kan inte uttala mig om hur
bilen går.
Ju jävligare motor
desto mer får du räkna med att chassit inte hänger med, bakaxeln lär ju smälla åt helvete, bromsarna kommer vara
otillräckliga osv.
Usch, jag är för trött efter en natt på jobbet, får sova
på saken men en så kallad RX-323 är alltid en upphetsande tanke
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 01-06-2011 12:37
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Rent tekniskt bör det gå
smidigt, är väl mycket från 818/RX-3 som passar i
princip rakt av? Tror t.o.m. tvärbalken med motorfästen passar rakt av mellan rambenen i motorrummet.
Har en original 13b från en RX-4 med tillhörande låda, dock är motorn ej komptestad. Men
en original 12A är väl enklast att få igenom besiktningen (dock är
den äldre än '75, kanske ställer till det).
Linus Pettersson - Uppsala
|
|
|
|
Gullig |
Publicerat 01-06-2011 13:57
|
Användare
Inlägg: 188
Registrerad: 06.05.08
|
Då din bil bara
har 50kW är omöjligt att byta motor till wankel motor under kategorin "Ändrat Fordon" då du enbart får höja med 20% effekt och 10%vrid. ( de utgår
från vilken effekt som satt i motorn som
bilen e registrerad med inte den största motorn som satt i bil modellen)
Du kan ist gå under kategorin
"ombyggt Fordon" och använda dig av 15kW/100kg och måste besikta via SFRO. Motorn
du väljer måste ha katalysator, även om din bil var tillverkad
innan det kravet kom. Motorn ska vara i orginalskick och klara avgas kraven. Om bilen hade varit tillverkad innan -75 hade det varit
en annan sak. Då måste du
även byta: Bromsar, hjulupphängning samt förstärka karossen, sedan e det upp till SFRO om de godkänner effekten med tanke på förstärkningar som gjorts.
Alltså blir
dina
val av motor magrare i stort sett enbart en motor från en RX-7 FC som kan bli godkänd, kanske en FD motor om du byter all drivlina bromsar m.m och på det
viset ökar vikten på bilen för att klara
15kW/100kg gränsen.
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
|
|
|
|
glc |
Publicerat 01-06-2011 18:41
|
Användare
Inlägg: 74
Registrerad: 23.05.10
|
Gullig: Före -76 går bra..
Ska besikta min 323'a nångång framöver
som e förelagd me motor utbytt som måste regbesiktas tillbaka
till orginal. Har ett upplägg på det men om de funkar får vi se, lite tur så kan det gå..
Delar har jag i fall du ska konvertera den, men vilken årsmodell är det på bilen?
Micke W Dalarna/djurås
Jönsson me nytt
nick..
070-0297279
|
|
|
|
Gullig |
Publicerat 02-06-2011 03:56
|
Användare
Inlägg: 188
Registrerad: 06.05.08
|
glc: jo du har rätt till och med 75 ska det vara
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
|
|
|
|
Mecha666 |
Publicerat 18-07-2011 01:08
|
Användare
Inlägg: 12
Registrerad: 12.09.10
|
Intressanta svar! Tackar för det. Jag vill bara ha en uppputsad wankel för skojs skull. Vågar endå inte köra över 130 i den burken haha!
Besiktning
visste ja skulle bli jobbig så det orkar ja inte bry mig om, smyger väll runt till diverse träffar.
Bilen är från 85 men är igentligen generationen innan sätt
79or som är
indentiska bortsätt från fronten!
Petterson: har tittat på 13B en del, hur mkt hade du tänkt dig?
Redigerat av Mecha666 den 18-07-2011 01:08
|
|
|
|
Mecha666 |
Publicerat 29-09-2011 19:47
|
Användare
Inlägg: 12
Registrerad: 12.09.10
|
Nu har jag en
12A från en gammal RX7a. Vad behöver man mer för grejor? |
|
|