May 12 2024 00:20:08
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Trycker ur sig olja till catchtanken.
Bounter
Är

på Mantorp och kör bana

men nu när jag kör bilen ganska hårt så trycker den ur sig väldigt mycket olja till catchen, efter 5 varv så har den tryckt ur sig runt

3dl.

Trycker inte ur sig mycket alls när man kör

gata.
Motorn är helt renoverad med nya tätningar och planade gavlar för ca 500mil sedan.




Skulle tro att någon tätning inte tätar som den skall så kompen letar sig ner i tråget och på så

vis trycker ur sig oljan.

Om ni sett min projekttråd

så vet ni att motorn är ganska original med höjt laddtryck.
Som mest har laddtrycket skenat till 0,95bar med original turbon och Rtek

chip men har inte

märkt att motorn spikat eller så, kan den ha gjort det ändå och skadat någon tätning?

Motorn går annars lika bra som alltid och märker ingen skillnad på

tomgång.




Någon som har någon ide om vad det kan bero på?
Är det bara att ställa av bilen och börja plocka isär motorn?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Bo_H
Hur är det med

backventiler mellan vevhusventilation och insug, om du övertrycket i insuget går ner i vevhuset

blir det väl fullt i catchtanken eller tänker jag fel? Jag vill

minnas att det brukar sitta en tryckstyrd ventil till vevhusventilationen för att förhindra att trycket går fel väg vid övertryck.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
 
Tha_MaazA
Det var alltså du som hade den röda Fcn som kom förbi och

snackade med oss Smile

Hoppas du får ordning på den inom

kort! Kul att ses!
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Bounter
Aa, det var jag och säger detsamma Smile

Bo_H: Kommer ihåg

att det satt en backventil där från början, den har jag dock tagit bort då jag plockat bort

alla rör och slangar på och under insugen.
Nu har jag dragit en

slang från mellangaveln alldeles under nacken på oljepåfyllningsröret till catchtanken och sedan vidare från catchen till

insugsröret mellan turbon och

luftmängsmätaren där det inte skall vara något tryck.
Har även testat att köra öppen vevhusventilation genom att ta bort slangen som går till insugsröret men blir



ingen skillnad.

Kan det ha att göra nåt med att den kanske gick lite för varm?
På lördagen då det var varmt väder och man mest körde greppkörning

ganska så hårt så tryckte den ur sig som

mest.
På söndagen då det var blött och lite svalare och man bara åkte och drog i handbromsen och tränade åka på

ställ i kurvorna så behövde jag inte tömma den alls på dem 2 timmar jag var ute på

banan.
Då låg jag ändå och varva mellan 6k-8k i största delen av kurvorna

och den tryckte ur sig kanske 1/10 jämfört med vad den gjorde på lördagen.

Jag har dock ingen oljetempmätare i

bilen som är lite dumt, men jag har ändå

ingen våldsam effekt i motorn och ingen intercooler i fronten som bromsar kylluften till vatten- och oljekylaren.
All plast som skall sitta över och

under

kylarna i fronten sitter där.
Har också en väldigt fräsch originaloljekylare som jag satt dit i vinter istället för den som satt där innan som var i sämre skick.



Enda jag kunde se var

originalvattentempen och den gick upp mittimellan 60 och 120 grader när jag körde hårt vilket borde betyda runt 90 grader.

Har

även varit väldigt noga med att blanda 1% 2-taksolja i bensinen

då jag tagit bort OMP systemet så tycker tätningarna borde få tillräckligt med smörjning.



Blev tvungen att köra bilen hem 70mil söndag natt då en garagekompis bil var tvungen att åka

trailern istället.
Då körde jag väldigt lungt hem och

skulle tippa på att den drog väldigt nära 1L milen och tryckte inte ur sig någon olja alls till catchen.

Om någon har en teori så

uppskattas den

gärna.
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Bounter
Kan det




vara så enkelt att man har för liten slang från vevhuset som får oljan att följa med ner i catchen?
Har ju faktisk pluggat ett rörutlopp under påfyllningslocket,

man skulle kanske ha dragit en

slang till därifrån?
Bör provas, dock har man ingen bana i närheten som man kan testa att köra hårt på.
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Tha_MaazA
Ut på vägen bara å plåga wankeln vettja! ;D
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Chefen
Min trycker ut

ungefär 5cl över sommarn! Har bara slangen ner i en petflaska...
Låter inte riktigt bra de där Sad
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.27 sekunder - 111 Förfrågningar 18,998,919 unika besök