Galaxi's Projekt tråd Mazda RX-7 FB -84
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-11-2009 23:15
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Efter lite rådgörande med Jim Tanner på Racing
Beat så är ett packet på
väg till Sverige med ny lamell.
Om det inte hjälper att byta lamellen så har jag även en ny tryckplatta liggandes som du isåfall får testa.
Kommer paketet så
skall
jag försöka få iväg det så du har det till helgen.
Kommer även skicka med en beg kopplingsarm samt ett urtrampningslager så kan du jämföra med dina
prylar och se om det stämmer.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 03-11-2009 23:24
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 03-11-2009 23:52
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Kanon Jörgen... Jag tackar för hjälpen!!! Vi
hoppas på snabb leverans samt att lamellen är boven!!!
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 15-12-2009 20:45
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Då kommer lite nyheter!
Jag jobbar vidare på bilen i väntan på
kopplingsproblemet ska lösa sig.
Så jag har nu fixa till batterilådan och flytten av
batteriet.
Delarna som behövs för lådan och batteriet.
Ska sätta lådan bakom passagerar
sätet.
Undersidan av lådan, fästet till batteriet.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/batteriflytt2009/200911batteri_022_resize.JPG[/img]
Tänkte använda mej av två hål som redan finns. Borrat hål i gummi
skydden.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/batteriflytt2009/200911batteri_023_resize.JPG[/img]
Blir så här på under sidan.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/batteriflytt2009/200911batteri_025_resize.JPG[/img]
Gjorde två "brickor" som gör att jag inte skruvar fast lådan i
själva gummit utan runt omkring
gummit.
Slut resultatet när
batteriet sitter på plats.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/batteriflytt2009/200911batteri_029_resize.JPG[/img]
Locket på.
saknar bara remmen som ska vara runt lådan och hålla
i locket.
Nästa jobb som jag redan börjat med
är omdragning
av kablarna till batteriet.
Till nästa gång.
Wankla lugnt, NOT
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 15-12-2009 20:53
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Koppling packad o klar att skickas ( blir i
morron ).
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 29-03-2010 23:28
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Jaha... Vintern är över... Eller inte riktigt... Men jag har fått
tillgång till garaget igen!
Ända nyheten sen sist är att tryckplattan Jörgen skickade
verkar funka, tackar Jörgen!!!
Nu börjar jobbet att bygga ihop allt runt omkring!
Det är lite
tomt i motor utrymmet än...
[img]
Http://www.worlddisease.net/swr/2010/Motor3_re.JPG[/img]
Men visst är motorn fin
Till nästa gång...
Wankla lugnt, NOT
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 29-03-2010 23:39
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Lyser vakert
Hoppas vi får se bilen i sommar på träffen
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 30-03-2010 22:02
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Shit vad mkt utrymme!
Du kan ju nästan sitta brevid motorn och skruva!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 30-03-2010 23:14
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Janne skrev:
Lyser vakert
Hoppas vi får se bilen i sommar på
träffen
Får väl se... just nu har jag åkt på ett nytt
strul med bilen
Tha_MaazA skrev:
Shit vad mkt utrymme!
Du kan ju nästan sitta brevid motorn och
skruva!
Kan
faktiskt säga att jag har suttit där nere och skruvat och varje gång jag tagit ur motorn och i så står jag där nere
Blir inte lika mycke utrymme när väl kylaren
är på
plats...
Men få rum med en stoooor turbo iafm utan att behöva kapa och flytta på saker
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 01-04-2010 09:00
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Skitbra, kul att tryckplattan lirade.
Ja, motorn ser kanonfin ut
Linus Pettersson - Uppsala
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 01-04-2010 20:05
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Pettersson skrev:
Skitbra, kul att tryckplattan lirade.
Ja, motorn ser kanonfin ut
Ja visst
är den fiiin... Saknar bara en snygg loop till förgasaren oxå
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 31-05-2010 13:04
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Nu är man tillbaka igen...
Och som vanligt
kommer jag med konstiga frågor!
Har målat tändfördelaren och fick för mej
att göra rent inuti.
Plockade isär allt och såg detta.
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2010/201005_tandfordelaren_02_resize.jpg[/img]
[img]http://www.worlddisease.net/swr/2010/201005_tandfordelaren_03_resize.jpg
[/img]
Ska det vara fast
svetsat?
Om inte, varför gör man på detta viset?
Är detta bra eller dåligt?
Ska jag köpa nya saker?
Annars går
det väligt sakta framåt. Har tröttat totalt. Men nån gång innan årets
slut borde bilen rulla igen...
Till nästa gång.
Wankla lugnt, NOT
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 31-05-2010 18:43
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Många som svetsar centifugalvikterna.
Förstår inte vitsen med det...
Blir lite "lugnare" gång på tomgången om
dom kan röra sig.
Har några FC fördelare liggande om någon skulle behöva det?
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 02-06-2010 00:07
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
Många som svetsar centifugalvikterna.
Förstår
inte vitsen med det...
Blir lite "lugnare"
gång på tomgången om dom kan röra sig.
Har några FC fördelare liggande om någon skulle behöva det?
Men vad är idéen med detta? Vad vill man vinna?
Vad menar du med lugnare
tomgång? "jämn" eller ?
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 02-06-2010 00:32
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Man svetsar centrifugalvikterna, och kör med helt rak tändning. Då får man en tändning som funkar bra vid en specifik
last, oftast från halv till full
last, och motorn går inte optimalt annars, dvs. på låga varv.
Tanken är ju att dom ska slungas ut vid ökat varvtal...
Här har du nackdelen med en fördelara
jämfört med en programerbar tändning. Där kan man ställa tändningen på åtminstone var 500;e varv.
För det mesta så är det på rena racemotorer som man gör såhär.
Mest för att plocka bort möjliga
felorsaker. Ibland så svetsar man även vacuumregleringens armar...
På en maskin som bara ska leverera effekt från 6-7000
varv och uppåt så spelar det ju inte så stor roll.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 02-06-2010 08:31
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Du ska inte åka med svetsad fördelare på din gatmotor.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 02-06-2010 12:25
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
Man svetsar centrifugalvikterna, och kör med helt rak
tändning. Då får man en tändning som funkar bra vid en specifik last, oftast från halv till full last, och motorn går inte
optimalt annars, dvs. på låga varv.
Tanken är ju att dom ska slungas ut vid ökat varvtal...
Här har du nackdelen med en fördelara jämfört med en programerbar tändning. Där kan man ställa
tändningen på åtminstone var 500;e varv.
För det mesta så är det på rena racemotorer som man gör såhär. Mest för att plocka bort möjliga felorsaker. Ibland så
svetsar man även vacuumregleringens
armar...
På en maskin som bara ska leverera effekt från 6-7000 varv och uppåt så spelar det ju inte så stor roll.
Okej... Tackar för förklaringen...
Mr Wankeltrim
skrev:
Du ska inte åka med svetsad fördelare på din gatmotor.
I NEED MORE PARTS THEN!!!
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 02-06-2010 12:57
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Lådan med fördelare har jag stående framme just nu |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 02-06-2010 13:09
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Känns lite som att Galaxi fått
fixa/byta allt på den bilen vid det här laget....
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 02-06-2010 14:02
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Har några hela
fördelare och någre som är demonterade så det går att
ordna fram en.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 02-06-2010 14:07
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
wankelmats skrev:
Lådan
med fördelare
har jag stående framme just nu
Trevligt
Hackman skrev:
Känns lite som att Galaxi fått fixa/byta
allt på den bilen vid det här laget....
Sa till min flickvän när jag skulle köpa denna bil.
"Nä jag är trött på dyra turbo bilar som
allt går sönder på och sen är svindyrt att laga, har fan inte råd med det"
Ja ni kan ju bara gissa vad skit jag får ta för dessa ord i dag...
Denna
bil har kostat mej nästan tre gånger så mycke som mina övriga bilar! Och alla sparade slantar är slut
Jag
förstår orden dom sa till mej när jag skulle
köpa en wankel...
"Du ska älska och meka och ha tid att ge dom omsorg"
Inte visst jag att dom menade köra i 2 veckor meka i 2 år
|
|
|