Galaxi's Projekt tråd Mazda RX-7 FB -84
|
Galaxi |
Publicerat 16-10-2009 23:03
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Lennart skrev:
Är du säker på att luften är
borta = är ni 2 när du luftar?? Om du trycker med handen på kopplingsarmen på v-lådan, hur
stort spel har du? Är det just monterat?? Var rädd om hhhmmm svärfar!!!
Hur vet man om
luften är borta helt?
Det är inte stort spel
alls, kan knapp röra den alls. Om jag tar i så känner man att den rör sig kanske lite... Men det är inte så man kan vika den fram och tillbaka
lätt. krävs lite
kraft...
Jo vi var två som luftade. Körde det vanliga. pumpa ett par gånger och sen lufta. och om igen och om igen...
Gjorde samma utan och med tryckluft
bromsluftaren...
Men visst jag är ingen expert på det, så fel kan jag göra, hur gör du/ni?
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 16-10-2009 23:14
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Då vet du att kopplingsarmen når fram
s.a.s. Luftningsprosedur; Får du armen att röra sig något vid upprepade
pumpningen?? OM inte måste du trycka långsamt på k-pedalen samtidigt som luftningsnippeln öppnas. Flera ggr så vätska kommer
fram i luftnippeln. OBS!! du har
väl slang på luftnippeln som går till ett kärl med vätska ???? Ja vet, det går åt många vackra frasér innan det är klart.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 17-10-2009 00:00
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Lennart skrev:
Då vet du att kopplingsarmen når fram s.a.s. Luftningsprosedur; Får du armen
att röra sig något vid upprepade pumpningen?? OM inte måste du
trycka långsamt på k-pedalen samtidigt som luftningsnippeln öppnas. Flera ggr så vätska kommer
fram i luftnippeln. OBS!! du har väl slang på luftnippeln som går till ett kärl med vätska ???? Ja
vet, det går åt många vackra frasér innan det är klart.
Ja armen rör sig hela tiden när vi trycker på pedalen. Har aldrig varit problem att få armen att röra sig.
Dock verkar det
som den inte rör
sig tillräckligt.
Japp kör med slang som går till ett kärl där vätskan rinner ner i... http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82489
Kör med
trycklufts
bromsluftare oxå. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=144310
Menar du att jag inte ska "pumpa" upp trycket och sen
lufta. Utan trycka långsamt och öppna innan pedalen
når botten?
Och sen hålla på så?
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 17-10-2009 08:11
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Har du rätt
tryckplatta. Om armen rör sig men inte når fram?????? Kan du mäta org.- och eftermarkn.- tryckplattorna för att kolla att de har samma höjd. Kolla att tryckfjädrarna
är plana
när du monterat tryckplattan. Högsta tryckkraft mot skivan har du där. Går åt fler fraser, ser jag.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 17-10-2009 10:21
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Urtrampningslagret på Rx7 är lite annorlunda än på de tidigare rx-modellerna,
kan det vara så att du har fel lager ?
(Jag tror att en rx3, rx4 tenderar att slira på kopplingen
med rx7-lager, så det kan vara tvärt om för dig...)
När du drar fast kopplingen, hur mycket plattas solfjädern till ?
Idealt så ska den bara en liten aning passera "platt", gör
den det mycket så
kan lamellen vara för tjock, eller fel tryckplatta.
Fjäderkraften som håller kopplingen är störst just när solfjädern är helt platt, sedan minskar kraften när den
böjs åt ena
eller andra hållet.
Redigerat av wankelmats den 17-10-2009 12:04
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 17-10-2009 11:59
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
När man monterar tryckplattan så skall inte solfjädrarna vända
och gå förbi plant läge för då ökar riskan att kopplingen slirar pga att den tappar
trycket på lamellen.
Erik...
Kan du inte mäta hur lång rörelse du har i slavcylindern ?
Mät från
kanten på slavcylindern till gaffeln både i
neutralt läge och fullt påverkad så får du slaget.
Nu har jag inte själv tillgång till en FB men någon annan borde kunna mäta hur mycket slag dom har
på
sina bilar.
Sen kan du även kolla så att tryckpinnen som sitter mellan slavcylindern och kopplingsgaffeln är tillräckligt lång.
Släpp trycket på
slavcylindern ( lossa luftnippeln ) och
tryck in kolven i botten ( tryck tillbaks kopplingsgaffeln ). När du har kolven i botten så mäter du hur mycket spel
det är mellan pinnen och gaffeln när lagert ligger an mot tryckplattan.
När du luftar så skall du trycka ner pedalen i botten och hålla den där innan du
öppnar luftskruven.
När trycket är slut så släpper du upp pedalen och trampar igen.upprepa detta tills det inte
kommer nån luft.
Pumpa gör man bara i
början om man inte får tryck och när man får tryck så skall man inte pumpa för då blir det bara en massa små luftbubblor och då får du hålla på o lufta
längre.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 17-10-2009 13:01
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Lennart skrev:
Har du rätt
tryckplatta. Om armen rör sig men inte når
fram?????? Kan du mäta org.- och eftermarkn.- tryckplattorna för att kolla att de har samma höjd. Kolla att
tryckfjädrarna är plana när du monterat tryckplattan. Högsta tryckkraft mot skivan har du
där. Går åt fler fraser, ser jag.
JO armen rör sig och man
ser att den rör sig hela längden som man trycker ner kopplingspedalen, det är inte så den "tröttnar" eller tar stopp
när det går för tungt. Iaf inte
vad man se...
Och hur fanken ser jag om armen och lagret verkligen når fram till tryckplattan och om den rör sig??? Har försökt hitta nåt hål att titta genom man
hittar inget...
Har redan kollat det där med tryckplattorna och höjden är samma... Ända som skiljer sig på dom är hur långt själva solfjädern går...
Det
är Jörgen som monterat tryckplattan så
jag litar att han kan det, så tror inte det är fel på det iaf.
Vi vet att den funkar, för när jag la dit dom där
brickorna på kulan till kopplingsarmen så fick vi bilen att koppla ur...
Dock
med brickorna så låg nog lagret på tryckplattan hela tiden, vilket jag fått
lära mej inte är bra!
wankelmats skrev:
Urtrampningslagret på Rx7 är lite annorlunda än på de
tidigare rx-modellerna, kan det vara så
att du har fel lager ?
(Jag tror att en rx3, rx4 tenderar att slira på kopplingen med rx7-lager, så det kan vara tvärt om för dig...)
När du drar
fast kopplingen, hur mycket plattas solfjädern till ?
Idealt så ska den bara en liten aning passera "platt", gör den det mycket så kan lamellen vara för
tjock, eller fel tryckplatta.
Fjäderkraften som håller kopplingen är störst just när solfjädern är helt platt, sedan minskar kraften när den böjs åt ena
eller andra hållet.
Får väl slita ur motorn igen och se...
Men just nu har jag lagret för rx-7 växellådan iaf. Inte för Motor(RX-4).
Bilderna du
skickade så fanns det en A och B version av lager till RX-7an. Vad är skillnaden på dom?
Jörgen jag
ska ut till garaget nu och mäta och ha mej, testa
lufta ännu mer!!!
Redigerat av Galaxi den 17-10-2009 13:02
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 17-10-2009 18:17
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Jag ska
försöka komma ihåg att mäta när jag åker till garaget i veckan.
Annars får du väl helt enkelt laborera färre/tunnare
brickor under kulan. Kanske inte snyggaste lösningen, men du borde kunna
komma fram till optimalt "spel" på det sättet. |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 17-10-2009 18:32
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H skrev:
Annars får du väl helt enkelt laborera färre/tunnare brickor under kulan. Kanske inte snyggaste
lösningen, men du borde kunna komma fram till optimalt "spel"
på det sättet.
Ska inte behövas...
Nåt är fel o frågan är bara vad.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 17-10-2009 18:39
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Har luftat och luftat... Tror inte det som är
huvudfelet.
För jag får ju inte bilen att koppla ur alls, inte ens att man märker att den börjar.
Och nu är jag inte expert på luftig, men känns inte att man
kan lufta bort så mycket...
Visst hade man typ känt att den började hända nåt då borde man kunna eller?
Har luftat som Jörgen sa, med vanligt sätt och
med trycklufts bromsluftaren.
Måste vara nåt fel på grejorna om
man måste hålla på lufta i över en halvtimme???
Och till Jörgens grejer.
Har mätt
från samma punkt. och när kopplingspedalen är nere så är det 2.3cm och med koplingspedalen i botten så är
det 3.8cm.
Den rör sig 1.5 cm.
Om jag inte
minns fel...
Har just nu 2 olika armar till slavcylindern.
Dom är lite olika utformade man det handlar om mm som kanske skiljer dom åt i
längden...
Men finns det flera olika armar?????
Och har testat att trycka ihop slavcylinder(tömma på tryck) och testa mot kopplingsarmen. Och det är inget att mäta.
För när slavcylindern
är längst inne så ligger den mot kopplingsarmen.
Jag kan knapp röra kopplingsarmen alls iaf...
Och Bo vore kanon om du kunde
mäta och se hur mycke din slavcylinder ger i utslag. Då vet
man ju om min är helt åt skogen eller inte.
Dock borde inte mina vara dåliga eftersom dom är
helt nya.
Och det där med brickor vet jag inte hur jag ska göra.
För med 2 st så när man tröck
tillbaka motor mot växellådan så kunde man känna hur det
tog stop, precis som kopplingsarmen/lagret tog emot tryckplattan. Blev en lite springa på ca 0.4-0.6mm mellan motor och v-låda.
Man kunde
alltså inte trycka
in växellådan helt.
Med en bricka, få fick vi ihop motor och låda utan våld, ända in.
Men istället så kan jag inte rubba kopplingsarmen, känns alltså som om den
sitter
spänd...
Rätt eller fel vet jag inte, har aldrig hållt på med sånt här.
Man byter och allt funkar, på en normal bil då...
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 17-10-2009 19:13
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
1.5cm låter lite
Är du säker på att du har fått rätt slavcylinder.
Hur
som helst så skall det funka frågan är bara vilken pryl det är som är fel och för att komma fram till det så får man
kolla upp så att du har rätt delar.
Dvs
rätt:
Kopplingsarm
Urtrampningslager
Kulan
Slavcylinder
Huvudcylinder
Jag har inte koll på om det finns olika diametrar på slav
eller
huvudcylindrar men om någon kan mäta slaget så kan man utesluta slav och huvudcylinder.
Om det är rätt slag så får man kolla om du har rätt lager kopplingsarm samt
kulan.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 17-10-2009 23:43
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Mr
Wankeltrim skrev:
1.5cm låter lite
Är du säker på att du har fått rätt slavcylinder.
Hur som helst så skall det
funka frågan är bara vilken
pryl det är som är fel och för att komma fram till det så får man kolla upp så att du har rätt delar.
Dvs rätt:
Kopplingsarm
Urtrampningslager
Kulan
Slavcylinder
Huvudcylinder
Jag har inte koll på om det finns olika diametrar på slav eller huvudcylindrar men om någon kan mäta slaget så kan man
utesluta slav och huvudcylinder.
Om
det är rätt slag så får man kolla om du har rätt lager kopplingsarm samt kulan.
Det är riktigt
härligt att du räknat upp typ alla delarna till kopplingen
Lätt att välja
då...
Men på min gamla lamell och tryckplatta hade jag bara tur att den
funkade med dessa saker?
Just nu har jag iaf slavcylinder samt huvudcylinder till 83-85 årsmodell.
Kulan är till
RX-7 växellådan av samma årsmodell, om
"kulan" är den som man tycker dit kopplingsarmen?
Så de två sakerna jag inte vet är kopplingsarmen och urtrampningslager. Men du sa själv att
dessa ska funka när du hade dom...
Ska väl riva motorn imorn igen och ta en massa kort och kanske slå lite med slägga och kanske göra om bilen till en BBQ
grill och använda motorn som
drivmaskin till spettet som man sätter i grisen?
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 18-10-2009 03:15
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Galaxi skrev:
Ska väl riva motorn imorn igen
och ta en massa kort
och kanske slå lite med slägga och kanske göra om bilen till en BBQ grill och använda motorn som drivmaskin till spettet som man sätter i
grisen?
Får mig osökt att tänka på
Clarkssons V8-mixer.... återkommer med mått när jag kan. |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 18-10-2009 09:17
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Det är inte så att lamellen "klibbar"
nu när den är helt ny? Så att den egentligen är
frikopplad men ändå inte släpper. Det var väl mest gamla tiders lameller som klibbade men man får ju hugga efter halmstrån nu....
I den bil
som Bo har
nu hade jag ju 13B med lätt svänghjul och förstärkt koppling. Såvitt jag förstått det samma prylar som sitter i Galaxis bil nu (eller var det andra delar i min Jörgen,
du vet nog det
bäst). I vilket fall så fungerade ju det utmärkt ihop med RX-7an standard slav och huvudcylindrar samt urtampningslager och arm. Ja förutom att
ena cylindern gav upp och fick bytas mot en ny i
samband med att jag bytte motorn. Det var dock en likadan som åkte i igen (bytte faktiskt bägge även om bara
den ena var trasig). Slaglängden borde alltså räcka med RX-7ans delar. Ska bli
intressant att höra hur långt slag Bo kan mäta upp på sin bil.
För
det är väl RX-7 låda i Galaxis bil och inte en RX-4 låda? Tror det varit uppe förut. Motor och kyl är ju från RX-4 så
det hade ju inte varit omöjligt att även
lådan kom med. Även om det kanske inte är troligt.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 18-10-2009 12:10
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H skrev:
Galaxi skrev:
Ska väl
riva motorn imorn igen och ta en massa kort och kanske slå lite med slägga och kanske göra om bilen till en BBQ grill och använda motorn som drivmaskin till
spettet som man sätter i grisen?
Får mig osökt att tänka på Clarkssons V8-mixer.... återkommer med mått när jag kan.
Såg oxå det
avsnittet, klockrent
Väntar
med spänning på dina mått!
Min V-låda
[img]http://tekwar.ath.cx/rx/vaxellada.jpg[/img] is not a valid Image.
En EDIT...
Lamellen är inte helt ny... Använde den tillsammans med min gamla tryckplatta när
vi inte fick den nya tryckplattan att funka.
Så den borde vara lite
"rubbad"...
Redigerat av Galaxi den 18-10-2009 22:05
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 18-10-2009 23:20
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Den där lamellen ser inte rolig ut. Håller med dig - ny är den inte. Din sprängkopa
- passa den till motorn som du
har - alla avstånd ??
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 19-10-2009 15:16
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Lennart skrev:
Den där lamellen ser inte rolig ut. Håller med
dig - ny är den inte. Din sprängkopa - passa den till motorn som du har - alla avstånd ??
Den
lamellen du ser på bilden är den gamla som vi byte,
den ligger i sopporna sen länge tillbaka...
Vad jag vet så passar sprängkåpan mot motorn...
Jag själv inte byt motor eller låda utan
att är som när
jag köpte den.
Ända jag byte var lamell och tryckplatta och sen dess har det inte funkat...
Men sätter jag tillbaka min gamla tryckplatta så funkar det. Dock
slirar den med
gamla tryckplattan och med nya lamellen.
Kan lamellen vara för tjock som gör dessa problem?
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 19-10-2009 15:58
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Om lammellen är för tjock borde spelen bli för litet. Synd att du slängde den
rostiga plattan. Annars kunde du mäta och få en diff.
J...a skit
du råkat ut för. Sånt här ska ju bara funka.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 19-10-2009 16:22
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Lennart skrev:
Om lammellen är för tjock borde spelen bli för litet.
Synd att du
slängde den rostiga plattan. Annars kunde du mäta och få en diff.
J...a skit du råkat ut för. Sånt här ska ju bara funka.
Dom som känner mej vet att
detta är min
vardag Har en sån grym otur med saker så det inte är sant...
Tror att alla bilar jag ägt så har det alltid hänt nåt konstigt...
Dom
brukar fråga mej hur jag lyckas hela tiden...
Så jag
är tyvärr allt för van... Och förstår inte att jag orkar hålla på... Samma historia år efter år...
Har inte fått ha nån av mina bilar hela eller färdiga på hela tiden jag haft körkort.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 19-10-2009 17:01
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Är inte så enkelt att
justeringen på axeln mellan huvudcylinder och pedalen är injusterad. Om så får du kortare rörelse innan pedalen
är i botten och huvudcylindern flyttar då mindre olja till slavcylindern vilket gör
att du får en kort rörelse på slavcylindern.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|