April 26 2024 23:20:02
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Galaxi's Projekt tråd Mazda RX-7 FB -84
Galaxi
Lennart skrev:
Är du säker på att luften är

borta = är ni 2 när du luftar?? Om du trycker med handen på kopplingsarmen på v-lådan, hur

stort spel har du? Är det just monterat?? Var rädd om hhhmmm svärfar!!! Wink


Hur vet man om

luften är borta helt? Smile
Det är inte stort spel

alls, kan knapp röra den alls. Om jag tar i så känner man att den rör sig kanske lite... Men det är inte så man kan vika den fram och tillbaka

lätt. krävs lite

kraft...

Jo vi var två som luftade. Körde det vanliga. pumpa ett par gånger och sen lufta. och om igen och om igen...
Gjorde samma utan och med tryckluft




bromsluftaren...
Men visst jag är ingen expert på det, så fel kan jag göra, hur gör du/ni?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Lennart
Då vet du att kopplingsarmen når fram

s.a.s. Luftningsprosedur; Får du armen att röra sig något vid upprepade

pumpningen?? OM inte måste du trycka långsamt på k-pedalen samtidigt som luftningsnippeln öppnas. Flera ggr så vätska kommer

fram i luftnippeln. OBS!! du har

väl slang på luftnippeln som går till ett kärl med vätska ???? Ja vet, det går åt många vackra frasér innan det är klart.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Galaxi
Lennart skrev:
Då vet du att kopplingsarmen når fram s.a.s. Luftningsprosedur; Får du armen

att röra sig något vid upprepade pumpningen?? OM inte måste du

trycka långsamt på k-pedalen samtidigt som luftningsnippeln öppnas. Flera ggr så vätska kommer

fram i luftnippeln. OBS!! du har väl slang på luftnippeln som går till ett kärl med vätska ???? Ja

vet, det går åt många vackra frasér innan det är klart.



Ja armen rör sig hela tiden när vi trycker på pedalen. Har aldrig varit problem att få armen att röra sig.
Dock verkar det

som den inte rör

sig tillräckligt.

Japp kör med slang som går till ett kärl där vätskan rinner ner i... http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82489
Kör med

trycklufts

bromsluftare oxå. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=144310
Menar du att jag inte ska "pumpa" upp trycket och sen

lufta. Utan trycka långsamt och öppna innan pedalen

når botten?
Och sen hålla på så?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Lennart
Har du rätt

tryckplatta. Om armen rör sig men inte når fram?????? Kan du mäta org.- och eftermarkn.- tryckplattorna för att kolla att de har samma höjd. Kolla att tryckfjädrarna

är plana

när du monterat tryckplattan. Högsta tryckkraft mot skivan har du där. Går åt fler fraser, ser jag.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
wankelmats
Urtrampningslagret på Rx7 är lite annorlunda än på de tidigare rx-modellerna,

kan det vara så att du har fel lager ?
(Jag tror att en rx3, rx4 tenderar att slira på kopplingen

med rx7-lager, så det kan vara tvärt om för dig...)




När du drar fast kopplingen, hur mycket plattas solfjädern till ?
Idealt så ska den bara en liten aning passera "platt", gör

den det mycket så

kan lamellen vara för tjock, eller fel tryckplatta.
Fjäderkraften som håller kopplingen är störst just när solfjädern är helt platt, sedan minskar kraften när den

böjs åt ena

eller andra hållet.
Redigerat av wankelmats den 17-10-2009 12:04
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Mr Wankeltrim
När man monterar tryckplattan så skall inte solfjädrarna vända

och gå förbi plant läge för då ökar riskan att kopplingen slirar pga att den tappar

trycket på lamellen.

Erik...
Kan du inte mäta hur lång rörelse du har i slavcylindern ?
Mät från

kanten på slavcylindern till gaffeln både i

neutralt läge och fullt påverkad så får du slaget.
Nu har jag inte själv tillgång till en FB men någon annan borde kunna mäta hur mycket slag dom har



sina bilar.

Sen kan du även kolla så att tryckpinnen som sitter mellan slavcylindern och kopplingsgaffeln är tillräckligt lång.
Släpp trycket på

slavcylindern ( lossa luftnippeln ) och

tryck in kolven i botten ( tryck tillbaks kopplingsgaffeln ). När du har kolven i botten så mäter du hur mycket spel

det är mellan pinnen och gaffeln när lagert ligger an mot tryckplattan.




När du luftar så skall du trycka ner pedalen i botten och hålla den där innan du

öppnar luftskruven.
När trycket är slut så släpper du upp pedalen och trampar igen.upprepa detta tills det inte

kommer nån luft.
Pumpa gör man bara i

början om man inte får tryck och när man får tryck så skall man inte pumpa för då blir det bara en massa små luftbubblor och då får du hålla på o lufta




längre.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Galaxi
Lennart skrev:
Har du rätt

tryckplatta. Om armen rör sig men inte når

fram?????? Kan du mäta org.- och eftermarkn.- tryckplattorna för att kolla att de har samma höjd. Kolla att

tryckfjädrarna är plana när du monterat tryckplattan. Högsta tryckkraft mot skivan har du

där. Går åt fler fraser, ser jag.

JO armen rör sig och man

ser att den rör sig hela längden som man trycker ner kopplingspedalen, det är inte så den "tröttnar" eller tar stopp

när det går för tungt. Iaf inte

vad man se...
Och hur fanken ser jag om armen och lagret verkligen når fram till tryckplattan och om den rör sig??? Har försökt hitta nåt hål att titta genom man



hittar inget...
Har redan kollat det där med tryckplattorna och höjden är samma... Ända som skiljer sig på dom är hur långt själva solfjädern går...
Det

är Jörgen som monterat tryckplattan så

jag litar att han kan det, så tror inte det är fel på det iaf.
Vi vet att den funkar, för när jag la dit dom där

brickorna på kulan till kopplingsarmen så fick vi bilen att koppla ur...
Dock

med brickorna så låg nog lagret på tryckplattan hela tiden, vilket jag fått

lära mej inte är bra!

wankelmats skrev:
Urtrampningslagret på Rx7 är lite annorlunda än på de

tidigare rx-modellerna, kan det vara så

att du har fel lager ?
(Jag tror att en rx3, rx4 tenderar att slira på kopplingen med rx7-lager, så det kan vara tvärt om för dig...)

När du drar




fast kopplingen, hur mycket plattas solfjädern till ?
Idealt så ska den bara en liten aning passera "platt", gör den det mycket så kan lamellen vara för

tjock, eller fel tryckplatta.


Fjäderkraften som håller kopplingen är störst just när solfjädern är helt platt, sedan minskar kraften när den böjs åt ena

eller andra hållet.

Får väl slita ur motorn igen och se...

Men just nu har jag lagret för rx-7 växellådan iaf. Inte för Motor(RX-4).
Bilderna du

skickade så fanns det en A och B version av lager till RX-7an. Vad är skillnaden på dom?

Jörgen jag

ska ut till garaget nu och mäta och ha mej, testa

lufta ännu mer!!!
Redigerat av Galaxi den 17-10-2009 13:02
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bo_H
Jag ska

försöka komma ihåg att mäta när jag åker till garaget i veckan.

Annars får du väl helt enkelt laborera färre/tunnare

brickor under kulan. Kanske inte snyggaste lösningen, men du borde kunna

komma fram till optimalt "spel" på det sättet.
 
Mr Wankeltrim
Bo_H skrev:
Annars får du väl helt enkelt laborera färre/tunnare brickor under kulan. Kanske inte snyggaste

lösningen, men du borde kunna komma fram till optimalt "spel"

på det sättet.

Ska inte behövas...
Nåt är fel o frågan är bara vad.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Galaxi
Har luftat och luftat... Tror inte det som är




huvudfelet.
För jag får ju inte bilen att koppla ur alls, inte ens att man märker att den börjar.
Och nu är jag inte expert på luftig, men känns inte att man

kan lufta bort så mycket...



Visst hade man typ känt att den började hända nåt då borde man kunna eller?
Har luftat som Jörgen sa, med vanligt sätt och

med trycklufts bromsluftaren.
Måste vara nåt fel på grejorna om

man måste hålla på lufta i över en halvtimme???

Och till Jörgens grejer.
Har mätt

från samma punkt. och när kopplingspedalen är nere så är det 2.3cm och med koplingspedalen i botten så är

det 3.8cm.
Den rör sig 1.5 cm.
Om jag inte

minns fel...

Har just nu 2 olika armar till slavcylindern.
Dom är lite olika utformade man det handlar om mm som kanske skiljer dom åt i

längden...


Men finns det flera olika armar?????

Och har testat att trycka ihop slavcylinder(tömma på tryck) och testa mot kopplingsarmen. Och det är inget att mäta.

För när slavcylindern

är längst inne så ligger den mot kopplingsarmen.
Jag kan knapp röra kopplingsarmen alls iaf...

Och Bo vore kanon om du kunde

mäta och se hur mycke din slavcylinder ger i utslag. Då vet

man ju om min är helt åt skogen eller inte.
Dock borde inte mina vara dåliga eftersom dom är

helt nya.
Och det där med brickor vet jag inte hur jag ska göra.
För med 2 st så när man tröck

tillbaka motor mot växellådan så kunde man känna hur det

tog stop, precis som kopplingsarmen/lagret tog emot tryckplattan. Blev en lite springa på ca 0.4-0.6mm mellan motor och v-låda.
Man kunde

alltså inte trycka

in växellådan helt.
Med en bricka, få fick vi ihop motor och låda utan våld, ända in.
Men istället så kan jag inte rubba kopplingsarmen, känns alltså som om den

sitter

spänd...

Rätt eller fel vet jag inte, har aldrig hållt på med sånt här.
Man byter och allt funkar, på en normal bil då...
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Mr Wankeltrim
1.5cm låter lite Frown
Är du säker på att du har fått rätt slavcylinder.
Hur

som helst så skall det funka frågan är bara vilken pryl det är som är fel och för att komma fram till det så får man

kolla upp så att du har rätt delar.
Dvs

rätt:
Kopplingsarm
Urtrampningslager
Kulan
Slavcylinder
Huvudcylinder

Jag har inte koll på om det finns olika diametrar på slav

eller

huvudcylindrar men om någon kan mäta slaget så kan man utesluta slav och huvudcylinder.
Om det är rätt slag så får man kolla om du har rätt lager kopplingsarm samt

kulan.



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Galaxi
Mr

Wankeltrim skrev:

1.5cm låter lite Frown
Är du säker på att du har fått rätt slavcylinder.
Hur som helst så skall det

funka frågan är bara vilken

pryl det är som är fel och för att komma fram till det så får man kolla upp så att du har rätt delar.
Dvs rätt:
Kopplingsarm
Urtrampningslager
Kulan





Slavcylinder
Huvudcylinder

Jag har inte koll på om det finns olika diametrar på slav eller huvudcylindrar men om någon kan mäta slaget så kan man

utesluta slav och huvudcylinder.
Om

det är rätt slag så får man kolla om du har rätt lager kopplingsarm samt kulan.


Det är riktigt

härligt att du räknat upp typ alla delarna till kopplingen Grin
Lätt att välja

då...
Men på min gamla lamell och tryckplatta hade jag bara tur att den

funkade med dessa saker?
Just nu har jag iaf slavcylinder samt huvudcylinder till 83-85 årsmodell.
Kulan är till

RX-7 växellådan av samma årsmodell, om

"kulan" är den som man tycker dit kopplingsarmen?
Så de två sakerna jag inte vet är kopplingsarmen och urtrampningslager. Men du sa själv att




dessa ska funka när du hade dom...

Ska väl riva motorn imorn igen och ta en massa kort och kanske slå lite med slägga och kanske göra om bilen till en BBQ

grill och använda motorn som

drivmaskin till spettet som man sätter i grisen?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bo_H
Galaxi skrev:
Ska väl riva motorn imorn igen

och ta en massa kort

och kanske slå lite med slägga och kanske göra om bilen till en BBQ grill och använda motorn som drivmaskin till spettet som man sätter i

grisen?


Får mig osökt att tänka på

Clarkssons V8-mixer.... återkommer med mått när jag kan.
 
Hackman
Det är inte så att lamellen "klibbar"

nu när den är helt ny? Så att den egentligen är

frikopplad men ändå inte släpper. Det var väl mest gamla tiders lameller som klibbade men man får ju hugga efter halmstrån nu....

I den bil

som Bo har

nu hade jag ju 13B med lätt svänghjul och förstärkt koppling. Såvitt jag förstått det samma prylar som sitter i Galaxis bil nu (eller var det andra delar i min Jörgen,

du vet nog det

bäst). I vilket fall så fungerade ju det utmärkt ihop med RX-7an standard slav och huvudcylindrar samt urtampningslager och arm. Ja förutom att

ena cylindern gav upp och fick bytas mot en ny i

samband med att jag bytte motorn. Det var dock en likadan som åkte i igen (bytte faktiskt bägge även om bara

den ena var trasig). Slaglängden borde alltså räcka med RX-7ans delar. Ska bli

intressant att höra hur långt slag Bo kan mäta upp på sin bil.


För

det är väl RX-7 låda i Galaxis bil och inte en RX-4 låda? Tror det varit uppe förut. Motor och kyl är ju från RX-4 så

det hade ju inte varit omöjligt att även

lådan kom med. Även om det kanske inte är troligt.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Galaxi
Bo_H skrev:


Galaxi skrev:
Ska väl

riva motorn imorn igen och ta en massa kort och kanske slå lite med slägga och kanske göra om bilen till en BBQ grill och använda motorn som drivmaskin till




spettet som man sätter i grisen?


Får mig osökt att tänka på Clarkssons V8-mixer.... återkommer med mått när jag kan.


Såg oxå det

avsnittet, klockrent Grin

Väntar

med spänning på dina mått!

Min V-låda
[img]http://tekwar.ath.cx/rx/vaxellada.jpg[/img] is not a valid Image.
En EDIT...



Lamellen är inte helt ny... Använde den tillsammans med min gamla tryckplatta när

vi inte fick den nya tryckplattan att funka.
Så den borde vara lite

"rubbad"...
Redigerat av Galaxi den 18-10-2009 22:05
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Lennart
Den där lamellen ser inte rolig ut. Håller med dig - ny är den inte. Din sprängkopa

- passa den till motorn som du

har - alla avstånd ??
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Galaxi
Lennart skrev:
Den där lamellen ser inte rolig ut. Håller med

dig - ny är den inte. Din sprängkopa - passa den till motorn som du har - alla avstånd ??

Den

lamellen du ser på bilden är den gamla som vi byte,

den ligger i sopporna sen länge tillbaka...

Vad jag vet så passar sprängkåpan mot motorn...
Jag själv inte byt motor eller låda utan

att är som när

jag köpte den.
Ända jag byte var lamell och tryckplatta och sen dess har det inte funkat...
Men sätter jag tillbaka min gamla tryckplatta så funkar det. Dock

slirar den med

gamla tryckplattan och med nya lamellen.
Kan lamellen vara för tjock som gör dessa problem?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Lennart
Om lammellen är för tjock borde spelen bli för litet. Synd att du slängde den

rostiga plattan. Annars kunde du mäta och få en diff.
J...a skit

du råkat ut för. Sånt här ska ju bara funka.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Galaxi
Lennart skrev:
Om lammellen är för tjock borde spelen bli för litet.

Synd att du

slängde den rostiga plattan. Annars kunde du mäta och få en diff.
J...a skit du råkat ut för. Sånt här ska ju bara funka.


Dom som känner mej vet att

detta är min

vardag Grin Har en sån grym otur med saker så det inte är sant...
Tror att alla bilar jag ägt så har det alltid hänt nåt konstigt...
Dom

brukar fråga mej hur jag lyckas hela tiden...
Så jag

är tyvärr allt för van... Och förstår inte att jag orkar hålla på... Samma historia år efter år...



Har inte fått ha nån av mina bilar hela eller färdiga på hela tiden jag haft körkort.
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Mr Wankeltrim
Är inte så enkelt att

justeringen på axeln mellan huvudcylinder och pedalen är injusterad. Om så får du kortare rörelse innan pedalen

är i botten och huvudcylindern flyttar då mindre olja till slavcylindern vilket gör

att du får en kort rörelse på slavcylindern.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.72 sekunder - 221 Förfrågningar 18,916,734 unika besök