Galaxi's Projekt tråd Mazda RX-7 FB -84
|
Galaxi |
Publicerat 19-10-2009 20:08
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Är inte så
enkelt att justeringen på axeln mellan
huvudcylinder och pedalen är injusterad. Om så får du kortare rörelse innan pedalen är i botten och huvudcylindern
flyttar då mindre olja till slavcylindern vilket gör att du får en kort rörelse på
slavcylindern.
Jag skulle säga nej... För jag har skruvat den i
botten och skruvat ut den max samt skruvat den som Haynes boken säger...
Som mest utslag får jag om jag justerar in den
så att den precis rör
"kolven" till huvudcylindern när man trycker på pedalen.
Om det finns nåt skruva jag missat så är den dold... Lovar har skruvat på varje skruv som finns
eller som
jag hittat...
Men tack för tanken!
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 19-10-2009 20:45
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Ja
skall köra ner o ta lite foton i morron på både kopplings arm lager samt om jag kommer till
justeringarna på pedalen så får vi se om du skruvat på allt
Redigerat av Mr Wankeltrim den 19-10-2009 21:03
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 19-10-2009 20:55
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Ja skall köra ner o ta lite foton i
morron på både koppling sarm lager samt om jag kommer till justeringarna på pedalen så får vi se om du
skruvat på allt
Väntar med spänning...
Ska försöka sova lite nu, ska jobba imorn bitti...
Tack!
Och Bo skynda skynda som Gunde sa
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 19-10-2009 22:34
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
På onsdag ska jag
nog till garaget. |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 20-10-2009 20:48
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Ett par bilder på lager o
kopplingsgaffel.
http://www.rotary...%20358.jpg
http://www.rotary...%20359.jpg
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 20-10-2009 22:18
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Tack...
Ska jämföra när jag sliter bort motorn
igen!!!
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 20-10-2009 22:46
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Får jag lite tid över i morron så skall jag kolla på slavcyl och huvudcyl och försöka leta upp ett pedalställ.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 21-10-2009 21:38
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Här kommer resultatet av mätningen.......
Avstånd mellan gaffel och öronen för skruvarna på kopplingscylindern:
- Opåverkad: ca
70 mm
-
Koppling nedtryckt: ca 85 mm
Med andra ordsä verkar det som hydrauliken gör sitt jobb som den ska.
Frågan är bara vad som kan vara fel med med
mekaniken.
- Sitter
tryckplattan riktigt mot svänhjuelt (ligger an mot svänhjulet runt om).
- Sitter urtrampningslagret rätt på kopplingsarmen med
tapparna runt kopplingsarmen.
- Sitter kopplingsarmen rätt på
"kulan"
- Sitter slavcylindern rätt på mot kopplingsarmen. |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 21-10-2009 23:25
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H
skrev:
Här kommer resultatet av mätningen.......
Avstånd mellan gaffel och öronen för skruvarna på
kopplingscylindern:
- Opåverkad: ca 70 mm
- Koppling nedtryckt: ca 85 mm
Med andra ordsä verkar det som hydrauliken gör sitt jobb som den ska.
Frågan är bara vad som kan
vara fel
med med mekaniken.
- Sitter tryckplattan riktigt mot svänhjuelt (ligger an mot svänhjulet runt om).
- Sitter urtrampningslagret rätt på kopplingsarmen med
tapparna runt
kopplingsarmen.
- Sitter kopplingsarmen rätt på "kulan"
- Sitter slavcylindern rätt på mot kopplingsarmen.
Tackar!!!
Med andra ord får du oxå ca 1.5mm utslag,
samma som jag... Då låter det inte som jag har problem med hydraliken iaf...
Tryckplattan har
Jörgen monterat så där är det nog inga fel...
Kan man verkligen sätta urtrampningslagret fel?
Sist när jag hade motorn borta så ruckade jag på
kopplingsarmen och den kändes som om den satt "fast"...
Kan nog säga att slavcylindern sitter rätt... Har om inte annat haft den
borta ca 10 ggr
och har tom byt själva pinnen som går mellan slavcylindern och kopplingsarmen...
Just nu funderar jag på om det kan vara så att kopplingsarmen kanske blivit
krökt eller
så...
Eller eller eller....
Men jobbar just nu så det dröjer innan jag kan komma ut till mazda igen och bråka! Men tack Bo igen!!!
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 22-10-2009 03:03
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Nej, det går nog inte att sätta urtrampningslatret fel!
Jag misstänker nog att du bara har samma problem som jag hade
för 17 år sedan som rookie på
min första FB; lamellen måste slita in sig 15 mil innan allt funkar som det ska.........
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 22-10-2009 03:08
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
wankelmats skrev:
Nej, det går nog inte att sätta
urtrampningslatret fel!
Jag misstänker nog att du bara har samma problem som jag hade för 17 år sedan som rookie på min första FB; lamellen måste slita in
sig 15 mil innan allt funkar som det ska.........
Hur fixar jag det när jag inte ens kan få i en växel?
Men den lamellen som sitter på har
gått över 40 mil dock med min
gamla tryckplatta som slirade.
Så då borde väl lamellen vara "insliten" nu?
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 22-10-2009 18:11
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Jag har 15 mm spel inte 1,5 men du kanske tänkte cm...
När jag bytte lamell
förra året funkade allt direkt.
Men kanske e värre med om man byter tryckplattan med. |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 22-10-2009 21:03
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Har
troligtvis en lösning på problemet men du måste hinka ut motorn och riva av kopplingen.
Kolla pm så förklarar jag mer......
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 22-10-2009 23:40
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H skrev:
Jag har 15 mm spel
inte 1,5 men du kanske tänkte cm...
Jo exakt
Redigerat av Galaxi den 23-10-2009 00:15
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 24-10-2009 18:57
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Motor o växellåda isär...
Tryckplatta borta plockan...
Vill folk se bilder
på mina saker?
Speciall request?
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 24-10-2009 20:38
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Ja gärna bilder.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 25-10-2009 07:34
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Här
kommer bilder... Men lägger inte upp dom här för det är så många...
Så kolla och se om ni kan
se nåt speciellt...
http://tekwar.ath...pling2009/
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 25-10-2009 10:41
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Se bild.
Lennart bifogade följande bild:bild:
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 25-10-2009 17:22
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Lättat svänghjul?
Jag noterade
att ditt svänhjul ser mycket annorlunda ut jämfört med mitt, min tryckplatta är skruvad i upphöjda klackar. Troligtivs är din tryckplatta anpassad för din plana typ
av svänghjul.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 26-10-2009 06:45
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Lennart skrev:
Se bild.
Denna har jag faktiskt lekt med. Det var bakom denna jag satte två brickor.
Och det var då jag fick kopplingen att
funka.
MEN det blev väl två
fel...
Det första var att koppling tog väldigt långt ner, var knapp nån urkoppling alls.
Samt att jag fick tvinga ihop
motor och v-låda, antar att urtrampningslagret sitter emot
tryckplattan.
Som jag fattat det är detta inte rätt, urtrampningslagret ska vara i
"frihet" när man inte kopplar.
Sen om man nu ska kunna justera denna så varför har ingen gjort
det...
För ingen jag har frågat har gett
detta tips...
Bo_H skrev:
Lättat svänghjul?
Jag noterade att ditt svänhjul ser mycket annorlunda ut jämfört med
mitt, min
tryckplatta är skruvad i upphöjda klackar. Troligtivs är din tryckplatta anpassad för din plana typ av svänghjul.
Det ska vara lättat stålsvänghjul...
Och där slutar
min kunskap.
Det är Jörgen som köpt och monterat allt...
Jag kan verkligen NOLL om detta
Redigerat av Galaxi den 26-10-2009 06:48
|
|
|