förgasar frågor
12a
|
ecke_87 |
Publicerat 06-11-2011 16:20
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 25.10.11
|
Hej jag är ny här på forumet
och jag
har precis skaffat mig en rx7 -83 som jag håller på att fixa iordning lite
just nu håller jag på med lite trimning dels ska jag byta ut hela avgasystemet ink
grenröret men jag funderar
även på att byta förgasare men jag har ingen aning om vad jag ska välja för någon?
är det någon vänlig själ här på forumet som
har lite tips och ideer, behöver jag byta insug vad ska jag har för
insug eller räcker det att bara byta förgasare. jag har kollat tunt på forumet både gamla
och nya men inte fått något riktigt svar på min fråga.
tack på förhand //Daniel |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 07-11-2011 13:06
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
På original insuget är det nog svårt att hitta nåt som passar...
Finns ett
par som har
"trimmat" original förgasaren.
Men vanligast är att man byter ut allt.
Själv kör jag med weber 48 dco. Liggandes
AV denna modell.
http://www.racing...18111.html
http://www.racing...18112.html
Dock är mina
övre insugs rör hemma byggda.
Weber är det vanligaste och funkar riktig bra på en race bil, dock har dessa system ett lite problem med över gången mellan
låg och högfart.
Man får en liten "dö" punkt som gör att
bilen dör till när den byter mellan dessa.
Man kan lära sig när det kommer och
kontrollera det med gasen.
Denna punkt är runt 3000-4000rpm.
Eller så kör du IDA. Stående.
[url]
http://www.racingbeat.com/RX7-1975-1985/Weber-
Intake/16482.html[/url]
Sägs ha lite sämre lågfart egenskaper.
Holley finns men i sverige är dom inte alls så vanliga...
http://www.racing...-Kits.html
Måste till jobbet nu men finns säkert nån mer som kan bygga på det jag har sagt
|
|
|
|
wankeltero |
Publicerat 07-11-2011 13:39
|
Användare
Inlägg: 83
Registrerad: 10.02.08
|
hej jag har insug med hollej ligande |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 07-11-2011 15:11
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Antar att motorn inte är portad. I så fall så är det nog max weber/dellorto 45
som gäller. Kolla på t ex Mazdatrix om du
vill se hur insug och förgasare ser ut.
Som Galaxi skriver kan det vara lite svårt att få till övergången mellan
lågfart och högfart men det går lättare med en lite förgasare med mindre
halsring.
Tänk på att bilprovningen inte godkänner att du byter förgasare pga
avgasregler. Fast det är ju inte säkert att de förstår att man gjort det.... Ovanlig bil gör att få vet hur det
ska se ut under huven.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
ecke_87 |
Publicerat 07-11-2011 21:56
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 25.10.11
|
okej
härligt att man får lite hjälp hade kört fast totalt på denna fråga så webber 45 ska fungera
då?
är det svårt att få det att fungera och lira ihop med allt annat tänkter på den lilla olje pumpen
som är koplad till förgasaren
har ni några andra
tips som rör sig runt själva monteringen är jag även mycket intreserad av detta.
//Daniel |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 08-11-2011 12:20
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Oljepump? Den var redan borta på min...
Jag premixar i tanken i stället.
Länk till
mazdatrix weber
sida. http://www.mazdat...-weber.htm
Du måste ha en lite bättre bränslepump och en bränsletryckregulator.
Kommer inte ihåg vilken effekt
bränslepumpen ska
ha eller regulatorn.
Men tror det var Tryck: max 0.25 bar. du ska gå efter... Köpte mina saker från www.misab.se Annars har du
detta ställe som jag köpt munstycken från. http://www.kgtrim...
Eftersom du måste ställa in förgasaren så är det väl en fördel om man
kan se bräns/luft blandningen.
Annars finns det nog massa förslag på nätet på vilka
munstycken du sa ha och så.
Här finns förslag av mazdabeat, men
då är det större förgasare.
http://www.racing...onents.pdf
Nu pratar jag bara om
weber för jag har ingen erfarenhet
av holley.
Men dessa ska man inte glömma eller.
Båda har sina nackdelar och fördelar.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 08-11-2011 20:26
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Är motorn inte portad räcker nog i och för sig original bränslepump till. Fast en tryckregulator (med
filter) ska du
skaffa.
Sen är det ju så att originalförgasaren inte är så tokig på en otrimmad motor. Det är på avgassidan du vinner mest på att
uppdatera genom att slänga reaktorn och sätta dit ett bra
avgassystem. Du kan t ex rigga om originalgasaren så att sekundärportarna öppnar mekaniskt istället
för med vacuum.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
ecke_87 |
Publicerat 08-11-2011 21:14
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 25.10.11
|
kompisen som jag
köpte bilen har en 13b motor som var menad till denna bilen som är porttad kanske bättre att bygga
på den och lägga pengarna på den motorn. men jag vill ju ändå ha lite mer kräm under huven innan
så hur gör man för att bygga om förgasaren?
har du några
bra tips eller kanske till och med nån bra länk eller liknande.
jag måste bara tacka för alla bra svar det är härligt att ha ett
bra forum att vända sig
till |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 09-11-2011 01:12
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Finns två saker som du kan göra innan du ger dig på förgasaren...
Som hackman säger...
Avgassystemet som sitter
original på våra bilar kväver
ganska bra.
http://www.mazdat...exh-85.htm
Folk säger att man kan få upp till 20 hästar mer med ett bättre avgassystem
Det andra man
kan göra är att ta bort rem drivna fläkten till kylaren.
Sätta dit en el fläkt istället.
Motor varvar lite bättre och drar mindre bränsle...
http://www.blackd...x?Page=112
Men om du verkligen ska trimma och fixa med bilen så skulle jag inte lägga pengar på
12A motorn.
13B är bättre
utgångsmaterial.
|
|
|
|
ecke_87 |
Publicerat 09-11-2011 06:03
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 25.10.11
|
ja hedders är på väg kommer förmodligen nästa vecka sen blir det att bygga
helsystem på det
ja fläkten kan ju vara en bra ide att ta bort måste ju dra en en del hk. tack galaxi
är det någon som vet hur man riggar om om orginal förgasaren också |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 09-11-2011 06:46
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Det finns beskrivningar någonstans i forumet på
www.rx7club.com. Sök lite där så borde du kunna hitta!
Dock är det inte så avancerat
egentligen. Kolla i förgasarhalsen så ser du att det är fyra portar med
varsitt spjäll. Två av dem öppnas "mekaniskt" när du gasar. de andra två öppnas av vacuum. Det man gör är att fixa
en koppling mellan så att alla
fyra kan öppnas mekaniskt istället.
Att ta bort fläkten gör dessutom att man slipper byta fläktrem hela tiden! För varvar man mycket så tar remmarna snabbt
slut.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
FB |
Publicerat 14-01-2012 20:29
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Hej!
Om du inte redan hittat lösningar så har jag ett par länkar här som jag sparade för några år sedan apropå
mekaniska sekundärer.
Mekaniska sekundärer:
[url]http://www.ausrotary.com/viewtopic.php?
t=22515&postdays=0&postorder=asc&start=20[/url]
[url]http://www.ausrotary.com/viewtopic.php?
f=4&t=1981&hilit=mechanical+secondaries
[/url]
Alternativ lösning
http://www.ausrot...econdaries
Redigerat av FB den 14-01-2012 20:29
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|