Mina
Rx8:or.
|
Combat |
Publicerat 13-12-2011 17:16
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
13B REW går säkert skohorna ner
så att du kan täppa till käften på polarna
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 13-12-2011 17:18
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
En liten lätt
touch framför bakhjulet vid ingången till kurvan sen är han borta med
sina 2000hästar...
Skämt å sido de är balla de där M3orna en sån kan jag tänka
mig eller ännu hellre en 1M.
Kul tråd på alive förresten.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 13-12-2011 17:20
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Combat skrev:
13B REW går säkert skohorna ner så att du kan täppa till käften på polarna
Kan vi inte prova med min?!?! =)
fan
vad det
hade vart läckert med sisådär 500hk...
Då hade allt M3orna fått sett upp hehe
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 13-12-2011 17:32
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Tack så mycket! hoppas det kan bli en liten rolig busbil av henne på sikt
Haha! Ja, då hade vi
fanemej snackat! kul att se att det finns lite aktiva medlemmar här på rx8
avdelningen.. Var inne ett tag utan att skriva och då kändes det dessvärre rätt
dött.. Säkert många som gjorde som jag och inte började posta då heller. Tummen upp! |
|
|
|
fastlane |
Publicerat 13-12-2011 17:51
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Så då har jag snabbläst din
alive tråd, måste säga att jag gillar ditt bygge riktigt mkt! budget med billig bil och så! jag spyr eg. över D2 grejer och
sånt men det kändes rätt i din tråd
bygg billigt och ändra bara på det som verkligen gör skillnad.
ha skoj och sladda på!
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 13-12-2011 23:19
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
När jag bromsade "Racecaren" 2006 NA hade jag 157 kw på bakaxeln. Maskin Rototest.
157 kw = 214 hk. Bra va
?????????? 5:e växeln
, dif 4,444.
Lennart bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Lennart den 13-12-2011 23:24
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 13-12-2011 23:20
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Hks - filter ,
ingen AC .
Lennart bifogade följande bild:bild:
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 14-12-2011 09:01
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
fastlane skrev:
Så då har jag
snabbläst din alive tråd, måste säga att jag gillar ditt bygge riktigt mkt! budget med billig bil och så! jag
spyr eg. över D2 grejer och sånt men det kändes
rätt i din tråd bygg billigt och ändra bara på det som verkligen gör skillnad.
ha skoj och sladda på!
Tack så mycket!
tanken har
hela tiden varit att bygga en så billig bil som möjligt, och ha så kul som möjligt
Jag tillhör de som tror att du inte svänger ett dugg snabbare med
halvdyra coilovers mot
aningen billigare saker. Ska du plocka hem mycket så får man ha ordentligt avstämda saker som öhrlins, typ kW clubsport osv osv.. Det
man tappar mot till ex eibach är nog möjligheten att renovera
För mitt bygge kändes detta ganska självklart Att börja med så jag får ihop bilen. Sen
kommer jag ju garanterat på sikt byta ut de svaga länkarna jag hittar på vägen. Dyrare sätt att
bygga,ja, men själva skruvandet och förbättrandet är ju
faktiskt halva grejen |
|
|
|
fastlane |
Publicerat 14-12-2011 12:07
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Ska eg inte kludda ner Lennarts
tråd med annat men
jag är beredd att hålla med. Att Öhlins är bättre fattar alla men det ska till bra vass förare att dra nytta av grejerna. hade jag gjort om
min bil hade jag gjort PRECIS som du. så billigt det bara
går SEN när du börjar kunna bilen sortera ut och börja köpa fina grejer där du känner att det kan
göra nytta. fjäderben är en sak du kommer vilja ta men kanske inte första åren...
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 14-12-2011 12:10
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Lennart skrev:
När jag bromsade "Racecaren" 2006 NA hade jag 157 kw på bakaxeln. Maskin Rototest.
157 kw = 214
hk. Bra va ?????????? 5:e växeln , dif 4,444.
Vad gjorde du och vad hamnade du på vid nästa rototest? har för mig du hittade rätt mkt av
pollarna fort?
Där kände jag att jag
inte hängde med, tänkte i motorn men rototest är ju på hjulnaven det vet jag ju.
214hk på navet är inte
fyskam.
Vad hade du på Råttan då?
Redigerat av fastlane den 14-12-2011 14:35
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 14-12-2011 14:29
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
fastlane skrev:
Ska eg inte kludda ner Lennarts tråd med annat men jag är beredd att hålla med. Att Öhlins är bättre fattar
alla men det
ska till bra vass förare att dra nytta av grejerna. hade jag gjort om min bil hade jag gjort PRECIS som du. så billigt det bara går SEN när du
börjar kunna bilen sortera ut och börja köpa fina
grejer där du känner att det kan göra nytta. fjäderben är en sak du kommer vilja ta men kanske inte första
åren...
Tack! Känns skitkul att du gillar mitt tänk
Trio, nu
slutar vi kladda ner Lennarts tråd. Jag får återkomma i en egen senare
när jag pratat med pettit
Mvh Erik |
|
|
|
erajk |
Publicerat 14-12-2011 14:30
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Riktigt bra
med effekt ju Lennart! något sånt är vad jag är ute efter på sikt |
|
|
|
Lennart |
Publicerat 15-12-2011 00:29
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
fastlane skrev:
Lennart skrev:
När jag bromsade "Racecaren" 2006 NA hade jag 157 kw på
bakaxeln. Maskin Rototest.
157 kw = 214 hk. Bra va ?????????? 5:e
växeln , dif 4,444.
Vad gjorde du och vad hamnade du på vid nästa rototest? har för mig du hittade rätt mkt av
pollarna fort?
Där kände
jag att jag inte hängde med, tänkte i motorn men rototest är ju på hjulnaven det vet jag ju.
214hk på navet är inte fyskam.
Vad hade du på Råttan då?
Om ni tittar på bilderna ovan 2 st. ser ni vad som är gjort. Motorn köpte jag ifrån USA med c:a 1250 mil sidokrockad.
Redigerat av Lennart den 15-12-2011 00:29
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 15-12-2011 00:51
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Jag ser en original motor med greddy pan och ett luftfilter? Nej det går inte
hehe... Det har jag aldrig hört förut antingen hade du massa mer jox på motorn eller så läste Lasse av
fel
Det är inte jättelätt att komma upp i 210+
med bpu
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 15-12-2011 22:33
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Du har rätt, tog fram pappret
idag och jag hade 159 kw = 216 hk , rätt ska vara rätt. De du !!!!!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 17-12-2011 20:24
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Jag anmälde denna till Modsport
nästa år.
Blir nog bra det här. Första reiset 26-27/5.
http://modsport.se/
Lennart bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Lennart den 10-01-2012 06:59
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 17-12-2011 20:26
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Setupet där framme
blir detta som ger
mig 400+ i medvind.
Lennart bifogade följande bild:bild:
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 17-12-2011 21:14
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Klippt från modsport.se
För dig som ofta besöker olika trackdaysevent är inte denna RX-8:a obekant då Lennart ofta rastat sin bil på bandagar de senaste åren. Tanken på att tävla med
bilen har alltid funnits där men han har känt att han först velat prova vilket koncept han skall använda då han tycker tillförlitlighet är viktigt. Lennart
berättar att han haft en del
motorproblem med bl.a. oljeläckage som följd men att han nu fått tag på en ny motor och att även kommit underfund med hur han
skall förstärka motorn för att slippa dessa bekymmer framledes.
Wankelmotorer har även en förmåga att gå hårt åt ljuddämparna på tävlingsbilar vilket skapar
problem att klara ljudkraven, men även här tror sig Lennart ha hittat en lösning med en ljuddämpare
byggd av samma kille som gjort förlagorna till Koenigseggs
ljuddämpare.
Lennart har som nämnts ett hjärta som klappar lite extra för sportbilar med wankelmotorer. Han har ägt och äger ett
antal RX-7r och
RX-8r, där ändamålen skiftat från reservdelsbil, till gatbil, till renodlad banåkarbil. Den bilen han skall tävla med inhandlades 2005 och den är byggd endast med
syfte
att husera på tävlingsbanan.
Bilen har en kompressormatad tvåskivig wankelmotor på 1.3 liter. Motorn är tagen ur en RX-8:a Lennart köpte från en
säljare som försökt trimma bilen men ej fått
ordning på den. Lennart hittade dock felen ganska snabbt och kunde konstatera att den som putsat kanalerna
åtminstone gjort ett bra jobb då flödet är förbättrat med ca 30%. En avgörande faktor till
att motorn inte fungerade var att den tidigare ägaren inte
kompenserat med bräsle i samma nivå som det ökade flödet. Lennart berättar att Lambdamätaren gick till 1.4 och mätare var konstant i
botten när han först
startade motorn. "Den fick verligen en Lean Burn" säger han. På frågan om effekten svarar Lennart lite klurigt avvaktande med skratt i rösten att han räknar
med 430hk
men sen reviderar han svaret till ca 400 hästar. En sak är säker, vi kan nog räkna med att Lennart har krut i puffran till sommaren! I övrigt så är
chassit en coiloverförsedd RX-8 kaross med Guss-
bur och det yttre har fått lite aerodynamiska plastbitar i linje med vad som är brukligt för en
modsportbil.
Lennart berättar att det var länge sedan han tävlat om man bortser från
någon fempapp-tävling. Det blev en del tävlingar under de åren
han jobbade utomlands men i Sverige har det mest handlat om att få ordning på bilen genom att nöta varv på banträffar.
Jag
frågar Lennart vad som är
kvar att göra på bilen och hur stor sannolikheten är att han hinner få färdigt den till första tävlingen på Kinnekulle i maj. Han svarar att han inte ser några problem
i
att hinna få klart bilen. Motorn skall stoppas i och sedan väntar han på leverans av en växellåda från en RX-8:a av 2009 års modell då den är
starkare. Utöver stoppa i motor och låda skall han
också byta till hårdare bussningar samt se till att hjulupphängningarna kan leverera mer caster och camber.
När väl detta är fixat så är det bara lite småplock kvar enligt Lennart och sedan är den
"raceready".
Att Lennart kommer bli en färgklick i
depån kan Modsport.se skriva under på efter ett antal telefonsamtal med honom. Lennart gillar att slänga lite käft precis som en
annan och vi skojar bland
annat om Joakim "Kimmen" Granfors dominans det senaste året. Han skrattar och säger att Kimmen har haft det alldeles för lätt den sista tiden. "Kimmen
skriver i sin signatur på Rejsa.nu att det inte är lätt för en gammal man att slå en sjua. Men du kan hälsa honom att nu kommer det en åtta och slår en sjua!
" Vi skrattar båda högt åt Lennarts
kommentar och jag räknar kallt med att fler komiska gliringar av detta slaget är att vänta framöver!
Vi på
Modsport.se ser fram emot att få höra din wankel varva i sommar och hälsar dig
varmt välkommen till sveriges fräckaste racingklass!
Se mer fakta och
bilder på denna "Modsportråttan" genom att klicka på "Förare & Team" i menyn ovan.
/
Modsport.se
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 17-12-2011 21:21
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Ja nu när det är officiellt så får jag passa på och gratulera att rx-8an nu
äntligen efter så mkt r&d
äntligen kommer med i modsport gänget!!
Jag kommer bistå Lennart så mycket jag hinner nästa år, det hoppas jag det är fler
här på forumet som kan tänkas göra för Lennart är en sann SWR
profil.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 18-12-2011 20:06
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Lennart skrev:
Jag anmälde denna till Modsport nästa år.
Blir nog bra det här.
Första reiset 15/5.
http://modsport.se/
Heja, Heja!
Vill, och kanske kan vara på Kullen den 15 maj!
//Rikard |
|
|