Fastlane RX-8 the story
|
Combat |
Publicerat 01-05-2012 18:55
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Kapar vidare tills
tråden bara blir småspån.
Brorsan har väl rätt fast sett ur funktions och miljöperspektiv
så är väl RENESIS-motorn bra mysigare än min antika 12A. Är RENESIS en liten återvändsgränd eller
går motorn att utveckla vidare därifrån, typ tjockare gavlar
för bättre avgasportar exempelvis?
Hur stora blir skadorna vid ras på Renesis?
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 01-05-2012 19:12
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Allt beror på användningsområde.
Som N/A klarar den sig fint länge och har OK knuff genom hela registret till en OK bensinförbrukning/miljöbelastning.
Att den sen
inte är designad för överladd kan vi väl eg. inte skylla motorn för, det är den ju inte byggd för.
Visst går det att bygga om dem
Massivt, Mazdatrix med några till håller på med nån
frankenstien/hybrid MSP & PP.
BDC Håller på med Bridgeports tex.
Turblown & Esmiril
bygger om gavlar m.m. för att klara 500+ hk
Givetvis är inget av ovan varken lätt
eller billigt.
Det är fortfarande för få/för lite pengar
investerade i Renesisbyggen för att se dens slutgiltiga potential tror iaf jag.
Men det ahr ju ändå hänt mycket de senaste två
åren med Renesisen,
effektnivåerna har ökat mer än vad någon trodde var möjligt 2006 och tidigare... 270-280hk N/A & 400+ FI är vardagsmat numera och inget man höjer på ögonbrynen
över på de
stora marknaderna där det byggs mkt Renesis.
Livslängd är fortfarande ett Issue och allra tråkigast och nått som måste ta tag i är hur man
ska mappa en RX-8a på bästa vis. där har Renesis
världen backat tyvärr nu när både AP och PT är history. Jag studerar noga utvecklingen med Adaptronic och
hoppas att det blir nått bra av det. I Australien har man sen länge gett upp PT pga att
hymee helt slutat med RX-8a utveckligen, både kompressorerna och
mappverktygen (PT). I USA har de börjat så smått och sniffa på Adaptronicen.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 01-05-2012 19:48
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Jag
missade nog något väsentligt, jag tänkte inte på trim utan mer på vad som kommer ut från Mazdas
fabrik. Jaja
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 01-05-2012 19:52
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Det som kommer
direkt ut från fabriken
verkar variera en hel del.
En del som fått motorer med stora spel och obalans, det är inte bra.
Hur är det med Kvalitetssäkringen Mazda?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 01-05-2012 22:54
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Jag tror det är svårt att motivera Mazdas w-motorbyggare när de jobbat med ett
japanskt svärd mot strupen de senaste 2 åren. Jag har full förståelse om kvaliten varierar under sådana
omständigheter. Jobb imorgon ja?!?! nej?!?!.
När
sedan beskedet kom att V6r ut och Wankel in var det nog en del glädjetårar i Wankelmotorbyggarverkstaden.
Redigerat av Lennart den 01-05-2012 22:56
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 02-05-2012 14:06
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Hehe, en mycket målande beskrivning av Mazdas wankelverkstad. Låter troligt!
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 03-02-2013 21:37
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Jaaa... då kan vi väl säga att denna tråden är död.
Renesisen åkte ur och i åker en S54B32, tråden fortsätter på: http://rejsa.nu/f...hp?t=53012 eftersom jag inte tror den får fortsätta här.
Wanklar är kul och Renesisen är en fin motor men störa felet
är bristen på effekt kontra
vikten på RX-8an. En Renesis i tex en Lotus Elise vore "a match made in heaven".
jag kommer väl lurka här lite
ändå i mellanåt tack vare alla roliga wankelfolk man mött och en
framtida wankel är inte otänkbart tex nästa RX-7 med 16x om den kommer.
Väl mött ute på
banorna rotarianer.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 03-02-2013 22:43
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Snyft snyft!!!!
Vad S54B32 är vet inte jag men gissar att
den går på bensin.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 03-02-2013 22:44
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
E46 M3 spis, om jag inte är helt ute och
cyklar!
En fantastisk motor!! Dock börjar den tyvärr inte med W
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 04-02-2013 10:04
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Nej den är rak
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 04-02-2013 10:37
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
fastlane skrev:
Nej den är rak
Haha!
Lustikurre!
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 27-01-2014 08:13
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Redigerat av fastlane den 27-01-2014 08:15
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 27-01-2014 10:24
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Kul att du kämpar vidare, men blir inte bilen väl framtung med en sådan motor?
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 27-01-2014 13:17
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Viktmässigt är det givetvis
ingen fördel men en Wankel är inte så lätt som man kan tro, sen är motorn så långt bak det går utan kapa mellanbräda (vill inte reglementera bort mig) och sen är den
rensad och lättad massor fram på annat.
Slutsumman blir status quo vad det gäller vikt i nosen, eller så kan man se det så här - jag kommer få bättre balans än
både E46 & E36 M3 och det är inte många som tycker de har dålig balans.
Ska bli j-la kul att testa, vet ingen som har byggt så här så än så länge är allt
teoretiskt. På pappret blir det bra som f-n, bättre chassie, hjulgeometri bredare spårvidd och hjulbas än E46 M3 fast något lättare (tror jag).
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 27-01-2014 14:05
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Såg nå gammalt top gear från 2003-2004 när rhe stig körde "nya" rx8
på deras bana, o då med originaleffekt höll den jämnt med m3an från då. Kan dock inte bmws nummer osv men de säger ju en del om råttans väghållning tycker jag.
Ska bli kul o se slutresultat
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
pawel |
Publicerat 27-01-2014 15:29
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
|
Wolf skrev:
...Kan dock inte bmws nummer osv
men de säger ju en del om råttans väghållning ...
Har också sett den. RX8:an fick samma tid med The Stig som M3 E46.
fastlane
skrev:
...jag kommer få bättre balans än både E46 & E36 M3 och det är inte många som tycker de har dålig balans...
Inte dåligt om du
lyckas med detta då M3 E46 har 50.1/49.9% viktfördelning.
Redigerat av pawel den 27-01-2014 16:25
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 27-01-2014 17:21
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Pawel skrev:
Wolf skrev:
...Kan dock inte bmws nummer osv men de säger ju
en del om råttans väghållning ...
Har också sett den. RX8:an fick samma tid med The Stig som M3 E46.
fastlane skrev:
...jag
kommer få bättre balans än både E46 & E36 M3 och det är inte många som tycker de har dålig balans...
Inte dåligt om du lyckas med detta då M3
E46 har 50.1/49.9% viktfördelning.
Inte så konstigt, motor längre bak och mindre joxs under huven, det är ju en banbil..
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
pawel |
Publicerat 27-01-2014 21:34
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
|
fastlane skrev:
Inte så konstigt, motor längre bak
och mindre joxs under huven, det är ju en banbil..
Att du får högre effekt till vikt-förhållande tror jag säkert. Men att du kommer bättra på
viktfördelningen något vidare jämfört mot en M3 E46 är nog svårt att påstå när det inte går att få det bättre var det väl ungefär som jag ville ha det sagt
Missuppfatta mig inte nu. Jag är absolut inte ute efter att såga något här eller spela Allan på något sätt. Tycker projektet är hur coolt som helst. Bara att de
siffrorna som nu skulle bättras på helt enkelt ite kan bli bättre. Tja, om man inte räknar den tiondels procent som marginal alltså
Redigerat av pawel den 27-01-2014 21:40
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 27-01-2014 23:03
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
fastlane skrev:
Ska bli skitkul att jämföra
våra banbilar.
Vi går ju lite olika, samma vägar s.a.s.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
VRW |
Publicerat 28-01-2014 18:05
|
Användare
Inlägg: 57
Registrerad: 06.02.13
|
Även om viktfördelningen är densamma så lär du väl höja tyngdpunkten en del med denna motor. Det är väl en av Wankelns stora
fördelar att tyngdpunkten hamnar extremt lågt tack vare att motorn är kompakt i måtten?
V R Wallenius
Fd ägare till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9
|
|
|